Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemu2000
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 17799
    • Jämsä

    Originally posted by TKGL View Post
    Onko normaalia, että kovalla pakkasella laatikko luistaa kylmänä ihan pirusti ja vaihdot on tosi rajuja?

    Itse olen ajatellut, että tämä on ihan normaalia. Laatikon toiminta kuitenkin normalisoituu heti kun aski lämpiää (~2km ajoa).

    Vai onko kyseinen käytös merkki siitä, että öljyt tulisi vaihtaa?

    Mielestäni laatikko toimii muuten just niin kuin pitääkin. Mutta jos kuitenkin talveks vaihdattais :think

    suurella todennäköisyydellä siellä on liian vähän öljyä ja kun öljy laajenee lämmetessään alkaa laatikko toimia paremmin. äkkiä tarkistukseen öljyn määrä.
    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
    Vanteet edullisesti
    Nostureita ja rengaskoneita

    Comment

    • ApriliaMan
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2006
      • 235
      • Lohja

      Originally posted by TJJ View Post
      En muista kumpi, mutta suositeltu vaihtoväli on joko 120tkm tai 160tkm. Muistaakseni tuo jälkimmäinen.
      Öljyt on vaihdettu n.160tkm:n kohdalla ja nyt mittarissa n.180...että saa sillä sit ihan reilusti vielä päästellä Ensin ajattelin, että vaihto olis olis jossain 220tkm:n kohdalla.

      Kiitos

      Mielestäni laatikko toimii ihan normaalisti, jopa pakkasella...pitää ens talvena vähän kiinnittää huomiota siihen. Öljyt on vaihdettu Kuopiossa Autotalo Hartikaisen toimesta (ellen nyt ihan väärin muista)
      e39 530iA ///M Sport -02
      Kawasaki zx10r -07 (vihree tottakai )

      ex: e39 528iA touring R.I.P, Volvo 740 GLE -88 (löytyy vielä tallista), Aprilia RSV mille Factory -04 R.I.P, Kawasaki zx-6r -99 ja Suzuki RG125f

      Comment

      • TKGL
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2009
        • 260
        • Tampere

        Originally posted by bemu2000 View Post
        suurella todennäköisyydellä siellä on liian vähän öljyä ja kun öljy laajenee lämmetessään alkaa laatikko toimia paremmin. äkkiä tarkistukseen öljyn määrä.
        Tattista TJJ ja bemu2000. Täytyy viedä tarkistukseen. Se on tehnyt tota talvella jo pitkään kun pakkanen on alle -15.

        Osaisko joku suositella osaavaa pajaa tähän hommaan. Benkara? RK-City huolto?

        Onko toi Benkaran 415€ ihan asiallinen hinta öljynvaihdosta huuhtelemalla?

        Comment

        • Ramzez
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2009
          • 6104
          • Jyväskylä

          Originally posted by Hemi View Post
          Eli, ZF:n, GM:n ja BMW:n insinöörit tyhmyyksissään ovat laittaneet pilkun väärään paikkaan laskelmissaan laatikon öljyjen kestosta ja laatikon kestosta?
          Eli nyt taas kerran pitäisi kuitenkin olla edes niteeksi tukea tälle...hmmm, sanoisinko..."loogiselle päättelyketjulle" jossa tämä kytkinpakoista irtoava kytkinmateriaali sittenkin on laatikkorikkojen syy mikäli öljyjä ei vaihdella?
          Eli, mihin ihan fyysisesti nämä laatikot joihin öljyjä ei jatkuvasti vaihdella oikeasti hajoavat?
          Mihin ja mikä kohta se on laatikon fysiikassa joka sieltä näin ollen pettää?
          Millä ja miten se putkistoihin+suodattimeen tarrautunut sedimentti rikkoo laatikon jos öljyjä ei vaihdella?
          Kysyn ihan sillä että asiasta voisi pikaisesti tiedottaa BMW.lle ja sitä kautta näiden laatikon typerääkin typerämmille valmistajille?
          Hieman nyt siis Faktaa kehiin, mitä sieltä laatikosta "rikkuu"?
          Lähdetään nyt vaikka siitä liikkeelle, että ZF:n ja Bemarin insinöörit ovat tuskin ajatelleet, että jotkut pohjoisen köyhät suomalaiset ajavat niillä laatikoillaan mielellään jonnekkin puolen miljoonan rajapyykille, ehkä pidempäänkin. Useimmissa muissa maissa moinen auto ja sen laatikko olisi ollut jo kauan aikaa sitten metallijätettä. Eli nämä ikiöljyt on suunniteltu toimimaan luultavasti n. 300 tkm, koska sen jälkeen nuo laatikkorikot ovat yleistyneet selvästi. Laatikko kyllä kuluu normaalisti, mutta koska vanhojen öljyjen "pesevä" vaikutus on lakannut, alkaa sitä normaalista käytöstä johtuvaa sakkaa irtoamaan pitkin laatikkoa. Voi olla, että tämä on otettu aikanaan tehtaalla huomioon, mutta tuskin siinä mittakaavassa, mitä niiltä suomessa odotetaan. Ja tätä sakkaa ei poisteta, jeesustelemalla, että kyllä ne aikanaan tehtaalla tämän ennestään jo suunnittelivat. Jos se olisi tarkkaan suunniteltu, niin laatikkorikkojen pitäisi olla paljon harvinaisempia. Jotain on kuitenkin täytynyt mennä pieleen, koska niitä kuitenkin hajoilee. Lisäksi ainakin itse olen käytettyjä e38 koppasia Bemareita tutkiessani huomannut sen, että laatikkoöljyt vaihtamalla n. 120-160 tkm välein, on vähentänyt laatikkorikon riskiä, koska lähes kaikki seiskat, jotka olen nähnyt ja mihin on öljyt vaihdettu, kulkee yhä edelleen sillä tehtaalta lähtemällään laatikolla. Tämä tuskin on sattumaa ja jos öljynvaihto rikkoisi laatikoita, niin silloin niitäkin tapauksia tulisi olla paljon enemmän.

          Muutenkin tämä kiistely aiheesta on melko turhaa, koska selvää on se, että jos öljynvaihto tehdään oikein, on lähes olematon riski, että laatikko siitä hajoaa. Mutta jos öljynvaihtoa ei tehdä, on aina olemassa riski, että ajat esim. liian vähillä öljyillä, koska asiaa ei ole tutkittu. Jos jotkut haluavat sijoittaa sen 200-500€ laatikkoöljyjen vaihtoon, niin siitä vaan, heidän rahaahan se on. Ainakin saa jotakin lohtua tuolla liikenteessä siitä, ettei tarvitse murehtia, että laatikko olisi juuri porsimassa.

          Comment

          • TKGL
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2009
            • 260
            • Tampere

            Mitä öljyä tohon ZF 5HP19 askiin nyt sitten kärsii laittaa? Pitääkö olla BMW:n LT 71141 speksattua kamaa vai käykö joku Dexron III mättö?

            Benkaralla käyttävät Mobil ATF 320. Tämä on ilmeisesti juurikin oikeata litkua GM:n askeille. Mutta miten on tuon mun laatikon laita? Benkaralla kyllä sanoivat, että tota voi käyttää.

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              Originally posted by TKGL View Post
              Mitä öljyä tohon ZF 5HP19 askiin nyt sitten kärsii laittaa? Pitääkö olla BMW:n LT 71141 speksattua kamaa vai käykö joku Dexron III mättö?

              Benkaralla käyttävät Mobil ATF 320. Tämä on ilmeisesti juurikin oikeata litkua GM:n askeille. Mutta miten on tuon mun laatikon laita? Benkaralla kyllä sanoivat, että tota voi käyttää.
              Minä en laittaisi (enkä laittanut) muuta kuin valmistajan suosittelemaa eli juuri tuota Esson LT:tä. Mutta jenkit ovat käyttäneet jotain muitakin LT-normit täyttäviä öljyjä hyvällä menestyksellä.
              E39 528iA

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by Ramzez View Post
                Lähdetään nyt vaikka siitä liikkeelle, että ZF:n ja Bemarin insinöörit ovat tuskin ajatelleet, että jotkut pohjoisen köyhät suomalaiset ajavat niillä laatikoillaan mielellään jonnekkin puolen miljoonan rajapyykille, ehkä pidempäänkin. Useimmissa muissa maissa moinen auto ja sen laatikko olisi ollut jo kauan aikaa sitten metallijätettä. Eli nämä ikiöljyt on suunniteltu toimimaan luultavasti n. 300 tkm, koska sen jälkeen nuo laatikkorikot ovat yleistyneet selvästi.
                Oikein. ZF.n ja BMW.n isinöörit eivät toden totta ole ottaneet huomioon sitä kuinka paljon mm.Suomessa, Kreikassa tai jossakin afrikan maassa ajetaan, vaan kuten kaikilla mekaanisilla komponenteilla, niin myös laatikolla on tietty mekaaninen elinkaari.
                Jokaisella osalla+osakokoneisuudella on siis laskettu elinkaari + tietty varmuuskerroin ja thats it.
                Mitään "ikiöljyjä" ei siis ole olemassakaan, koska ei ole "ikuisesta" osaakaan.
                Nyt on niin että olisi aika absurdia kuitenkin rakentaa kallis vaihdelaatikko jonka laskennallinen elinkaari olisi 600tkm...mutta sisään laitetaan öljyt jotka tuhoavat laatikon 300tkm:ssa jos niitä ei vaihdeta laatikkoon...johon laatikon rakentaneiden inssien mielestä niitä ei tarvitse vaihtaa???
                Eli suoraansanoen petetään BMW:n osakkeenomistajia rakentamalla liian pitkän elinkaaren osia/osakokonaisuuksia ja näin hukaten osakkeenomistajien rahaa sulattojen kitaan??
                Eli tämän sinun "loogisen" päättelyketjun mukaan ZF tosiaan rakentaa vain huvikseen kalliita +600tkm:n elinkaaren laatikoita, vaikka niitä voitaisiin rakentaa huomattavasti BMW:lle halvemmalla, mutta kuitenkin laittaa sisään öljyt jotka tuhoavat laatikot puolta nopeammin?
                Selittäisitkö minulle mikä logiikka tässä on?

                Originally posted by Ramzez View Post
                Laatikko kyllä kuluu normaalisti, mutta koska vanhojen öljyjen "pesevä" vaikutus on lakannut, alkaa sitä normaalista käytöstä johtuvaa sakkaa irtoamaan pitkin laatikkoa. .
                Väärin.
                Kun öljyjen pesevyys vanhemmiten vähenee, se nimenomaan EI ala irroittamaan saakkaa/sedimenttiä, vaan päinvastoin.
                Vaihtamalla ne uudet öljyt kesken laatikon normaalin/suunnitellun elinkaaren se KAIKKI siihen astinen metallipurua sisältävä sedimentti huuhtoutuu kiertoon, saaden laatikon sisäisen tilanteen hetkeksi valtavaksi hioma-aine kierroksi. Ok, huuhtelemalla tästä saadaan iso osa pestyä pois, mutta jos edellisestä vaihdosta on vuosia, ei lähellekkään kaikkia.
                Uusi suodatin poistaa lopulta kaiken kiertävän, mutta ennen kuin kierto on kokonaan edes sen vanhan öljyn tasolla, on kaikki liikkuva saanut osakseen metallin sekaista "hiontaöljyä" pitkän aikaa.
                Eli, vanhemmiten se sedimentoitunut sakka ei todellakaan ala irrota mihinkään, vaan itse asiassa juuri päinvastoin, eli muuttuu yhä kovemmaksi ja kovemmaksi, sekä kiinnittyy putkistoihin+sisäpintoihin yhä tiukemmin..[/QUOTE]


                Originally posted by Ramzez View Post
                Ja tätä sakkaa ei poisteta, jeesustelemalla, että kyllä ne aikanaan tehtaalla tämän ennestään jo suunnittelivat. Jos se olisi tarkkaan suunniteltu, niin laatikkorikkojen pitäisi olla paljon harvinaisempia. Jotain on kuitenkin täytynyt mennä pieleen, koska niitä kuitenkin hajoilee. ..
                No niin.
                Kerrotko nyt kaiken kansan kuullen mitä sinä tarkoitat tällä "laatikkojen hajoamisella"?
                Eli nyt ihan faktaa kehiin mikä/mitä sieltä laatikosta oikeasti ja tarkasti ottaen nyt sitten rikkuu jos öljyjä ei jatkuvasti vaihdella?
                Kovasti paljon kuitenkin puhutaan että nämä laatikot "rikkuu" jos öljyjä ei vaihdeta, niin haluaisin nyt kerrankin selityksen tämän "tiedetyn väitteen" takaa, mitä sieltä fyysisesti hajoaa??? Kerro???

                Originally posted by Ramzez View Post
                Muutenkin tämä kiistely aiheesta on melko turhaa, koska selvää on se, että jos öljynvaihto tehdään oikein, on lähes olematon riski, että laatikko siitä hajoaa. Mutta jos öljynvaihtoa ei tehdä, on aina olemassa riski, että ajat esim. liian vähillä öljyillä, koska asiaa ei ole tutkittu. Jos jotkut haluavat sijoittaa sen 200-500€ laatikkoöljyjen vaihtoon, niin siitä vaan, heidän rahaahan se on. Ainakin saa jotakin lohtua tuolla liikenteessä siitä, ettei tarvitse murehtia, että laatikko olisi juuri porsimassa.
                ..."jos öljynvaihto tehdään oikein"....niinpä?
                Tätä ja aika montaa muutakin topikkia lukemalla voi kuitenkin todeta että tuo..."jos öljynvaihto tehdään oikein"...on kuitenkin käytännön tasolla aika suhteellista, koska niin paljon on kuitenkin näiden vaihtojen jälkeisiä kysymyksiä vaihteiden kytkeytymisten viiveistä+arpomisista jne.
                Käytännössä ja ihan oikeassa elämässä pelkästään oikean öljylaadun ja oikean täyttömäärien kanssa näissä öljynvaihdoissa takellellaan jatkuvasti, eikä tämäkään laatikon elinikää ainakaan pidennä.
                Tuo "jos tehdään oikein" on tietenkin niin kauan "JOS", kunnes ko.öljynvaihdon tekee robotti, eikä ammattikoulusta kesätöissä oleva kesähessu.
                Aika usein kuitenkin juuri tuo öljynvaihto sitten lopulta aiheuttaa kuluttajassa enemmän pelkoa tuosta "laatikon porsimisesta", eli....onko tehty oikein, onko suodatin vaihdettu, onko oikea määrä, onko oikea laatu, onko riittävästi huuhdeltu,jne...?
                Kaiken tämän päälle vielä kun pitäisi olla edes niteeksi ihan oikeaa tutkittua faktaa että ko.öljynvaihdot lisäävät metrilläkään ko.laatikoiden käyttöelinkaarta, mutta kun tällaista tietoa ei ole olemassakaan.
                Silloin kaikki muu kuin laatikon rakentaneiden inssien oikea tieto on puhdasta taikauskoa ja itsepetosta.
                On nimittäin niin että esiintyy myös väitteitä siitä että ko.laatikon öljynpaineongelmat ja sitä kautta syntyvät laatikoiden pakkojen ylimääräiset luistot=mm.nopea kolmospakan kuluminen, johtuu nimenomaan tuosta kiertoon päässeen sedimentin hiontavaikutuksesta.

                Comment

                • TKGL
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2009
                  • 260
                  • Tampere

                  Originally posted by TJJ View Post
                  Minä en laittaisi (enkä laittanut) muuta kuin valmistajan suosittelemaa eli juuri tuota Esson LT:tä. Mutta jenkit ovat käyttäneet jotain muitakin LT-normit täyttäviä öljyjä hyvällä menestyksellä.
                  Käyn tänään hakemassa Valvolinen MaxLife ATF öljyä 20L. Hinta on 8€/l.

                  Tämä täyttää LT-71141 -luokituksen ja paljon ulkomalaisilla foorumeilla tätä käyttävät.

                  Vaihtotyö tehdään Benkaralla.

                  Saas nähä luistaako ens talvena.

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    Originally posted by Hemi View Post
                    Kaiken tämän päälle vielä kun pitäisi olla edes niteeksi ihan oikeaa tutkittua faktaa että ko.öljynvaihdot lisäävät metrilläkään ko.laatikoiden käyttöelinkaarta, mutta kun tällaista tietoa ei ole olemassakaan.
                    Silloin kaikki muu kuin laatikon rakentaneiden inssien oikea tieto on puhdasta taikauskoa ja itsepetosta.
                    Vaihtosuosituksia löytyy samoja askeja käyttäviltä muilta valmistajilta (etenkin kovassa käytössä ollessa) ja joihinkin laatikoihin ihan ZF:ltä. Mikään ei vaan kelpaa.
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • bmw525tds
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2010
                      • 94
                      • North Pole

                      Itse nyt en usko että laatikko hajoaa öljynvaihdosta, jos öljyjä on vahdettu säännöllisin väliajoin uudesta asti, eikä niin että ajetaan se 300tkm ja sitte vaihdetaan. Ainakin itse oon tehny kavereille näitä huuhteluita ja mitään ongelmia ei oo toistaiseksi esiintynyt. Faktaa multa ei löydy mut haluun uskoa et laatikko kestää nämä öljyn vaihdot jos ne tehdään tietyin väliajoin ja se aloitetaan tarpeeksi aikaisin niin ettei sitä sedimenttiä kerkeä kertyä niin paljoa että se huuhtelu vaiheessa haittaisi.

                      Comment

                      • Thuppu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2007
                        • 3626
                        • Seinäjoki

                        No kyllä silläkin on eroa ajetaanko se 600tkm 3:ssa vuodessa vai 15:sta vuodessa.

                        Hemin kanssa oon samoilla linjoilla ton "paskashokin" periaatteesta, mutta jos olis ollut säännöllinen huolto-ohjelma uudesta lähtien niin tota ei tulisi. Lifetime öljyt ei oo muuta kuin markkinointikikka jossa inssillä tuskin on osaa eikä arpaa.
                        BMW 740iA "ALPINA"
                        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                        Comment

                        • Vibaa
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2010
                          • 581
                          • Vaasa

                          Pitää vaan kommentoida että on aina hauskaa kurkistaa tänne threadiin, jo yli sata sivua samaa spekulointia ja väittelyä suht selvästä asiasta

                          Minun näkökulmani asiasta.
                          Öljyt kuluvat, ne vaihdetaan jos halutaan pelata varman päälle.
                          Mikäli öljyn seassa on paljon paskaa paskashokki on mahdollinen, mikäli vaihto tehdään väärin on laatikon rikkoontuminen mahdollista. Öljynvaihto tehtynä oikein yleensä parantaa laatikon toimivuutta sekä pidentää käyttöikää.

                          Ei mulla muuta, jatkakaa
                          sigpic
                          E34 530iA

                          Comment

                          • Ramzez
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2009
                            • 6104
                            • Jyväskylä

                            Ensinnäkin itselläni on kokemusta pääsääntöisesti vain e38:n automaateista, joten mitään yleispätevää perustelua en pysty tässä esittämään, mutta mitä olen noista kokemusta kartuttanut, ei yksikään e38, johon on öljyt vaihdettu, ole hajonnut sen vuoksi. Ja tällä tarkoitan vain niitä yksilöitä, joihin olen henk koht tutustunut. Minulla on ollut jo ennestään kaksi e38:aa, tämä nykyinen on kolmas, olen myös tuonut pari niitä Saksasta, lisäksi olen ollut mukana katsomassa paria yksilöä, kun joku toinen on sellaisesta haaveillut. Kaikki autot, joihin oli kuittien mukaan öljyt vaihdettu, toimivat täysin moitteetta. Sitä en pysty todistamaan, oliko näihin laatikko vaihdettu, mutta omistajan mukaan ei. Parissa yksilössä taas laatikko oli vaihdettu, toiseen sen vuoksi, että oli ajettu vanhalla laatikolla vajailla öljyillä, jota ei oltu vaihdettu ja toisesta tapauksesta en koskaan saanut yksityiskohtia.

                            Tietysti "oikea" öljynvaihtotapa on mielipidekysymys, mutta minulle "se oikea" tapa on vaihtaa öljyt ensiksi huuhtelemalla ja sitten n. 10 tkm jälkeen vaihtaa vielä toistamiseen huuhtelun jälkeen, mutta tällöin vain se öljy, mitä laatikosta ulos tulee. Molemmilla kerroilla uusi suodatin. Näin olen jo kahteen seiskaan tehnyt, eikä kummassakaan esiintynyt minkäänlaisia oireita vaihdon jälkeen, toinen näistä autoista meni puolitutulle, joka tänä päivänäkin ajaa samalla autolla ja mittariin on tullut vähintään jo 50 tkm sen jälkeen, kun vaihto tehtiin.

                            Öljyt voi vaihtaa myös enemmän ajettuihin yksilöihin, missä tämä ns. paskashokin vaara on olemassa, mutta silloinkin huolellinen huuhtelu ja tuo jälkikäteen tehty toinen öljynvaihto ovat poistaneet pienimmänkin riskin siitä, että itse öljynvaihto olisi syypää laatikkorikkoon.

                            Esitin aiemmin asian hieman väärin, eli kun niiden vanhojen öljyjen pesevä vaikutus lakkaa, alkaa sitä sedimenttiä kertyä pitkin laatikkoa. Niin kauan kuin öljyt ovat hyvät, se sakka kulkee öljyjen mukana, jääden suurimmaksi osaksi suodattimeen. Jos öljyjä vaihdettaisiin säännöllisesti, sitä sedimenttiä ei alkaisi kertyä pitkin öljykanavia ja tällöin myös paskashokin riski olisi lähes olematon. Uudet öljyt kun aina ovat "peseviä" ja siksi se sedimentti lähtee liikkeelle vanhassa laatikossa.

                            En ole vielä tähän mennessä todistanut Bemarin automaattilaatikon purkamista, mutta olen kyllä nähnyt muutaman muun laatikon sisuskalut ja mitä nyt netissä kuvia pyörii näistä Bemarienkin laatikoista, ei vaadi paljonkaan, että esim. venttiilikoneistoon pääsee lopulta sakkaa, joka tukkii öljykanavat ja täten aiheuttaa vähintäänkin laatikon oireilua. Jos se sakka poistetaan, tällaista vaaraa ei ole.

                            Hemikin ilmeisesti koittaa kovasti todistaa, että öljynvaihto olisi sinällään täysin turhaa ja että laatikkoöljyjen vaihto ei välttämättä lisää laatikon elinikää tippaakaan, mutta onko asia todella näin? Miksi pitäisi yrittää todistaa, että uudet öljyt pidentäisivät sinällään laatikon elinikää? Pitäisikö asiaa välttämättä katsoa ollenkaan tältä kantilta? Yleensä kun jostakin asiasta pidetään huolta, siihen kiinnitetään myös huomiota. Jos huoltokirjassa sanotaan, että laatikko ei tarvitse mitään huoltoa, niin yleensä se tarkoittaa myös sitä, ettei siitä huolehdita. Näin on aina olemassa riski, että laatikko esim. hissukseen vuotaa öljyä jostakin, mutta koska öljyjen määrää ei voi tarkistaa, tai ts. sitä "ei tarvitse tarkistaa", menee laatikko lopulta rikki sitten sen seurauksena, että se käy vähillä öljyillä. Jos öljyjä vaihdetaan, yleensä tällaiset oireet selviävät paljon nopeammin, koska sitä öljyn tasoa tulee tietyin väliajoin tarkkailtua.

                            Comment

                            • eri-ernesti
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2009
                              • 241
                              • Hämeenlinna / Mikkeli

                              Originally posted by Ramzez View Post
                              Tietysti "oikea" öljynvaihtotapa on mielipidekysymys, mutta minulle "se oikea" tapa on vaihtaa öljyt ensiksi huuhtelemalla ja sitten n. 10 tkm jälkeen vaihtaa vielä toistamiseen huuhtelun jälkeen, mutta tällöin vain se öljy, mitä laatikosta ulos tulee. Molemmilla kerroilla uusi suodatin. Näin olen jo kahteen seiskaan tehnyt, eikä kummassakaan esiintynyt minkäänlaisia oireita vaihdon jälkeen, toinen näistä autoista meni puolitutulle, joka tänä päivänäkin ajaa samalla autolla ja mittariin on tullut vähintään jo 50 tkm sen jälkeen, kun vaihto tehtiin.
                              Niin. Eipä mua ainakaan juurikaan kiinnosta tommosesta maksaa liki tuhatta euroo? Itsellä ei siis ole mahdollisuuksia tämmösiä tehdä, joten pitäs jossain liikkeessä tod näk vaihattaa. Eli ei, en vaihda
                              VOOORT
                              K7 gsx-r 1000 rata

                              Comment

                              • Ramzez
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2009
                                • 6104
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by eri-ernesti View Post
                                Niin. Eipä mua ainakaan juurikaan kiinnosta tommosesta maksaa liki tuhatta euroo? Itsellä ei siis ole mahdollisuuksia tämmösiä tehdä, joten pitäs jossain liikkeessä tod näk vaihattaa. Eli ei, en vaihda
                                Ei maksa tuhatta euroa. Riippuu täysin huoltopaikasta, mitä moinen lysti maksaa ja tehdäänkö vaihtoa edes "oikein". Merkkihuollosta on tuota turha kysellä, koska he kyllä vaihtavat öljyt, mutta vain sen osuuden, mitä laatikosta ulos tulee. Jotta vaihto tehtäisiin paremmin, kannattaa auto viedä sellaiseen paikkaan, joka vaihtaa öljyt huuhtelemalla ja josta mielellään on jo hyviä kokemuksia. Powermatic on yksi näistä. Hintaan vaikuttaa aika pitkälle, mitä tehdään ja millä öljyillä. Jos asiakas hankkii itse öljyt, yleensä jo siinä säästää vähän. Voi myös poiketa niistä alkuperäisistä öljyistä, mutta tätä en mene ainakaan suosittelemaan. Huuhteluöljynvaihto on luokkaa 250-450€ ja jos puhutaan enemmän ajetusta autosta, niin ei tee pahaa tehdä myös tuota jälkimmäistä öljynvaihtoa, missä vaihdetaan pelkästään ulos tulevat öljyt. Tälle tulee hintaa max. 250€. Eli kokonaishinnaksi tulisi tällöin korkeimmillaan 700€, joka nyt on paljon vähemmän, kuin uuden laatikon hankinta ja siihen sisältyvät työt. Itse olen päässyt n. 550€ kustannuksilla. Ja kun kilometrejä voi tämän jälkeen ajaa ainakin 120 tkm lisää, ei huolto kilometrille tee paljoakaan. Eipä sitäkään tunnuta murehtivan, että aika ajoin satojen eurojen tukivarsia on vaihdettava, tai kehdataan polttaa kumeja, joiden hinta voi helposti ylittää tuon öljynvaihdon kustannukset.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎