Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    Onko täällä kukaan seuraillut laatikon lämpötiloja ajossa?
    Mulla on pari kertaa mennyt laatikko (5HP24) johonkin vikatilaan joka ei kuitenkaan aiheuta vikakoodia tai varsinaista ilmoitusta vaan ei anna vaihtaa isoa vaihdetta sisään.
    Tämä on tapahtunut hieman raskaammassa ajossa, juuri viimeksi acs miitissä tuli ilmiö taas eteen. Sattui olemaan testeri messissä ja öljyjen lämmöksi näytti 129astetta, melko paljon siis. Seiskassahan vaihteistoöljyt jäähtyvät koneen nesteen kautta ja koneen etuosassa on tuollainen pieni lämmönvaihdin.
    Koska lämmöt laskivat erittäin hitaasti takaisin järkeviin lukemiin olettaisin jossain olevan öljytukosta, kenties putkissa taikka ite lämmönvaihtimessa.

    Eli onko kenelläkään tullut vastaavaa tapausta vastaan? Onko yleinen vika että lämmönvaihdin tukkeentuisi? Kylmiltään lähdettäessä laatikko myös lämpeää hitaasti, vaikka jäähdytin nesteet ovat satasen hujakoilla (M62 105astetta normaali) niin laatikon öljyt 30km ajon jälkeen vasta 50-60astetta maantieajossa. Tämä vahvistaisi myös että koneen nesteet ei lämmitä öljyjä, jotain vikaa lämmönvaihtimessa?
    Tässä oli tarkoitus tehdä öljyjen vaihto huuhtelemalla, mietin vaan että kannattaako suosiolla uusia tuo lämmönvaihdin vai koittaa puhdistaa se.
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      Originally posted by Supa View Post
      , mietin vaan että kannattaako suosiolla uusia tuo lämmönvaihdin vai koittaa puhdistaa se.
      Heitä mäkeen koko lämmönvaihdin ja hae vauhtiputkasta yleimallin öljynlauhdutin (80€) ja laita se. Alkaa jäähtymään kunnolla.

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        Originally posted by Bmw Master View Post
        Heitä mäkeen koko lämmönvaihdin ja hae vauhtiputkasta yleimallin öljynlauhdutin (80€) ja laita se. Alkaa jäähtymään kunnolla.
        Ei käy päinsä tämä, seiskaan ei laiteta mitään yleismallista, pitää olla originaalia
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • el reino
          Newbiemmer
          • Jul 2008
          • 9

          Originally posted by Bmw Master View Post
          Juurikin se iso 17mm kannalla oleva tulppa on täyttö/tarkistus roppu.

          Tavallista dexron3:sta en laittaisi, pitäisi olla H tai G. Aiemmin mainittu Petro Canada tekee tehtävänsä ja on halpaa.
          Tuon nyt tyhmyyteni julki ja kysyn vielä:
          Eli auton käydessä vaihteisto p:llä lämpötilan ollessa 30-50 tulisi öljynpinnan olla tuon aukon tasolla?

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            Originally posted by el reino View Post
            Tuon nyt tyhmyyteni julki ja kysyn vielä:
            Eli auton käydessä vaihteisto p:llä lämpötilan ollessa 30-50 tulisi öljynpinnan olla tuon aukon tasolla?
            Jees. Kun vaihdat öljyn ja suodattimen, uutta öljyä menee n.6l. Mittaa paljon vanhaa tulee pois niin tiedät suunnilleen koska siellä on riittävästi.

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              Mistä mahtaa saasa halvimmalla esson lt 71141 öljyä?

              Comment

              • Muurahainen
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 9194
                • Nurmijärvi

                Ei tuota edes meinaa saada suomesta. Taitaa olla marmoritiski ainut keino.

                Jos joku tietää paremmin niin kertokoon ihmeessä.

                Comment

                • 5er
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2005
                  • 208
                  • Savo

                  http://www.lotky.com 20l astia 239,50 € alv 0%. Tiedä sitten myyvätkö ne tuolla litran astioissa.
                  ex E60 530iA -07 M-Sport
                  ex E39 528iA -99

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    Työkaluketjulta 14€/l.

                    Joku firma myi jokin aika sitten 199€/20l. Nyt en vaan löydä mistään.
                    Last edited by Bmw Master; 16-04-2009, 13:53.

                    Comment

                    • Pekuz
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2008
                      • 687
                      • Pirkanmaa

                      Ainakin Tampereella AD varaosamaailma myy Esso LT71141 ihan hyllytavarana litran pulloissa. Tuota tuli joskus ostettua edesmenneeseen pasuunaan, muistaakseni hinta taisi olla litran pullolla noin ~12€

                      Ja tuohan on periaatteessa Mobilin rasvaa Esso=Mobil=Esso eli liike joka myy mobilin rasvaa saa tuota myös tilattua todennäköisesti jos kauniisti pyytelee...
                      ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

                      Comment

                      • Supa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 7597
                        • Järvenpää

                        Elikkä nyt on tulossa ehjä lämmönvaihdin seiskaan. Tulin siihen johtopäätökseen että tukossa on, todennäköisesti vesipuolelta koska mulla oli lämppärin sisäkenno ja vähän muitakin jäähdytysjärjestelmän osia syöpynyt puna/sini-nestesekotuksen johdosta.
                        Normiajossa tosiaan laatikon lämmöt on siellä 110-120asteen paikkeilla, kun kengittää enemmän 130 ja tämän yli kun menee niin menee vikatilaan eikä suostu vaihtamaan isompaa pykälää päälle. Normaalisti pitäisi siis olla samat kuin koneen lämmöt eli 104astetta. Tässä on nyt yli vuos ajeltu eikä vielä oo luistanut edes, ihmeen hyvin kestänyt.

                        Tässä topicissa puhuttiin aika paljon että tuo petro canadan öljy käy ainakin gm:n laatikoihin, käykö myös tähän ZF:n 5HP24 (A5S 440Z) jos vaihdon tekee kunnolla huuhtelemalla?
                        Hintaero kuitenkin tuon ja esson öljyn välillä on aika roima. Jos käy niin pitää pistää tilaukseen
                        - E90 320i LCI M-sport -09
                        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          Originally posted by Supa View Post

                          Tässä topicissa puhuttiin aika paljon että tuo petro canadan öljy käy ainakin gm:n laatikoihin, käykö myös tähän ZF:n 5HP24 (A5S 440Z) jos vaihdon tekee kunnolla huuhtelemalla?
                          Hintaero kuitenkin tuon ja esson öljyn välillä on aika roima. Jos käy niin pitää pistää tilaukseen
                          Voitelukeskukselta suositeltiin ja laitoin omaan ZF5HP18. Hyvin kestänyt ja toiminut. Onhan siinä luokituskin riittävä, niin miksei?

                          Comment

                          • bablo666
                            Newbiemmer
                            • Jun 2007
                            • 26
                            • Korpilahti

                            Jos vaihdan laatikkoon öljyt ihan normaalilla tavalla ja vaihdan öljyt ja suodattimen uudelleen siinä 500-1000km ajon jälkeen, niin eikö se periaatteessa vastaa tuota huuhtelumenetelmää? Laatikko on mallia zf5hp30.

                            Comment

                            • Supa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 7597
                              • Järvenpää

                              Originally posted by bablo666 View Post
                              Jos vaihdan laatikkoon öljyt ihan normaalilla tavalla ja vaihdan öljyt ja suodattimen uudelleen siinä 500-1000km ajon jälkeen, niin eikö se periaatteessa vastaa tuota huuhtelumenetelmää? Laatikko on mallia zf5hp30.
                              Ei, koska sulla on edelleen vanhaa öjyä siellä sekasin sen 500-1000km ja vielä toisenkin vaihdon jälkeen. Huuhtelussa ajetaan suoraan uutta läpi reilusti jotenka kaikki vanha öljy tulee kyllä pois. Vaikkka kuinka useesti vaihtelis tavalliseen tapaan siellä on jonkinverran sitä sekalitkua missä uutta ja vanhaa.
                              Jos vaihdettava öljy on varmasti samaa kun laatikossa oleva, en näkisi tuossa välttämättä ongelmaa mutta en lähtisi eri valmistajien öljyjä sekottelemaan ainakaan.

                              Päivitystä omaan tilanteeseen: Tilasin kuitenkin Duradrive MV:t kun omaa korkeamman luokituksen. Eli perjaatteessa D3M GM:n laatikoille ja Duradrive MV ZF:n, tätä mieltä voitelukeskuksen myyjä oli. Duradrive (20L) makso 149e kotiin toimitettuna ja oon hommannut ehjän lämmönvaihtimen laatikolle. Pitäisi tässä lähipäivinä huuhtelu tehdä...
                              Last edited by Supa; 25-06-2009, 23:58.
                              - E90 320i LCI M-sport -09
                              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                              Comment

                              • bablo666
                                Newbiemmer
                                • Jun 2007
                                • 26
                                • Korpilahti

                                Jos kyseiseen laatikkoon kehoitetaan käyttämään ainoastaan sitä Esson LT 711 41 öljyä ja sitä samaa sinne laitetaan takaisin niin tuskinpa siinä pitäisi ongelmia tulla. Joten en ainakaan eri valmistajan öljyä ole sinne laittamassa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎