Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    Originally posted by Skorppi View Post
    Mistä olet kysynyt tuon esson öljyn hinnan?
    Varaosamaailmasta ostin sitä tuossa alkukesästä, 12,5e/l (ovh taisi olla 14,5e). Hessumobiili näyttää myyvän 13,75 e/l.
    E39 528iA

    Comment

    • Kentsu
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2004
      • 1397
      • Tuusula

      Originally posted by Skorppi View Post
      Niin en tiedä kannattamisesta, mikään ei takaa tuon esson olevan parempaa, se vain on saanut bmw:n kanssa hyvän sopparin aikoinaan. Itsellä varsin hyviä kokemuksia noin muuten Valvolinen tuotteista ja tässä kohtaa hintakin on kohdallaan.

      Mistä olet kysynyt tuon esson öljyn hinnan?
      Mulla ainakin tuohon "alkuperäis" Esson öljyn käyttöön ajoi se että vanhaa öljyä jää jonkun verran varsinkin perinteisessä vaihdossa laatikkoon, ja en ole niinkään mestari selvittämään sitä miten eri valmistajien ja täten myös eri ainesosia sisältävät öljyt reagoivat keskenään.
      Ex: 523iA '97, 520iA '89
      /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

      Comment

      • Skorppi
        Bimmer Rookie
        • May 2003
        • 120
        • Turku

        Originally posted by Kentsu View Post
        Mulla ainakin tuohon "alkuperäis" Esson öljyn käyttöön ajoi se että vanhaa öljyä jää jonkun verran varsinkin perinteisessä vaihdossa laatikkoon, ja en ole niinkään mestari selvittämään sitä miten eri valmistajien ja täten myös eri ainesosia sisältävät öljyt reagoivat keskenään.
        Ymmärrän mitä haet takaa, mutta käytännössä semmoisia öljyjä ei saa valmistaa mitkä reagoivat ei toivotusti toisten valmistajien samat luokitukset täyttävien öljyjen kanssa. Ei sitä voi mistään varmaksi tietää mitä öljyä siellä laatikossa on jos sen on kuitenki joku jossain välissä vaihtanut...

        Yleensä teen vielä tupla vaihdon, ensin öljyt pois, öljypohja irti ja suodatin vaihtoon. Öljyt sisään ja ajaa pienen lenkin jonka jälkeen vielä öljyt ulos ja uudet sisään.
        Last edited by Skorppi; 24-09-2008, 16:06.
        ´13 F25 X3
        Corvette C6 Coupe Supercharged

        Comment

        • Kentsu
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 1397
          • Tuusula

          ..joo tuskinpa se poksahtaa noihin öljyihin... Ja "reagointi" oli väärä sana, tuskin ne reagoi keskenään mitenkään vaan nämä ominaisuudet siis voi ehkä mahdollisesti periaatteessa kärsiä....
          Ex: 523iA '97, 520iA '89
          /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

          Comment

          • E39-530A
            BTCF Member
            • Feb 2007
            • 938
            • Espoo

            Originally posted by Clavurion View Post
            Enpä ole asiaa tutkinut. Google taitaa olla ystävä, jos tuolle tarvetta tulee.


            Laitaa privaa, niin hoidetaan kuntoon. Heitetään siihen vaikka tuubi KY-jellyä kaupantekijäisenä.
            Onkos tietoa vaihtosuosituksesta E90:sen askiin? Auto 325iA - niitä ensimäisiä - loota 6HP19. En äkkiseltään nähnyt huoltovihkossa tuosta juttua. Rullattu on nyt 72tkm ja tuskin en edellinenkään omistaja vaihtanut.
            E92 335iA -08

            ---
            ex E34 540iA -93
            ex E90 325iA -05
            ex E39 530iA -00
            ex Toyota Avensis
            ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9157
              • Oulu

              Originally posted by E39-530A View Post
              Onkos tietoa vaihtosuosituksesta E90:sen askiin? Auto 325iA - niitä ensimäisiä - loota 6HP19. En äkkiseltään nähnyt huoltovihkossa tuosta juttua.
              Ei ainakaan tehtaalta rullatessa ollut huolto-ohjelmassa. Jotain turinaa ollut siitä, että BMW olisi noita öljynvaihtoja ottanut uudelleen kuvioihin. Niinpä tuore näkökanta kannattaa selvittää marmoritiskiltä, elleivät merkkiorganisaatiossa työskentelevät palstalaiset ehdi tänne kommentoida asiasta.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • Wasabi
                Bimmer Rookie
                • Feb 2007
                • 89
                • Helsinki

                Originally posted by Wasabi View Post
                No niin!

                530DA -01 lootaöljyt vaihdettu Benkara autossa Tampereella huuhtelemalla.

                Öljyn ostin Voitelukeskuksesta Pirkkalasta, Petro-Canada D3M 20l 85eur.
                Filtteripaketin Autokeskuksesta (suodatin, pohjan tiiviste, pohjan pultit) 59eur.
                Samasta paikasta myös pohjan proppu 5eur.

                Työlle tuli hintaa 210eur, tosin samalla vaihdettiin reaktiotangot eteen ja toinen kallistuksenvakaajan pystytanko taakse sekä tehtiin määräaikaishuolto (öljyhuolto).

                Laatikosta pihalle tullut öljy oli erittäin mustaa, kuin vanha moottoriöljy.
                Pohjassa myös jonkin verran skeidaa. Öljyä meni huuhteluun vajaa 15 litraa.

                Pikaisen koeajon jälkeen persdyno kertoo seuraavaa:
                1. Vaihto P:ltä R:lle nopeampi, sulavampi
                2. Vaihdot ajaessa pehmeämpiä, kaikenlaiset pienet "arpomiset" ja töksähtelyt tuntuvat hävinneen

                Laitan kommenttia muutaman tonnin jälkeen.
                Tässä vaiheessa ainakin hymyilyttää. Suosittelen muuten Benkaraa moiseen operaatioon, homma hoitui hienosti.
                Vaihdon jälkeen ajettu nyt 2300km.
                Edelleen laatikon toiminta pehmeää ja kaikinpuolin moitteetonta.

                Comment

                • BlackZ
                  Bimmer Rookie
                  • May 2006
                  • 83

                  Ja itsekin vaihdoin juuri nuo Valvolinen BMW LT-71141 luokituksen öljyt lootaan ja toimii hyvin ainakin vielä
                  Dodge Charger R/T 440cid 1969
                  Mercedes Benz SL500 1993
                  Yamaha YZ 250cc 2T 1989

                  There is no substitute for cubic inches!!!

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    Kappas, Motonetista näyttää saavan nykyään.

                    Automaattivaihteistoöljy LT71141 Valvoline-Maxlife 1L. . . 59-0202 9.90

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      Originally posted by Bmw Master View Post
                      Kappas, Motonetista näyttää saavan nykyään.

                      Automaattivaihteistoöljy LT71141 Valvoline-Maxlife 1L. . . 59-0202 9.90
                      Niin onko tää täysin vastaavaa Esson LT71141 öljyn kanssa, uskaltaako laittaa?
                      Tuossa taitavat käyttää samaa ainetta? Vai onkohan eroa?
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      • BlackZ
                        Bimmer Rookie
                        • May 2006
                        • 83

                        Originally posted by Supa View Post
                        Niin onko tää täysin vastaavaa Esson LT71141 öljyn kanssa, uskaltaako laittaa?
                        Tuossa taitavat käyttää samaa ainetta? Vai onkohan eroa?
                        Ei oo saman väristä ainakaan ku esson (ruskeaa?), tuo Valvoline on punaista kuten esim. Mobilinkin Dexron III öljyt. Mutta väittäsin että kyseessä silti muuten täysin vastaava öljy, ainakin se on riittävän paljon vastaava kerran se on BMW antanu hyväksyntänsä tolle öljylle. Tuota minä ainakin aion käyttää jatkossa, varsinkin ku tuota Esson öljyä on vaikempi saada ja liekkö sitä kauaa enää valmistetakaan..
                        Dodge Charger R/T 440cid 1969
                        Mercedes Benz SL500 1993
                        Yamaha YZ 250cc 2T 1989

                        There is no substitute for cubic inches!!!

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by BlackZ View Post
                          Mutta väittäsin että kyseessä silti muuten täysin vastaava öljy, ainakin se on riittävän paljon vastaava kerran se on BMW antanu hyväksyntänsä tolle öljylle.
                          Mistä tuo BMW:n hyväksyntä ilmenee? BMW:n dokumenteissa ainoa hyväksytty lifetime-öljy on Esson tekemä, siellä ei ole mainittu muita merkkejä. Kuitenkin esim. moottoriöljyissä tai ilman lifetime öljyä olevien laatikoiden kohdalla on listattu paljonkin eri merkkejä. Joten jotain ihmeellistä tuossa Essossa kuitenkin on.
                          E39 528iA

                          Comment

                          • BlackZ
                            Bimmer Rookie
                            • May 2006
                            • 83

                            Originally posted by TJJ View Post
                            Mistä tuo BMW:n hyväksyntä ilmenee? BMW:n dokumenteissa ainoa hyväksytty lifetime-öljy on Esson tekemä, siellä ei ole mainittu muita merkkejä. Kuitenkin esim. moottoriöljyissä tai ilman lifetime öljyä olevien laatikoiden kohdalla on listattu paljonkin eri merkkejä. Joten jotain ihmeellistä tuossa Essossa kuitenkin on.
                            No liekkö sitten päivittäneet dokumenttejaan ku hyväksyneet Valvolinen mutta en usko että Valvolinen tyylinen pulju arvauksella heittää myymäänsä öljyyn että "tää sopii sitte bemareidenkin LT-71141 vaativiin laatikoihin" jollei pidä paikkaansa. Eli kai sillä oikeasti on BMW:n hyväksyntä.
                            Dodge Charger R/T 440cid 1969
                            Mercedes Benz SL500 1993
                            Yamaha YZ 250cc 2T 1989

                            There is no substitute for cubic inches!!!

                            Comment

                            • -Tapi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 3117
                              • Välisuomi

                              Originally posted by BlackZ View Post
                              en usko että Valvolinen tyylinen pulju arvauksella heittää myymäänsä öljyyn että "tää sopii sitte bemareidenkin LT-71141 vaativiin laatikoihin"
                              Ei ne ole arvauksia. Mutta ei se myöskään tarvitse BMW:n siunausta tuohon ilmoitukseen. Riittää että öljyvalmistaja on sitä mieltä että öljy sopii.

                              Kaikella todennäköisyydellä BMW:n ja muidenkin merkkien ikiöljyjen tilalle voi vaihtaa DexronIII:set aina ja kaikkialla. Tomaatti kun ei ole juurikaan muuttunut sisuskaluiltaan vuosien saatossa.

                              Autonvalmistajan (tai vaihteistovalmistajan) ainoa käytettävissä oleva keino varmistaakseen että lootassa käytetään RIITTÄVÄN hyvälaatuista öljyä, on tehdä "merkkiöljy", jota saa vain merkkiliikkeen tiskiltä ja sen specsit pidetään salassa. Tämä merkkiöljy voi hyvin olla perus DexronIII:sta, mutta näin valmistaja varmistaa että lootaan laitetaan vähintään RIITTÄVÄ öljy, eikä käytetä "MAN OIL Dexron III:sta"(Nilsiältä, juu nou). Tässä sivussa myös varaosabisnes saa osansa.

                              Ai niin.. Ja laitoin yhteen tomaattiini VW:n "VW-öljyn" tilalle viikonloppuna tavalliset Castrolin ATFTQD3-öljyt ja nukun edelleen yöt rauhassa, kuten aiemminkin.
                              ---

                              Comment

                              • reekoon
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2007
                                • 3426
                                • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

                                Mitä on peräpukamien hirtto? Kierukan asentamisen tiedän, mutta se, mitä tekemistä sillä on autoilun kanssa ei aukea myöskään.
                                E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
                                JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


                                E36 316i Compact Hellrot

                                Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
                                Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎