Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jyyke
    Newbiemmer
    • Sep 2008
    • 7
    • Warkaus

    Originally posted by antteri View Post
    Onko kellään tietoa paljonko tuo laatikkoöljy (lähinnä LT 71141) suunnilleen laajenee suhteessa lämpötilaan per aste tai per 10 astetta? Kysyn tätä siksi koska epäilen, että öljynvaihdossa laatikko oli pikkasen liian lämmin ja tämän vuoksi öljymäärä jäi jonkinverran vajaaksi. Eli paljonko olisi öljytilavuuden ero vaikka +50C (max. lämpötila) ja +60C välillä? Tämä olisi ihan mielenkiintoinen tieto toiseltakin kannalta, että jos öljyn lämpötila on ollut liian alhainen niin minkäverran siinä tapauksessa tulee ylitäyttöä. Laskentahan olisi simppeli kun vain saisi jostain käsiin lämpötilakertoimen kyseiselle öljylle ja mahdollisesti vielä eri lämpötiloissa, jos kerroin muuttuu lämpötilan mukaan.

    Ei ole mahdollista päästä auton alle niin täytyy koittaa teoriassa selvittää ennenkuin menee vaatimaan öljyt vaihtaneelta korjaamolta öljymäärän uudelleen tarkistusta.
    Tuskin on lämpötiloista kiinni, mutta siinä kertoimet.
    Nesteiden lämpötilakertoimia:

    öljy, bensiini 0,0009
    vesi 0,00018
    glyseroli 0,00005

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      Originally posted by antteri View Post
      No voi perskeles.. sitte mulla on ilmeisesti vajausta siellä. Käytin tänään öljynvaihdossa yhdellä korjaamolla ja n. 4.5l sinne vaan meni. Tuntui kyllä laatikkokin melko lämpöiseltä kun kokeilin sitä lisäyksen jälkeen. Auto seisoi reilun tunnin verran ajon jälkeen ennen öljymäärän lopullista tarkistusta. Koitin kysellä asentajalta ja omistajaltakin, että minkä verran sitä öljyä pitäisi mennä ja ne vaan totes, että tuo on ihan normaali määrä... Eipä ne sitte edes mitannu sitä mitenkään paljonko sieltä tuli pois kun valutti vaan suoraan jäteöljy astiaan.

      Pitääkö viedä auto takas ja vaatia, että tarkistavat vielä sen öljymäärän ja tälläkertaa kylmästä laatikosta?
      Saa seistä melkein yön yli, että ei ole liian kuuma. Jos toimii ok, niin turha stressata. Ensi vaihdossa sitten tarkemmin.

      Comment

      • antteri
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2008
        • 222
        • Tampere

        Poistettu
        Last edited by antteri; 25-09-2011, 22:15.

        Comment

        • antteri
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2008
          • 222
          • Tampere

          Poistettu
          Last edited by antteri; 25-09-2011, 22:15.

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            Originally posted by antteri View Post
            Olen vaan lukenut täältä, että laatikko olisi tarkka tuon öljymäärän suhteen ja ohjeissa vielä painotettu sitä, että laatikon lämpötilan pitää olla öljymäärän tarkistuksen aikana ehdottomasti 30-50C välillä.

            Sellainen vika laatikossa on, että joskus jarrutuksen jälkeen kun lähtee uudestaan kiihdyttämään ykkösellä niin saattaa nostaa kierroksia 1500-2000rpm:ään ennenkuin "kytkee" vaihteen päälle. Luistamiselta tämä ei kuitenkaan tunnu ja muilla vaihteilla ja paikaltaan lähtiessä toimii hyvin. Laatikko teki tätä kyllä jo ennen öljynvaihtoakin joten ei ollut vaihdosta toivottua apua. Tuntuu vaan siltä, että tuo johtuisi juurikin liian vähäisestä öljymäärästä eli kun jarruttaa niin öljypumppu vetäisi ilmaa ja turbiini pyörisi vähän aikaa tyhjää?

            Kuinkahan paljon on vaikutusta laatikon öljymäärään sillä, että autossa keula on jonkinverran koholla verrattuna perään kun se täyttöaukkohan kuitenkin on öljypohjan takapäässä?
            Laatikko lämpenee kädenlämpöiseklsi todella nopeasti tyhjäkäynnillä. Sen takia tuo 50C helposti ylittyy jos auto ei ole seissyt tarpeeksi kauan.

            Itse täytän aina keula hiukan alamäessä, jotta saan laatikko tarpeeksi öljyä. Keula koholla jää varmasti vajaaksi ja oireet kuulostaa juurikin vajaukselta.

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              Originally posted by antteri View Post
              Jos tuon 0,0009 mukaan laskisi siten, että viimeinen täyttö tehty kun laatikon lämpötila 50C niin:

              50C = 10,5l
              60C = 10,6l
              70C = 10,7l
              80C = 10,8l

              Eli desillä muuttuu tilavuus jokaista 10C astetta kohti. Tuon mukaan vajausta ei jäisi kuin 0,3l vaikka laatikko olisi 30C sallittua maksimia lämpimämpi. Ihmetyttää vaan, että miksi laatikkoon ei mennyt kuin ~4.5l vaikka osa täällä on saanut samaan laatikkoon menemään 5,5 litraakin.
              Entäs alumiinin lämpölaajeneminen? Tai peltisen öljypohjan?

              Comment

              • Litium
                Bimmer Rookie
                • Jun 2007
                • 43
                • Helsinki

                385 tkm Step ->> noo problem..

                Tere

                Itsellä 530da Steppi vm.-00 -M- Nyt 385tkm

                Laatikonöljyt vaihatettu Power huuhtelemalla 333 tkm paikkeilla, öljyjä ei ollut vaihettu aikaisemmin ikinä. Hyvinhän toi toimii vaikka poljettu on sopivissa määrin.

                Saattaapi olla että on käyttäjästä kiinni, tai saattaapi olla että ei olekaan.
                Mitäs me näistä sano huora häistä ->> saahan noita kaupasta uusia..

                -Abina-

                Ps. eikä o kyl mitää hajuu mitä öljyy ne sinne laitto..aivan sama....

                Comment

                • Thuppu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 3626
                  • Seinäjoki

                  Ei tuo laatikon täyttäminen nyt oikeesti ole mitään rakettitiedettä, ei se desistä ole toiminta kiinni.

                  Tuossa nyt kuitenkin GM:n viralliset täyttöohjeet:
                  BMW 740iA "ALPINA"
                  BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                  Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                  Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    Originally posted by Thuppu View Post
                    Ei tuo laatikon täyttäminen nyt oikeesti ole mitään rakettitiedettä[/IMG]
                    No ei todellakaan. Automaatteihin vaihdettu öljyjä iät ajat. Ihan yliarvostettua maksaa 300€ vaihdosta kun sen tekee itsekkin perustyökaluilla.

                    Comment

                    • antteri
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2008
                      • 222
                      • Tampere

                      Poistettu
                      Last edited by antteri; 25-09-2011, 22:15.

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        Multa löytyy Esso LT71141 öljyä 14€/litra jos joku tarvitsee.

                        Comment

                        • bablo666
                          Newbiemmer
                          • Jun 2007
                          • 26
                          • Korpilahti

                          Tuli vaihdettua laatikkoon öljyt ja nyt n. 1500km takana. Ehkä vähän pehmeämmin vaihtaa mutta en huomaa mitään suurempia eroja. Tuskin olisin vaihtanut öljyjä, mutta eräällä tietyömaalla kivi teki reijän laatikon pohjaan prkl.

                          Comment

                          • antteri
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2008
                            • 222
                            • Tampere

                            Poistettu
                            Last edited by antteri; 25-09-2011, 22:13.

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              Originally posted by antteri View Post
                              Ennen viimeistä öljynlisäystä kun pitää käydä kaikki vaihteet läpi niin pitääkö tämä tehdä winter-ohjelma (manuuali) valittuna? Eco ja sport asennoissa laatikkoon ei taida saada päälle kuin P,N,R,1? Kuinkahan suuri merkitys tuolla on öljymäärään, että onko 2,3,4 vaihteita käytetty päällä vai ei?

                              btw. vuoden verran omistanut auton ja nyt jo huomasin, että winter on yhtä kuin manuaali eli käyttää vain sitä vaihdetta kuin mikä on valittuna eipä ole tähän mennessä tullut paljon winteriä käytettyä..

                              Mieluiten winterillä jotta kaikki pykälät käy päällä (paitsi 5.).

                              Mutta ei se niin tarkkaa ole jos vaan tarkistat öljymäärän, onhan sillä ajettu kaikilla vaihteilla.

                              Edit: Juuri viime vkl vaihdoin ja taas sieltä tuli ja sinne meni n.5.8L.
                              Last edited by Bmw Master; 29-07-2009, 07:27.

                              Comment

                              • O.K.
                                Moderator
                                • Nov 2003
                                • 4854
                                • Espoo

                                Nyt käyty Laakkosella. Laatikossa oli jo uusin ohjelma, joten sitä ei päivitetty. Sen sijaan testerillä nollattiin laatikon oppimat arvot.

                                Nyt pikaisen muutaman kilometrin ajon jälkeen toimii taas kuten ennenkin, eli ei huudata niin paljoa konetta ja vaihtokohdatkin menevät tuntuvat menevän taas kuten ennen öljynvaihtoa.
                                Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                                Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                                E34 525i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎