Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by Thuppu View Post
    Niin, tuossahan on yksi(1) tapaus.
    Prosentuaalisesti kuitenkin aika kova vikaantumisalttius jos koko saitilla niitä on vaihdettu 5-6kpl.

    Originally posted by Bullitt View Post
    2 ATB-berliinin laatikkoa laitettu mun korjaamolla. Ne kuuluisat ensimmäinen ja viimeinen. Löytyy ihan suomestakin osaavia laatikonkorjaajia, niin en näe mitään syytä tilata paskaa ulkomailta.
    No, minulla ATB-Berlin laatikot jäi siihen ensmmäiseen...tai lopulta siihen toiseen. Tästä toki voin syyttää vain itseäni kun sorruin siihen vaikka hyvinkin tiesin että niistä iso osa on paskoja.
    Mytta, oppirahat on maksettu ja myöskään tälle tontille ei kyllä yhtäkään ATB:n askia tule.

    Comment

    • Thuppu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2007
      • 3626
      • Seinäjoki

      Originally posted by Bullitt View Post
      2 ATB-berliinin laatikkoa laitettu mun korjaamolla. Ne kuuluisat ensimmäinen ja viimeinen. Löytyy ihan suomestakin osaavia laatikonkorjaajia, niin en näe mitään syytä tilata paskaa ulkomailta.
      Varmasti sitten osaat kertoa mikä niissä oli tehty väärin? Miksi viimeinen, onko jotenki pilattu niin ettei voi enää korjata? Omalla kohdalla asia oli puhtaasti kustannus- ja aika kysymys. Auto piti saada nopeasti ajoon kohtuu kustannuksilla ja ATB-Berlin hoiti asian tässä suhteessa mallikkaasti. Kumpaankaan ei ainakaan silloin kukaan paikallinen(tai vähän etäisempikään) korjaaja pystynyt vastaamaan. Muuten en epäile hetkeäkään ettekö osaamista löydy kotimaastakin. Jos nyt olisin vastaavassa tilanteessa, niin varmasti asiaa tiedustelisin sinultakin.

      Itse en valitettavasti luota hetkeäkään purkaamo-osiin, ehkä siinä on takana kokemukset paikallisten purkaamojen kanssa? Kaverille tilasin kyllä ruotsista bildelsbasenin kautta yhdestä purkaamosta Hiluxin osia ja siitä jäi kyllä hyvä maku, kaikki oli just niin kuin pitikin, osat oli siinä kunnossa mitä oletettiinkin ja toimitus oli hyvin sujuvaa joten ehkä purkuosien suhteen on itellä vain ennakkoluuloja. Toivottavasti kotimaiset takuupurkaamot ovat kaikki yhtä tunnollisia kuin Hemi antaa olettaa..?
      BMW 740iA "ALPINA"
      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by Thuppu View Post
        .

        Itse en valitettavasti luota hetkeäkään purkaamo-osiin, ehkä siinä on takana kokemukset paikallisten purkaamojen kanssa? Kaverille tilasin kyllä ruotsista bildelsbasenin kautta yhdestä purkaamosta Hiluxin osia ja siitä jäi kyllä hyvä maku, kaikki oli just niin kuin pitikin, osat oli siinä kunnossa mitä oletettiinkin ja toimitus oli hyvin sujuvaa joten ehkä purkuosien suhteen on itellä vain ennakkoluuloja. Toivottavasti kotimaiset takuupurkaamot ovat kaikki yhtä tunnollisia kuin Hemi antaa olettaa..?
        En todellakaan puhunutkaan purkaamoista ja purkaamoalasta yleisellä tasolla, vaan nimenomaan vain ja ainoastaan takuupurkaamoketjun purkaamoista.
        Tämä ei tarkoita sitä etteikö Suomessa olisi paljon muitakin asiansa hyvin hoitavia purkaamoja, mutta tuo takuupurkaamoketjun sisäinen "kurinpito"/keppi/porkkana takaa kyllä käytännön tasolla että toiminta kaikin puolin on laadukasta ja toimivaa.
        Suomen takuupurkaamoketju on muuten samaa ketjua kuin Ruotsin bildelsbasen ja toimintapolitiikka+säännöt ovat identtiset.

        Eli: www.varaosahaku.fi


        Suomesta löytyy sitten myös käytännössä hieman pienempien purkaamojen yhteenliittymä, eli:



        ...joka myös toimii kutakuinkin samoin periaattein kuin takuupurkaamoketjunkin yritykset, vaikkakin purettava kalusto usein kertauokkaa yleensä vanhempaa ja toiminta pienimuotoisempaa, kuin takuupurkaamo/bildelbasenketjulla.
        Tämän jälkeen tulee sitten ne maamme kymmenet pienpurkaamot, joista toki asiantuntija saa usein tavaraa hyvää tavaraa edullisesti, mutta usein purettava tavara on selvästi iäkkäämpää(poikkeuksiakin toki on).
        Eli toiki näissäkin yleensä takuupuoli viallisen tuotteen kohdalla toki toimii, mutta palautuvien osien määrä on helposti hieman suurempi.
        Tätä purkaamotoimintaa ei voi mitenkään verrata Suomen/Ruotsin takuupurkaamoketjun liikkeiden toimintaan...josta ainoastaan minä olen puhunut. En siis missään tapauksessa autopurkaamoista yleensä.

        Originally posted by Thuppu View Post
        Itse en valitettavasti luota hetkeäkään purkaamo-osiin, ehkä siinä on takana kokemukset paikallisten purkaamojen kanssa?
        Tuota...Seinäjoella EI ole yhtään takuupurkaamoketjun purkaamoa???

        Mielelläni siis edelleenkin kuulisin sinunkin negatiiviset kokemukset Suomen takuupurkamoketjun kanssa? Eli mitä, miten ja missä ne "negaatiot" ovat syntyneet???
        Eli kun näitä "negatiivisia kokemuksia" nyt tuntuu useilla olevan, niin kertokaa nyt ihmeessä mitä on tapahtunut ja minkä liikkeen kanssa olette asioineet?
        Jotain viallisia osia? Eikö takuut toimi? Myyty jotain mitä ei ostettu? Mitä ihmettä?
        Last edited by Hemi; 02-10-2011, 02:40.

        Comment

        • wilho
          Bimmer Rookie
          • Jun 2007
          • 104

          ZF huoltosetti

          Moi,

          vähän eri näkökulmaa kuin vaihtolaatikon vaihto...

          Uusimassa BMWCar lehdessä, joka ilmeistyy Briteissä, oli juttu jossa kerrottiin ZF.n myyvän öljynvaihtosettiä joka on tarkoitettu BMW automaattilaatikoille. Siinä on mukana uusi pohja integroidulla suodattimella (new sump pan with integral oil filter), pultit, sump level plug (?) ja ZF:n alkuperäiset vaihtoöljyt. Setti maksaa about 300 puntaa. En oikein tiedä mitä nämä termit ovat suomeksi.

          Toki homma on työläs, mutta ei ilmeisesti kovin vaikea.

          Kysymys kuuluukin, voiko tälläisen setin vaihtamalla välttyä täällä kovasti keskustelulta ns paskashokilta?

          Artikkelissa ollut linkki ja firma joka näitä ainakin tekee: http://www.bmsport.com/
          F15 40e M-Sport: 2016 : Alpine Weiss
          F45 225xe Sport: 2016 : Alpine Weiss
          E46 316ti : 2004 : Schwarz
          ex. E46 316ti M-Sport : 2002 : Schwarz Metallic ex. F11 520d xDrive Nordic Edition: 2014 : Schwarzex. E92 335i : 2007 : Titan Silber Metallic / Quaife ex. E46 330Ci : 2001 : Titan Silber Metallic

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            Originally posted by wilho View Post
            Moi,

            vähän eri näkökulmaa kuin vaihtolaatikon vaihto...

            Uusimassa BMWCar lehdessä, joka ilmeistyy Briteissä, oli juttu jossa kerrottiin ZF.n myyvän öljynvaihtosettiä joka on tarkoitettu BMW automaattilaatikoille. Siinä on mukana uusi pohja integroidulla suodattimella (new sump pan with integral oil filter), pultit, sump level plug (?) ja ZF:n alkuperäiset vaihtoöljyt. Setti maksaa about 300 puntaa. En oikein tiedä mitä nämä termit ovat suomeksi.

            Toki homma on työläs, mutta ei ilmeisesti kovin vaikea.

            Kysymys kuuluukin, voiko tälläisen setin vaihtamalla välttyä täällä kovasti keskustelulta ns paskashokilta?

            Artikkelissa ollut linkki ja firma joka näitä ainakin tekee: http://www.bmsport.com/
            Ihan normi setti, suodatin+öljyt siis. Kallis tosin.

            Comment

            • WSE1
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 3242
              • Suomusjärvi

              Originally posted by Hemi View Post
              Suomen takuupurkaamoketju on muuten samaa ketjua kuin Ruotsin bildelsbasen ja toimintapolitiikka+säännöt ovat identtiset.

              Eli: www.varaosahaku.fi
              www.bildelsbasen.se
              OT:
              Toimintapolitiikka ja säännöt kyllä, mutta onko toiminta Suomessa sen verran kalliimpaa että hintojen täytyy olla noin 1,5 -2 kertaiset ruotsiin verrattuna. Ikävää on että monessa tapauksessahan osa täytyy naapurimaasta tilata tai muualta hommata kun Suomalaiset purkajat kuvittelevat käytetyn osan olevan lähes uuden hintainen. Asiahan toki on epäiljöiden helppo tarkistaa, sama osa esimerkiksi schmiedmann, varaosahaku ja bildelsbasen. Tee haku kymmenellä satunnaisella järkevällä bmw käyttöosalla ja mieti tuloksia...
              No, onhan Suomessakin toki ainakin yksi purkaamo, erikssons ähtävällä, joka hinnoittelee osansa pääosin järkevästi = että menevät myös kaupaksi. Toki jos muutkin kauppaa saavat niin sitten ymmärrän niidenkin hinnoittelun varsin hyvin, vika tällöin on tosin ostavassa asiakkaassa...

              Comment

              • WSE1
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 3242
                • Suomusjärvi

                Originally posted by wilho View Post

                Kysymys kuuluukin, voiko tälläisen setin vaihtamalla välttyä täällä kovasti keskustelulta ns paskashokilta?
                Sanotaan nyt ehkä kärkevästi mutta kuitenkin, että siltä voi välttyä reaalimaailmassa muutoinkin yhtä hyvin kuin voi välttyä lottovoitolta.

                Comment

                • WSE1
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 3242
                  • Suomusjärvi

                  Originally posted by ritariässä View Post
                  Mikä sitten näitä automaatteja hajoittaa jos ko yksilöihin ei ole tehty yhtään öljyvaihtoa? Esimerkkejä löytyy riittävästi.

                  lähes aina auton hyvyyden mitaksi tulee kilometrit eli 250tkm ajettu loota on aina huonompi/kuluneempi kuin esim 150tkm... vai pitääkö sittenkään paikkaansa.

                  Miksi esim pari/kolme vuotiaasta taksista "sulaa" joku vaihdepakka vuorollaan kun sen ei pitäs orkkiöljyllisellä tapahtua jne...

                  Pitäskö vaihdelaatikon ikää mitata vaihtojen määrällä eli kuinka monta kertaa loota on eri vaihteen joutunut kytkemään päälle/pois.

                  Korttelitaksissa vaihteisto vaihtaa varmaankin 10 kertaa enemmän vaihteita esim 100tkm aikana kuin jossain toisessa yksilössä jossa vedellään pitkää maantiematkaa.

                  Totuus uskoakseni on ettei kukaan pysty kertomaan miten pitkään minkäkin käytetyn bemun automaatti kestää jos se on arvio/kokeiluhetkellä kunnossa oli toisesssa ikää/kilsoja enemmän tai vähemmän.
                  Jos jälleen kerran otetaan esimerkiksi E39 530D laatikko, niin näitähän on toki hajonnut raskaassa taksikäytössä aikoinaan takuuaikanakin. Nyt kun autot ovat yksityisajossa niin laatikon hajoaminen on todella harvinaista, pajalla (lähinnä muista syistä) käyneistä kyseisen mallin autoista joissa keskimääräinen mittarilukema lienee yli kolmensadan tuhannen, on laatikon vikoja tai totaalisempaa vahinkoa ollut todettuna alle prosentissa tapauksista riippumatta siitä onko öljyjä vaihdettu vaiko ei... toki laatikon toiminta öljynvaihdon jälkeen on yleensä miellyttävämpää. Seuraan aika monen kanta-asiakkaan kyseisen automallin paljon ajettua elämää päivittäin, ja täytyy todeta että laatikko on paljon, paljon mainettaan parempi kestämään.
                  Kaupunkitaksikäyttöä laatikko ei siis ilmeisesti jostakin syystä kestä / alkupään tuotantomalleissa on ollut ongelma joka on korjautunut askien vaihdon myötä? Nykyisellään paljonkin ajettuina ongelmaa ei siis tilastollisesti juurikaan ole vaikka toki suurin osa yksityisdieseleistä nielee enempi maanteitä kuin kaupungin katuja.
                  Last edited by WSE1; 02-10-2011, 19:36.

                  Comment

                  • Lasa
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2005
                    • 43

                    Originally posted by WSE1 View Post
                    Jos jälleen kerran otetaan esimerkiksi E39 530D laatikko, niin näitähän on toki hajonnut raskaassa taksikäytössä aikoinaan takuuaikanakin. Nyt kun autot ovat yksityisajossa niin laatikon hajoaminen on todella harvinaista, pajalla (lähinnä muista syistä) käyneistä kyseisen mallin autoista joissa keskimääräinen mittarilukema lienee yli kolmensadan tuhannen, on laatikon vikoja tai totaalisempaa vahinkoa ollut todettuna alle prosentissa tapauksista riippumatta siitä onko öljyjä vaihdettu vaiko ei... toki laatikon toiminta öljynvaihdon jälkeen on yleensä miellyttävämpää. Seuraan aika monen kanta-asiakkaan kyseisen automallin paljon ajettua elämää päivittäin, ja täytyy todeta että laatikko on paljon, paljon mainettaan parempi kestämään.
                    Kaupunkitaksikäyttöä laatikko ei siis ilmeisesti jostakin syystä kestä / alkupään tuotantomalleissa on ollut ongelma joka on korjautunut askien vaihdon myötä? Nykyisellään paljonkin ajettuina ongelmaa ei siis tilastollisesti juurikaan ole vaikka toki suurin osa yksityisdieseleistä nielee enempi maanteitä kuin kaupungin katuja.
                    Tilastot on tilastoja ja jokainen saa aikaan juuri semmoisia tilastoja kun haluaa. Tuurilla tämä laatikkotyyppi voi kestää pelkkää maantieajoa, jos öljynvaihto suoritetaan kierrättämällä joka kuukausi. Mutta mitäpä järkeä sitä automaattia on ostaa jos ajaa vain maantiellä, eikä missään muualla? Minun tilastoni kertovat että kyseinen laatikko on todellakin välttämisen arvoinen. On kokemusta sekä takseista että yksityskäytöstä, ja yhden kaverin 330d:n laatikon kanssa on ajeltu pitkin Saksaa ja käyty polisiillakin kun se laatikko oli korjauksen jälkeen levinnyt taas. Ja lopulta se mukamuka-korjattiin Saksassa vielä kerran ja tuli tänne takaisin, lyötiin kiinni autoon ja eihän se toiminut vieläkään! Minulla on ollut useampi auto tällä laatikkotyypillä, ja voin sanoa että yhtään ei enää tule - se on varma. Viimeisin meinaan luisti ja nyki vaihdoissakin ja ajettu vain n. 250 tkm. Öljyä ei ollut tiettävästi koskaan vaihdettu, eikä olisi enää tainnut kannattaakaan. Tähän voi vain sanoa että paska mikä paska ja siitä lähtökohdasta on turha hyvää toivoakaan... Tämä laatikkotyyppi on häpeäpilkku koko BMW:n historiassa ja yleensäkin koko autohistoriassa, oikeastaan pahin heti VW:n DSG-laatikon jälkeen! Pysykää kaukana tästä!
                    Last edited by Lasa; 04-10-2011, 19:20.

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      Originally posted by Lasa View Post
                      Pysykää kaukana tästä!
                      No kuka täyspäinen dieseliä ostaisikaan?

                      Comment

                      • Lasa
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2005
                        • 43

                        Originally posted by Bmw Master View Post
                        No kuka täyspäinen dieseliä ostaisikaan?
                        Sellainen joka ajaa paljon ja arvostaa muuten perustekniikaltaan legendaarisen kestävää 3-litraista moottoria, jonka ominaisuudet suhteessa kulutukseen ovat sen julkaisuajankohta huomioonottaen erittäin hyvät. Noissa dieseleissä kun ei muuta niin surkeaa olekaan kuin tuo automaattivaihteisto. Turbon kesto on normaali ja suuttimet eivät ole missään yhteispaineruiskutusdieselissä ikuisia. Kansi ja alakerta taas tuntuvat kestävän todella hyvin.

                        Nuo dieselit myytyäni ostin sitten bensan tilalle ja vuorossa oli 530iAT. Kulutus erityisesti matka-ajossa nousi lähes 65%, joten ei tätä bensamyllyä voi suositella huomattavan paljon ajaville. Tämä varsinkin, jos autoa tarvitsee töiden takia, ja meinaa siitä jotain hyötyäkin saada.

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          Originally posted by Lasa View Post

                          Nuo dieselit myytyäni ostin sitten bensan tilalle ja vuorossa oli 530iAT. Kulutus erityisesti matka-ajossa nousi lähes 65%, joten ei tätä bensamyllyä voi suositella huomattavan paljon ajaville. Tämä varsinkin, jos autoa tarvitsee töiden takia, ja meinaa siitä jotain hyötyäkin saada.
                          Meneekö 530da tosiaan alle 5l/100km?

                          Comment

                          • Lasa
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2005
                            • 43

                            Originally posted by Bmw Master View Post
                            Meneekö 530da tosiaan alle 5l/100km?
                            Ei. 5,4-5,5 l/100 km (mitattu) oli 16" fillareilla aika vakio rauhallisen matka-ajon kulutus moottoritiellä ilman äkillisiä kiihdytyksiä. 530i:ssä oli kyllä 17" fillarit kulutusta lisäämässä. Samaa matkaa tuli ajettua kummallakin lukuisia kertoja ja aika tarkkaan vajaa 9l/100 km meni bensaa. Toki tuo diesel oli sedan ja bensa-auto oli Touring, joten noiden fillareiden lisäksi se lisäsi hieman kulutusta. 530iAT:lla saavutettu pienin kulutus matka-ajossa minulla oli 7,4 l/100 km, mutta se ei ollut verrannollinen reitin eikä nopeuden puolesta (70-75 km/h yöllä pikkutietä ja pikemmin alamäkeä kuin ylämäkeä). Prosentuaalisesti sama ero kulutuksessa dieselin ja bensan välillä säilyi myös vilkkaassa taajama-ajossa.

                            Mukavuuden, värinättömyyden ja suuren käyttöalueen takia 530i voittaa kyllä 530d:n tuolta aikakaudelta aika lailla 6-0. Oikeastaan ainoa huoli paljon ajavalle on se että kuluu väärää polttoainetta. Vähän ajavan ei tietenkään kannata ostaa dieseliä, sehän on selvä.
                            Last edited by Lasa; 04-10-2011, 21:02.

                            Comment

                            • Illu63
                              Newbiemmer
                              • Feb 2011
                              • 6
                              • Kotka

                              onkos kellään mitään tietoa miten bensa nelivetosissa on toi gm automaattiloota kestänyt ku taitaa olla noita vääntöjä olla vähän vähemmin ku diisselissä ,ja mites ton öljyn vaihdon kanssa ? autohan oi 2002 330xia

                              Comment

                              • snakerock
                                Bimmer Rookie
                                • Jul 2011
                                • 51
                                • Pohojois-Pohojanmaa

                                Moro!

                                Elikkä semmonen tappaus että turbiini kävi huollosa ja kuuluu 5hp18 laatikkoon ja nyt pitäs saaha varmistettua että turbiini on oikia tuohon laatikkoon, tietääkö kukkaan miten sen pystyy varmistaan? Turbiini mennee laatikkoon ja laatikko konneeseen turbiinin kans, mutta turbiinin mutterit ei osu ihan kohilleen vetolevvyyn muutaman millin heittää.:think Heitto on n. 4mm reijän keskeltä keskelle. Elikkä reikä on säteen suunnasa muutaman millin pielesä ku osat on paikallaan.
                                Last edited by snakerock; 08-10-2011, 10:00. Reason: lissää tietua

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎