Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Macke
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2009
    • 1134
    • Porvoo

    Originally posted by Hemi View Post
    Jos saa kysyä, millä logiikalla vaihdellaan ko.laatikkoon öljyjä 40tkm:n välein?
    Saa toki kysyä ja kyllä sen mielestäni tossa aiemmin kirjoitinkin -> laatikko oireili koska oli liian vähän öljyä sen johdosta että oli letku halki. Sattu olemaan öljyä nurkissa ennestään joten hommasin filsun ja tein tuon öljynvaihdon muitten huoltojen yhteydessä koska hieman rupesi kylmäämään että onko siellä jotain oikeeta vikaa. En siis etukäteen ollut tarkistellut kärriä montun päällä että olisko se vuotanut öljyä jostain, vaan aikomus oli ottaa auki ja katsoa samalla että onko palanutta kamaa tai hilettä öljyjen seassa.

    Olishan sen öljymäärän voinut vaan täyttää oikealle tasolle letkun korjauksen jäljiltä, mutta kun romut oli olemassa/hommattuna niin siksi ne vaihdoin. Aikaisempikin öljynvaihto tapahtui noin 40tkm ajosuoritteella ei suunnitellusti koska pakki rupes v*ttuilemaan -> TCC solenoidi vaihtoon ja taas rokkaa.

    Asiasta kukkaruukkuun, niin Powermaticin jannut oli sitä mieltä että Petro Canadan synteettiset lootaöljyt tulis vaihtaa 6HP26 lootaan 60-80tkm välein. Toi Tebiksen Fluid E on mun mielestä ihan mineraalilitkua, joten tuskin on yhtä pitkäikäistä kuin synteettinen öljy. Niin kuin aiemmassa postauksessani tuumailin, niin mutulla tolla Fluid E:lläkin olis tyrkännyt sen toisen mokoman 40tkm koska ei se öljy ollut olemukseltaan juurikaan siitä pänikässä olevassa uudesta öljystä muuttunut.
    Last edited by Macke; 29-12-2013, 20:30.

    Comment

    • E.K.
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2010
      • 494
      • Helsinki

      Melkein 3 vuotta ja 95tkm ajettu petrocanadan duradrivella( nyt siis 262tkm mittarissa ja loput mahdollisesti joskus hävinny pois) GM-laatikolla -01.

      En ole vielä ajatellu uutta vaihtoa (enkä ehkä enää vaihdakaan), mut akunkenkänollaus vois olla paikallaan ku pintakaasulla ajaessa joskus nykäsee alhaisilla kierroksilla ja 0-kaasulla.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by E.K. View Post
        Melkein 3 vuotta ja 95tkm ajettu petrocanadan duradrivella( nyt siis 262tkm mittarissa ja loput mahdollisesti joskus hävinny pois) GM-laatikolla -01.

        En ole vielä ajatellu uutta vaihtoa (enkä ehkä enää vaihdakaan), mut akunkenkänollaus vois olla paikallaan ku pintakaasulla ajaessa joskus nykäsee alhaisilla kierroksilla ja 0-kaasulla.
        Ota akunkenkä yöksi irti ja kerro vaikuttiko mitenkään?

        Comment

        • Jube
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 9636
          • ...

          Vääntäkää nyt joku tyhmälle rautalangasta ja ihan selkeällä Suomen kielellä miten ZF5HP24 öljymäärä tarkastetaan?
          Mikä kuvissa näkyvistä propuista on täyttöproppu ja tarkastetaanko öljymäärä auto käynnissä ja 40 asteeen lämpötilassa?







          Näillä mennään:
          Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
          BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
          BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
          BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
          MB c124 230CE -90 "Badboy"
          MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

          Comment

          • Supa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 7597
            • Järvenpää

            Siinähän se on ekassa kuvassa heti, ei siellä muita proppuja ole.
            - E90 320i LCI M-sport -09
            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

            Comment

            • Jube
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 9636
              • ...

              Originally posted by Supa View Post
              Siinähän se on ekassa kuvassa heti, ei siellä muita proppuja ole.
              Ok, ja tarkastus auto käynnissä öljyt 40c lämpöisenä?
              Näillä mennään:
              Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
              BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
              BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
              BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
              MB c124 230CE -90 "Badboy"
              MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3667
                • seinäjoki

                Originally posted by Jube View Post
                Ok, ja tarkastus auto käynnissä öljyt 40c lämpöisenä?
                Tarkastus joo 30-50´C lämpötilassa, eli 40´C on paras




                Last edited by janke; 01-01-2014, 13:36.
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • Jube
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 9636
                  • ...

                  Miten se muuten Inpalla katsotaan tuo vaihteistoöljyn lämpötila?
                  Näillä mennään:
                  Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                  BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                  BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                  BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                  MB c124 230CE -90 "Badboy"
                  MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

                  Comment

                  • janke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 3667
                    • seinäjoki

                    Originally posted by Jube View Post
                    Miten se muuten Inpalla katsotaan tuo vaihteistoöljyn lämpötila?
                    Sieltähän se löytyy vaihdelaatikon puolelta en nyt tarkkaan muista oliko se sielä activates tai muussa. Löytyy kyllä sieltä kun tonkii.

                    Vaihdatko muuten suodattimen? Jos vaihdat, niin purkaa piruuttas se vanha ja levität sen suodattimen kankaan ja katso onko sielä välissä mitään ylläriä:think
                    Bmw 316 E30 -88

                    Comment

                    • Jube
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 9636
                      • ...

                      En vaihda kun tarkastan vain varalta öljymäärän, laatikko täysrempattu Siekkisellä alle 40tkm sitten niin oletan ettei suurempia ylläreitä löydy :think
                      Näillä mennään:
                      Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                      BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                      BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                      BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                      MB c124 230CE -90 "Badboy"
                      MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

                      Comment

                      • -KK-
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2005
                        • 265

                        Originally posted by Jube View Post
                        En vaihda kun tarkastan vain varalta öljymäärän, laatikko täysrempattu Siekkisellä alle 40tkm sitten niin oletan ettei suurempia ylläreitä löydy :think
                        Tuossa kun meillä on samanoloiset autot, niin mainitsen tässä, että omasta meni turbiini 212tkm lukeman kohdalla. E39 540i -99 ja laatikko ZF5HP24. Turbiiniyksikkö oli mekaanisesti mennyt jostain rikki.

                        En ala spekuloimaan sen enempiä mistä syystä alunperin johtui hajoaminen. Koska tuota ei voi tieteellisen tarkasti sanoa.

                        Comment

                        • janke
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2010
                          • 3667
                          • seinäjoki

                          Originally posted by -KK- View Post
                          Tuossa kun meillä on samanoloiset autot, niin mainitsen tässä, että omasta meni turbiini 212tkm lukeman kohdalla. E39 540i -99 ja laatikko ZF5HP24. Turbiiniyksikkö oli mekaanisesti mennyt jostain rikki.

                          En ala spekuloimaan sen enempiä mistä syystä alunperin johtui hajoaminen. Koska tuota ei voi tieteellisen tarkasti sanoa.
                          Pitikö sinulla turbiini jotain kolinoita ennen hajoamista?
                          Bmw 316 E30 -88

                          Comment

                          • -KK-
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2005
                            • 265

                            Originally posted by janke View Post
                            Pitikö sinulla turbiini jotain kolinoita ennen hajoamista?
                            Meikäläisellä oli ihan selkeät äänet. Kabiinissa sisällä huomasin tuon aika nopeaan samantien. Vein hetimiten luottopajalle, jossa vielä nosturilla auton alta kuuntelivat, että laatikosta sisältä se ääni tosiaan tulee.

                            Äänien puolesta ei ollut siis yhtään epäselvää muuten hiljaisessa E39:ssä. Muuten on vaikea kuvailla ääniä näin jälkikäteen. Lähinnä voisin sanoa, että paikallaan ollessa kun kytki vaihteen päälle, niin jo huomasi. Ajaessa havaitsi myöskin äänen sekä vapinan kun lyhyen siivun pajalle ajoi. Eli selkeästi oli epätasapainon tuntunen juttu. Pelkäsin laakerivikaa jopa, mutta sellasia ei ollut.

                            Laatikkofirmalta oli mahdoton saada selvitystä tarkasta viasta. Turbiini vaihdettiin ja tuli kuntoon. Ainoa puhe oli lukosta mahdollisesti. Mutta vaihtoivat tuon koko turbiinipaketin ja thats it. Firma oli pätevä, mutta ei harrasta ylimääräisiä turinoita.

                            Comment

                            • Jube
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 9636
                              • ...

                              Niin on tuohon minun autoon turbiinikin vaihdettu, kaikenkaikkiaan vähän alle 3500€ kuitti siitä repairista on
                              Onneksi on tehty edellisen omistajan aikana!
                              Näillä mennään:
                              Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                              BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                              BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                              BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                              MB c124 230CE -90 "Badboy"
                              MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

                              Comment

                              • Jube
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 9636
                                • ...

                                Ei ollu öljyvajetta mikäli homma nyt meni oikean kaavan mukaan :think
                                Mittasin lämpötilan lauhduttimen tulopuolen putkesta ja laatikon öljypohjasta, kun näytti 37-38 astetta niin laavailin vaihteet läpi, keppi P:lle ja proppua auki --> Ruikkasi öljyä rinnuksille --> Proppu kiinni

                                Ilmastointi tosin ei ollut päällä enhä muistanut laavailla vaihteita steppipuolella ennen tarkastusta, kuinkahan suuri merkitys em. seikoilla on?
                                Last edited by Jube; 06-01-2014, 19:51.
                                Näillä mennään:
                                Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                                BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                                BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                                BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                                MB c124 230CE -90 "Badboy"
                                MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎