Announcement

Collapse
No announcement yet.

M10 Turbotus, heikot kohdat jne.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ThemeJ
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 997
    • Turku/Raahe

    Riippuu täysin ko. kokoonpanosta. Ammasäätäjä osaa hakea sytkät kohdilleen - tällänen pitää olla puikottamassa ehdottomasti, muuten tulee romua.[/QUOTE]

    Noh hyvä kun vastailit omilla tiedoilla ja taidoilla, etkä alkanu mitään arvaileen mutta mitään hyötyähän tollasesta vastauksesta ei ole?

    Ja jos nokka-akselin asento on väärä, sekin nostaa lämpöä koneessa ja juurikin tän takia viimeksi huipputeho tuli 4900rpm kohdilla mikä mun mielestä on tommoselle M10 koneelle aika saatanan aikasin. Rajotin on kokeilun takia tällä hetkellä noin 6000rpm eli todellisuudessa huipputeho pitäis tulla jossain 5700-5800rpm moottorinohjauksesta johtuen.

    Originally posted by Muumi View Post
    Sullahan on Tatekki?
    Mitä tarkoitat perusennakolla? Eli sulla on 25 ennakkona joka kierrosluvulla tyhjäkäynnillä, mistä sitten ennakko pienenee kuormituksen kasvaessa?
    Juu kutakuinkin näin, ja ennakon on laitettu penkissä "ammattisäätäjän" toimesta ja muutenkin kartan on tehnyt muu kuin allekirjoittanut. Ja luotto vähän horjunut kyseisen säätäjän hommiin parin huhun takia. Ajattelin käydä ajamassa omin päin penkissä ja tarkkailemassa vähän seoksia sekä ennakoita sekä koneen käyttäytymistä. Joo ja en ole "ammattisäätäjä" mutta tuskin mitään romua aikaan saan ja vaikka saisinkin niin eiköhän se auto korjattua saada.
    Kysymyshän oli että minkälaisia ennakoita näissä turbo m10 on käytetty ns. huipputehoilla. Eihän sellaista rajaa tietenkään ole minkä yli ei saa mennä, mutta ois suuntaa kiva tietää. Kuulemma nämä vajaaventtiiliset kestää huomattavan määrän ennakkoa?
    Ja ennakkoa on nyt noin 25 astetta joka kierrosluvun ensimmäisellä KUORMITUSALUEELLA eikä joka kierrosluvun tyhjäkäynnillä
    Bmw E30
    Bmw 2000Touring Scrap
    Ex. Bmw E30 316
    Ex. Bmw E36

    Comment

    • mortimer
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 1079
      • Satulinna kaukomaan

      Originally posted by kahvakuula View Post
      päätymmäiset pesät eivät aivan samassa linjassa kammen kanssa vaan laakerikontakti "nurkista".
      ottiko laakeri sisä vai ulkokehältä sylinterikeskiöstä katsottuna enempi vapaasti pyöritettynä pelkällä kampiakselilla ? koska moottori kuormitettuna momentilla laakerikontaktin paine
      tulee/muuttuu enemmän sylinterin sisälaidoille kun mäntää ajetaan alaspäin
      tuo keinunta tosin riippuu paljonko kuormaa tuodaan alakerralle
      En tajunnut oikein sanaakaan

      Päätymmäiset pukit harittavat alareunasta ulospäin pituussuunnassa, eli kampilinja aavistuksen banaani, molemmat päät ylöspäin näyttäen. Sivusta katsoen ikäänkuin vanhan lehtiharavan piikistö.
      Sivuttain ei heittoa.
      Tämmöinen ominaisuus löytynyt yhdestä käytetystä ja yhdestä tehdasuudesta lohkosta. Siis sekä ajossa olleesta (150tkm++) kuten koekasatusta uudesta alakerrastakin. Ajossa olleessa sama toistui koekasauksessakin uusilla osilla. Päätymmäiset laakerit kiillottuvat vp:n ja hihniksen puolelta alakulmasta, ryhmän puolelta yläkulmasta.
      Onkohan kyseessä joku koneistuksen jälkeinen valun eläminen.

      Joku kuitenkin alkaa kohta vänkäämään ettei ole mahdollista (kuten nangkangien rungotkaan ei voi hajota vuodessa ), kuvassa paikallaan käynyt laakeri todisteeksi. Enemmän pyörittämällä kiillottuu enemmän, näistä ikävä kyllä ei kuvia. Öljyäkin ollut välissä ja paikallaan suora kampi.
      Attached Files

      i3S -20
      E30M3 slotcar 1:32
      XKE FHC 1971
      Mgb Gt -66
      T6 -19
      E91 -08

      Comment

      • Tzeimi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 2067
        • Banshee - Jyväskylä

        Originally posted by ThemeJ View Post
        Noh hyvä kun vastailit omilla tiedoilla ja taidoilla, etkä alkanu mitään arvaileen mutta mitään hyötyähän tollasesta vastauksesta ei ole?

        Kysymyshän oli että minkälaisia ennakoita näissä turbo m10 on käytetty ns. huipputehoilla. Eihän sellaista rajaa tietenkään ole minkä yli ei saa mennä, mutta ois suuntaa kiva tietää. Kuulemma nämä vajaaventtiiliset kestää huomattavan määrän ennakkoa?
        Kyllä siitä nyt sellainen hyöty pitäs olla että voisi miettiä, miten perusasiat vaikuttavat siihen paljonko kone kestää ennakoita Vai meinaatko ettei puristussuhteella, palotilalla, nokan arvoilla, männän nopeudella puhumattakaan pakosarjasta & ahtimesta ei ole mitään merkitystä? M10 on M10 ja jonkun toisen koneen ennakot on ok toisessa koneessa.

        Ei millään pahalla mutta kysymykseesi on mielestäni vaikea vastata - vastaus löytyy vain säätämällä.
        Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
        & 02 tulpo saniteetti dyno




        Älä väkisin, ota isompi vasara.
        If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

        Comment

        • kahvakuula
          Bimmer Rookie
          • Dec 2009
          • 40
          • k-suomi

          Ok.ymmärsin mitä tarkotit.Joo tais hiukan rytmit ja riimit näi aamusta sekoilla eli tarkotin sillä että "kantoiko" laakeriliuska

          VP: II O II O II O II O II :JAKOPÄÄ

          sylinterin sisäpuoleiselta sivulta vai ulkopuoleiselta. kun mäntää alaspäin painava massa pyrkii tekemään enemmän painetta sylinterinsisäpuoleiselle liuskanosalle jolloin kampi ikäänkun " taipuu " hieman

          Comment

          • Muumi
            BTCF Member
            • Oct 2002
            • 1702
            • Rovaniemi

            Onko tuossa Mortimerin kuvassa oleva liuska S14 koneen laakeri? Onko ne vakiona noin reikäsiä?
            Last edited by Muumi; 10-01-2011, 21:12.
            E24 635csi

            Comment

            • mortimer
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2003
              • 1079
              • Satulinna kaukomaan

              Originally posted by Muumi View Post
              Onko tuossa Mortimerin kuvassa oleva liuska S14 koneen laakeri? Onko ne vakiona noin reikäsiä?
              jep, evo3-lakru p/n# 11211304038

              i3S -20
              E30M3 slotcar 1:32
              XKE FHC 1971
              Mgb Gt -66
              T6 -19
              E91 -08

              Comment

              • ThemeJ
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2005
                • 997
                • Turku/Raahe

                Originally posted by Tzeimi View Post
                Kyllä siitä nyt sellainen hyöty pitäs olla että voisi miettiä, miten perusasiat vaikuttavat siihen paljonko kone kestää ennakoita Vai meinaatko ettei puristussuhteella, palotilalla, nokan arvoilla, männän nopeudella puhumattakaan pakosarjasta & ahtimesta ei ole mitään merkitystä? M10 on M10 ja jonkun toisen koneen ennakot on ok toisessa koneessa.

                Ei millään pahalla mutta kysymykseesi on mielestäni vaikea vastata - vastaus löytyy vain säätämällä.
                Onhan se kiva kuulla vähän minkälaisia ennakoita nuo koneet kestää. Eikä nyt tarvi alkaa luetteleen mitkä asiat koneen toimintaan vaikuttaa, sen nyt on koulun penkillä oppinu. Ja tuohon sun listaanhan voi lisätä saman tien ilmanpaineen, tulpat, polttoaineen, Jumalan ja pari muuta pappia sekä coriolis ilmiön.
                Kysyinhän vaan että minkälaisia ennakoita porukka on näihin pistäny, en sanonu että oisin omaan mitään kopioimassa. Mullahan tuossa koneessa oli ennakot noin 40astetta jossain vaiheessa. Tämähän tuli siis nokka-akselin asennon muuttamisen seurauksena ei tietääkseni säätäjän toimesta.
                Ja nyt kun huomenna pitäis penkissä moottoria ajella niin kaikki taustatieto on tervetullutta. Ei Suomessa liikaa tietoa tästä "legendaarisesta" m10 turbokestävyydestä ole. Keinut katkee, öljypumppu ei kestä, männät on aina paskat yms juttua kuulee kyllä, mutta eihän sekään sanottu oo että joka koneessa näin kävis. Ja tälläkin foorumilla taitaa olla suurin osa m10 viritykset kokoonpanolla vakio männät, mega ja seo siinä? Ois kiva kuulla lisää näistä m10 turboista
                Bmw E30
                Bmw 2000Touring Scrap
                Ex. Bmw E30 316
                Ex. Bmw E36

                Comment

                • Muumi
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 1702
                  • Rovaniemi

                  Originally posted by mortimer View Post
                  jep, evo3-lakru p/n# 11211304038
                  No, mikä hyöty tommosella reikäjuustolla on?
                  Käykä normi M10 lohkon?
                  Last edited by Muumi; 01-09-2010, 11:20.
                  E24 635csi

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    Originally posted by Muumi View Post
                    No, mikä hyöty tommosella reikäjuustolla on?
                    Käykä normi M10 lohkon?
                    Ei M10ssä ole noin montaa öljyreikää pukeissakaan :think

                    Onko S14:ssa enemmän öljylle porauksia vai mikä vitsi tuossa on?

                    Mut siis voihan noistakin olla puolet "turhaan" ihan siksi että on tehty idiottivarmaksi asentaa (ei mee väärinpäin ja tuki reikiä )
                    Last edited by petrolhead; 01-09-2010, 13:59.
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • V W
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2009
                      • 335
                      • Salo

                      Originally posted by petrolhead View Post
                      Ei M10ssä ole noin montaa öljyreikää pukeissakaan :think

                      Onko S14:ssa enemmän öljylle porauksia vai mikä vitsi tuossa on?

                      Mut siis voihan noistakin olla puolet "turhaan" ihan siksi että on tehty idiottivarmaksi asentaa (ei mee väärinpäin ja tuki reikiä )
                      Mikäli en ihan väärin muista,niin ainakin vanhemmissa koneissa on alkuperäisissä laakereissakin enemmän reikiä mitä varaosalikkeiden laakereissa on tullut nähtyä,ei nyt kuitenkaan ihan niin reilusti kuin evon luiskisa.

                      Öljyähän noihin reikiin kerääntyy...

                      Ja kyllähän noi luiskat iha m10-lohkoihin sopii siinä kuin evon kampurakin.
                      Last edited by V W; 01-09-2010, 17:35. Reason: Ai niin...
                      Ford 4500 :think Nuffield
                      Volvo 264 GLE,Toyota BJ40x3,Toyota BJ45(avolava),Toyota HJ60, E24 635CSi

                      Kawasaki ZX-12R
                      Borat

                      Comment

                      • mortimer
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2003
                        • 1079
                        • Satulinna kaukomaan

                        Originally posted by Muumi View Post
                        No, mikä hyöty tommosella reikäjuustolla on?
                        Kevyemmät ?
                        Originally posted by Muumi View Post
                        Käykä normi M10 lohkon?
                        Käy ne.

                        i3S -20
                        E30M3 slotcar 1:32
                        XKE FHC 1971
                        Mgb Gt -66
                        T6 -19
                        E91 -08

                        Comment

                        • Vauhtivaunu
                          BTCF Member
                          • Jun 2008
                          • 2714
                          • P-Karjala

                          Originally posted by ThemeJ View Post
                          Joo ja en ole "ammattisäätäjä" mutta tuskin mitään romua aikaan saan ja vaikka saisinkin niin eiköhän se auto korjattua saada.
                          Voin kokemuksesta kertoa että turbomoottori särkyy yllättävän äkkiä jos ennakot ja seos on persiillään. Jos tuntuu että kukkaro ei itke vaikka männät ja kannen joutuisi uusimaan niin ei siinä mitään sitten.

                          Originally posted by ThemeJ View Post
                          Kysymyshän oli että minkälaisia ennakoita näissä turbo m10 on käytetty ns. huipputehoilla. Eihän sellaista rajaa tietenkään ole minkä yli ei saa mennä, mutta ois suuntaa kiva tietää. Kuulemma nämä vajaaventtiiliset kestää huomattavan määrän ennakkoa?
                          Ja ennakkoa on nyt noin 25 astetta joka kierrosluvun ensimmäisellä KUORMITUSALUEELLA eikä joka kierrosluvun tyhjäkäynnillä
                          Semmoinen raja josta yli ei saa mennä on nakutuksen kohdalla. Moottorista riippuen tämä alkaa 0.5bar/10-20astetta-1bar/5-15 astetta kohdalla. Nakutuksen alkamiseen vaikuttaa mm. imuilman lämpö, seossuhde ja pakopaine. Moottorin merkillä ei juuri ole väliä vaan palotilan muodolla, paljealueella ja puristussuhteella. Nakutus myös tuhoaa moottorin riippumatta osien merkistä tai kestävyydestä.

                          Ja koska on käytössä ohjelmoitava moottorinohjaus niin tuo "25 astetta" ei oikeastaan kerro paskaakaan siitä sytytyskartasta. Jos siitä pitäisi tehdä tarkempi analyysi niin koko kartta pitäisi olla näkyvillä. Muuten homma on yhtä tuuleen huutamista.

                          Suosittelen ostamaan Peltorit joihin teet ohuelle letkulle reiän ja laitat letkun kiinni lohkoon. Nakutuksen kyllä kuulee ja jos ei kuule, niin oppii kuulemaan.
                          sigpic


                          Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                          Comment

                          • ThemeJ
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2005
                            • 997
                            • Turku/Raahe

                            Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                            Voin kokemuksesta kertoa että turbomoottori särkyy yllättävän äkkiä jos ennakot ja seos on persiillään. Jos tuntuu että kukkaro ei itke vaikka männät ja kannen joutuisi uusimaan niin ei siinä mitään sitten.



                            Semmoinen raja josta yli ei saa mennä on nakutuksen kohdalla. Moottorista riippuen tämä alkaa 0.5bar/10-20astetta-1bar/5-15 astetta kohdalla. Nakutuksen alkamiseen vaikuttaa mm. imuilman lämpö, seossuhde ja pakopaine. Moottorin merkillä ei juuri ole väliä vaan palotilan muodolla, paljealueella ja puristussuhteella. Nakutus myös tuhoaa moottorin riippumatta osien merkistä tai kestävyydestä.

                            Ja koska on käytössä ohjelmoitava moottorinohjaus niin tuo "25 astetta" ei oikeastaan kerro paskaakaan siitä sytytyskartasta. Jos siitä pitäisi tehdä tarkempi analyysi niin koko kartta pitäisi olla näkyvillä. Muuten homma on yhtä tuuleen huutamista.

                            Suosittelen ostamaan Peltorit joihin teet ohuelle letkulle reiän ja laitat letkun kiinni lohkoon. Nakutuksen kyllä kuulee ja jos ei kuule, niin oppii kuulemaan.
                            Kiitos, onneks täältä saa tietoakin.
                            Nakutus on kyllä tuttu asia ja nyt lähinnä käyn ajamassa penkissä tommosen erinäisen nykimisen poistamisen ja hienosäädön toivossa. Tuo 25 astetta näyttäis olevan mulla kohtuu vallitseva alkupään kuormitusalueella, mutta toki pienenee ylempänä. Muistaakseni joskus kun tuota konetta käynnistelin niin käskettiin pistää ennakko 25 asteeseen niin ainakin käymään lähtee ja nyt kun sitä on tuolla kartassa muuallakin niin kaippa se hyvä on.
                            Pakopaine ja ilmanlämpö vaikuttaa suoraa seoksen muodostumiseen eli täytökseen ja sitä kautta nakutukseen eli vääränlaiseen palamiseen, sitä varmaan tarkotit. Mutta kiitos vinkeistä.
                            Iltapäivällähän sen näkee menikö rikki vai ei.
                            Bmw E30
                            Bmw 2000Touring Scrap
                            Ex. Bmw E30 316
                            Ex. Bmw E36

                            Comment

                            • Maza
                              BTCF Member
                              • Jul 2002
                              • 4321
                              • Kannus/Kokkola

                              Originally posted by ThemeJ View Post
                              Tuo 25 astetta näyttäis olevan mulla kohtuu vallitseva alkupään kuormitusalueella, mutta toki pienenee ylempänä.
                              Tatech miehien tapa kertoa sytkäkartasta ei kyllä kerro ainakaan mulle yhtään mitään.

                              Alkupäässä sitä ja loppupäässä tätä. Mitähän ne alkupään ja loppupään arvot käytännössä mahtaa olla ? Mappi pohjaisia kun mahtaa olla useimmat turbovehkeet niin olisko helpompi kuitenkin kertoa mitä se ennakko on esim. siellä missä romua helpoiten tulee (4000-7000+) alue max ahdolla. Muilla alueilla mun kokemusten perusteella pannu "toimii" vaikka heittoa ois ennakoissa kymmeniä asteita.

                              Comment

                              • Mystinen
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2005
                                • 1206
                                • Kehä3

                                Eikö näitä sytkäkarttoja voi pistää jakoon?
                                M30 (periaatteessa 6-syl m10 ) motti on komeesti kestäny kun kilossa on 14,5 ennakko. Tässä karttaa, vaikka tämäkin on sinnepäin tehty ja parempi aina vois olla. "Ammattisäätäjän" vinkkejä kaipais

                                Vaparien virittäminen on säälittävää
                                350hp/480Nm@0,666bar
                                xxxhp/670Nm@1,6bar
                                - Mystinen.Fi -
                                -ISO maailma välillä pelottaa Connection-

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎