Originally posted by uijui
View Post
Näinhän se menee. Turbo pyörii liian lujaa kun niitä vastapaineita ei ole. Tämä taas aiheuttaa nimenomaan muuttuvageometrisessa ahtimessa suurempaa rasitusta pakopuolen siivekkeille. Tarkempaa tietoa saa suoraan tuolta fin-turbolta. Osaavat selittää sen erittäinkin seikkaperäisesti.
Jo peläkästään sinä aikana kun minun autoni seisoi tuolla korjaamolla, tuli samanlaisia tapauksia esille useampkin. Tämä ei tietenkään koske pelkästään BMW merkkiä vaan kyseessä ovat lähestulkoon kaikki uudet autot VNT-ahtimella. Ja pienikin muutos vaikuttaa! Fin-turbon Markus oli kommentoinut tätä asiaa myös jossain kallavesi-lehdessä. Itse en ole tuota päässyt lukemaan.
Sain vihdoin auton huollosta ja säädettynä takaisin ja vieläpä dynolapun kanssa, enkä todellakaan aio tehdä enää minkäänlaisia muutoksia tuohon autoon. Minun tuurillani tuosta varmaan pettää seuraavaksi kytkin. No toistaiseksi ainakin rokkaa hyvin ja merkkihuollossakin käytin kun ei tuohon perkele voinut vaihtaa edes akkua itse, niin eipä ollut minkäänlaisia virheilmoituksia vastapaineista tai muustakaan, vaikka dpf poistettu ja änkkäri heitetty mäkeen.
BTW. Oisko nimimerkillä LeMansBlau antaa tuota korvatunturin numeroa, josta tuon huippuhyvän infopaketin ja äärimmäisen tärkeän välikommentin voisi tarkistaa?
Edittiä: Löysinkin linkin tuosta kallavesj lehdestä. Eipä tuossa erikoista ollut, mutta maininta kyseisestä ongelmasta kylläkin. Itse en ole tuo lehdessä mainittu surullisen kuuluisa esimerkki vaan kyseessä oli muuan Seat. :think Näitä oikeasti tulee kuin sieniä sateella! "Tuning" pajat ympäri maan tekevät mielellään tuollaisia dpf/änkkärinpoistoja näihin dieseleihin, vailla kuitenkin riittävää ymmärrystä sen seurauksista. Itsellenikin niitä oikein suositeltiin!!!
Comment