Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW & Hiukkassuodatin (DPF)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • juuhee
    Bimmer Rookie
    • Sep 2010
    • 163
    • Pohjanmaa

    hiukkassuodattimen poisto

    Eli mitenkä käytännössä auto muuttuu kun pöntön poistaa kokonaan? Tuleeko tehokkaammaksi ja tippuuko kulutus? Omastani kun takuu loppuu niin ajattelin sen poistattaa... 318d vm09. Perä taitaa vaan olla noes sen jälkehen:think

    Comment

    • VolvoTDi
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2006
      • 1576
      • Tampere - Pori

      Originally posted by juuhee View Post
      Eli mitenkä käytännössä auto muuttuu kun pöntön poistaa kokonaan? Tuleeko tehokkaammaksi ja tippuuko kulutus? Omastani kun takuu loppuu niin ajattelin sen poistattaa... 318d vm09. Perä taitaa vaan olla noes sen jälkehen:think
      Tuskin huomaat eroa jos poistat heti kun takuu ummessa, koska dpf tuskin tukossa vielä silloin!! Mulla kyllä huomasi eron, mutta olikin kyllä tukossa. Kromatut putkenpäät voit unohtaa...
      Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
      Check:
      www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
      Tampere 044-5867096

      Comment

      • JKK
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 2323
        • Uusimaa

        Originally posted by juuhee View Post
        Eli mitenkä käytännössä auto muuttuu kun pöntön poistaa kokonaan? Tuleeko tehokkaammaksi ja tippuuko kulutus? Omastani kun takuu loppuu niin ajattelin sen poistattaa... 318d vm09. Perä taitaa vaan olla noes sen jälkehen:think
        Suosittelen kyllä jokaista miettimään kahteen kertaan tuota täydellistä eliminointia. Ainakin E91:ssä poistuu samalla myös katalyytti, ja luvassa on jokaisen kiihdytyksen yhteydessä mustaa savua, sekä kitkerää hajua, joka ei ainakaan allekirjoittaneen mielestä sovi 2000-luvun BMW:n tyyliin. Autosta tulee samanlainen 70-luvun savupönttö, kuin menneiden vuosikymmenien takaiset dieselmersut. Itse kokeilin pari vuotta sitten hetken aikaa 2005 mallisella E220CDi-mersulla ajelua tyhjällä DPF/katalysaattori-pöntöllä. Eräänä pakkasaamuna koskelantien aamuruuhkassa, liikennevaloissa viereisen kaistan kuski piti provosoivasti nenästään kiinni osoittaakseen autostani lähtevän katkun, joka tunkeutui myös omaan autoon pistävänä sisälle. Varsinkin kovilla pakkasilla. Palautin aika nopeasti ehjän pöntön paikalleen. Tosin hieman kavennetulla DPF-elementillä. Se katalysaattorin pätkä kannattaa minimissään jättää sinne pönttöön paikalleen.

        Viisaampaa varmaankin on pestä koko pönttö vaikka kerran vuodessa. Normaalisti virtaavan DPF:n vaikutus tehoihin on pienempi kuin isot pojat väittävät. 220CDi:n tapauksessa vaikutus oli alle 10hp modifioidulla softalla. Persdyno ei huomannut mitään eroa. Itselläni on 200tkm ajettu, lastutettu E91 320dA, jossa on pesemätön alkuperäinen DPF. Vastapaineet kierroksillakin on luokkaa 100-200mbar. Perusteellisella pesulla pääsee varmasti kokonaisuuden kannalta parhaaseen tulokseen. Tämä DPF-eliminointihysteria on jotenkin karannut käsistä. Jokainen tietysti tehköön autolleen mitä haluaa...
        BMW G30 530e X-Drive

        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

        Comment

        • VolvoTDi
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2006
          • 1576
          • Tampere - Pori

          Originally posted by JKK View Post
          Suosittelen kyllä jokaista miettimään kahteen kertaan tuota täydellistä eliminointia. Ainakin E91:ssä poistuu samalla myös katalyytti, ja luvassa on jokaisen kiihdytyksen yhteydessä mustaa savua, sekä kitkerää hajua, joka ei ainakaan allekirjoittaneen mielestä sovi 2000-luvun BMW:n tyyliin. Autosta tulee samanlainen 70-luvun savupönttö, kuin menneiden vuosikymmenien takaiset dieselmersut. Itse kokeilin pari vuotta sitten hetken aikaa 2005 mallisella E220CDi-mersulla ajelua tyhjällä DPF/katalysaattori-pöntöllä. Eräänä pakkasaamuna koskelantien aamuruuhkassa, liikennevaloissa viereisen kaistan kuski piti provosoivasti nenästään kiinni osoittaakseen autostani lähtevän katkun, joka tunkeutui myös omaan autoon pistävänä sisälle. Varsinkin kovilla pakkasilla. Palautin aika nopeasti ehjän pöntön paikalleen. Tosin hieman kavennetulla DPF-elementillä. Se katalysaattorin pätkä kannattaa minimissään jättää sinne pönttöön paikalleen.

          Viisaampaa varmaankin on pestä koko pönttö vaikka kerran vuodessa. Normaalisti virtaavan DPF:n vaikutus tehoihin on pienempi kuin isot pojat väittävät. 220CDi:n tapauksessa vaikutus oli alle 10hp modifioidulla softalla. Persdyno ei huomannut mitään eroa. Itselläni on 200tkm ajettu, lastutettu E91 320dA, jossa on pesemätön alkuperäinen DPF. Vastapaineet kierroksillakin on luokkaa 100-200mbar. Perusteellisella pesulla pääsee varmasti kokonaisuuden kannalta parhaaseen tulokseen. Tämä DPF-eliminointihysteria on jotenkin karannut käsistä. Jokainen tietysti tehköön autolleen mitä haluaa...
          Varmaan haiseekin jos poistaa koko setin eli katalysaattorin ja dpf:n, mutta kun jättää sen katin paikalleen niin ainakin mulla haju on normaali eli haisee 2000-luvun diesel auto ilman dpf:ää. Uudemmissa E6x LCI:ssä kaiketi dpf ja katti yhtäpuuta, joten sen jos poistaa niin haju on todella pistävä! Tosin lci malleissa dpf on lähempänä moottoria, joten käy muutenkin kuumempana ja polttokin onnistuu paremmin, lastutus erikseen!

          ps. sen 220cdi:n 10hp on jo todella paljon lähes neljäsosa kokonaistehosta!
          Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
          Check:
          www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
          Tampere 044-5867096

          Comment

          • juuhee
            Bimmer Rookie
            • Sep 2010
            • 163
            • Pohjanmaa

            Originally posted by JKK View Post
            Suosittelen kyllä jokaista miettimään kahteen kertaan tuota täydellistä eliminointia. Ainakin E91:ssä poistuu samalla myös katalyytti, ja luvassa on jokaisen kiihdytyksen yhteydessä mustaa savua, sekä kitkerää hajua, joka ei ainakaan allekirjoittaneen mielestä sovi 2000-luvun BMW:n tyyliin. Autosta tulee samanlainen 70-luvun savupönttö, kuin menneiden vuosikymmenien takaiset dieselmersut. Itse kokeilin pari vuotta sitten hetken aikaa 2005 mallisella E220CDi-mersulla ajelua tyhjällä DPF/katalysaattori-pöntöllä. Eräänä pakkasaamuna koskelantien aamuruuhkassa, liikennevaloissa viereisen kaistan kuski piti provosoivasti nenästään kiinni osoittaakseen autostani lähtevän katkun, joka tunkeutui myös omaan autoon pistävänä sisälle. Varsinkin kovilla pakkasilla. Palautin aika nopeasti ehjän pöntön paikalleen. Tosin hieman kavennetulla DPF-elementillä. Se katalysaattorin pätkä kannattaa minimissään jättää sinne pönttöön paikalleen.

            Viisaampaa varmaankin on pestä koko pönttö vaikka kerran vuodessa. Normaalisti virtaavan DPF:n vaikutus tehoihin on pienempi kuin isot pojat väittävät. 220CDi:n tapauksessa vaikutus oli alle 10hp modifioidulla softalla. Persdyno ei huomannut mitään eroa. Itselläni on 200tkm ajettu, lastutettu E91 320dA, jossa on pesemätön alkuperäinen DPF. Vastapaineet kierroksillakin on luokkaa 100-200mbar. Perusteellisella pesulla pääsee varmasti kokonaisuuden kannalta parhaaseen tulokseen. Tämä DPF-eliminointihysteria on jotenkin karannut käsistä. Jokainen tietysti tehköön autolleen mitä haluaa...


            No pitää harkita asiaa vielä uudemman kerran kun sen aika on:think Asiasta toiseen lastutuskin on ollut mielessä,tai ohjelmointi. Onko toiminut sinulla hyvin? paljonko tehoa ja muuttuiko kulutus?

            Comment

            • tuikku
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 1353

              .
              Ei hiukkaskiihdytin vaikuta lastutetussa mersussa vakiokoonpanolla tehoihin mitenkään, ei sitten mitenkään.
              Se on mitoitettu siten.
              Se on kiinni ihan siitä, miten se softa tehdään.

              Bemareita olen tehnyt kuitenkin sen verran vähän, etten ihan samaa uskalla niistä sanoa, mutta vahvasti kuitenkin luulen.

              Kyllä ne valmistajatkin haluaisi, että ne toimii, joten ei sitä ole pullonkaulaksi mitoitettu missään autossa.
              Minäkin olisin hiukkaspöntöistä loppupelissä sitä mieltä, että antaa olla vaan paikoillaan.
              Jos vaan jotenkin pärjää niiden kanssa.
              CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
              Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
              Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
              tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

              Comment

              • VolvoTDi
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2006
                • 1576
                • Tampere - Pori

                Originally posted by tuikku View Post
                .
                Ei hiukkaskiihdytin vaikuta lastutetussa mersussa vakiokoonpanolla tehoihin mitenkään, ei sitten mitenkään.
                Se on mitoitettu siten.
                Se on kiinni ihan siitä, miten se softa tehdään.

                Bemareita olen tehnyt kuitenkin sen verran vähän, etten ihan samaa uskalla niistä sanoa, mutta vahvasti kuitenkin luulen.

                Kyllä ne valmistajatkin haluaisi, että ne toimii, joten ei sitä ole pullonkaulaksi mitoitettu missään autossa.
                Minäkin olisin hiukkaspöntöistä loppupelissä sitä mieltä, että antaa olla vaan paikoillaan.
                Jos vaan jotenkin pärjää niiden kanssa.
                Mitoitus on ok jos on uusi pönttö, mutta 200tkm ajettuna tai paljon jo sitä ennen rupeaa pakopaineet nousemaan vaarallisen korkeaksi eli jopa yli ahtopaineiden ja silloin kyllä tietää mitä tapahtuu... Varsinkin jos lastuttaa!

                Mulla vaikutti ihan selvästi auto räväkämmältä kun suolistin pöntön ja samaa sanoivat kaverit kun tullessa ja mennessä olivat kyydissä. Paineeksi dpf:stä näytti ennen tyhjennystä 1bar luokkaa, että silleen! Peräpönttö ei ahdista yhtään kun tuli sekin avattua, ihan mielenkiinnosta.
                Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                Check:
                www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                Tampere 044-5867096

                Comment

                • FusionWolf
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2006
                  • 96

                  Herne!

                  Tuli ostettua pari viikkoa sitten tuommoinen 175tkm ajettu e90 320d ja nyt kun luin tämän ketjun läpi alkoi pelottamaan milloin se tapahtuu.

                  Oli tässä tarkoitus käydä heittämässä uusi ohjelma koneeseen ja nostaa hieman tehoja, mutta kun autolla on tosiaan kohta se 180tkm mittarissa niin alkoi epäilyttämään tuo DPF:n kunto. Ja etenkin se, että mitä sitten tapahtuu kun uusi ohjelma on heitetty koneeseen.

                  Imusarjan läpät autosta on poistettu ja ajattelin, että voisin tietysti tehdä sille DPF:lle puhdistusoperaation ennen kuin vien ohjelmointiin.

                  Päässä pyörii paljon kysymyksiä aiheeseen liittyen vaikka koko ketjun luinkin jo lävitse, mutta pariin päällimmäiseen jos saisin tietäviltä vastauksen.


                  Tarvitseeko pesussa rälläköidä putkea auki vai riittääkö kun liottelee aineilla ja pistää vaikka painepesurilla rööristä vettä sisään?

                  Miten toimisi joku 'kodin putkimies' pudistusaineena, jos liottaisi siinä jonku tunnin vaikka? Tämähän on lievästi hapokasta (syövyttävää) ainetta, joten mitenköhän mahtaisi käydä?

                  Puhdistin kerran 70-luvun talossa olleita patterikennoja saippua vedellä kun patterit toimivat vaan osittain (lämpesi vain tietyistä kohtaa). No vesi tuli kennostosta suht puhtoisena takaisin, mutta kun pistin sinne 'putkimiestä' tunniksi niin jo tuli mustaa töhnää pihalle ja patteritkin lämpeni taas kokonaan. Niin ihan tällä perusteella ajattelin, että mitäs, jos semmoisella puhdistelisi?

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    Originally posted by VolvoTDi View Post
                    Mitoitus on ok jos on uusi pönttö, mutta 200tkm ajettuna tai paljon jo sitä ennen rupeaa pakopaineet nousemaan vaarallisen korkeaksi eli jopa yli ahtopaineiden ja silloin kyllä tietää mitä tapahtuu...
                    No tottakai rupeaa kun se alkaa olla tukossa, mutta hyvinhän nuo tuntuu pesulla elpyvän.
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • VolvoTDi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2006
                      • 1576
                      • Tampere - Pori

                      Originally posted by Cell View Post
                      No tottakai rupeaa kun se alkaa olla tukossa, mutta hyvinhän nuo tuntuu pesulla elpyvän.
                      Mulla ei elpynyt... Pesu onnistui varmasti, koska mustaa paskaa tuli aivan älyttömästi, mutta jotain tapahtui muuta koska 2000km päästä taas ilmoitteli tukkeutuvaa dpf:ää. Itse mietein sitä kuumapainepesuria, että mahtoiko 140asteinen vesi rikkoa jotain...??

                      Nyt kun olen ajellut pari päivää suolistetulla dpf:llä niin en kyllä kaipaa sitä takaisin! Pöläyttää älyttömän vähän kun runttaa kaasun pohjaan ja ei tuoksu pakokaasut pahalle, tietty kun on vielä se hapetuskatti olemassa eli normaali diesel ilman dpf:ää!! Pakoputkenpäät nyt hieman tummuu, mutta tuohan on diesel.
                      Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                      Check:
                      www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                      Tampere 044-5867096

                      Comment

                      • tuikku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2005
                        • 1353

                        Originally posted by VolvoTDi View Post
                        Mitoitus ...

                        Joo ... Itse vastailitkin jo omiin uumoiluihisi tuossa myöhemmin.
                        Minunkin kokemukseni noista bemareista vastaa kyllä pitkälti sitä, mitä sinäkin olet huomannut.
                        Elikkä, vakioissa autoissakin on syöttömäärä maksimissaan rassattu suhteessa ilman määrään juuri siinä ahtimen heräämisvaiheessa hyvin hyvin "tarkalle".
                        Käytännössä se merkitsee juurikin sitä ahtimen "heräämispöllähdystä", joka sitten hetikohta hälvenee.
                        Se on sitten kätevästi saatu hiukkaspöntöllä lakaistua "maton alle".
                        Mutta kyllä se kuitenkin pitkässä juoksussa ylimääräistä rasitusta sinne pönttöön aiheuttaa.
                        Moottori kyllä vastaa kaasuun hienosti ja viiveettä, ei siinä mitään, eikä hiukkaspöntön täyttyminen mahda keskieuroopassa ollakkaan sellainen ongelma, kun täällä periferiassa.


                        Sitten vähän muita juttuja.

                        Se pakopaine, joka tulee ahtimen ja hiukkaspöntön väliin, ei oikeastaan ole sitä, jota mielletään "varsinaiseksi pakosarjan vastapaineeksi".

                        Kaikki nämä nykyiset dieselit on säädetty vakiona niin, että pakopaine on koko ajan ahtoja suurenpi, jos ei muuten, niin on lisätty niitä läppiä, joilla se homma hoidetaan.
                        Kierrätys toimii sillä pakopaineella.
                        Asiaa ei oikeastaan kannata murehtia, koska tilanne on otettu huomioon jo moottorien suunnitteluvaiheessa.
                        Käytännössähaän se meinaa sellaisia 1,5-2,5bar vastapaineita lähes koko ajan.
                        Kaasupohjassa kierrätysventtiili sulkeutuu ja "tasapaino" jonkin verran muuttuu.
                        CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                        Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                        Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                        tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                        Comment

                        • FusionWolf
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2006
                          • 96

                          Originally posted by FusionWolf View Post
                          Herne!

                          Tuli ostettua pari viikkoa sitten tuommoinen 175tkm ajettu e90 320d ja nyt kun luin tämän ketjun läpi alkoi pelottamaan milloin se tapahtuu.

                          Oli tässä tarkoitus käydä heittämässä uusi ohjelma koneeseen ja nostaa hieman tehoja, mutta kun autolla on tosiaan kohta se 180tkm mittarissa niin alkoi epäilyttämään tuo DPF:n kunto. Ja etenkin se, että mitä sitten tapahtuu kun uusi ohjelma on heitetty koneeseen.

                          Imusarjan läpät autosta on poistettu ja ajattelin, että voisin tietysti tehdä sille DPF:lle puhdistusoperaation ennen kuin vien ohjelmointiin.

                          Päässä pyörii paljon kysymyksiä aiheeseen liittyen vaikka koko ketjun luinkin jo lävitse, mutta pariin päällimmäiseen jos saisin tietäviltä vastauksen.


                          Tarvitseeko pesussa rälläköidä putkea auki vai riittääkö kun liottelee aineilla ja pistää vaikka painepesurilla rööristä vettä sisään?

                          Miten toimisi joku 'kodin putkimies' pudistusaineena, jos liottaisi siinä jonku tunnin vaikka? Tämähän on lievästi hapokasta (syövyttävää) ainetta, joten mitenköhän mahtaisi käydä?

                          Puhdistin kerran 70-luvun talossa olleita patterikennoja saippua vedellä kun patterit toimivat vaan osittain (lämpesi vain tietyistä kohtaa). No vesi tuli kennostosta suht puhtoisena takaisin, mutta kun pistin sinne 'putkimiestä' tunniksi niin jo tuli mustaa töhnää pihalle ja patteritkin lämpeni taas kokonaan. Niin ihan tällä perusteella ajattelin, että mitäs, jos semmoisella puhdistelisi?
                          Eiks joku kykenis vastaamaan ylläoleviin?? :think

                          Comment

                          • VolvoTDi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2006
                            • 1576
                            • Tampere - Pori

                            Ei tarvitse rälläkkää ja kodin putkaria voi tietty kokeilla ei kai siitä haittakaan ole! Vettä perään paineella. Paloletku olisi hyvä, koska vesimäärä on suurempi kuin painepesurilla ja näin vesi väkisinkin pakottaa hiukkaset ulos, tosin täytyisi vääntää joku laippa paloletkun päähän, että saa kiinni pönttöön!
                            Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                            Check:
                            www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                            Tampere 044-5867096

                            Comment

                            • MarttiKK
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 1638

                              Originally posted by jussi_r View Post
                              Tsekkaa mun postaus tässä säikeessä.

                              Mä voin tulla myös joku ilta tallille jeesaamaan dpf:n pesussa, jos sulla siis on sille tarvetta.
                              Pitää katsella alkaako tuo auto kiukuttelemaan asiasta. Palaan asiaan jos pesutarve tulee ajankohtaiseksi.

                              Comment

                              • JKK
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2006
                                • 2323
                                • Uusimaa

                                Originally posted by FusionWolf View Post
                                Herne!
                                Tuli ostettua pari viikkoa sitten tuommoinen 175tkm ajettu e90 320d ja nyt kun luin tämän ketjun läpi alkoi pelottamaan milloin se tapahtuu.

                                Oli tässä tarkoitus käydä heittämässä uusi ohjelma koneeseen ja nostaa hieman tehoja, mutta kun autolla on tosiaan kohta se 180tkm mittarissa niin alkoi epäilyttämään tuo DPF:n kunto. Ja etenkin se, että mitä sitten tapahtuu kun uusi ohjelma on heitetty koneeseen.
                                Edelleenkin rauhoittelen tätä hysteriaa; Itselläni on juuri samanlainen E91 ja kohta pyörähtää 200.000km mittariin. DPF on alkuperäinen, pesemätön ja lastutettuna autolla on ajettu n.20.000tkm. Viimeeksi viikko sitten tarkistin DPF:n vastapaineet, ja menivät täysin uuden vastaavan suodattimen spekseihin sekä tyhjäkäynnillä, että 4000rpm:llä. Ajossakaan täydellä kaasulla ei nouse kuin hieman päälle 200 mbariin. Älkää nyt väittäkö, että 200tkm tarkoittaisi poikkeuksetta täysin tukossa olevaa DPF:ää. Puhtaassa kaupunkipyörittelyssä ollut auto saattaa olla riskiryhmässä. Eli suosittelen todellakin tarkistamaan oman DPF:n tilan asianmukaisella testerillä, ennenkuin menette tekemään täysin turhaa purku/pesutyötä.

                                Joku kysyi ohjelmoinnin tuloksesta? 200hp/400Nm Karala tuosta kirnusi. Tuon jälkeen on ajettu 20tkm, ja DPF:n painetiedot eivät ole muuttuneet juurikaan mihinkään suuntaan. Tiedoksi sille joka pelkää ohjelmointia DPF:n kannalta... Oman autoni perusteella voisi vetää sellaisen johtopäätöksen, että päivittäinen 37km edestakainen työmatka riittää pitämään suodattimen hyvässä kondiksessa.
                                BMW G30 530e X-Drive

                                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎