Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW & Hiukkassuodatin (DPF)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • veku
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6327
    • P-Pohjanmaa

    Originally posted by Huge004 View Post
    Moi!

    Koko treadin luin läpi ja pihalla ollaan kun lumiukko

    Eli mulla on tollanen 06 330ad kiisseli ja nyt kun jotain lukemastani ymmärsin niin alkoi oma hiukkassuodattimeni kunto arveluttamaan.

    Täältä muutamaan otteeseen luin että kun on dpf kunnossa niin putken päät kiiltää ja voimasavuja ei pitäisi pöllähdellä.
    Mulla on kyllä ihan toisin. Putken päät ovat mustat kun yön timo ja mustaa lykkää putkesta kun nappulaa painaa pohjaan. Ei kylläkään kun sen kerran mutta kuitenkin.

    Termarit vaihdettu pari päivää sitten ja ne ovat nyt kunnossa.

    Kyllähän se tukossa on pakko olla vaikka ei koskaan mitään ole ilmoitellut ja vaihtoonkin on vielä 38tkm.
    Piuhaankaan en ole päässyt kun en porin rinta-joupille vie vaikka olis viiminen paikka missä kuntoon sais.
    Mistä nyt kannataisi alkaa tutkimaan?

    Piuhan päähä? Mihin/kenelle
    Koko paska alas ja pesu vai kokonaan pois ja uutta softaa?

    Aika vähän on tullut täällä foorumilla höpistyä mutta nyt täytyy jo pyytää viisaampien neuvoja.

    Kiitos ja kumarrus
    Oisko mukavin vaihtoehto,eli olisi virisofta koneessa ja dpf poistettu.
    F11 M550D
    E39 M5
    F26 3.0 Da M-Sport
    E61 535D M-Sport

    Comment

    • smabe
      Newbiemmer
      • Feb 2010
      • 4
      • Espoo

      Mistä voisi ostaa suodattimen edes hieman halvemmalla kuin marmotiskiltä? Onko tietoa saisko netistä jostain tai esim. Saksan marmorilta halvemmalla? Autoni on 530xd -06 eli siihen menee se isompi pönttö, ei pelkkä hiukkassuodatin.

      Mikä on oikea osanumero uudelle pöntölle niin osais kysellä Saksasta? Tuolla realoem.com kautta kun kattoo niin kahta numeroa olisi tarjolla. http://www.realoem.com/bmw/showparts...35&hg=18&fg=10

      Voiko autoon, jossa on tämä pelkkä etupönttö tehdä mitään korvausputki yms. virityksiä?
      F11 530xd m-sport lci

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7538
        • Jyväshyvä

        Originally posted by smabe View Post
        Voiko autoon, jossa on tämä pelkkä etupönttö tehdä mitään korvausputki yms. virityksiä?
        Voi. Tarkoittanet siis että DPF on katin kanssa samassa paketissa?
        DPF:n voi poistaa, vaatii ohjelmoinnin sen jälkeen osaavassa pajassa jotta ei sytyttele vikavaloja/kirjoittele vikakoodeja muistiin.
        Samalla saa tehoakin sitten enemmän jos haluaa...
        Hintaluokka hivenen alle tonnin.
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • tomi87
          Newbiemmer
          • Sep 2011
          • 8
          • Vantaa

          Hiukkassuodattimen vaihto

          Terve,
          Autona 530D vm07. Ajettuna 120tkm ja iDrive ilmoittelee että hiukkassuodatin pitäisi nyt vaihtaa. Onkohan ihan normaalia näillä kilometreillä? Termostaatissa myös ilmeisesti jotain ongelmaa, normaali moottoritieajossa lämmöt pysyy n.78-82 eikä siitä nouse normaalilla ajolla, voikohan vaikuttaa hiukkassuodattimeen myös?

          Comment

          • MakeH
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2004
            • 1170
            • Vantaa

            Originally posted by smabe View Post
            Mistä voisi ostaa suodattimen edes hieman halvemmalla kuin marmotiskiltä?

            Comment

            • Raine
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 2603
              • N/A

              ..........
              Last edited by Raine; 16-05-2013, 19:57.
              ///Motorporot

              Comment

              • mttp
                Newbiemmer
                • Mar 2010
                • 8
                • Rauma

                Tein autooni (E61 530D -06) tänään pakotetun regeneroinnin ja tulokset olivat seuraavat:

                ennen regenerointia vastapaine tyhjäkäynnillä oli n. 60mbar ja 2000rpm n. 200mbar. Vajaan tunnin ajon ja kahden pakotetun regeneroinnin jälkeen vastapaineet putosivat siten, että tyhjäkäynnillä ne olivat n. 19mbar ja 2000rpm n. 70mbar, mielestäni regenerointi auttaa asiaan

                Comment

                • mttp
                  Newbiemmer
                  • Mar 2010
                  • 8
                  • Rauma

                  Originally posted by mttp View Post
                  Tein autooni (E61 530D -06) tänään pakotetun regeneroinnin ja tulokset olivat seuraavat:

                  ennen regenerointia vastapaine tyhjäkäynnillä oli n. 60mbar ja 2000rpm n. 200mbar. Vajaan tunnin ajon ja kahden pakotetun regeneroinnin jälkeen vastapaineet putosivat siten, että tyhjäkäynnillä ne olivat n. 19mbar ja 2000rpm n. 70mbar, mielestäni regenerointi auttaa asiaan
                  Koneen lämmöt on myös mulla alakantissa eli ne pyörii yleensä alle 80 asteen. Vaihdan eka egr termarin ja toivottavasti se auttaa noihin lämpöpulmiin. Veikkaan, että auton käyttöprofiili ja koneen matalat lämmöt on olleet syynä, että dpf on tukkeutumassa. Nyt tarvii varmistaa, että auton oma regenerointi toimii jatkossa.

                  Comment

                  • JKK
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 2328
                    • Uusimaa

                    Originally posted by mttp View Post
                    Tein autooni (E61 530D -06) tänään pakotetun regeneroinnin ja tulokset olivat seuraavat:

                    ennen regenerointia vastapaine tyhjäkäynnillä oli n. 60mbar ja 2000rpm n. 200mbar. Vajaan tunnin ajon ja kahden pakotetun regeneroinnin jälkeen vastapaineet putosivat siten, että tyhjäkäynnillä ne olivat n. 19mbar ja 2000rpm n. 70mbar, mielestäni regenerointi auttaa asiaan
                    Vertailun vuoksi: Kuukausi sitten tehdyn DPF:n pesun jälkeen tyhjäkäynnin vastapaineet oli 0 mbar, ja 2000rpm:llä 5 mbar. Satasen nopeudessa tasaisella asfaltilla 40 mbar. Nyt kuukausi (2000km) pesun jälkeen lukemat ovat hyvin likimain samat.

                    Auto on E61 535d, jossa DPF on erillinen kattila apukuskin penkin alapuolella. Olen sitä mieltä että nämä pre-faceliftien erilliset DPF:t eivät ole niin herkästi tukkeutuvaa sorttia kuin uudemmat kombinaatiofiltterit.
                    BMW G30 545e M-Sport

                    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                    Comment

                    • mttp
                      Newbiemmer
                      • Mar 2010
                      • 8
                      • Rauma

                      Originally posted by JKK View Post
                      Vertailun vuoksi: Kuukausi sitten tehdyn DPF:n pesun jälkeen tyhjäkäynnin vastapaineet oli 0 mbar, ja 2000rpm:llä 5 mbar. Satasen nopeudessa tasaisella asfaltilla 40 mbar. Nyt kuukausi (2000km) pesun jälkeen lukemat ovat hyvin likimain samat.

                      Auto on E61 535d, jossa DPF on erillinen kattila apukuskin penkin alapuolella. Olen sitä mieltä että nämä pre-faceliftien erilliset DPF:t eivät ole niin herkästi tukkeutuvaa sorttia kuin uudemmat kombinaatiofiltterit.
                      Ookkei, toki toi dpf:n pesu on paras ratkaisu, mutta yllättävän iso vaikutus oli tuolla pakkopoltollakin. Epäilin ensin, mahtaako sillä saada vastapaineisiin paljoakaan muutosta, mutta tosiaan alle raja-arvojen ne ainakin putosi. Jotenkin auto tuntuu myös pirteämmältä "röörien" aukeamisen ja vikakoodin nollaamisen jälkeen.

                      Comment

                      • mttp
                        Newbiemmer
                        • Mar 2010
                        • 8
                        • Rauma

                        Noista moottoriöljyistä ajattelin vielä tässä yhteydessä ottaa puheeksi eli alla on kuvattu öljyjen C-luokitukset. Mitähän herra BMW mahtaa noista luokista suositella näihin hiukkassuodatin autoihin ? Yritin ottaa aikanaan selvää ja mulle kerrotiin, että C3 tai C4 luokitus pitäisi olla. Varman päälle jos ottaa, pitäisi vissiin valita kuitenkin toi C4 luokitus vähätuhkaisuuden takia ??? Joka tapauksessa toi C-luokitus täytyy olla, väärällä moottoriöljyllä dpf tukkeutuu ainakin.

                        ACEA C-luokka; kolmitoimikatalysaattorilla ja hiukkassuodattimella varustettuihin ajoneuvoihin
                        • C1: Korkean suorituskyvyn bensiinimoottoreihin ja kevyeen dieselkalustoon, öljyllä alhainen viskositeetti ja kitka, HTHS-viskositeetti vähintään 2,9 cP, sekä alhainen tuhka-, rikki- ja fosforipitoisuus (Low-SAPS).
                        • C2: Korkean suorituskyvyn bensiinimoottoreihin ja kevyeen dieselkalustoon, öljyllä alhainen viskositeetti ja kitka, HTHS-viskositeetti vähintään 2,9 cP.
                        • C3: Korkean suorituskyvyn bensiinimoottoreihin ja kevyeen dieselkalustoon, öljyllä alhainen viskositeetti ja kitka, HTHS-viskositeetti vähintään 3,5 cP.
                        • C4: Korkean suorituskyvyn bensiinimoottoreihin ja kevyeen dieselkalustoon, öljyllä alhainen viskositeetti ja kitka, HTHS-viskositeetti vähintään 3,5 cP, sekä alhainen tuhka-, rikki- ja fosforipitoisuus (Low-SAPS).

                        Comment

                        • mttp
                          Newbiemmer
                          • Mar 2010
                          • 8
                          • Rauma

                          Originally posted by mttp View Post
                          Tein autooni (E61 530D -06) tänään pakotetun regeneroinnin ja tulokset olivat seuraavat:

                          ennen regenerointia vastapaine tyhjäkäynnillä oli n. 60mbar ja 2000rpm n. 200mbar. Vajaan tunnin ajon ja kahden pakotetun regeneroinnin jälkeen vastapaineet putosivat siten, että tyhjäkäynnillä ne olivat n. 19mbar ja 2000rpm n. 70mbar, mielestäni regenerointi auttaa asiaan
                          Tänään auto alkoi polttelemaan kaupungilla ihan itsekseen, taisi toinen pakotettu regenerointi jäädä kesken. No huomattuani regeneroinnin alkaneen ajelin n. 10min ylimääräistä ja annoin "palaa" Parkkeerattuani auton pakoputkesta tuli aika pirunmoinen sininen savu, ajattelin että nyt on jotain pielessä, mutta sauhu loppui nopeasti ja se loppui siihen. Kotiin päästyäni oli pakko pistää kone kiinni ja tsekata vastapaineet, ne oli pudonneet edelleen ja nyt siis tyhjäkäynnillä enää 3-4mbar ja 2000rpm 15-16mbar !!!

                          Haluan vain saattaa asian tietoon, että auton oma regenerointi pystyy putsaamaan dpf:n myös aika hyvin, ainakin oman kokemukseni perusteella.

                          Comment

                          • Rimmon
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2003
                            • 110
                            • Rauma

                            Originally posted by mttp View Post
                            Tänään auto alkoi polttelemaan kaupungilla ihan itsekseen, taisi toinen pakotettu regenerointi jäädä kesken. No huomattuani regeneroinnin alkaneen ajelin n. 10min ylimääräistä ja annoin "palaa" Parkkeerattuani auton pakoputkesta tuli aika pirunmoinen sininen savu, ajattelin että nyt on jotain pielessä, mutta sauhu loppui nopeasti ja se loppui siihen. Kotiin päästyäni oli pakko pistää kone kiinni ja tsekata vastapaineet, ne oli pudonneet edelleen ja nyt siis tyhjäkäynnillä enää 3-4mbar ja 2000rpm 15-16mbar !!!

                            Haluan vain saattaa asian tietoon, että auton oma regenerointi pystyy putsaamaan dpf:n myös aika hyvin, ainakin oman kokemukseni perusteella.
                            Tuota pakkopolttoa voisi itsekkin koittaa kunhan vaan löytyy jostain ohjelma millä sen saa aktivoitua
                            E61 530xda -06

                            Comment

                            • mttp
                              Newbiemmer
                              • Mar 2010
                              • 8
                              • Rauma

                              Originally posted by Rimmon View Post
                              Tuota pakkopolttoa voisi itsekkin koittaa kunhan vaan löytyy jostain ohjelma millä sen saa aktivoitua
                              No, multa löytyy. Laita viestiä, jos tarviit apuja.

                              Tänään tehdyn n. 500km matka-ajon aikana huomasin, että kulutus putosi yli 0,5l/100km ja asian huomasi hyvin myös auton kulutusmittarista, viisari pysyi pääsääntöisesti 6l/100km tuntumassa tai alapuolella. Aiemmin autolla ei tahtonyt päästä alle 7l/100km ja nyt vastaavasti lukema oli 6,3l/100km.

                              Comment

                              • Torppa
                                Bimmer Fanatic
                                • Sep 2008
                                • 283
                                • Vihti

                                Onko sigun autossa tuollainen hiukkassuodatin, vai pelkkä katti, tai useampi? moottori m57n. Mitään anturia en putkessa ole nähnyt missään.

                                testilaiteella olen katsonut koneen lämmöiksi normaalisti noin 74c.. jolloin mittari on tukevasti puolessa välissä.. Liian alhainen? Mitä vaihtoon? Lämmöt mielestäni nousee melko hitaasti.
                                ------------------------------------------------
                                Entiset:
                                E61 535D M-sport 11/-05
                                E61 535D M-sport 12/-04
                                E46 330D Touring 11/-03
                                E36 325i Coupe 8/-92
                                E30 318i Coupe -89

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎