Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW & Hiukkassuodatin (DPF)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nupe68
    Bimmer Rookie
    • Feb 2012
    • 105
    • Häme

    Päivää,

    Tuli ensin käytettyä söötsiä ja googlea; sitten kahlasin koko tämän ketjun läpi + E46 -alifoorumia nykypäivästä vuoteen 2008 asti. En äkkipäätään bongannut varmaa tietoa E46 320d:n (tai 330d:n) partikkelisuodattimista. Jos mobile.de:tä on uskominen, niin yllättävän monissa (etenkin 320d -malleissa) 2004-2005 -mallisissa E46 näyttäisi olevan Partikelfilter. Mahtaako se E46:ssa olla aina semmoinen retroasennettu (ja samalla ohjelmoitu) erillinen pönttö (toisin kuin E90:ssä), jolloin sen poistaminenkaan ei liene vaikea juttu vai onko moisen härpäkkeen kanssa kattikin erilainen?

    Schadstoffklasse / Emission Class - Euro4 ja/tai Umweltplakette / Emissions Sticker - 4 (vihreä) ei ymmärtääkseni kuitenkaan välttämättä vaadi DPF:ää ainakaan 320d:ssä, mutta silti niitä on asennettu. Ja vaikka DPF -pönttö ainakin ilmoituksen mukaan olisikin, niin silti joko tarra tai päästöluokka saattaa olla kolmonen. Ei jummarra.

    Akuutti kymysys onkin, että jos nyt tuottaa Saksasta 2005 -mallisen E46 320d:n, jossa tuo DPF on (ja kenties ollut jonkin Grune paketin myötä alusta asti), niin voiko sen rekisteröintiä ja katsastusta ajatellen poistaa ilman mahdollisia katsastusjuridisia murheita, koska E46:tta on tehty ja myyty (enimmäkseen) ilman sitä. Vai onko sillä mitään merkitystä? Kaikissa E90 -mallin 320d:ssä taitaa olla aina DPF. Lukeeko se DPF jossakin kohtaa Saksan rekisteriotteessa?

    Kiitos ja anteex
    e46 330d touring -04
    Ex: 1502 -75 Pastellblau

    Comment

    • Hanza
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 1931
      • Juvan Shell. Requiescat in pace

      Originally posted by Nupe68 View Post
      Päivää,

      Tuli ensin käytettyä söötsiä ja googlea; sitten kahlasin koko tämän ketjun läpi + E46 -alifoorumia nykypäivästä vuoteen 2008 asti. En äkkipäätään bongannut varmaa tietoa E46 320d:n (tai 330d:n) partikkelisuodattimista. Jos mobile.de:tä on uskominen, niin yllättävän monissa (etenkin 320d -malleissa) 2004-2005 -mallisissa E46 näyttäisi olevan Partikelfilter. Mahtaako se E46:ssa olla aina semmoinen retroasennettu (ja samalla ohjelmoitu) erillinen pönttö (toisin kuin E90:ssä), jolloin sen poistaminenkaan ei liene vaikea juttu vai onko moisen härpäkkeen kanssa kattikin erilainen?

      Schadstoffklasse / Emission Class - Euro4 ja/tai Umweltplakette / Emissions Sticker - 4 (vihreä) ei ymmärtääkseni kuitenkaan välttämättä vaadi DPF:ää ainakaan 320d:ssä, mutta silti niitä on asennettu. Ja vaikka DPF -pönttö ainakin ilmoituksen mukaan olisikin, niin silti joko tarra tai päästöluokka saattaa olla kolmonen. Ei jummarra.

      Akuutti kymysys onkin, että jos nyt tuottaa Saksasta 2005 -mallisen E46 320d:n, jossa tuo DPF on (ja kenties ollut jonkin Grune paketin myötä alusta asti), niin voiko sen rekisteröintiä ja katsastusta ajatellen poistaa ilman mahdollisia katsastusjuridisia murheita, koska E46:tta on tehty ja myyty (enimmäkseen) ilman sitä. Vai onko sillä mitään merkitystä? Kaikissa E90 -mallin 320d:ssä taitaa olla aina DPF. Lukeeko se DPF jossakin kohtaa Saksan rekisteriotteessa?

      Kiitos ja anteex
      Retrofittejä ne on e46, jos sinne sellaisen on joku pölhökustaa laittanut.
      Ekan katin tilalle laitettu.
      USKOISIN en tiedä, että sen voi ilman sen suurempia ongelmia poistaa.
      Itehän pilikon aina kokonaisen poppamiehen leivälle koska a) ne on tulisia ja b) nee kerit pois isäm maasta

      t: luft waffel

      "Vitun penaristit. Melkein kun nissanistit mutta homompia"

      Comment

      • Homebrew
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2011
        • 351
        • Paimio

        Kyselin DPF pesua Piispanristin "merkkiliikkeestä", 300€ meinasivat että ottais ja eivät ole kuulemma sisuksia poistaneet. Toki kuulemma senkin tekevät pyydettäessä, mutta silloin tarvii softaa päivitellä muualla. Mietityttää vaan ketjua lueskeltua että kuinka kauan taas menee että alkaa auto valittamaan jos päätyy pesuvaihtoehtoon...

        Mistäs tuollaisen "DPF regenerointi poistettu"-softan sais järkihintaan Turun suunnalla? Välttämättä tuohon 245tkm ajettuun manuaaliin ei viittisi mahottomia lisätehoja/vääntöjä ottaa, kuitenkin seuraavana olis kytkin/vauhtipyörä entinen ja taas olis rahanmenoa tiedossa...
        Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
        Ex. E91 330d -07

        Comment

        • janne320d
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2008
          • 1342
          • jns

          itsekkin tässä miettinyt että miten nopeeta saa olla vauhtipyöräkaupassa jos ohjelman laittaa,ei taida tuoi vauhtipyörä remppa olla ihan halpaa,menty 177tkm?
          hinta softalla 550e ja dpf poisto softalla 1000e.
          ex:316i99,320dt-03,323ci-99 hamann,320dat-01,e91 330d -06 lemon,e39 528i-96, X5 e53 3.0ia

          Comment

          • Mlatvala
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 3553
            • Kuopio

            Originally posted by janne320d View Post
            itsekkin tässä miettinyt että miten nopeeta saa olla vauhtipyöräkaupassa jos ohjelman laittaa,ei taida tuoi vauhtipyörä remppa olla ihan halpaa,menty 177tkm?
            hinta softalla 550e ja dpf poisto softalla 1000e.
            Äkkiäpäs ne tehot loppui, ja vielä liukkaan aikaan
            E61 535d alkuunsa viritetty.

            Comment

            • janne320d
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2008
              • 1342
              • jns

              Originally posted by Mlatvala View Post
              Äkkiäpäs ne tehot loppui, ja vielä liukkaan aikaan
              semmosta sattuueihän sitä ikinä ole tarpeeksi
              ex:316i99,320dt-03,323ci-99 hamann,320dat-01,e91 330d -06 lemon,e39 528i-96, X5 e53 3.0ia

              Comment

              • VolvoTDi
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2006
                • 1576
                • Tampere - Pori

                Originally posted by Homebrew View Post
                Kyselin DPF pesua Piispanristin "merkkiliikkeestä", 300€ meinasivat että ottais ja eivät ole kuulemma sisuksia poistaneet. Toki kuulemma senkin tekevät pyydettäessä, mutta silloin tarvii softaa päivitellä muualla. Mietityttää vaan ketjua lueskeltua että kuinka kauan taas menee että alkaa auto valittamaan jos päätyy pesuvaihtoehtoon...

                Mistäs tuollaisen "DPF regenerointi poistettu"-softan sais järkihintaan Turun suunnalla? Välttämättä tuohon 245tkm ajettuun manuaaliin ei viittisi mahottomia lisätehoja/vääntöjä ottaa, kuitenkin seuraavana olis kytkin/vauhtipyörä entinen ja taas olis rahanmenoa tiedossa...
                Softa 490eur ja Turussa onnistuu!
                Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                Check:
                www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                Tampere 044-5867096

                Comment

                • rosilja
                  Newbiemmer
                  • Feb 2012
                  • 13
                  • Lieto

                  Originally posted by rosilja View Post
                  Nice...Huollossa ilmoittivat viikko sitten, että hehkuista ja / tai hehkujen ohjausyksiköstä tulee vikakoodia. Koska auto on koko talven kuitenkin lähtenyt käyntiin kuin sen kuuluisan palmun alta ( tosin Wepasto on yleensä ollut päällä ) ja hehkut on vuosi sitten vaihdettu, epäilin anturivirhettä tms.

                  No, ei ollut anturivirhe, koska viikko sitten auto alkoi herjaamaan dpf- failurea. Eli, ilmeisesti hehkuja on rikki tai ohjainyksikkö, jolloin dpf- poltto ei käynnisty? Lämmöt koneessa pyörii 82...85 asteessa ( vähän matalat, EGR- termari mennyt? ), jonka kai pitäisi riittää. iDrive ilmoittaa filtterille vielä 110tkm vaihtoväliä...

                  Mielipiteitä: kannattaako itse vaihtaa hehkuyksikkö ja toivoa polton starttaavan, vai viedä Autokeskukseen, jossa hehkuyksikön vaihdon jälkeen samalla sitten pakottavat polton päälle? Miten 06- mallisessa E61 530dA:ssa ( starttinapillinen ) pakkopoltto suoritetaan?

                  Toivottavasti ei joudu uutta filtteriä hankkimaan...
                  No niin: vein auton aamulla huoltoon ja muistutin, että on niitä vikakoodeja ja nyt herjaa filter failurea. Kehoitin tarkastamaan ja KORJAAMAAN tarvittaessa hehkujen ohjausyksikön, sen johdotuksen ja hehkut, jotta esteet hiukkassuodattimen poltolle saadaan pois. Tulee kuitenkin uutta filtteriä halvemmaksi. Tulos: olivat testeissä löytäneet uudelleen samat vikakoodit ja totesivat, että hiukkassuodatin on menossa tukkoon. Lääkkeeksi maantieajoa, jotta suodatin puhdistuu!?! Siis mitä vit.., ei kai se poltto käynnisty, jos hehkuyksikkö tms. ei toimi, vai olenkö väärässä? Eikös tuosta asiat vain mene pahemmiksi? Ja jos jokin yleensäkin on rikki tai antaa vikakoodeja, eikö se sitten pitäisi korjata? En tajua...sitä paitsi, ajan autolla joka päivä maantieajoa 50km.

                  Mainitsin myös autoa viedessäni, että hehkut + yksikkö on edellisen omistajan toimesta vaihdettu syksyllä 2010 merkkiliikkeessä ( kuitti on ). Kun soitin Turun seudulla toimivaan toisen BMW- huoltoon ( tuonne aiempaan en enää mene ), kuulin, että BMW- alkuperäisvaraosilla on 2v takuu! Mahtoiko vaikuttaa korjaushaluihin, kun ei olisi saatu katteita osista, vai eikö vain osata hoitaa asioita, annetaan vain valohoitoa?

                  Melkoista touhua...

                  Comment

                  • Tommix
                    BTCF Member
                    • Dec 2006
                    • 5419
                    • S:t Karins

                    Originally posted by rosilja View Post
                    Melkoista touhua...
                    Kumpi, Itäharju vai Raisio?
                    Veikkaus Itäharju?
                    Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                    Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                    ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                    Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                    Comment

                    • rawpower
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2011
                      • 54
                      • Siilinjärvi

                      Nyt viikko ajoa takana ohjelmoidulla ja dpf poistettuna. Auto tuntuu hyvälle ja vetoja on kyllä vakioon nähden reippaasti enemmän. Kulutuksesta sen verran, että siilinjärveltä-kajaaniin matka-ajossa sain keskikulutukseksi 6.1 l/100km keskinopeus 95km/h tähän mahtui rauhallisen ajon lisäksi muutamia ohituksia.
                      En ole aikaisemmin päässyt alle 6.7l tuolla matkalla kesälläkään. Hyvältä vaikuttaa ainakin vielä.

                      Oishan tuonne yläkierroksille hyvä saada lisää voimaa ja jos pääsis yli sen 300hv niin lämmittäis mieltä. Ilmeisesti kuitenkaan vakiosuuttimet ei riitä vaan pitäisi laittaa 35d suuttimet?
                      BMW E61 530xda -06

                      Comment

                      • rosilja
                        Newbiemmer
                        • Feb 2012
                        • 13
                        • Lieto

                        Originally posted by Tommix View Post
                        Kumpi, Itäharju vai Raisio?
                        Veikkaus Itäharju?
                        Lukee alkuperäisessä postauksessa... Edellinen auto oli M-Sport 525i, joka kävi tuossa "vanhassa" BMW- merkkihuollossa. Siellä saatiin puolestaan ajotietokone sotkettua, mikä aiheutti uuden käynnin. Eli tuntuu vähän joka pajalla olevan bemujen kanssa vaikeuksia.

                        Comment

                        • jengstro
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2006
                          • 380
                          • 02-alue

                          No niin, E60 oli pajalla pari päivää jossa huoltoliike yritti pakkopolttaa "ohjelmallisesti" tuota suodatinta auki. Njoo, ne sai sen hieman auki. Mittasin INPAlla pakopaineiksi täyskiihdytyksellä sinne 500mBar kintaille. Ei hyvä.
                          Ikinä ei oikein selvinnyt miksei auto polta tuota puhtaaksi, ok oli termari paskana, mutta sen jälkeenkään puhdistuspolttoa ei tapahtunut (noh, tuota on vaikea huomata, pitäisi olla läppäri kiinteästi autossa kiinni).

                          Otin tuon fakin pömpelin irti ja päätin tehdä siitä huoltovapaan. Peräpää irti, 4 reikää ja Wurthin metallipesua sisuksiin. Tuo Wurthin liuotin on muuten aika tiukkaa kamaa, mustaa mönjää riitti ja riitti... n. 20 minuuttia sai sylkeä vettä läpi painepesurilla.
                          Tuossa kuvassa on punainen viiva... poratuntumalla se DPFn keraaminen osuus on "pitkä", ennenkuin katalysaattorin "verkko" tulee vastaan.

                          Nyt muutaman päivän ajon jälkeen, pakopaineet on:
                          - Cruisailu 10..15 mBar
                          - Täyskiihdytys 100..130mBar.
                          Ei herjaa DPF:stä.

                          Toivotaan että ei enää koskaan tarvii tuota typerää suodatinta ottaa irti. Typerä, toimimaton systeemi. EU päätövaatimukset ovat "yllättäneet" autoteollisuuden housut nilkoissa... kuluttaja testaa ja maksaa.


                          Comment

                          • rosilja
                            Newbiemmer
                            • Feb 2012
                            • 13
                            • Lieto

                            Originally posted by jengstro View Post
                            No niin, E60 oli pajalla pari päivää jossa huoltoliike yritti pakkopolttaa "ohjelmallisesti" tuota suodatinta auki. Njoo, ne sai sen hieman auki. Mittasin INPAlla pakopaineiksi täyskiihdytyksellä sinne 500mBar kintaille. Ei hyvä.
                            Ikinä ei oikein selvinnyt miksei auto polta tuota puhtaaksi, ok oli termari paskana, mutta sen jälkeenkään puhdistuspolttoa ei tapahtunut (noh, tuota on vaikea huomata, pitäisi olla läppäri kiinteästi autossa kiinni).

                            Otin tuon fakin pömpelin irti ja päätin tehdä siitä huoltovapaan. Peräpää irti, 4 reikää ja Wurthin metallipesua sisuksiin. Tuo Wurthin liuotin on muuten aika tiukkaa kamaa, mustaa mönjää riitti ja riitti... n. 20 minuuttia sai sylkeä vettä läpi painepesurilla.
                            Tuossa kuvassa on punainen viiva... poratuntumalla se DPFn keraaminen osuus on "pitkä", ennenkuin katalysaattorin "verkko" tulee vastaan.

                            Nyt muutaman päivän ajon jälkeen, pakopaineet on:
                            - Cruisailu 10..15 mBar
                            - Täyskiihdytys 100..130mBar.
                            Ei herjaa DPF:stä.

                            Toivotaan että ei enää koskaan tarvii tuota typerää suodatinta ottaa irti. Typerä, toimimaton systeemi. EU päätövaatimukset ovat "yllättäneet" autoteollisuuden housut nilkoissa... kuluttaja testaa ja maksaa.

                            Mielenkiintoista...ottiko kauankin aikaa tuo homma? Oliko filtterin osuus tosiaan noin pitkä?! Piru, kun tekisi mieli tehdä itsekin sama homma, mutta yhä toivon filtterin omassani vielä toimivan, kun ( jos ) liikkeessä saavat ensin hehkujärjestelmän pelittämään. Senkin voisi kai itse korjata ( ohjainyksikön vaihto ei kai vaadi kovin paljoa? ), mutta kun on autorempoista aikaa eikä ole oikein tilojakaan.

                            Comment

                            • VolvoTDi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2006
                              • 1576
                              • Tampere - Pori

                              Kauhean pienet reiät on tehty, mutta hyvä jos vörkkii! Ei silti olisi kannattanut ottaa kokonaan sisuksia dpf:n osalta pois kun reiät on jo porattu...
                              Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                              Check:
                              www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                              Tampere 044-5867096

                              Comment

                              • Mlatvala
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2003
                                • 3553
                                • Kuopio

                                Originally posted by rawpower View Post
                                Nyt viikko ajoa takana ohjelmoidulla ja dpf poistettuna. Auto tuntuu hyvälle ja vetoja on kyllä vakioon nähden reippaasti enemmän. Kulutuksesta sen verran, että siilinjärveltä-kajaaniin matka-ajossa sain keskikulutukseksi 6.1 l/100km keskinopeus 95km/h tähän mahtui rauhallisen ajon lisäksi muutamia ohituksia.
                                En ole aikaisemmin päässyt alle 6.7l tuolla matkalla kesälläkään. Hyvältä vaikuttaa ainakin vielä.

                                Oishan tuonne yläkierroksille hyvä saada lisää voimaa ja jos pääsis yli sen 300hv niin lämmittäis mieltä. Ilmeisesti kuitenkaan vakiosuuttimet ei riitä vaan pitäisi laittaa 35d suuttimet?
                                Eivätkä ole edes ihan ilmaisia, jotain reilun 300 euroa kappale, niin kohtuun koskoo kun laskoo yhteen muutaman hepokatin tähden. Mut tosin jos nelivetoa tarvit, niin noita 535dosia ei taida nelivetona saadakkaan...?
                                E61 535d alkuunsa viritetty.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎