Laita Vinki kylmempi anturi. Tuolla siun tilaamalla koneeseen menevä vesi on kuumimmillaan 95-asteista, vaikka syylärissä jäähdytyskapasiteetti riittäiskin. Syyläristä kannattais tulla huomattavasti viileämpää nestettä, kun koneem lämmönsäätelyn hoitaa kuitenkin moottorin oma termostaatti. Cossu-Sierran anturi on omassa, ja taisi olla 80-75. Tolla pysyi lämmöt hyvin kuosissaan.
M50-turbo keskustelua osista 2013
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset
-
Mites budjettiturbottaminen?
Mites nämä pienen budjetin ebay turbo kitit, esim:
Olisko noista mihinkään jos tavoitteet pitäisi kohtuullisena, jossain vähän reilu 200hp:ssä M52B25:sta?
Auto olisi sigun avo, siis e36 323i automaatilla.
Mitään järkeä? Menisikö vakio sisuskaluilla, moottorinohjauksella ja puristuksilla?Nyt:
BMW X3 xDrive30e (g01)
BMW 335i (e90)
BMW 323iC (e36)
BMW 850i (e31)
BMW 320i (e30)
Golf GTE
ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä
Comment
-
no eikö se oo sama pistää m52b28 m50 imusarjalla. Saa sen ~220 heppaa ja on halvempi, helpompi, luotettavampi ja laillinen ratkaisu.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
Pieni vaurio syntyi M50 pataan yöllisillä motari vedoilla.
Osaako joku arvailla mistä tuollainen kipu syntyy jos vaikka osaisi välttää jatkossa..?
Painetta oli vedossa vähän reilusti.. melkein 1,9bar mutta seokset ok eikä ehkä kuulunut nakutusta
.. ennakko n.14.. Vesi/metanoli ruisku päällä jne. + e85
Männän päällä/kannen paljealueilla ei näy yhtään tyypillistä nakutus jälkeä.. Tulpasta on hävinnyt elektrodi, venttiilistä puuttuu pala, seetissä vähän tuskaa ja reikä pakokanavasta vesitilaan.


Onneksi tosiaan ahdin ja alakerta säästyi vaurioilta.. Nyt vaan uutta Kansinahkaa ja kantta paikoilleen niin taas mennään. Kiva olisi kyllä tietää mikä tuossa meni pieleen.. Kaasuakaan ei login mukaan uskallettu painaa pohjaan vaan oli vähän yli puolessa välissä :thinkBMW i3 REX
Comment
-
O-Peksin kanssa tuijotetaan tuota kuvaa. Ollilla tuli heti mieleen että sulla on venttiili vuotanut. Lähtenyt työntämään tuosta sulaneen seetin kohdalta liekkiä pakokanavaan. Kävisi jollain tapaa järkeen. Venttiili ei jäähdy tuosta kohtaa ja lämpö kasvaa.
Comment
-
Sen vähän mitä kipinäsytytyskoneista tiedän niin nuo jäljet on syntyny hehkusytytyksestä eli se sun kone on ns. dieselöinyt. Tulppa on väärällä lämpöarvolla ja kovassa vedossa elektrodi on alkanut toimia "hehkupäänä". Viina polttoaineena on siitä inhottavaa että se palaa myös puristussytytteisenä jos tarvittava "lähtö" on päällä :thinkOriginally posted by saki View PostPieni vaurio syntyi M50 pataan yöllisillä motari vedoilla.
Osaako joku arvailla mistä tuollainen kipu syntyy jos vaikka osaisi välttää jatkossa..?
sigpic
Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.
Comment
-
Tää vois olla yks mahis.Originally posted by Vauhtivaunu View PostSen vähän mitä kipinäsytytyskoneista tiedän niin nuo jäljet on syntyny hehkusytytyksestä eli se sun kone on ns. dieselöinyt. Tulppa on väärällä lämpöarvolla ja kovassa vedossa elektrodi on alkanut toimia "hehkupäänä". Viina polttoaineena on siitä inhottavaa että se palaa myös puristussytytteisenä jos tarvittava "lähtö" on päällä :think
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuulamoottori
Nyt on käytössä ollut NGK: 7 arvoiset iridiumit. Näillä tulpilla oli ajettu pari kilsaa ennen rikkoa.. ~10km? Pitäisikö olla kasit? Millä muut ajaa? Tavalliset vai irkkarit?
Juuri tuossa vedossa laitettiin puolille lataus aikaa hiukan enemmän kokeeksi.. voisiko sellainen rikkoa tulppaa? Puolat on noi "ign-1a" AEM versiona. Dwell oli siis tässä vedossa reilut 4ms .. eli ei mitään merkillistä. Sattus vaan oleen ainoo muutos mikä tehtiin ennen tuota vetoa.BMW i3 REX
Comment
-
Itse laittaisin kylmemmät tulpat. Mitkä tulpat oli ennen tulpanvaihtoa? Oliko niiden kanssa mitään ongelmaan?Originally posted by saki View Post
Nyt on käytössä ollut NGK: 7 arvoiset iridiumit. Näillä tulpilla oli ajettu pari kilsaa ennen rikkoa.. ~10km? Pitäisikö olla kasit? Millä muut ajaa? Tavalliset vai irkkarit?
Erittäin harvinaista olisi että kipinän energialla saisi tulppaa rikki mutta jos tulppa on valmiiksi jo ylilämpöinen niin tuo voisi teoriassa olla mahdollista.Originally posted by saki View PostJuuri tuossa vedossa laitettiin puolille lataus aikaa hiukan enemmän kokeeksi.. voisiko sellainen rikkoa tulppaa? Puolat on noi "ign-1a" AEM versiona. Dwell oli siis tässä vedossa reilut 4ms .. eli ei mitään merkillistä. Sattus vaan oleen ainoo muutos mikä tehtiin ennen tuota vetoa.sigpic
Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.
Comment
-
Kipinässä tuotu energia on niin pieni, ettei sillä mitään saa rikki. Liian kuuma tulppa kyllä sulaa, iridium tai ei niin sama peli. Samalla saa tosiaan muutakin rikki, syttymisaika ja palonopeus on vähän mitä sattuu jos palotilassa on hehkuva metallikikkare.
Aika pitkät latausajat, kannattaa mitata mihin asti sen nostamisesta on hyötyä ettei sulata puolan eristeitä turhaan.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
IGN-1A puolat kestää kohtuullisen koviakin latausaikoja:Originally posted by Cell View PostAika pitkät latausajat, kannattaa mitata mihin asti sen nostamisesta on hyötyä ettei sulata puolan eristeitä turhaan.
https://lh3.googleusercontent.com/-C...IGN_1A.gif.jpgsigpic
Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.
Comment
-
millasiahan paineita uskaltaa sit kokeilla tulevaisuudessa kun on tuo m50b25 siihen kaikki arp pultit acl laakerit rrc 135mm kanget ja vissiin nyt nuo cp pistons männät tulee joku hyvä pahvi kanteen ja dw 900cc suuttimet ja tuo 40 superi puristukset tulee olemaan sielä 11 lukemissa ja e85 ajetaan..pääseköhän tuolla kokoonpanolla sinne yli 500hp ?Ei mitään kerrottavaa
Comment
-
Originally posted by Vauhtivaunu View PostItse laittaisin kylmemmät tulpat. Mitkä tulpat oli ennen tulpanvaihtoa? Oliko niiden kanssa mitään ongelmaan?
Erittäin harvinaista olisi että kipinän energialla saisi tulppaa rikki mutta jos tulppa on valmiiksi jo ylilämpöinen niin tuo voisi teoriassa olla mahdollista.
Oon käyttänyt aina näitä 7 arvoisia ngk irkkareita. Nää oli ekat kun hajosi. Muuten vaihtanut toisinaan huvikseen/remonttien yhteydessä, muttei niissä ikinä ole mitään vikaa ollut. vakiopuolilla tulppia menikin toisinaan pimeeksi.
Lieköhän tavallisen ja iridiumin kestossa oikeaa eroa näinkun niitä kuitenkin vaihtelee nähtävästi huvikseen aika tiuhaan? Luotan että noilla puolilla kipinä riittää kyllä enkä tiedä muutenkaan onko iridium tulpan juttu paremmassa kipinässä vai lähinnä siinä että kestää pidempään hyvänä?BMW i3 REX
Comment
-
Originally posted by grab_ View Postmillasiahan paineita uskaltaa sit kokeilla tulevaisuudessa kun on tuo m50b25 siihen kaikki arp pultit acl laakerit rrc 135mm kanget ja vissiin nyt nuo cp pistons männät tulee joku hyvä pahvi kanteen ja dw 900cc suuttimet ja tuo 40 superi puristukset tulee olemaan sielä 11 lukemissa ja e85 ajetaan..pääseköhän tuolla kokoonpanolla sinne yli 500hp ?
Varmasti pääsee jollei ahtimeen päädy joku liian pieni pakopesä ja kaikki toimii.
Hyvin toimiessaan tuo 500hv lienee siellä 1,1-1,3 bar paineilla totta. Kaikki sen yli taitaa lisätä konerikon riskiä noin korkeapuristeissa aika huomattavasti.. Tai säätö on ainakin hiukan hankalaa.
Kansipahvi välin valinnat ratkaissee aika paljon myös miten paljon ongelmia on tiedossa..BMW i3 REX
Comment
-
Ennen kaikkea sillä oikealla lämpöarvolla on suurempi merkitys sen tulpan toimivuuteen kun sillä mitä ainetta keskielektrodiin on sekoitettu.Originally posted by saki View PostOon käyttänyt aina näitä 7 arvoisia ngk irkkareita. Nää oli ekat kun hajosi. Muuten vaihtanut toisinaan huvikseen/remonttien yhteydessä, muttei niissä ikinä ole mitään vikaa ollut. vakiopuolilla tulppia menikin toisinaan pimeeksi.
Lieköhän tavallisen ja iridiumin kestossa oikeaa eroa näinkun niitä kuitenkin vaihtelee nähtävästi huvikseen aika tiuhaan? Luotan että noilla puolilla kipinä riittää kyllä enkä tiedä muutenkaan onko iridium tulpan juttu paremmassa kipinässä vai lähinnä siinä että kestää pidempään hyvänä?
Ne "seiskat" on mun käsittääkseni sen M50-koneen vakiotulpat? Ainakin numeron kylmemmät heti kättelyssä ja mahdollisesti siitäkin vielä pykälän viileemmät = 2 numeroa kylmemmät tulpat.
Viileemmillä tulpilla ei ole muuta haittaa kun ne nokeentuu rauhallisessa ajossa. Liian nokiset tulpat ei sitten kipinöi oikein ja siitä voi tulla ongelmia.
Turbokoneessa asia on helppo hoitaa ottamalla silloin tällöin matka- ja kaupunkiajossa kunnon spurtti että tulpat kuumenee
Ps. Tulppiakin kannattaa opetella "lukemaan". Ne paljastaa paljon koneen toiminnasta: http://motomalaya.net/blog/wp-conten...ur-640x266.jpgLast edited by Vauhtivaunu; 10-06-2013, 00:47.sigpic
Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.
Comment
-
Jos olen nyt ymmärtänyt oikein, niin ahdettuun koneeseen kannattas laittaa nonvanos m50b25:n imunokka pakonokaksi.
Kysymys kuuluukin, että kannattaako käyttää 2 litrasen nonvanos koneen imunokkaa ollenkaan, vai hylkäänkö sen kokonaan?
Tämä sivu ainakin väittäs, että nosto ois sama 9,7 milliä kuin 2.5:ssakin. Saman arvon sain itte kun mittasinkin. Täällä sivulla on myös sama tieto ja lisäksi, että asteet ois samat, mitä 2,5:ssakin. Osanumero noilla on kuitenkin eri, että jotain eroa niissä on pakko olla. Tuo eka sivu kertoo että ajotuksissa on ainakin jotain eroa, mutta onko sillä nyt mitään merkitystä, kun sen joutuu kummiskin ajoittaan itte kohdilleen.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
Comment