Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2013

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11131
    • Oulu

    Saahan sinne suuttimia kun ostaa semmoset, jotka on orkkis mitoilla. Mulla on ainakin siemenssin dekat (700 jotain cc) ja menee bolt-on. 8mm linja riittää periaatteessa vaikka kuinka pitkälle. Mutta mitä enemmän siinä menee tavaraa, niin sitä enemmän putkessa syntyy painehäviötä. 4bar suuttimella voi vaatia ääritilanteessa esim. 8bar pumpun päässä, mikä laittaa sille pumpulle varsin kovat vaatimukset. Lisäksi polttoaine lämpeää turhaa ja muita probleemoja. Parempi/helpompi/halvempi siis päivittää isompiin linjoihin. Minä aattelin itse kokeilla jos 1x044, 8mm linjat ja vakio m52 suutintukki säätimineen riittäs sinne 400hv tuntumaan. Päivitetään sit jos ei.

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • billy
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2012
      • 1052
      • Finland

      Originally posted by bmw89 View Post

      Mites jos tehotavoitteet nyt olis luokkaa 300-400hp,
      niin riittääkö 8mm bensalinjat? ja entäs vakio suutintukki? vai saako siihen ees sopivia ~600cc suuttimia
      Vanhalla kokoopanolla 1x004 pumppu, suuttimet 630 simentäjät, 8mm linjat ( 425hv tuossa kohtaa suuttimet tapissa)

      Comment

      • Laakeri
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2005
        • 983
        • Rovaniemi

        Originally posted by Pazi88 View Post
        Minä aattelin itse kokeilla jos 1x044, 8mm linjat ja vakio m52 suutintukki säätimineen riittäs sinne 400hv tuntumaan. Päivitetään sit jos ei.
        Kaverin autossa 450lbh walbron ja m50 vakio polttoainetukin kanssa tahtoi paineet karkailla, siinä vakio paineensäätimessä on joku 4mm reikä joka ahdistaa ja paineet nousee. Tuolla walbrolla taisi paineet noussa jopa 4,5-5bar vakio säätimellä ja tippuu kun suuttimista otetaan kaikki irti. Tilaa kiinalaisilta tämmönen halpa ratkaisu polttoainetukiksi ja joku basic säädin. Itselle tilasin tommosen, saa samalla kunnolliset liittimet polttoainepuolta varten konehuoneeseen.
        E34 S38B38
        E36 S50B30us hx52 ->M50B32
        2gen RAM 5.9 cummins

        Comment

        • Pazi88
          Moderator
          • Jan 2007
          • 11131
          • Oulu

          Joo tuota vakio säädintä itsekkin epäilin heikoimmaksi lenkiksi tuossa setupissa. Tuo m52 tukki on kyllä rosteria ja siitä on helppo lyyä vakio säätimen paikka tukkoon ja pistää sit vain ulkoisen.

          Toki numeroiden mukaan tommonen 044 työntää huomattavasti vähemmän tavaraa mitä ko. Walbro, niin voi olla ettei ole edes mitään ongelmaa. Helppohan se on testata, ennenkö lyö edes koneen käyntiin.
          Last edited by Pazi88; 23-07-2014, 12:02.

          Instagram, YouTube kanava
          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11131
            • Oulu

            Asiaan liittyen, niin jos tuo vakio paineensäädin virtaa tarpeeksi, niin kannattaako/pitääkö se alipaine letku kytkeä paikalleen? Mulla oli joku muistikuva, että ei tarvis sitä aftermarket ecun kanssa, mutta en nyt löytäny mitään keskustelua asiasta.

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • Vauhtivaunu
              BTCF Member
              • Jun 2008
              • 2714
              • P-Karjala

              Originally posted by Pazi88 View Post
              Asiaan liittyen, niin jos tuo vakio paineensäädin virtaa tarpeeksi, niin kannattaako/pitääkö se alipaine letku kytkeä paikalleen? Mulla oli joku muistikuva, että ei tarvis sitä aftermarket ecun kanssa, mutta en nyt löytäny mitään keskustelua asiasta.
              (turbo)ahdetussa koneessa bensapaineensäätimeen pitää _aina_ tulla vähintään ahtopaine. Imusarjan alipaine ei täysin välttämätön aftermarket-ecun kanssa ole mutta tilanteesta riippuen säätäminen on helpompaa alipaineen kanssa. Niin ne autotehtaat on ainakin miettineet asian parhaiten toimivan.

              Tietysti voidaan rakentaa yksilinjainen järjestelmä jossa kiskon painetta mittaamalla ja pumpun kierroksia säätämällä hoidetaan paine/virtaus suuttimille sopivaksi mutta se ei ihan yksinkertainen säädettävä ole.
              sigpic


              Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11131
                • Oulu

                Näin minäkin sen järkeilin, kun jos ahtopainettakin alkaa olla esim. 2 bar ja bensanpaine on vaikka 3,5 bar, niin eihän siellä käytännössä ole kuin 1,5 bar paine ero suuttimien ja imusarjan välillä, jos ahtopaine ei vaikuta bensanpaineeseen. Melko heikko suihku alkaa varmaan olla jo siinä vaiheessa.

                Jostain vain oli jääny kummittelemaan mieleen tuo maininta, ettei tarvisi kytkeä alipainetta tms.

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • naukkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 1222
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by Pazi88 View Post
                  Näin minäkin sen järkeilin, kun jos ahtopainettakin alkaa olla esim. 2 bar ja bensanpaine on vaikka 3,5 bar, niin eihän siellä käytännössä ole kuin 1,5 bar paine ero suuttimien ja imusarjan välillä, jos ahtopaine ei vaikuta bensanpaineeseen. Melko heikko suihku alkaa varmaan olla jo siinä vaiheessa.

                  Jostain vain oli jääny kummittelemaan mieleen tuo maininta, ettei tarvisi kytkeä alipainetta tms.
                  No painettahan voi pistää olemaan vaikka 10 bar kokoajan, ei se oikeastaan nykyekuilla ole mikään ongelma. Ongelma on että suurilla paineilla tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla suuttimen aukioloajat jäävät hyvin pieniksi ja suutinten virhemarginaali kasvaa ja bensan sekoittuminen imuilmaan jää huonoksi.

                  Eli säädön kannalta koneet joilla on tarkoitus saada nätti pintakaasu ja tyhjäkäynti kannattaa vähentää alipaineella näiden alueiden polttoainepainetta ja korottaa ahdonalaista syöttöpainetta. Tässähän nyt vaan on sitten vaihtoehtona kertova bensanpaineensäädin eli pistetäänkin peruspaineeksi vaikka 2bar ja ahtopaineilla lisää vaikka kaksi baria per ahtopainebari jolloin saadaan koko vaparikäyttöalueelle suutinten aukioloajat pidemmiksi ja tällöin ei tietenkään tarvitse imusarjan alipainetta enää paineensäätäjälle tuoda vaan pelkkä ahtopainetieto.

                  Comment

                  • Laakeri
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2005
                    • 983
                    • Rovaniemi

                    Muistakaa, että polttoainejärjestelmä on suljettu järjestelmä imusarjan kanssa ja painetta mitataan suhteessa imusarjassa vallitsevaan paineeseen, ei ilmakehään. Eli säätimen tehtävä on seurata imusarjan painetta ja pitää tukin ja imusarjan sisäinen paine-ero vakiona. Saahaan se toki säädettyä kiinteälläkin säätimellä, mutta melko vittumainen säätää, kun ruiskutuskartat eivät ole lineaariset paineen heittelyn eli käytännössä suuttimien tuoton heittelyn takia. Esim 5bar säädetty auto sammuksissa, käytännössä alipainetilanteessa -0,5bar paine-ero imusarjaan on 5,5bar ja taas 1bar ahdoilla eroksi jää 4bar.

                    Nykyaikaisilla suuttimilla ja ecuilla en koskisi kertoviin säätimiin, säätötarkkuus on kuitenkin riittävän tarkka isoillakin suuttimilla ja taas tuo kertova säädin vääristää ruiskutusaikoja polttoainekartassa ja tekee säätämisestä sekavaa. Vielä kun ovat huonossa maineessa luotettavuuden suhteen. Ne oli muodissa silloin, kun vakio moottorinohjauksella varustettuja vehkeitä haluttiin turbottaa ilman softamuutoksia, siinä niistä on jotain iloa, mutta nykyaikaisen ecun kanssa täysin turha.
                    Last edited by Laakeri; 29-07-2014, 13:28.
                    E34 S38B38
                    E36 S50B30us hx52 ->M50B32
                    2gen RAM 5.9 cummins

                    Comment

                    • Rivikuus
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2009
                      • 60
                      • Jyväskylä

                      Ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta mistäs noita isompia suuttimia kannattaa ostella? Netistä en ainakaan oikeen löydä.

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11131
                        • Oulu

                        Vaikka finjector suomesta.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • Swiftpie
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2014
                          • 24
                          • Laihia

                          Kuinkas kestää tehoa m50b25 -92 non vanos automaattilaatikko?:think
                          Nykyinen e36 325 coupé diamantschwarz


                          Ex e36 325 coupé diamantschwarz

                          Comment

                          • Vauhtivaunu
                            BTCF Member
                            • Jun 2008
                            • 2714
                            • P-Karjala

                            Originally posted by Rivikuus View Post
                            Netistä en ainakaan oikeen löydä.


                            sigpic


                            Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                            Comment

                            • Zeik88
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2006
                              • 300
                              • Suonenjoki

                              tässä kun on lueskellu näitä vanhoja ja uudempiakin kirjotuksia niin mietityttää kun vähän väliä jossain joku sorvaa mäntiä tasasesti pari milliä tai laittaa 3,5mm kansipahveja. Kyllä varmasti ainakin nakuttaa jos ei osata niinkin perusasiata kun paljerakoa hieroa koneen teko vaiheessa :think
                              chevrolet impala 66 2d ht 383 stroker
                              ex: bemarit e46 330ci e36 325 91,E30 325 turbo, e30 325e, e30 316, e21 315.

                              Comment

                              • Agua
                                BTCF Member
                                • Jan 2013
                                • 310
                                • Kainuu/Oulu

                                Aina ollaan kovasti puhuttu, että vakio kone kestää sen 400hv.. Heikoin lenkki on pahvi ja se päivittämällä päästään taas vähän pitemmälle, mutta kuinka pitkälle?

                                Eli onko kukaan hajoittanut m50b25 mäntiä pelkästään voimalla? Kun muutamia olen nähnyt joista männän rengas välit murtuneet.. Tosin niissäkin tapauksissa syynä taitaa olla nakutus? eli ei niinkään männän "heikkous"


                                Entäpä kiertokankien kesto? Voimalla väännettyjä kankeja kellään? Monikin on taitanut tehdä lohkoonsa reijän kiertokange avulla, mutta eikö niissäkin tapauksissa kiertokangen mutteri ole löytynyt öljypohjasta?

                                Wiseco yms muut setit maksaa kummikin se tonnin pintaan.
                                Kiertokanget sen 600e..
                                Now: E21 315 3.0l turbo
                                Ex: E21 315 m50b25 turbo
                                Ex: E30 316 turbo. Paloi..

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎