Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2013

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Agua
    BTCF Member
    • Jan 2013
    • 310
    • Kainuu/Oulu

    Pikkuisen taas vastustaa.. Eilen rupesin autoa starttaamaan ja yhden kerran hörähti ja ei lähtenyt käyntiin enää sen jälkeen.. Sen jälkeen kone pyöri kun tyhjää vain..
    Kaikki imuventtiilit ovat painuneet kasaan. Hyvin todennäköisesit myös pakopuolelta. Eli jako hyppäsi reilusti yli..

    Olisikko mahdollista, että ketjun kiristimen sisältä olisi öljy päässyt valumaan pois, kun pieni öljyvuoto näkyi olevan ketjunkiristimen alla?

    Ketjun kiristin päästänyt öljyt pihalle sisältään, käynnistys vaihdeessa ketjun kiristimen jousi ei jaksa pitää ketjua tarpeeksi kireällä, ja koska sisässä on ilmaa niin se painuu kasaan ja ketju löystyy liikaa.
    Jos tämä olisi syyllinen niin minkätakia pystyssä olevat m50 koneet eivät ole hajonneet startatessa. sieltä nimittäin pääsee samanlailla öljyvalumaan pois.

    Paikaan on m50b25 lohko josta otettu noin 2mm pois
    2,8kampiakseli
    Wiseco männät
    spm kanget
    Kaksi imu nokkaa

    Vai onko kyseessä vain kaikkien sattuma yhteen sattua
    Eli kun lohkoa on plaanattu 2mm pois niin ketju jää jo valmiiksi löysemmlle
    Siihen kun lisätään vielä käytetyt ketjut, hammasrattaat ja valmiiksi vähän kuluneet ketjun kiristimet...
    sen lisäksi vielä ketjunkiristimen sisällä ilmaa..


    Tarvitseeko lohkon pinta plaanata aina uusiksi sen jälkeen kun käyttää athenan pahvia? Vai riittääkö pelkkä kannen plaanaus ?
    Now: E21 315 3.0l turbo
    Ex: E21 315 m50b25 turbo
    Ex: E30 316 turbo. Paloi..

    Comment

    • Juzbe
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2004
      • 1066
      • Pori

      Originally posted by Agua View Post
      Pikkuisen taas vastustaa.. Eilen rupesin autoa starttaamaan ja yhden kerran hörähti ja ei lähtenyt käyntiin enää sen jälkeen.. Sen jälkeen kone pyöri kun tyhjää vain..
      Kaikki imuventtiilit ovat painuneet kasaan. Hyvin todennäköisesit myös pakopuolelta. Eli jako hyppäsi reilusti yli..

      Olisikko mahdollista, että ketjun kiristimen sisältä olisi öljy päässyt valumaan pois, kun pieni öljyvuoto näkyi olevan ketjunkiristimen alla?

      Ketjun kiristin päästänyt öljyt pihalle sisältään, käynnistys vaihdeessa ketjun kiristimen jousi ei jaksa pitää ketjua tarpeeksi kireällä, ja koska sisässä on ilmaa niin se painuu kasaan ja ketju löystyy liikaa.
      Jos tämä olisi syyllinen niin minkätakia pystyssä olevat m50 koneet eivät ole hajonneet startatessa. sieltä nimittäin pääsee samanlailla öljyvalumaan pois.

      Paikaan on m50b25 lohko josta otettu noin 2mm pois
      2,8kampiakseli
      Wiseco männät
      spm kanget
      Kaksi imu nokkaa

      Vai onko kyseessä vain kaikkien sattuma yhteen sattua
      Eli kun lohkoa on plaanattu 2mm pois niin ketju jää jo valmiiksi löysemmlle
      Siihen kun lisätään vielä käytetyt ketjut, hammasrattaat ja valmiiksi vähän kuluneet ketjun kiristimet...
      sen lisäksi vielä ketjunkiristimen sisällä ilmaa..


      Tarvitseeko lohkon pinta plaanata aina uusiksi sen jälkeen kun käyttää athenan pahvia? Vai riittääkö pelkkä kannen plaanaus ?
      Oletko tarkastanut että jako varmasti hyppäsi? kiristimessä pitäis olla esikiristys jousella joka pitää ketjun kireällä ilman öljynpainetta,tai sitten sulla on liimaventtiilit,eli hydraulinostajat tyhjänä. Ei mitenkään harvinainen vika edes vakiomoottorissa.

      Tarkista nyt alkuun toi jako,jos kaikki ok niin sitten vaan apuvirtaa kehiin ja starttaat vaan,rupeaa pikkuhiljaa täyttämään nostajia ja myös rupeaa käymään pikkuhiljaa sylinteri kerrallaan.

      Comment

      • Agua
        BTCF Member
        • Jan 2013
        • 310
        • Kainuu/Oulu

        Originally posted by Juzbe View Post
        Oletko tarkastanut että jako varmasti hyppäsi? kiristimessä pitäis olla esikiristys jousella joka pitää ketjun kireällä ilman öljynpainetta,tai sitten sulla on liimaventtiilit,eli hydraulinostajat tyhjänä. Ei mitenkään harvinainen vika edes vakiomoottorissa.

        Tarkista nyt alkuun toi jako,jos kaikki ok niin sitten vaan apuvirtaa kehiin ja starttaat vaan,rupeaa pikkuhiljaa täyttämään nostajia ja myös rupeaa käymään pikkuhiljaa sylinteri kerrallaan.

        Nokat kun otin pois ja paine ilmaa tarjosin tulpan reijästä niin suhina kuului imu, että pako puolelelta.. Puristusta tasan 0bar kaikissa sylintereissä..

        Autoa käytelty koneen rakentamisen jälkeen noin 2h.

        Eli selvää on että jako on sekasi
        Now: E21 315 3.0l turbo
        Ex: E21 315 m50b25 turbo
        Ex: E30 316 turbo. Paloi..

        Comment

        • Pazi88
          Moderator
          • Jan 2007
          • 11131
          • Oulu

          Niin siis jos sulla on tuo "liimaventtiili" ongelma (kukahan tuon nimen on keksiny, kun oikeesti nostimet on ylitäyttyny öljystä), niin sillon sulla on kaikki venttiilit vähän auki ja kone pyörii kuin ei olis tulppia paikallaan ja varmasti ei ole puristuksia.

          Mulle on käyny kolmekkin kertaa noin. Käytännössä kone juurikin hörähtää ja sammuu samointein. Tämänjälkeen pyörii vain tyhjää. Ongelma ratkeaa kun vaan pyörittää startilla konetta aikansa. Joskus ehkä varttitunninkin joutuu hinkkaileen, eli akkulaturi on hyvä olla kiinni ja startin antaa jäähtyä välillä.

          Mut kurkkaa nyt vaikka imukanaviin, että onko ne venttiilit oikeesti vääntyny, ennenkuin otat kantta pois. Jos ei ole vääntyny, niin pyörittele vaan startilla ongelma pois.

          Instagram, YouTube kanava
          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

          Comment

          • Agua
            BTCF Member
            • Jan 2013
            • 310
            • Kainuu/Oulu

            Originally posted by Pazi88 View Post
            Niin siis jos sulla on tuo "liimaventtiili" ongelma (kukahan tuon nimen on keksiny, kun oikeesti nostimet on ylitäyttyny öljystä), niin sillon sulla on kaikki venttiilit vähän auki ja kone pyörii kuin ei olis tulppia paikallaan ja varmasti ei ole puristuksia.

            Mulle on käyny kolmekkin kertaa noin. Käytännössä kone juurikin hörähtää ja sammuu samointein. Tämänjälkeen pyörii vain tyhjää. Ongelma ratkeaa kun vaan pyörittää startilla konetta aikansa. Joskus ehkä varttitunninkin joutuu hinkkaileen, eli akkulaturi on hyvä olla kiinni ja startin antaa jäähtyä välillä.

            Mut kurkkaa nyt vaikka imukanaviin, että onko ne venttiilit oikeesti vääntyny, ennenkuin otat kantta pois. Jos ei ole vääntyny, niin pyörittele vaan startilla ongelma pois.
            Kyllä siellä ihan oikeasti on ne kaikki imuvenat vinossa. Se on jo tarkastettu
            Now: E21 315 3.0l turbo
            Ex: E21 315 m50b25 turbo
            Ex: E30 316 turbo. Paloi..

            Comment

            • I-Ienkka
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2012
              • 275
              • kokkola

              Kuulostaa kaukaa haetulta että ketjunkiristäjästä johtuis kyllä sen josen pitäs käynnistykseen riittää. Tarkistitko kasatessa että venttiilinkolot ovat oikealla kohdalla ja että ovat tarpeeks syvät? Meinaan haan että mikäli lohkosta plaanattu 2mm pois nii venakolot männissä ei välttämättä riitä.

              Comment

              • pazq
                BTCF Member
                • Jan 2008
                • 3167
                • 47200

                Itse pyöritän koneen läpi käsin aina ilman pahvia ensiksi että tietää varmasti mihin riittää varat. Tai sitten ei kirraa kantta vaan pistää näppitiukkuuteen ja pyörittää muutaman kerran läpi ja kääntää nokat maksimiin missä ottaa kiinni venttiilit ja pikkusen takaspäin siitä. Helppoa ja halpaa

                Comment

                • bmw89
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2010
                  • 565
                  • Ulvila

                  Suositelkaas jotain toimivaa säädettävää bensapaineensäädintä.
                  Jossakin tais lukea, että noi malpassit kannattaa jättää väliin?:think
                  -E30 "316i"

                  ex. e46 328i,

                  Comment

                  • Agua
                    BTCF Member
                    • Jan 2013
                    • 310
                    • Kainuu/Oulu

                    Originally posted by I-Ienkka View Post
                    Kuulostaa kaukaa haetulta että ketjunkiristäjästä johtuis kyllä sen josen pitäs käynnistykseen riittää. Tarkistitko kasatessa että venttiilinkolot ovat oikealla kohdalla ja että ovat tarpeeks syvät? Meinaan haan että mikäli lohkosta plaanattu 2mm pois nii venakolot männissä ei välttämättä riitä.
                    Kone on ollut käynnissä ennen hajoamistaan noin 2h verran..
                    Mäntiin on kyllä tehty kolot venttiileille.. Mutta ei ihan noin suuria koloja :S


                    Kyseisen moottorin on suunnitellut yksi suomen "kuuluisimpia" m50 koneen rakentajia.. Tehnyt monia m50 koneita vastaavalla reseptillä, eikä muilla kuulema ole ollut vastaavaa ongelmaa
                    Now: E21 315 3.0l turbo
                    Ex: E21 315 m50b25 turbo
                    Ex: E30 316 turbo. Paloi..

                    Comment

                    • Vauhtivaunu
                      BTCF Member
                      • Jun 2008
                      • 2714
                      • P-Karjala

                      Originally posted by bmw89 View Post
                      Suositelkaas jotain toimivaa säädettävää bensapaineensäädintä.
                      Jossakin tais lukea, että noi malpassit kannattaa jättää väliin?:think
                      sigpic


                      Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                      Comment

                      • Supra^
                        BTCF Member
                        • Jul 2005
                        • 5150
                        • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                        Originally posted by Agua View Post
                        Kone on ollut käynnissä ennen hajoamistaan noin 2h verran..
                        Mäntiin on kyllä tehty kolot venttiileille.. Mutta ei ihan noin suuria koloja :S


                        Kyseisen moottorin on suunnitellut yksi suomen "kuuluisimpia" m50 koneen rakentajia.. Tehnyt monia m50 koneita vastaavalla reseptillä, eikä muilla kuulema ole ollut vastaavaa ongelmaa
                        Millä ne venttiilien vinoudet siis on todettu, puristustesti kun ei sulje pois muita vaihtoehtoja? Tarkastitko jo jaon?
                        Kuulostaa kyllä ihan vaan liimaventtiileiltä, mutta toisaalta jos siellä kerran on koko jakopää vanhaa eikä tietoa minkälaiset toleranssit mäntien ja venojen väliin on jäänyt niin...
                        Musti 8HP
                        Nokivasara M47
                        TeiniCoupé DCT
                        E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                        Ex:
                        E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                        Comment

                        • Matuh
                          BTCF Member
                          • Apr 2013
                          • 3702
                          • Kouvola

                          Mitenkäs tuollanen m52 moottori kestää jälki ahtamista....
                          Kiinanpakosarja(valu?) Kiinamallin T70 tai GT67 ahtimeks, siemenssin 875? Dekat ja Mega/Kdfi? Hukkis mallia Turbosmart replica. Sellaseen 0.5-1bar käyttöön?
                          E36 328i M50B30 turbo
                          Skoda vRS
                          Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                          Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                          EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                          Comment

                          • pazq
                            BTCF Member
                            • Jan 2008
                            • 3167
                            • 47200

                            Miksei kestäis? Suhteellisen kuraa saa olla jossei kestäis tommosia "jesuhin mutteripaineita" kaikkihan riippuu puristussuhteesta, puristuspaineista, ahdoista ja säädöistä. Tärkein on ne oikeat säädöt.

                            Comment

                            • Matuh
                              BTCF Member
                              • Apr 2013
                              • 3702
                              • Kouvola

                              Originally posted by pazq View Post
                              Miksei kestäis? Suhteellisen kuraa saa olla jossei kestäis tommosia "jesuhin mutteripaineita" kaikkihan riippuu puristussuhteesta, puristuspaineista, ahdoista ja säädöistä. Tärkein on ne oikeat säädöt.
                              Ainii ne mutteri 🔩 paineet lähinnä vakio puristuksilla menis ja tietysti se re85 pyöris mielessä
                              E36 328i M50B30 turbo
                              Skoda vRS
                              Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                              Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                              EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                              Comment

                              • naukkis
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2004
                                • 1222
                                • Jyväskylä

                                Vakiopurkkikin taipuu ahtokäyttöön ihan kohtuullisen hyvin, tuolle löytyy valmiit kartat S50-ilmamäärämittarille jonka kanssa alue piisaa sinne barin ahtopaineille asti aika hyvin, ilmamassamittarin kanssa pelaavan moottorinohjauksen säätäminen on kuitenkin todella helppoa vs. VE karttojen kanssa pelaaminen.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎