Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2013

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vauhtivaunu
    BTCF Member
    • Jun 2008
    • 2714
    • P-Karjala

    Originally posted by naukkis View Post
    Vakiopurkkikin taipuu ahtokäyttöön ihan kohtuullisen hyvin, tuolle löytyy valmiit kartat S50-ilmamäärämittarille jonka kanssa alue piisaa sinne barin ahtopaineille asti aika hyvin, ilmamassamittarin kanssa pelaavan moottorinohjauksen säätäminen on kuitenkin todella helppoa vs. VE karttojen kanssa pelaaminen.
    Kommentti koskee varmaan M52-koneita ja Siemensin ohjainta. M50:pin alkuperäinen Motronic on varustettu EPROM-"lastulla" jonka muokkaaminen ei ihan jokapojalta onnistu kun siihen ei riitä piuha ja läppäri.
    sigpic


    Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

    Comment

    • bmw89
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2010
      • 565
      • Ulvila

      mikäs ois suositeltava latausaika vakio puolille?

      nosto 1.5ms->2.0 ainakin vaikutti positiivisesti
      -E30 "316i"

      ex. e46 328i,

      Comment

      • saki
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2006
        • 247

        Mikäs olisi kustannustehokkain keino vahvistaa M50B25 pannua? Kiinan H profiilia kangiksi koneistamon kautta? Mitkä männät?

        Ja millaisilla tehoilla rikkoja alkaa yleensä tulla?

        Mulla on nyt omastamielestäni mystisesti hajonnut toi pata kait neljäkertaa hyvin pienillä kilsoilla aina. Toimii kyllä hienosti siihen asti kunnes..

        Alkaa olla vaan vakio osat limiitillä? Hajoaako muillakin aina 6 sylinteri? Vai onko siellä nyt joku piilovika edelleen mikä rikkoo sitten sen rahallakin tehdyn koneen?

        Vaihdoin nyt suuttimet uusiin varoiksi, puolat erijärjstykseen, Megaan uusi johtosarja suuttimille ja Megaan vähän erilainen säätö systeemi + uusin firmis. Kaikki pelaa ja laukkaa raikkaasti kunnes kanki katkee.. pytty ei leikkaa eikä kk laakerointi hajoa.. kanki vaan menee poikki.. Mistä alkaa tietty harmittava "paskamyrsky" = kaikki menee särki.

        Voisi tietty ajaa pienemmillä tehoilla/paineilla mutta se olisi vähän luovuttamista...
        BMW i3 REX

        Comment

        • Supra^
          BTCF Member
          • Jul 2005
          • 5150
          • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

          Originally posted by saki View Post
          Mikäs olisi kustannustehokkain keino vahvistaa M50B25 pannua? Kiinan H profiilia kangiksi koneistamon kautta? Mitkä männät?

          Ja millaisilla tehoilla rikkoja alkaa yleensä tulla?

          Mulla on nyt omastamielestäni mystisesti hajonnut toi pata kait neljäkertaa hyvin pienillä kilsoilla aina. Toimii kyllä hienosti siihen asti kunnes..

          Alkaa olla vaan vakio osat limiitillä? Hajoaako muillakin aina 6 sylinteri? Vai onko siellä nyt joku piilovika edelleen mikä rikkoo sitten sen rahallakin tehdyn koneen?

          Vaihdoin nyt suuttimet uusiin varoiksi, puolat erijärjstykseen, Megaan uusi johtosarja suuttimille ja Megaan vähän erilainen säätö systeemi + uusin firmis. Kaikki pelaa ja laukkaa raikkaasti kunnes kanki katkee.. pytty ei leikkaa eikä kk laakerointi hajoa.. kanki vaan menee poikki.. Mistä alkaa tietty harmittava "paskamyrsky" = kaikki menee särki.

          Voisi tietty ajaa pienemmillä tehoilla/paineilla mutta se olisi vähän luovuttamista...
          No noilla lähtötiedoilla lähtisin ihan ensin laittamaan ne H-profiilit, ne on M50 heikoin lenkki. Varsinkin jos moottoriteho on se mitä sulla lukee signaturessa niin ei ollenkaan tarvitse ihmetellä ettei ne vakiot kestä.

          H-profiilikanget + lisempää tehoa niin seuraavaksi moottorin puolella luultavasti halkeaa vakiomännät.
          Musti 8HP
          Nokivasara M47
          TeiniCoupé DCT
          E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

          Ex:
          E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

          Comment

          • Calypsocoupe
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 2932
            • EFNU

            Originally posted by naukkis View Post
            Vakiopurkkikin taipuu ahtokäyttöön ihan kohtuullisen hyvin, tuolle löytyy valmiit kartat S50-ilmamäärämittarille jonka kanssa alue piisaa sinne barin ahtopaineille asti aika hyvin, ilmamassamittarin kanssa pelaavan moottorinohjauksen säätäminen on kuitenkin todella helppoa vs. VE karttojen kanssa pelaaminen.
            Mikäs EWS-tilanne on nykyään? Eli kori ja sähköt olisi '93 ja siihen aletaan sovitella M52B20 kattilaa jonka jatkeeksi joko autosta tai moottorin yhteydestä löytyvä automaatti. Eli meneekö virtalukkopelleilyksi?
            Last edited by Calypsocoupe; 23-05-2015, 21:11.
            - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

            Comment

            • saki
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2006
              • 247

              Originally posted by Supra^ View Post
              No noilla lähtötiedoilla lähtisin ihan ensin laittamaan ne H-profiilit, ne on M50 heikoin lenkki. Varsinkin jos moottoriteho on se mitä sulla lukee signaturessa niin ei ollenkaan tarvitse ihmetellä ettei ne vakiot kestä.

              H-profiilikanget + lisempää tehoa niin seuraavaksi moottorin puolella luultavasti halkeaa vakiomännät.
              Ok, Pitää alkaa jahtaamaan edullisia H-kankia. Itseasissa mäntäkin on kerran löytynyt osina öljypohjasta jo.. silloin kanki pysyi eheenä..

              Joskus etsin sopivanhintaisia mäntiä mutta taitaa olla aina sellainen 800-900€ setti jos jotain vakiota lujempaa pitäisi saada.

              Harmittavasti tuollaisen takokoneen hinnalla saa ehkä n.8kpl vakio koneita rikottavaksi.. Toisaalta jos se sitten kestää niin.. :think
              BMW i3 REX

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11131
                • Oulu

                Originally posted by Calypsocoupe View Post
                Mikäs EWS-tilanne on nykyään? Eli kori ja sähköt olisi '93 ja siihen aletaan sovitella M52B20 kattilaa jonka jatkeeksi joko autosta tai moottorin yhteydestä löytyvä automaatti. Eli meneekö virtalukkopelleilyksi?
                Kato se ms41 säätötopikki ja sitä romraider foorumia selailet. Sen voi aika simppelisti poistaa, mut en viitti ohjeita laittaa suoraan.

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • naukkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 1222
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by saki View Post
                  Alkaa olla vaan vakio osat limiitillä? Hajoaako muillakin aina 6 sylinteri? Vai onko siellä nyt joku piilovika edelleen mikä rikkoo sitten sen rahallakin tehdyn koneen?

                  Vaihdoin nyt suuttimet uusiin varoiksi, puolat erijärjstykseen, Megaan uusi johtosarja suuttimille ja Megaan vähän erilainen säätö systeemi + uusin firmis. Kaikki pelaa ja laukkaa raikkaasti kunnes kanki katkee.. pytty ei leikkaa eikä kk laakerointi hajoa.. kanki vaan menee poikki.. Mistä alkaa tietty harmittava "paskamyrsky" = kaikki menee särki.

                  Voisi tietty ajaa pienemmillä tehoilla/paineilla mutta se olisi vähän luovuttamista...
                  Sulla on vääntövärähtely-resonanssi kampiakselilla, eli kampuran värähtely heijastuu vauhtipyörästä takaisin ja aiheuttaa hirmuisen rasituspiikin 6-pytyn kiertokangelle. Suora kutonen on erityisen tarkka siitä että kampuran dampperi on hyvässä kunnossa ja omaa riittävästi massaa vaimentamaan vääntövärähtelyt eli siihen kannattaa keskittyä, vakio dampperi ei välttämättä ole riittävä rankasti viritetyssä koneessa, lähinnä ongelma tulee siitä että dampperin kumi ylikuumenee jonka myötä vaimennus katoaa nopeasti.

                  Ja se vääntövärähtely tuhoaa sen koneen jos sitä ei saa kuntoon, tukevammalla kiertokangella mäntä murenee käsiin jne.

                  Comment

                  • saki
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2006
                    • 247

                    paljonkohan vauhtipyörällä on osuutta tähän? Siellähän on nyt huomattavasti keveempi billettipyörä ja jäykkä kytkinlevy = ei mitään joustavaa osaa.
                    BMW i3 REX

                    Comment

                    • Calypsocoupe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2003
                      • 2932
                      • EFNU

                      Originally posted by saki View Post
                      paljonkohan vauhtipyörällä on osuutta tähän? Siellähän on nyt huomattavasti keveempi billettipyörä ja jäykkä kytkinlevy = ei mitään joustavaa osaa.
                      Kävi tuo dampperihomma mielessä kun tuon iskun kanssa on tullu leikittyä, mutta loppu kompetenssi siinä vaiheessa kun värinät kohtas vauhtipyörän

                      Tollanen 23 vuotta vanha limppu lienee aika soronoo verrattuna uuteen, vrt. kumipuslat? Edit: mikäköhän ne käytti Bilsportin rakentamassa 1khv motissa?

                      Pazille kiitokset, tutkitaan.
                      Last edited by Calypsocoupe; 24-05-2015, 19:54.
                      - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

                      Comment

                      • naukkis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 1222
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by saki View Post
                        paljonkohan vauhtipyörällä on osuutta tähän? Siellähän on nyt huomattavasti keveempi billettipyörä ja jäykkä kytkinlevy = ei mitään joustavaa osaa.
                        Siellä vauhtipyörän päässä on väkisin aina sen verran paljon pyörivää massaa että vääntövärähtelyt heijastuvat takaisin, lähinnä sillä vastakkaisen pään dampperilla niitä voi yrittää pitää kurissa. Kutosen kampurat on aina vähän ongelmallisia vääntövärähtelyjen suhteen, monessa enemmän kiertävässä kilpakoneessahan voima on otettu kampuran keskeltä ulos jotta kampuran värähtelypituus saadaan puolitettua. Kaksoismassa vauhtipyörä tasoittaa koneen käyntiä mutta varsinaisesti se ei kampuran värähtelyjä tasoita verrattaessa kiinteään vauhtipyörään jossa on samanverran massaa kuin kaksoismassan kampuran suhteen kiinteässä osassa.

                        Ja jos kampura joustaa pahasti pienillä kierroksilla niin dampperin massaa pitää olla paljon että se pystyy pitämään värähtelyn kurissa, vakiodampperihan on tehty vaimentamaan vain korkeilla kierroksilla esiintyvät värähtelyt jolloin selvitään suht pienellä vaimennusmassalla.

                        Comment

                        • saki
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2006
                          • 247

                          Atin dampperit taitaa olla ainoita tarvike/viri malleja? = tonnin kampe.. Köyhälle kallis.

                          Niidenkin myyntipuheissa korostetaan tarvetta erityisesti kun kierroksia lisätään. Mulla ei ole sitä ongelmaa.. nyttenkin kierrosrajoitin oli ihan vakion mukainen 6500rpm.

                          Ehkä koitan hankkia uuden vakion. Voisiko joku uudemman/S koneen dampperi olla sopiva? => jotain parannusta vois koittaa. Vai voisiko dampperia kehittää jotenkin omatoimisesti? Esim lisää massaa? ollaan ehkä vähän aralla alueella..

                          135mm H kangille olisi myös tarvis. Laittakaa vinkkiä/linkkiä jos jossain tulee vastaan noita merkittömiä ~3-400€ kankisarjoja. 140mm pitkät on iisi löytää vaikka ebaysta 300€ hintaan mutta en nyt juur mistään löytänyt noita 135mm kankia. On niitä ollut kyllä ennen kun en ole tiennyt tarvitsevani..
                          BMW i3 REX

                          Comment

                          • Supra^
                            BTCF Member
                            • Jul 2005
                            • 5150
                            • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                            Originally posted by naukkis View Post
                            Siellä vauhtipyörän päässä on väkisin aina sen verran paljon pyörivää massaa että vääntövärähtelyt heijastuvat takaisin, lähinnä sillä vastakkaisen pään dampperilla niitä voi yrittää pitää kurissa. Kutosen kampurat on aina vähän ongelmallisia vääntövärähtelyjen suhteen, monessa enemmän kiertävässä kilpakoneessahan voima on otettu kampuran keskeltä ulos jotta kampuran värähtelypituus saadaan puolitettua. Kaksoismassa vauhtipyörä tasoittaa koneen käyntiä mutta varsinaisesti se ei kampuran värähtelyjä tasoita verrattaessa kiinteään vauhtipyörään jossa on samanverran massaa kuin kaksoismassan kampuran suhteen kiinteässä osassa.

                            Ja jos kampura joustaa pahasti pienillä kierroksilla niin dampperin massaa pitää olla paljon että se pystyy pitämään värähtelyn kurissa, vakiodampperihan on tehty vaimentamaan vain korkeilla kierroksilla esiintyvät värähtelyt jolloin selvitään suht pienellä vaimennusmassalla.
                            Mikäs tähän on sitten toimiva ratkaisu? Vähemmän kierroksia, ATI damper, vai riittääkö ihan vaan tehdasuusi damperi vanhan tilalle?
                            Musti 8HP
                            Nokivasara M47
                            TeiniCoupé DCT
                            E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                            Ex:
                            E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                            Comment

                            • FlowAmp
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2007
                              • 161
                              • Hyvinkää

                              Kyllä noita kankisarjoja saa aika hyvin. Itelle tulossa H veivit kiinan tuotannosta mittatilauksena. Otin Koivula Motorsportilta Somerolta. Mitta veivit oli jossain ~4-450€ paikkeilla. pitäs olla kohtuu hyvät kun drag racing jampat käyttää saman vamistajan veivejä. kysellä kannattaa s-posti tai soittamalla. Välillä vastaa vähän heikosti puhelimeen mut muuten palvelu pelannu hyvin.

                              Originally posted by saki View Post
                              135mm H kangille olisi myös tarvis. Laittakaa vinkkiä/linkkiä jos jossain tulee vastaan noita merkittömiä ~3-400€ kankisarjoja. 140mm pitkät on iisi löytää vaikka ebaysta 300€ hintaan mutta en nyt juur mistään löytänyt noita 135mm kankia. On niitä ollut kyllä ennen kun en ole tiennyt tarvitsevani..
                              -BMW E30 318i 2d
                              -BMW E36 325i 4d
                              -BMW E30 325i 2d Turbo Projekti
                              -Hiace
                              -VW Transporter
                              -BMW E46 330d M-Sport
                              -BMW F11 535d M-Sport

                              Comment

                              • naukkis
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2004
                                • 1222
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by saki View Post
                                Atin dampperit taitaa olla ainoita tarvike/viri malleja? = tonnin kampe.. Köyhälle kallis.

                                Niidenkin myyntipuheissa korostetaan tarvetta erityisesti kun kierroksia lisätään. Mulla ei ole sitä ongelmaa.. nyttenkin kierrosrajoitin oli ihan vakion mukainen 6500rpm.

                                Ehkä koitan hankkia uuden vakion. Voisiko joku uudemman/S koneen dampperi olla sopiva? => jotain parannusta vois koittaa. Vai voisiko dampperia kehittää jotenkin omatoimisesti? Esim lisää massaa? ollaan ehkä vähän aralla alueella..
                                Tää on vaan arvaus ei tietoa, mutta sullahan siis kampuran värinät herää korkeista sylinterinpaineista eikä niinkään hitausvoimista(kierroksista) -> niin painava dampperi kuin löydät on varmaankin paras ratkaisu. Toki uusi vakiokin on paljon parempi vaihtoehto kuin vanha eli jos se kumi on jo niin väsynyt että päästää kehän joustamaan selvästi ei se vakion massakaan pääse vaimentamaan värähtelyjä täydellä tehollaan.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎