Flexifuel RE85 vs. bimmeri

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Muurahainen
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    Originally posted by Suomalaine View Post
    itse on tullu ajeltua välillä pelkällä e85 ja hyvin toimii, tosin 98 bensaan verrattuna ei kulje läheskään yhtä sähäkästi. Kulutus muuttuu ehkä puolella litralla isommaksi.

    Ainoa "haitta" on että auto haisee vanhalle viinalle.. Sekään ei voi olla peräisin ryyppyreissuista kun tuli nuorempana nuo hommat jo käsiteltyä, eli ei pyöri vanhat pullot jalkotiloissa

    Ainut mitä en nyt mistään oo löytäny että liekkö miten sit pitemmän päälle noi bensaletkut kestää pelkkää etanolia?

    Niin, en mää kokoaikaa etanolilla ajele sentään.. kerran kuukauteen tulee otettua joku 20 litraa tankkiin.
    Onneksi tuon ikäisessä ei ole moottorin vikavaloa. Palaisi nimittäin komeasti kun säätörajat ylittyvät.

    Comment

    • Mäki
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2009
      • 370
      • Vaasa

      Originally posted by Muurahainen View Post
      Onneksi tuon ikäisessä ei ole moottorin vikavaloa. Palaisi nimittäin komeasti kun säätörajat ylittyvät.
      En kyllä itse uskaltais ajaa pelkällä e85lla ilman muutoksia.
      AFR nousi jo tankkauksen aikana 14.7 -> 18 kuin oli 5 litraa 98 tankissa ja loput E85sta.
      Harley Davidson Sportster 1200
      Mercedes-Benz C 200 CDI S204

      Comment

      • jakeluvesimies
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2010
        • 2726
        • On the road @ Laplandia

        Originally posted by Mäki View Post
        En kyllä itse uskaltais ajaa pelkällä e85lla ilman muutoksia.
        AFR nousi jo tankkauksen aikana 14.7 -> 18 kuin oli 5 litraa 98 tankissa ja loput E85sta.
        No eikös tuo ole luonnollista kun syöttöä pitäisi olla se 30% lisää - ja heti kautta linjan, kylmänä enemmän

        Comment

        • Muurahainen
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2006
          • 9194
          • Nurmijärvi

          Originally posted by Mäki View Post
          En kyllä itse uskaltais ajaa pelkällä e85lla ilman muutoksia.
          AFR nousi jo tankkauksen aikana 14.7 -> 18 kuin oli 5 litraa 98 tankissa ja loput E85sta.
          Joo en minäkään.
          Sillä huomautinkin tuosta valosta.

          Comment

          • 426Hemi
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2008
            • 621
            • Pälkäne

            Originally posted by Gemmi View Post
            Onko kukaa vielä koittanu miten toimii M50 myllyssä?, jos on niin miten pelannu?, mimmosilla muutoksilla?:think. Moottorinohjaus ny ei luulis olevan ongelma=kdfi boksi vanhan tilalle:think.
            Vajaa vuosi ja joku 20tkm tuli ajettua m50b25:llä re85 ongelmitta. Muutoksia ei ollut tehty autoon mitään. E34 525i.

            Kulutus nousi jonkinverran, mutta silti laskin jääneeni voitolle.
            ex: viitisenkymmentä bmw+muut

            Comment

            • -jartza80-
              Bimmer Rookie
              • Aug 2010
              • 85
              • Kirkkonummi

              Onkohan kenelläkään kokemusta tuosta ruottalaisten lastusta;

              Jos tuossa talven aikana laittaisi tuon e34 535i:n käymään RE85:lla
              E34 535i -89
              E46 318i Touring -02
              E36 323i Touring -97

              Comment

              • Hösse
                Bimmer Rookie
                • Jun 2012
                • 27
                • Savitaipale

                Multa löytyy kyseinen lastu, tosin konversio kesken eli käyttökokemusta ei löydy. Toimitus on hyvin vikkelää ja sähköposteihin vastataan nopeasti. Itse tilasin sähköpostilla, hinnaksi jäi 250e. Lastun kaveriksi löytyy E46 M3:n nelireikäiset suuttimet (0280156052) ja PLX:n laajakaistalambda. Bensalinjat menevät uusiksi, erityisesti tankin yllä menevät linjat olivat huolestuttavan rapsakoita, kannattaa ehdottomasti tsekata sieltäkin jos ei putkia ole vaihtamassa.

                Comment

                • Fasti
                  BTCF Member
                  • Mar 2007
                  • 673
                  • FIN

                  4.9L Flexfuel

                  Paluu jo avattuun asiaan e39 m5 s62 moottorilla ajamisesta E85.

                  Poikkesin tuossa Pirkkalassa Tatech:illa säädättämässä autoani (ei M5). Kysyin Tatulta E85 muutoksesta s62 koneelle ja vastaus oli onnistuu mutta vaatii rahaa. (~2500€ moottorinohjaus purkki, säädettynä) + linjat (pumppu?)

                  Onko kellään tietoa tai edes epäilystä pystyykö ja ketä muokkaamaan vakio moot.ohjaus boxia toimimaan kevät-kesä-syksy käytössä 30% isommilla suuttimilla?

                  -Luonnonystävä




                  Originally posted by Muurahainen View Post
                  Kyllä nyt sen ohjelman vähintään säädättäisin.

                  Eihän se kyllä luultavimmin sula enään noilla isommilla suuttimilla mutta edelleen olisi sääli tuhlata motorsportin ominaisuuksia.
                  Current
                  sigpic

                  Comment

                  • jannmann
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 5856
                    • Joccis City

                    Originally posted by Fasti View Post
                    Paluu jo avattuun asiaan e39 m5 s62 moottorilla ajamisesta E85.

                    Poikkesin tuossa Pirkkalassa Tatech:illa säädättämässä autoani (ei M5). Kysyin Tatulta E85 muutoksesta s62 koneelle ja vastaus oli onnistuu mutta vaatii rahaa. (~2500€ moottorinohjaus purkki, säädettynä) + linjat (pumppu?)

                    Onko kellään tietoa tai edes epäilystä pystyykö ja ketä muokkaamaan vakio moot.ohjaus boxia toimimaan kevät-kesä-syksy käytössä 30% isommilla suuttimilla?

                    -Luonnonystävä
                    Kysy Raikulta.

                    Tuskin Tatech ohjaa s62:sta ilman kompromisseja... :think
                    Aprilia RSV4

                    Comment

                    • jakeluvesimies
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2010
                      • 2726
                      • On the road @ Laplandia

                      Originally posted by jannmann View Post
                      Kysy Raikulta.
                      ja tuota kautta evolve sitten messiin... mutta suurempaa mielenkiintoa e85 suuntaan ei ole s62-piireissä pahemmin vielä ollut

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by sLedge View Post
                        Mietin tuossa mitenhän tuo pyörähtäs RE85:lla. Etanoli ei taida olla niin kranttu rikkaalle seokselle? Ei ainakaan nokea tulppia kuten bensa ja lähtee kylmällä paremmin. Kokemuksia kaivattas paljon porukka on lisänny syöttöä vakioon verrattuna. Siis jos on vaihdettu pelkät suuttimet
                        Väärin. E85 on nimenomaan liian rikkaana seoksena myrkkyä sylinterien öljykalvolle ja reilusti rikas seos syö kyllä sylintereitä, männänhelmaa ja renkaita aika kiivaasti.
                        Eli rikas seos huuhtelee sylinterien öljykalvon ja kuluminen voi olla TODELLA nopeaa. Ongelmaa voi vähentää käyttämällä esim. Red Linen Alcohol Fuel Lubricant:ia.
                        Mitään hyötyjä ei myöskään E85:lla saa rikkaasta seoksesta, vaan päinvastoin.
                        Eikö kukaan ole vielä alkanut ottamaan "arki"koneesta tehoa E85:lla?
                        Sehän kuitenkin mahdollistaa varsin helpolla julmetut teholisäykset ja halvalla?

                        Comment

                        • Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 10111
                          • KVLA

                          Originally posted by Hemi View Post
                          Väärin. E85 on nimenomaan liian rikkaana seoksena myrkkyä sylinterien öljykalvolle ja reilusti rikas seos syö kyllä sylintereitä, männänhelmaa ja renkaita aika kiivaasti.
                          Eli rikas seos huuhtelee sylinterien öljykalvon ja kuluminen voi olla TODELLA nopeaa.
                          Totta.Kaverin 2.2 turboaudin seokset oli sekaisin toissa kesänä.Konetehot penkissä "röpöttämällä" n.580-600hv.Kone kulahti jo yhden kesän ajoilla "täysihuoltokuntoon".
                          Viime kesänä sitten kaikki palikat toimi ohjelmointia myöten pilkulleen.Seokset oli siis oikeasti kohdillaan koko kierrosalueen.Kone pysyi "hyvässä tikissä",vaikka penkki näytti vähän yli 800hv yli 800Nm väännöillä.

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by Heguli 31 View Post
                            Totta.Kaverin 2.2 turboaudin seokset oli sekaisin toissa kesänä.Konetehot penkissä "röpöttämällä" n.580-600hv.Kone kulahti jo yhden kesän ajoilla "täysihuoltokuntoon".
                            Viime kesänä sitten kaikki palikat toimi ohjelmointia myöten pilkulleen.Seokset oli siis oikeasti kohdillaan koko kierrosalueen.Kone pysyi "hyvässä tikissä",vaikka penkki näytti vähän yli 800hv yli 800Nm väännöillä.
                            Juuri näin.
                            Silloin kun E85:lla aletaan ottamaan oikeasti tehoa, pitää lambda-arvoa seurata tiukemmin kuin kierroslukumittaria.
                            Eli E85:n kolme tärkeintä juttua tehokäytössä on säätö, säätö ja säätö.
                            Koneen pitää käydä röpöttämättä/puhtaasti koko rekisteri maksimissaan 0.85 Lambda-arvolla ja optimi olisi jossakin 0.90-1.00 tietämillä.
                            Ok, urut auki ehkä 0.80, mutta ei yhtään enään rikkaammalla, muuten on tiedossa koneremonttia.
                            Tehokäytössä esim.rikkinäinen tulppa tuhoaa männänrenkaat todella nopeasti ja yleensä samalla myös männät ovat valmiit, joten sitä labdaa pitää seurata.
                            Toisaalta, tehoahan tällä saa sitten ihan toiseen malliin kuin pumppubensoilla...tai jollain V-powerilla... ja kun kaikki toimii niin auto on todella "siviilimäinen" ajettava erittäin korkeallakin viritysasteella.
                            Tämä kun on 106-oktaanista racing polttoainetta ja vieläpä lähes ilmaista 106-oktaanista = vastaa n.108-oktaanista käytössä koska huomattavasti suurempi hörystymislämpö kuin bensiinissä, jolloin voidaan käyttää katukäytössä todella kovia peruspuristuksia ja/tai ahtoja.
                            Tavaraahan kuluu 30% enemmän kuin bensiiniä ja virikäytössä kannattaa polttoainepuoli todellakin mielummin "ylimitoittaa", kuin miettiä että riittääkö? Jos tarvii miettiä, niin ei riitä.
                            Tällä saadaan melko helposti +1000hv katsastettavia katuautoja, millään bensalla ei.

                            Comment

                            • Fasti
                              BTCF Member
                              • Mar 2007
                              • 673
                              • FIN

                              Niin... Muistelin että Motecilla olisi käytetty s62 moottoria hyvillä kokemuksilla.

                              Raikun priva näyttää olevan täysi.
                              Current
                              sigpic

                              Comment

                              • sLedge
                                Bimmer Rookie
                                • Apr 2010
                                • 110
                                • Espoo

                                Originally posted by Hemi View Post
                                Väärin. E85 on nimenomaan liian rikkaana seoksena myrkkyä sylinterien öljykalvolle ja reilusti rikas seos syö kyllä sylintereitä, männänhelmaa ja renkaita aika kiivaasti.
                                Eli rikas seos huuhtelee sylinterien öljykalvon ja kuluminen voi olla TODELLA nopeaa. Ongelmaa voi vähentää käyttämällä esim. Red Linen Alcohol Fuel Lubricant:ia.
                                Mitään hyötyjä ei myöskään E85:lla saa rikkaasta seoksesta, vaan päinvastoin.
                                Eikö kukaan ole vielä alkanut ottamaan "arki"koneesta tehoa E85:lla?
                                Sehän kuitenkin mahdollistaa varsin helpolla julmetut teholisäykset ja halvalla?
                                Itsellä juuri suunnittelun alla e34 535i käyttövoiman muutos RE85 suuttimilla ja ehkä tuolla juuri mainitulla lastulla. Kesäkäytössä vaan.

                                Tuli mieleen, että hoitaisko jokin tuhkautumaton täysynteettinen 2T öljy saman homman jopa paremmin, kuin tuo Red line alcohol fuel lubricant. Halvemmaks se ainaki tulis, jos laittaa sen 1% tankilliseen. Redlinen pullosta saa semmosen 0,45% seoksen 80 litraan, mutta se lieneekin esteripohjaista ainetta. Etenkin jos autossa ei ole katalysaattoria, mutta käsittääkseni parhaimmat 2T öljyt eivät haittaa sen toimintaa mitenkään. RE85 huuhtoisi senkin vähäisen karstan pois. Pakoputkikin muuttuu vaaleeks, kun sillä ajelee. 2T öljy hoitais ainakin männän voitelun silloin kun moottoriöljy huuhtoutuu pois. Samalla suuttimet, pumppu. Red Linen valikoimista löytyy etanolille tarkoitettu 2T öljy erikseen, mutta miksi? Eikö tavallinen sekoitu etanoliin?
                                E39 540iA -96 Montrealblau / E34 535i -89 Royalblau
                                Ex E39 540i -97

                                Comment

                                Working...
                                X