Announcement

Collapse
No announcement yet.

S38B35, S38B36 ja S38B38 korjaukset ja huolto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Arde92
    BTCF Member
    • Aug 2010
    • 1330
    • Lohtaja/keski-pohjanmaa

    #91
    Kannattaako tosiaan uusien kk-laakerien vaihdon jälkeen ajella n. 1000km vaikka esim Magnatec öljyillä ja vaihtaa Edget?
    vai suoraan edget?
    Last edited by Arde92; 12-02-2014, 16:13.
    E39 M5 Titansilber<------
    F11 530D Spacegray
    E36 323i M-sport Med Hölsteri
    Ex :E61 525D Lci Carboni
    Ex :E34 M5 3.6 Macaoblau metallic
    Ex :E61 530XD Monacoblau<------
    Ex: E39 530D individual Carbon/Cinnamon
    Ex: E34 540 6-Gang Mtech <------

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      #92
      Originally posted by Arde92 View Post
      Kannattaako tosiaan uusien kk-laakerien vaihdon jälkeen ajella n. 1000km vaikka esim Magnatec öljyillä ja vaihtaa Edget?
      Miksi?

      Comment

      • Arde92
        BTCF Member
        • Aug 2010
        • 1330
        • Lohtaja/keski-pohjanmaa

        #93
        jos niistä irtuaa schaissea aluks?:think
        E39 M5 Titansilber<------
        F11 530D Spacegray
        E36 323i M-sport Med Hölsteri
        Ex :E61 525D Lci Carboni
        Ex :E34 M5 3.6 Macaoblau metallic
        Ex :E61 530XD Monacoblau<------
        Ex: E39 530D individual Carbon/Cinnamon
        Ex: E34 540 6-Gang Mtech <------

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          #94
          Originally posted by Arde92 View Post
          jos niistä irtuaa schaissea aluks?:think
          Nii joo, kannattaako sinne magnateciä sotkea siltikään? Motorsportilta ohjeistettiin käyttämään aina samaa öljyä.

          Öljy asia onkin siten haastavampi, Edgeä on ainakin kahta mallia. Joissain purkeissa lukee M moottoreille, joissain ei.

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            #95
            No niin, rupesin tutkimaan öljy asiaa. Eihän sinne 10w 60 öljyä voi laittaa. Sehän on keksitty vasta -90 luvun lopussa e39 m5 moottoriin. E34 aikoina ei ollut yhteistyötä Castrollin kanssa. Ohjekirja sanoo 15w-40 tai 15w-50. Suosittaa Wintershall Viva 1 öljyä jota ei enää mistään saa. Lähinpänä SRS Viva 1 ja senkin saatavuus aika heikkoa. M5 boardilla paljonkin juttua aiheesta, ei ole kovin viisasta käyttää 10w-60 öljyä. Nykyöljyt ylittää sen aikaiset suositukset, mutta mitähän sinne sitten laittaisi? 5w-40 synteettistä? Teboilin Goldia? Vai olisiko hyvä pysyä 15W öljyssä kuten tehdas alunperin suosittaa? Aika vaikea löytää synteettistä 15w öljyä, muuta kuin raskaankaluston diesel öljyt. Tosin niissäkin laatuluokitukset selvästi parempia mitä ohjekirja vaatii.

            Comment

            • jannmann
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 5856
              • Joccis City

              #96
              Originally posted by Bmw Master View Post
              No niin, rupesin tutkimaan öljy asiaa. Eihän sinne 10w 60 öljyä voi laittaa. Sehän on keksitty vasta -90 luvun lopussa e39 m5 moottoriin. E34 aikoina ei ollut yhteistyötä Castrollin kanssa. Ohjekirja sanoo 15w-40 tai 15w-50. Suosittaa Wintershall Viva 1 öljyä jota ei enää mistään saa. Lähinpänä SRS Viva 1 ja senkin saatavuus aika heikkoa. M5 boardilla paljonkin juttua aiheesta, ei ole kovin viisasta käyttää 10w-60 öljyä. Nykyöljyt ylittää sen aikaiset suositukset, mutta mitähän sinne sitten laittaisi? 5w-40 synteettistä? Teboilin Goldia? Vai olisiko hyvä pysyä 15W öljyssä kuten tehdas alunperin suosittaa? Aika vaikea löytää synteettistä 15w öljyä, muuta kuin raskaankaluston diesel öljyt. Tosin niissäkin laatuluokitukset selvästi parempia mitä ohjekirja vaatii.
              10w60 toimii ihan hyvin S38 koneessa. Varsinkin jos antaa runtua.
              Aprilia RSV4

              Comment

              • Soiled
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 3216
                • Mystinen Kuopio

                #97
                Originally posted by jannmann View Post
                10w60 toimii ihan hyvin S38 koneessa. Varsinkin jos antaa runtua.
                Vahvistan.
                10w-60 ölpöt käytössä kaikissa omissakin moteissa. Valvolinea tulee liruteltua ja hyväksi havaittu ainakin omissa ja kavereiden "viri"koneissa.
                Mystinen.Fi @ FB
                IG @tarmohanninen
                http://www.facebook.com/pages/Mystin...66319770141043
                Käyttöautot: E61 530xd lci, E92 330xd
                Harrasteet:E30 M3, E24 636csi, 2xE34 M5, E36 M3 N54, E30 M50 Cabrio, E46 330ci V8, E30 3xx, E32 735, E34 525i mtech
                Ex. E28 530 2JZ Haimobiili, E30 M50tt, E30 S54 TIC, E46 330TIC yms.

                Comment

                • Roito
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2009
                  • 3921
                  • Tavastila/Kotka

                  #98
                  Originally posted by jannmann View Post
                  10w60 toimii ihan hyvin S38 koneessa. Varsinkin jos antaa runtua.
                  Originally posted by Soiled View Post
                  Vahvistan.
                  10w-60 ölpöt käytössä kaikissa omissakin moteissa. Valvolinea tulee liruteltua ja hyväksi havaittu ainakin omissa ja kavereiden "viri"koneissa.
                  Täällä myös.

                  Castrol Edge fst 10w60 käytössä ja hyvä on "for bmw M models"

                  Tuo wintershall viva 1 joku ikivanha tarra kyllä konehuoneesta löytyy niinkuin bmw_master sanoit että joskus aikoinaan ollut suositus
                  Last edited by Roito; 13-02-2014, 19:34.
                  BMW E70 X5 käyttismöhkö
                  MB W639 Kummisetä

                  Entisiä: E39= 5kpl E36= 2kpl E38= 1kpl E34= 4kpl E30= 2kpl E46= 1kpl E53= 1kpl M= 1kpl muut merkit= 18kpl kaksipyöräiset= 13kpl

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    #99
                    Mistä tietää öljyn toimivan hyvin? Ajaa 200tkm ja purkaa koneen? Aika monesta on kiertokangen laakerit loppu ~200tkm kohdalla, olisiko ne pysyneet parempana suositellulla 15w-40/50 öljyillä?

                    Comment

                    • Roito
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2009
                      • 3921
                      • Tavastila/Kotka

                      Originally posted by Bmw Master View Post
                      Mistä tietää öljyn toimivan hyvin? Ajaa 200tkm ja purkaa koneen? Aika monesta on kiertokangen laakerit loppu ~200tkm kohdalla, olisiko ne pysyneet parempana suositellulla 15w-40/50 öljyillä?
                      Mutta eikös se uudesta-> 200tkm ajettu juuri niillä sen ajan, noilla suositetuilla öljyillä? :think

                      Tai ainakin osa niistä kilometreistä auton alkuvuosina niin olisiko se vaikka osasyynä? kuitenkin tekniikka mennyt vuosien mittaan eteenpäin niin eikait noi nykyöljyt nyt ainakaan paskempia ole kuin 20 vuotta sitten.
                      Last edited by Roito; 13-02-2014, 19:35.
                      BMW E70 X5 käyttismöhkö
                      MB W639 Kummisetä

                      Entisiä: E39= 5kpl E36= 2kpl E38= 1kpl E34= 4kpl E30= 2kpl E46= 1kpl E53= 1kpl M= 1kpl muut merkit= 18kpl kaksipyöräiset= 13kpl

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        Originally posted by turbosukka View Post
                        Mutta eikös se uudesta-> 200tkm ajettu juuri niillä sen ajan, noilla suositetuilla öljyillä? :think

                        Tai ainakin osa niistä kilometreistä auton alkuvuosina niin olisiko se vaikka osasyynä? kuitenkin tekniikka mennyt vuosien mittaan eteenpäin niin eikait noi nykyöljyt nyt ainakaan paskempia ole kuin 20 vuotta sitten.
                        Mistäs niistä tietää millä ja miten ajettu.
                        Last edited by Bmw Master; 14-02-2014, 20:36.

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          Tuolta löytyy http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=90697

                          8.0 "Special oils"
                          Approved for the following BMW engines:
                          M10, M20, M21, M30, M40, M41, M42, M43 (not M43TU), M44, M47, M47TU, M50,
                          M51, M52 (not M52TU), M57, M60, M62 (not M62LEV), M67, M70, M73 (not M73LEV), S14, S38, S50, S50U, S52, S70.

                          BMW High Power Special SAE 10W40
                          ACEA: A3/B3 (CCMC-G5/PD2) or API SJ/CD

                          Tradename BMW part number Container size
                          BMW High Power Special 83 21 9 407 782 1 litre
                          BMW High Power Special 83 21 9 407 783 60 litres
                          BMW High Power Special 83 21 9 407 784 208-litre canister
                          BMW High Power Special 83 21 9 407 785 Container
                          BMW High Power Special 83 21 9 407 786 Tanker (truck)




                          11.0 ACEA specifications:

                          11.1 Diesel engines up to production date 08/90 and spark-ignition engines:
                          M10, M20, M21, M30, M40, M42, M43 (not M43TU), M44, M50, M52 (not M52TU), M60, M62 (not M62LEV), M70, M73 (until 8/97), S14, S38, S50, S50U, S52, S70:

                          Preferably use Also permissible
                          ACEA:A2
                          ACEA:A3
                          ACEA:A2/B2
                          ACEA:A3/B2
                          ACEA:A2/B3
                          ACEA:A3/B3
                          CCMC-G4
                          CCMC-G5
                          CCMC-G4/PD2
                          CCMC-G5/PD2
                          API-SJ/CD
                          API-SJ/CE

                          BMW engine oils available via the parts sales department:
                          BMW High Power Oil SAE 15W-40
                          ACEA: A2/B2 (CCMC-G4/PD2) or API SG/CD

                          Trade name BMW part number Container size
                          BMW High Power Oil 81 22 9 407 414 1-litre canister
                          BMW High Power Oil 81 22 9 407 295 60-litre canister
                          BMW High Power Oil 81 22 9 407 296 208-litre canister
                          BMW High Power Oil 81 22 9 407 428 Container
                          BMW High Power Oil 81 22 9 407 429 Tanker (truck)

                          Comment

                          • duuk
                            Moderator
                            • Dec 2006
                            • 10506
                            • Saaressa

                            Melko sama, olen niinkauan tankannut S38:iin Tws 10-60 ja tankkaan niin kauan kuin jatkan pelleilyä näiden kanssa.

                            duke's garage:
                            Suzuki R50
                            E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
                            M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
                            S38 S54 S62

                            instagram: _duuk

                            Comment

                            • Roito
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2009
                              • 3921
                              • Tavastila/Kotka

                              High power special oil ja listalla muunmuassa moottorit: m10, m20, m40 ja m42...
                              BMW E70 X5 käyttismöhkö
                              MB W639 Kummisetä

                              Entisiä: E39= 5kpl E36= 2kpl E38= 1kpl E34= 4kpl E30= 2kpl E46= 1kpl E53= 1kpl M= 1kpl muut merkit= 18kpl kaksipyöräiset= 13kpl

                              Comment

                              • jannmann
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2003
                                • 5856
                                • Joccis City

                                Originally posted by Bmw Master View Post
                                Mistä tietää öljyn toimivan hyvin? Ajaa 200tkm ja purkaa koneen? Aika monesta on kiertokangen laakerit loppu ~200tkm kohdalla, olisiko ne pysyneet parempana suositellulla 15w-40/50 öljyillä?
                                Kai noissa on laakerit paskana kun loppu historiansa aikana idiootit polkee konetta kylmänä.
                                Ja keskimäärin voidaan olettaa, että jos joku on aikoinaan Saksassa ostanut uuden M5:sen, on se antanut sille hivenen enemmän monoa kuin 520i mallille.

                                Jos et anna koneelle runtua, pärjäät ihan hyvin 10w40 öljyillä. Mitään 0-5w alkuista en koneeseen laittaisi.
                                Ratapäivillä kun vedät öljyt 120°C niin sitten huomaat koneen äänessä onko sulla siellä 10w40 vai 10W60 ölpät.

                                ps. Suomen tehokkain vapari S38 on käyttänyt vuosia 10w60 ja 20w60 öljyjä.
                                Aprilia RSV4

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎