No niin, rupesin tutkimaan öljy asiaa. Eihän sinne 10w 60 öljyä voi laittaa. Sehän on keksitty vasta -90 luvun lopussa e39 m5 moottoriin. E34 aikoina ei ollut yhteistyötä Castrollin kanssa. Ohjekirja sanoo 15w-40 tai 15w-50. Suosittaa Wintershall Viva 1 öljyä jota ei enää mistään saa. Lähinpänä SRS Viva 1 ja senkin saatavuus aika heikkoa. M5 boardilla paljonkin juttua aiheesta, ei ole kovin viisasta käyttää 10w-60 öljyä. Nykyöljyt ylittää sen aikaiset suositukset, mutta mitähän sinne sitten laittaisi? 5w-40 synteettistä? Teboilin Goldia? Vai olisiko hyvä pysyä 15W öljyssä kuten tehdas alunperin suosittaa? Aika vaikea löytää synteettistä 15w öljyä, muuta kuin raskaankaluston diesel öljyt. Tosin niissäkin laatuluokitukset selvästi parempia mitä ohjekirja vaatii.
No niin, rupesin tutkimaan öljy asiaa. Eihän sinne 10w 60 öljyä voi laittaa. Sehän on keksitty vasta -90 luvun lopussa e39 m5 moottoriin. E34 aikoina ei ollut yhteistyötä Castrollin kanssa. Ohjekirja sanoo 15w-40 tai 15w-50. Suosittaa Wintershall Viva 1 öljyä jota ei enää mistään saa. Lähinpänä SRS Viva 1 ja senkin saatavuus aika heikkoa. M5 boardilla paljonkin juttua aiheesta, ei ole kovin viisasta käyttää 10w-60 öljyä. Nykyöljyt ylittää sen aikaiset suositukset, mutta mitähän sinne sitten laittaisi? 5w-40 synteettistä? Teboilin Goldia? Vai olisiko hyvä pysyä 15W öljyssä kuten tehdas alunperin suosittaa? Aika vaikea löytää synteettistä 15w öljyä, muuta kuin raskaankaluston diesel öljyt. Tosin niissäkin laatuluokitukset selvästi parempia mitä ohjekirja vaatii.
10w60 toimii ihan hyvin S38 koneessa. Varsinkin jos antaa runtua.
10w60 toimii ihan hyvin S38 koneessa. Varsinkin jos antaa runtua.
Vahvistan.
10w-60 ölpöt käytössä kaikissa omissakin moteissa. Valvolinea tulee liruteltua ja hyväksi havaittu ainakin omissa ja kavereiden "viri"koneissa.
Vahvistan.
10w-60 ölpöt käytössä kaikissa omissakin moteissa. Valvolinea tulee liruteltua ja hyväksi havaittu ainakin omissa ja kavereiden "viri"koneissa.
Täällä myös.
Castrol Edge fst 10w60 käytössä ja hyvä on "for bmw M models"
Tuo wintershall viva 1 joku ikivanha tarra kyllä konehuoneesta löytyy niinkuin bmw_master sanoit että joskus aikoinaan ollut suositus
Mistä tietää öljyn toimivan hyvin? Ajaa 200tkm ja purkaa koneen? Aika monesta on kiertokangen laakerit loppu ~200tkm kohdalla, olisiko ne pysyneet parempana suositellulla 15w-40/50 öljyillä?
Mistä tietää öljyn toimivan hyvin? Ajaa 200tkm ja purkaa koneen? Aika monesta on kiertokangen laakerit loppu ~200tkm kohdalla, olisiko ne pysyneet parempana suositellulla 15w-40/50 öljyillä?
Mutta eikös se uudesta-> 200tkm ajettu juuri niillä sen ajan, noilla suositetuilla öljyillä? :think
Tai ainakin osa niistä kilometreistä auton alkuvuosina niin olisiko se vaikka osasyynä? kuitenkin tekniikka mennyt vuosien mittaan eteenpäin niin eikait noi nykyöljyt nyt ainakaan paskempia ole kuin 20 vuotta sitten.
Mutta eikös se uudesta-> 200tkm ajettu juuri niillä sen ajan, noilla suositetuilla öljyillä? :think
Tai ainakin osa niistä kilometreistä auton alkuvuosina niin olisiko se vaikka osasyynä? kuitenkin tekniikka mennyt vuosien mittaan eteenpäin niin eikait noi nykyöljyt nyt ainakaan paskempia ole kuin 20 vuotta sitten.
BMW High Power Special SAE 10W40
ACEA: A3/B3 (CCMC-G5/PD2) or API SJ/CD
Tradename BMW part number Container size
BMW High Power Special 83 21 9 407 782 1 litre
BMW High Power Special 83 21 9 407 783 60 litres
BMW High Power Special 83 21 9 407 784 208-litre canister
BMW High Power Special 83 21 9 407 785 Container
BMW High Power Special 83 21 9 407 786 Tanker (truck)
11.0 ACEA specifications:
11.1 Diesel engines up to production date 08/90 and spark-ignition engines:
M10, M20, M21, M30, M40, M42, M43 (not M43TU), M44, M50, M52 (not M52TU), M60, M62 (not M62LEV), M70, M73 (until 8/97), S14, S38, S50, S50U, S52, S70:
Preferably use Also permissible
ACEA:A2
ACEA:A3
ACEA:A2/B2
ACEA:A3/B2
ACEA:A2/B3
ACEA:A3/B3
CCMC-G4
CCMC-G5
CCMC-G4/PD2
CCMC-G5/PD2
API-SJ/CD
API-SJ/CE
BMW engine oils available via the parts sales department: BMW High Power Oil SAE 15W-40
ACEA: A2/B2 (CCMC-G4/PD2) or API SG/CD
Trade name BMW part number Container size
BMW High Power Oil 81 22 9 407 414 1-litre canister
BMW High Power Oil 81 22 9 407 295 60-litre canister
BMW High Power Oil 81 22 9 407 296 208-litre canister
BMW High Power Oil 81 22 9 407 428 Container
BMW High Power Oil 81 22 9 407 429 Tanker (truck)
Mistä tietää öljyn toimivan hyvin? Ajaa 200tkm ja purkaa koneen? Aika monesta on kiertokangen laakerit loppu ~200tkm kohdalla, olisiko ne pysyneet parempana suositellulla 15w-40/50 öljyillä?
Kai noissa on laakerit paskana kun loppu historiansa aikana idiootit polkee konetta kylmänä.
Ja keskimäärin voidaan olettaa, että jos joku on aikoinaan Saksassa ostanut uuden M5:sen, on se antanut sille hivenen enemmän monoa kuin 520i mallille.
Jos et anna koneelle runtua, pärjäät ihan hyvin 10w40 öljyillä. Mitään 0-5w alkuista en koneeseen laittaisi.
Ratapäivillä kun vedät öljyt 120°C niin sitten huomaat koneen äänessä onko sulla siellä 10w40 vai 10W60 ölpät.
ps. Suomen tehokkain vapari S38 on käyttänyt vuosia 10w60 ja 20w60 öljyjä.
Comment