Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 vanos remontti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mika68
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2004
    • 1966
    • ......

    ......
    Last edited by mika68; 14-09-2012, 11:10.

    Comment

    • Doni
      Moderator
      • Sep 2004
      • 2842
      • Kyrsälä

      Luulisi tuon lähtevän tuosta ihan jollain piikillä pyörittämällä. Ei ole kierrelukitetta ja tuo kiristyy kantaa vasten joka on jo poikki.
      Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

      Comment

      • mijuko
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2010
        • 951
        • ۩□□۩

        Originally posted by mika68 View Post
        Onko mitään muuta konstia, kuin porata ja yrittää jollain ruuvilla vääntää katkennutta kierrettä pois?
        Kyseessä z3:nen ja tilaa suhteellisen vähän. Syylärikin vielä paikallaan.
        Voisko tuo vittumainen pikku pultti irrota kylmäsprayllä ja kärkipihdeillä:think
        ...ei kai tuossa kauhee momentti voi olla?

        Comment

        • mika68
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2004
          • 1966
          • ......

          ......
          Last edited by mika68; 14-09-2012, 11:10.

          Comment

          • sonikk
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 1664
            • Kerava

            Vihdoin sain aikaseks tilata Beisanilta nuo o-renkaat, oliko niin että niiden lisäksi tarvitsee ainoastaan venakopan tiivisteen ja ne pulttien alle tulevat, nro 11121437395, 12kpl?

            Comment

            • Doni
              Moderator
              • Sep 2004
              • 2842
              • Kyrsälä

              Ja vanosyksikölle metallitiiviste.
              11 36 1 433 817
              Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

              Comment

              • mijuko
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2010
                • 951
                • ۩□□۩

                Originally posted by sonikk View Post
                Vihdoin sain aikaseks tilata Beisanilta nuo o-renkaat, oliko niin että niiden lisäksi tarvitsee ainoastaan venakopan tiivisteen ja ne pulttien alle tulevat, nro 11121437395, 12kpl?
                Se vanoksen tiiviste ja helposti katkeavat torx-pultit ei montaa euroa maksa...

                Comment

                • Jontsu00
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2011
                  • 241
                  • Oulu

                  Nostellaas

                  m52b28 motti kyseessä, ja siihen ilmaantu semmonen vika, että alakierroksilta hävisi väännöt, 3 tonniin kun pääsee kierrokset niin taas löytyy voimaa. Myös kun vaihde päällä pitää jarrulla (automaatti), niin vanoksen kopan luota kuuluu semmosta "dieselmäistä" ääntä. Vanoksen tiivisteet vaihtoon?

                  O-renkaat tuli jo tilattua, mutta koska ei noita ajoitus työkaluja löydy, niin homma pitää tehdä sillä toisella lailla. Pitää nyt vain varmistaa, että saako sen koko paketin tulemaan sieltä pois jos vaan vetää (tätähän ei siis kärsi tehdä, kun ei ole nokkia lukittu), vai tuleeko se vaan sen verran ulos sieltä että saa juuri ja juuri ne männän pultit auki siitä?

                  e36 M52b28.

                  Comment

                  • Antsah
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2009
                    • 1776
                    • Oulu

                    Originally posted by Jontsu00 View Post
                    Nostellaas

                    m52b28 motti kyseessä, ja siihen ilmaantu semmonen vika, että alakierroksilta hävisi väännöt, 3 tonniin kun pääsee kierrokset niin taas löytyy voimaa. Myös kun vaihde päällä pitää jarrulla (automaatti), niin vanoksen kopan luota kuuluu semmosta "dieselmäistä" ääntä. Vanoksen tiivisteet vaihtoon?

                    O-renkaat tuli jo tilattua, mutta koska ei noita ajoitus työkaluja löydy, niin homma pitää tehdä sillä toisella lailla. Pitää nyt vain varmistaa, että saako sen koko paketin tulemaan sieltä pois jos vaan vetää (tätähän ei siis kärsi tehdä, kun ei ole nokkia lukittu), vai tuleeko se vaan sen verran ulos sieltä että saa juuri ja juuri ne männän pultit auki siitä?

                    e36 M52b28.
                    Ettei olisi vain nokan asentotunnistin jos väännöt kadonneet yhtäkkiä.

                    Comment

                    • Jontsu00
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2011
                      • 241
                      • Oulu

                      Originally posted by Antsah View Post
                      Ettei olisi vain nokan asentotunnistin jos väännöt kadonneet yhtäkkiä.
                      Onhan sekin mahdollista. Lähinnä tuon äänen takia veikkasin vanosta. Tuntuu että 2 tonniin asti vetää suht normaalisti, ja sitten 2-3 välissä on semmonen droppi väännöissä, sen jälkeen taas vetää paremmin. Vääntö ei siis kokonaan ole hävinnyt, mutta mielestäni huonontunut.

                      Oireileeko nokan tunnistin mitenkään muuten? Käynnistyksessä ei ole ainakaan mitään ongelmia, ja käy tyhjäkäyntiä hyvin.

                      Comment

                      • Antsah
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2009
                        • 1776
                        • Oulu

                        Originally posted by Jontsu00 View Post
                        Onhan sekin mahdollista. Lähinnä tuon äänen takia veikkasin vanosta. Tuntuu että 2 tonniin asti vetää suht normaalisti, ja sitten 2-3 välissä on semmonen droppi väännöissä, sen jälkeen taas vetää paremmin. Vääntö ei siis kokonaan ole hävinnyt, mutta mielestäni huonontunut.

                        Oireileeko nokan tunnistin mitenkään muuten? Käynnistyksessä ei ole ainakaan mitään ongelmia, ja käy tyhjäkäyntiä hyvin.
                        Kannattaisi varmaankin ekaksi katsoa inpalla vikakoodit siitä ennenkuin alkaa mitään vaihtelemaan.

                        Comment

                        • Jontsu00
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2011
                          • 241
                          • Oulu

                          Originally posted by Antsah View Post
                          Kannattaisi varmaankin ekaksi katsoa inpalla vikakoodit siitä ennenkuin alkaa mitään vaihtelemaan.
                          Ei ole inpaa saatavilla, mutta Boschin KTS:llä tuli tänään koodit katottua, eikä siellä mitään ollut.

                          Comment

                          • Bomb5
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2011
                            • 726
                            • Kivijärvi

                            Vanoksen käpistely lähestyy ja aloin tässä keräämään puutelistaa operaatiota varten. Onko tuo 3/8" räikkä ja hylsyt joku vaatimus tehdä tuo homma, vai onnistuuko 1/4" ja 1/2" satsilla, kun vain oikeat hylsyt löytyy? Bilteman 1/2" momenttiavain löytyy myös. Mitäs hyvää & järkihintaista momenttiavainta suosittelette noiden pienempien momenttien vääntöön? :think

                            Edit. Niin, ei mikään 3/4" vaan 3/8" tarkotin.
                            Last edited by Bomb5; 28-05-2012, 23:15.
                            E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                            Comment

                            • ismopetteri
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2004
                              • 71
                              • Turku

                              Eiköhän remppa onnaa vaikka 3/8" räikällä jos niikseen tulee... 3/4" ainakin aika överi-iso tähän hommaan. Työkalut kohteen mukaan, normi pakilla pärjää.

                              Momenttiavaimeksi biltsun 1/2" voi olla vähän isokin. Maks momentit oli jotain alle 50Nm luokkaa? Joten ainakin se biltsun 210Nm on overkilliä.

                              Vanoksen vääränkätiset ruuvit rannemomentilla todella kevyesti kiristäen! Rakenne kun on ohennettu niin en suosittele sitä "viimeistä varmuuden vuoksi kiristystä", ja kandee muistaa vääntää oikeaan suuntaan molemmissa vaiheissa ettei ajatuksissa napsauta poikki.
                              E61 523i Touring -09

                              Comment

                              • Bomb5
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2011
                                • 726
                                • Kivijärvi

                                Originally posted by ismopetteri View Post
                                Eiköhän remppa onnaa vaikka 3/8" räikällä jos niikseen tulee... 3/4" ainakin aika överi-iso tähän hommaan. Työkalut kohteen mukaan, normi pakilla pärjää.
                                Kirjotin näköjään nopeasti, niin tuli 3/4", piti kirjottaa 3/8". Sitä kokoa mulla tosiaan ei ole, enkä viittis hommata, jos onnistuu noilla kahdella muulla.
                                Vanoksen vääränkätiset ruuvit rannemomentilla todella kevyesti kiristäen! Rakenne kun on ohennettu niin en suosittele sitä "viimeistä varmuuden vuoksi kiristystä", ja kandee muistaa vääntää oikeaan suuntaan molemmissa vaiheissa ettei ajatuksissa napsauta poikki.
                                Joo voishan sitä kokeilla vetää nuo vain tuntumalla. Beisanin ohjeet on tullu luettua tässä talven mittaan jo parikin kertaa, niin en usko, että napsautan noita. Jos joku tietää hyvän oikeasti toimivan avaimen pienille momenteille hintaluokassa max. 60 euroa, niin sitten vois harkita. Joku mainitsi aiemmin Wurthin avaimen, mutta en ainakaan vielä löytänyt googlella.
                                E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎