Announcement

Collapse
No announcement yet.

Käynti/päästöongelmia M50/M52? Katso tämä!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • m-series
    replied
    M52 päästöongelma täälläkin

    hei,

    mulla on päästöt olleet hyvät muiden paitsi lambdan osalta. Tässä päästölapun tiedot:

    Moottori: M52B25

    Joutokäynti:

    700 rpm (saattoi olla oikeasti hieman alhaisempi vielä, oli vain alin asetettu arvo koneessa)
    Lambda: 1,092
    CO: 0,056 %
    CO2: 14,58 %
    HC: 88 ppm
    O2: 2,06 %
    COcor: 0,057 %

    Korotettu joutokäynti, 2000+ rpm

    2460 rpm
    Lambda: 1,133 (!!!!)
    CO: 0,050 %
    CO2: 13,82 %
    HC: 39 ppm
    O2: 2,70 %
    COcor: 0,054 %

    Koneella oli ajettu lenkki ennen päästömittausta. Toiseen mittaukseen paikkasin putken reiän, mutta arvot eivät juuri muuttuneet juuri.

    Mittasin tänään lambda-anturien antamia volttimääriä yleismittarilla imusarjan päältä, keltaisen piuhan ja maan väliltä. Arvot muuttuivat toisella lambdalla 0,04-0,4V välillä, toinen 0,00-0,4V.

    Luin tältä foorumilta, että arvojen pitäisi muuttua välillä 0,1-1V, joten ovatko molemmat lambdat paskana?

    Vai auttaako koneen ajaminen tulikuumaks vaikka masinolia tankissa myös lambda-arvoihin?

    Imuputkista tarkastettu haitariputki, tyhjäkäyntimotille menevä ja tiivisteet maffin välistä.

    Leave a comment:


  • pazq
    replied
    Originally posted by Nokkamuki View Post
    Koneena M50B25 ilman vanosta ja ongelmana käyntihäiriö.
    Kylmällä koneella vaihteen vaihtaessa kierrokset nousee 100-250 ja
    lämpimällä koneella liikkelle lähdettäessä pitää antaa kaasua, ettei sammu.
    Pari päivää sitten huomasin, että kiihdyttäessä ihan pientä kuristusta välillä.
    Ja kuuluuko moottorijarrutuksessa putkesta kuulua röpötystä..?
    Oletko irrottanut maf:n töpselin? mitä tapahtuu? moottorijarrutuksessa kulutusmittari meneekö nollaan? Jos ei, se röpöttää ja syöttää bensaa silti ja näinollen kyllä ropeltaa melko varmasti. Onko ne pari kumiletkua tarkistettu ettei ole halkeamia? Haitarilta tyhjäkäyntimoottorin kautta imusarjalle ja se haitari. Montaakaan kumiosaa tuolla ei ole mitkä voi tota imuvuotoa aiheuttaa, mutta esim ecun lämpöanturi ja maf voi aiheuttaa harmaita hiuksia..Kokemusta meinaan on

    Leave a comment:


  • Nokkamuki
    replied
    Koneena M50B25 ilman vanosta ja ongelmana käyntihäiriö.
    Kylmällä koneella vaihteen vaihtaessa kierrokset nousee 100-250 ja
    lämpimällä koneella liikkelle lähdettäessä pitää antaa kaasua, ettei sammu.
    Pari päivää sitten huomasin, että kiihdyttäessä ihan pientä kuristusta välillä.
    Ja kuuluuko moottorijarrutuksessa putkesta kuulua röpötystä..?

    Leave a comment:


  • COOL
    replied
    Originally posted by COOL View Post
    Tuli hylky katsastuksessa...auto siis 328 vuodelta 95..
    co 0,67 yli 2000krs 0,83
    Hc183 yli 2000krs 60
    Lambda 0,99
    Co2 14,30 yli 2000krs 14,10
    O2 0,73 yli2000krs 0,45
    Kattina on uusi catcon 3" keraamimen..
    Kysymys kuuluukin että vaikuttaaki lambda vialta..? Tulpat hommaan heti huomenna ja imuvuotoja en ole löytänyt paitsi parissa tulpan kolossa oli hieman öljyä.
    Lambda-anturit uusittu ja venakopan tiiviste oli melkosen kovettunut...nyt päästöt OK

    Leave a comment:


  • kaapeli76
    replied
    apua

    Originally posted by kaapeli76 View Post
    Vikakoodit anto kaasuläpän asentotunnistin se vaihdettu ei vaikutusta
    Oisko tyhjäkäyntimoottori seuraavaks vaihtolistalla???

    Leave a comment:


  • kaapeli76
    replied
    vikakoodit luettu

    Originally posted by kaapeli76 View Post
    Auton kun laittaa kylmänä käymään käy normisti aluksi heti kun lämpiää kierrokset nousee itsellään noin 1600 ja parin sekunnin välein tippuu alas. Letkut kävin läpi ja irrotin tyhjäkäyntimoottorin johdon. Ei vaikutusta sit purin sen pois ja putsasin kunnolla ongelma tuntu pahenevan kierrokset nousee vielä ylemmäs noin 2500-3000 ja sieltä tippuillee sekunnin -3 sek välein alas... Helvata
    Vikakoodit anto kaasuläpän asentotunnistin se vaihdettu ei vaikutusta

    Leave a comment:


  • kaapeli76
    replied
    m50b25 tyhjäkäyntimoottori

    Auton kun laittaa kylmänä käymään käy normisti aluksi heti kun lämpiää kierrokset nousee itsellään noin 1600 ja parin sekunnin välein tippuu alas. Letkut kävin läpi ja irrotin tyhjäkäyntimoottorin johdon. Ei vaikutusta sit purin sen pois ja putsasin kunnolla ongelma tuntu pahenevan kierrokset nousee vielä ylemmäs noin 2500-3000 ja sieltä tippuillee sekunnin -3 sek välein alas... Helvata

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Kyllä ne yllättävän paljon vaikuttaa. Vähän toki riippuu mistä roikkkuu. Monesti saattaa kone käydä oikein nätisti, mutta päästöt on pielessä. Mutta taas huonosti käyvä kone voi mennäkkin päästöistä läpi. Mut jos sulla on esim. katti huonossa kunnossa, lamdat alkaa olla väsyneet ja vielä imuvuoto kaupanpäälle, niin ei varmasti mene päästöistä läpi, vaikka muuten toimiskin ok. Näistä vioista se imuvuoto on kuitenkin se helpoin ja halvin korjata ja pelkästään sen korjaamisella päästään yleensä päästöistä läpi.

    Leave a comment:


  • öpel
    replied
    Kuinka suuri merkitys noilla imuvuodoilla oikeasti on M52 käynnille? Täällä imuvuotoja mainostetaan suurella äänellä todennäköisimmäksi ongelmien aiheuttajaksi, mutta omakohtainen kokemus opetti että pieni imuvuoto ei tee yhtään mitään koneelle. Ei ainakaan aiheuta esim. päästöjen takia katsastuksessa hylkyä.
    Siis kaverin M52 oli jo hyvän aikaa lähtenyt välillä huonosti käyntiin , tyhjäkäynti ollut välillä yskivää ja ajon aikanakin nykimistä. Ihmettelin asiaa, kun auto oli mennyt juuri läpi katsastuksesta hyvillä päästöillä.
    Muistin netistä lukeneeni, että näissä on imuvuotoja ja kurkkasin Bemun konetilaan. Kumihaitarissa oli todella iso repeämä, joten ajattelin että tämä oli tässä ja ruuvattiin uusi kumi tilalle. Mikään ei kuitenkaan muuttunut. Sama ajoittainen nykiminen ja jatkui.
    Kampiakselin sensori paljastui lopulta syntipukiksi.

    Leave a comment:


  • deemu79
    replied
    Originally posted by COOL View Post
    OK..Osien ostoon tänään..katsoo sitten miten muuttuu päästöt.
    Kannattaa tarkastaa pakosarjat halkeamien varalta ja uusia "tulpanjohdot", eli ne kumiset johtimet puolien ja tulppien väliltä, jos iäkkäät/paljon ajetut.

    Leave a comment:


  • COOL
    replied
    Originally posted by Playpig View Post
    Äkkiä tulkittuna putki vuotaa hieman jolloin voisi vääristää lambda-arvoa. Mutta jos vuoto on lambdojen jälkeen niin silloinhan sen ei pitäisi vaikuttaa...
    Vaihda ainakin se venttiilikopan tiiviste ja kumitutit mutterien alle, jos tulpankoloissa ollut öljyä. Livedata lamboilta kertoisi lisää.
    OK..Osien ostoon tänään..katsoo sitten miten muuttuu päästöt.

    Leave a comment:


  • Playpig
    replied
    Originally posted by COOL View Post
    Tuli hylky katsastuksessa...auto siis 328 vuodelta 95..
    co 0,67 yli 2000krs 0,83
    Hc183 yli 2000krs 60
    Lambda 0,99
    Co2 14,30 yli 2000krs 14,10
    O2 0,73 yli2000krs 0,45
    Kattina on uusi catcon 3" keraamimen..
    Kysymys kuuluukin että vaikuttaaki lambda vialta..? Tulpat hommaan heti huomenna ja imuvuotoja en ole löytänyt paitsi parissa tulpan kolossa oli hieman öljyä.
    Äkkiä tulkittuna putki vuotaa hieman jolloin voisi vääristää lambda-arvoa. Mutta jos vuoto on lambdojen jälkeen niin silloinhan sen ei pitäisi vaikuttaa...
    Vaihda ainakin se venttiilikopan tiiviste ja kumitutit mutterien alle, jos tulpankoloissa ollut öljyä. Livedata lamboilta kertoisi lisää.

    Leave a comment:


  • COOL
    replied
    Tuli hylky katsastuksessa...auto siis 328 vuodelta 95..
    co 0,67 yli 2000krs 0,83
    Hc183 yli 2000krs 60
    Lambda 0,99
    Co2 14,30 yli 2000krs 14,10
    O2 0,73 yli2000krs 0,45
    Kattina on uusi catcon 3" keraamimen..
    Kysymys kuuluukin että vaikuttaaki lambda vialta..? Tulpat hommaan heti huomenna ja imuvuotoja en ole löytänyt paitsi parissa tulpan kolossa oli hieman öljyä.
    Last edited by COOL; 06-10-2014, 18:41.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by COOL View Post
    OK ja kiitos tiedosta en tiennyt tuota että 328 on vain M52..helpottaa osien etsinnässä
    Öljykorkki venakopan takapäässä = m50 ja etupäässä = m52.

    Leave a comment:


  • COOL
    replied
    Originally posted by Haju69 View Post
    Merkkiliikkeestä/KL-varaosat esim... Kunhan ei tarvikelaatua laita. M52 se on kun ei 328 ole M50 koneella.
    OK ja kiitos tiedosta en tiennyt tuota että 328 on vain M52..helpottaa osien etsinnässä

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎