Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50 ylikokotopic -yhdistetty

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Komulainen
    BTCF Member
    • Aug 2009
    • 113
    • Pyhäntä

    Vastausta odotellessa vieläkin.
    Jaska T: Mielummin pitäs nyt löytää "bolt on" kun konerikon takia uus kone rakenteilla.
    Mutta kiitos tarjouksesta kuitenki.

    Comment

    • Jaska T
      BTCF Member
      • Aug 2007
      • 215
      • Pyhäsalmi

      Originally posted by Komulainen View Post
      Eipä oikein selkeää vastausta löytynyt niin kysytäänpäs vielä.
      Meneekö m51d25:sen kampura heittämällä m50b25:iin? :think
      Niitä näyttää saavan huomattavasti halvemmalla ku m52b28:sin kampuroita.
      Ja onhan se muistaakseni jonku kilon kevyempiki.
      Originally posted by Komulainen View Post
      Vastausta odotellessa vieläkin.
      Jaska T: Mielummin pitäs nyt löytää "bolt on" kun konerikon takia uus kone rakenteilla.
      Mutta kiitos tarjouksesta kuitenki.
      Ei mene heittämällä, tds kampurasta puuttuu toinen kiilaura ja tais vaatia muitakin muutoksia.

      Comment

      • Eetu
        Banned
        • Oct 2008
        • 2843

        Tyhmä kysymys, mutta onko vanoksettomassa B20:issä sama nokan asennontunnistin, kuin vanoksellisessa.. Mistään ei tunnu saavan muita, kun noita vanoksellisen antureita.

        Comment

        • ///Jone
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2009
          • 1289
          • HKI

          Originally posted by Komulainen View Post
          Vastausta odotellessa vieläkin.
          Jaska T: Mielummin pitäs nyt löytää "bolt on" kun konerikon takia uus kone rakenteilla.
          Mutta kiitos tarjouksesta kuitenki.
          Vasta oli ~120£ m52b28 kampiakseli ebayssa, kuntokin hyvä, että kyllä niitä löytyy aina joskus.
          ______________________
          Nykyinen:
          Model 3

          BMW:t vuodesta 2009:
          i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

          Comment

          • [Riku]
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2006
            • 499
            • Pirkkala

            Eli muutama kysymys näihin muovimoottoreihin liittyen, joiden sielunelämään on nyt alettu perehtyä.

            Eli, tuli ostettua tuollainen kootut teokset malli joka koostuu seuraavasta reseptistä:

            m50b25 vanos lohkosta, joka on koneistamolla käytetty hoonissa, oikaistu jne. Tänne on tarkoitus asuttaa:
            2.8 litrasen kampiakseli, kanget ja männät. ARP runkopulteilla ja uusin laakerein

            Kantena toimii m50b25 imupuolen vanoksella, johon tulossa siis 252 ast. 10,2mm nostolla oleva shrickin imunokka, ja pakonokkana non-vanos moottorin imunokka, eli 240ast. 9,7mm nostolla.
            Käsittääkseni vanoskoneen vakiopakonokka on loivempi asteinen, ja matalampi nostoinen?

            Nyt kun asia on pohjustettu, päästään oikeasti kyselemään, eli:

            Arp runkopulttuen kiristys, miten? (momenttiin, asteilla, kuivana, öljyttynä?)

            Kone tulossa ahdinkäyttöön, joten aion poistaa imupuolen vanoksen käytöstä, tähän neuvoja, koneistanko osat joilla vanos lukittuu (piirrustuksia, kuvia, hyviä ehdotuksia tms. kenelläkään?) Todellakaan en ole vielä ehtinyt perehtymään vanoksen rakenteeseen kovin syvällisesti, ja hiukan kiire olisi niputtaa pata joten sillä helppoja neuvoja hakusessa että saadaan kesällä supatella.

            Sitä että onko tämä järkevää vai ei, en kysynyt vaan neuvoja siihen miten tämä tehdään.

            Joudun ostamaan uudet jakoketjut jne, ja ajattelin myös sitä mahdollisuutta että ostaisinko vanoksettoman imunokan rattaan, ja jakopääsarjan? Pääseekö tällä eroon vanoksesta, tai sopiiko se edes ylipäätään tähän kombinaatioon, ja kyseiseen imunokkaan?

            Aiheuttaako nokka-akseli kombinaatio mitään erityistoimenpiteitä, imunokan ajoituksen pitäisi olla vakio?
            Ei ota mäntiin, ei vaadi jäykempiä venajousia?

            Kokoonpano ohjeita m50 moottoriin kenelläkään, hiukan päänvaivaa teettävämpi moottorin kasaus, kun lähtee jonkun muun purkamaa niputtamaan.

            Koneen edellisellä omistajalla oli vailinaisesti tietoja/muistikuvia mitä koneelle on tehty, ja miten kuuluisi niputtaa joten sillä tuli hiukan ostettua opastusta vaativa paketti.

            Koitin tänään vähän mittailla konetta, jotta saisin selvillä mitkä puristukset koneessa nyt ovat, ja mitä toimenpiteitä vaatii että saisin puristukset tiputettua haluamaani 10,0 tasoon. Tuolla stroukkisarjalla odotettavissa varmaan 10,5 (ja tietenkin kannen ja lohkon höyläämisestä johtunut nousu pieni kasvu)

            Järkevintä puristuksia olisi varmaan tiputtaa mls+arp kansipahvi setillä, mutta sille tielle en nyt kyllä lähde.

            Ajattelin ostaa yläpään tiiviste sarjan 2,05mm pahvilla (vakio 1,75mm) Lasken puristukset tuolle kokoonpanolle huomenna, ja jollei sillä päästä tarpeeksi alas, sitten sorvataan männistä.

            Sen verran osaan sanoa jo nyt, että männät jäävät dekkitason alle ykk:ssa noin 1,2mm. Paljonko vakiona?

            Kannen palotilan tilavuus NOIN 36ml, onko sinnepäinkään? Paljonko vakiona.

            Villi huhu kertoo että non vanos, ja vanos moottorin triggeröinnissä on eroja mutta osaako kukaan kertoa että mitä eroa?

            Tiedän että aivan tajuttomasti kysymyksiä, mutta tätä tämä "uuden" moottorin sielunelämään perehtyminen on, ja toisen "kasaamaa" pakettia kun lähtee selvittelemään ennen kokoonpanoa. Searchikin auttaisi, muttakun on vähän kiire, jos meinaa kesäksi niputtaa.

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11173
              • Oulu

              Kasaus ohjeita löytyy TIS:stä ja täältä foorumilta löytyvästä bentley service manuaalista. Nokka juttuun sen verran, että jos siirrät nonvanos imunokan pakonokaksi, täytyy siihen tehdä ketjulinjan korjaus, koska samaan kiinnitykseen tulee myös kampuralle menevän ketjun pyörä. Se miten operaatio tehdään on hämärän peitossa. Jos imunokkaa ei ole hommattu, niin osta suoraan nonvanos versio ja siihen vanoksettoman jakopään osat. Silloin pitäs kai olla bolt-on. Vanoksettomassa ja vanoksillisessa kun on erilainen kiinnitys nokkapyörille. Muuhun en osaa vastata...

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • [Riku]
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2006
                • 499
                • Pirkkala

                Originally posted by Pazi88 View Post
                Kasaus ohjeita löytyy TIS:stä ja täältä foorumilta löytyvästä bentley service manuaalista. Nokka juttuun sen verran, että jos siirrät nonvanos imunokan pakonokaksi, täytyy siihen tehdä ketjulinjan korjaus, koska samaan kiinnitykseen tulee myös kampuralle menevän ketjun pyörä. Se miten operaatio tehdään on hämärän peitossa. Jos imunokkaa ei ole hommattu, niin osta suoraan nonvanos versio ja siihen vanoksettoman jakopään osat. Silloin pitäs kai olla bolt-on. Vanoksettomassa ja vanoksillisessa kun on erilainen kiinnitys nokkapyörille. Muuhun en osaa vastata...
                Aivan, ei tullut edes mieleen tuo ketjulinja asia. Tarkistellaas nyt vielä mitenkä se olikaan tarkoitus kasata. No nokkia nyt löytyy kahdesta koneesta, on vakiot non vanos nokat molemmat, ja vanoksellisen pakonokka, ja tuo vanokselliseen oleva 252 nokka.

                Comment

                • Pazi88
                  Moderator
                  • Jan 2007
                  • 11173
                  • Oulu

                  Sen verran mutuilua, että jos on kiire saaha kone kasaan, niin voithan sää jättää sen vanoksen paikalleen kun se käsittääkseni pysyy perusasennossa jos ei solenoidille tule mitään ohjausta. Ajotat vaan nokan samaan asentoon kuin se olis ilman vanosta. Myöhemmin saat sit pikkumuutoksilla sen takas käyttöön ja turbokoneeseenkin alavääntöä. Jos siis sulla on se isompiasteinen nokka tarkotettu vanokselliseen.

                  Niin ja tää kaikki on netistä luettua tietoa. Mitään en oo ite jaksanu kokeilla, vaan oon tyytyny orkkis ratkasuihin.

                  Instagram, YouTube kanava
                  ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                  Comment

                  • Keme
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2003
                    • 227
                    • Rannikko

                    Paljonkos M50 koneen vakio kiertokangen laakerinkaulan halkaisija on ja mitenkä pieniä alikokolaakereita saa?
                    JEEE JEE!

                    Comment

                    • [fuse]
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2011
                      • 299
                      • Kerava

                      Originally posted by Keme View Post
                      Paljonkos M50 koneen vakio kiertokangen laakerinkaulan halkaisija on ja mitenkä pieniä alikokolaakereita saa?
                      Olikos se nyt 45mm ja saa alikokoon 44,75mm ja 44,50mm

                      Comment

                      • Komulainen
                        BTCF Member
                        • Aug 2009
                        • 113
                        • Pyhäntä

                        Originally posted by [Riku] View Post
                        Aivan, ei tullut edes mieleen tuo ketjulinja asia. Tarkistellaas nyt vielä mitenkä se olikaan tarkoitus kasata. No nokkia nyt löytyy kahdesta koneesta, on vakiot non vanos nokat molemmat, ja vanoksellisen pakonokka, ja tuo vanokselliseen oleva 252 nokka.
                        Pitää sorvata siitä nokan päästä jonku verran pois, jos käytetään imunokkaa pakonokkana. (~2mm)
                        Mulla on itellä 270/10,5mm nokat, tehty vakioista imunokista.
                        Ja kymysys lopuksi, paljonkohan tuosta lohkon tasopinnasta kestää höylätä tavaraa pois? :think

                        Comment

                        • [fuse]
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2011
                          • 299
                          • Kerava

                          Kun ootte vaihtanu m52b28 kampuran m50 lohkoon niin oletteko ottanu sen hammaspyörän pois kampuran takaosasta?
                          Last edited by [fuse]; 10-03-2012, 22:24.

                          Comment

                          • -weikko
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2006
                            • 305
                            • Kalajoki

                            Originally posted by Pazi88 View Post
                            Sen verran mutuilua, että jos on kiire saaha kone kasaan, niin voithan sää jättää sen vanoksen paikalleen kun se käsittääkseni pysyy perusasennossa jos ei solenoidille tule mitään ohjausta. Ajotat vaan nokan samaan asentoon kuin se olis ilman vanosta. Myöhemmin saat sit pikkumuutoksilla sen takas käyttöön ja turbokoneeseenkin alavääntöä. Jos siis sulla on se isompiasteinen nokka tarkotettu vanokselliseen.

                            Niin ja tää kaikki on netistä luettua tietoa. Mitään en oo ite jaksanu kokeilla, vaan oon tyytyny orkkis ratkasuihin.
                            Olisko kellään käytännön kokemusta näin poistetusta vanoksesta?

                            Mitä osia tarkalleen tarvii ei vanos moottorista, että saa vanos moottorista vanoksen kokonaan pois?

                            Comment

                            • Jusa20
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2009
                              • 251
                              • Tampere

                              Tietääkös kukaa minkälaiset puristukset tulee m50b25 non-vanos koneeseen jos iskee non-vanos veivit ja vanos männät? Muuten vakio kone.
                              E30 316 2.1 tic projektina
                              Käyttis E34 525iA -89 M50

                              Comment

                              • Arde92
                                BTCF Member
                                • Aug 2010
                                • 1328
                                • Lohtaja/keski-pohjanmaa

                                miten riittääkö m52b28 kampi akseli ja veivit siihen että saan stroukattua m52b25 sen?
                                E39 M5 Titansilber<------
                                F11 530D Spacegray
                                E36 323i M-sport Med Hölsteri
                                Ex :E61 525D Lci Carboni
                                Ex :E34 M5 3.6 Macaoblau metallic
                                Ex :E61 530XD Monacoblau<------
                                Ex: E39 530D individual Carbon/Cinnamon
                                Ex: E34 540 6-Gang Mtech <------

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎