Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50 ylikokotopic -yhdistetty

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Martti K
    Newbiemmer
    • Nov 2008
    • 14
    • Lappeenranta

    Originally posted by O-Peksi View Post
    Kanki-veivi -suhdehan tuossa menee aika hurjaksi, jos käyttää 135mm veiviä. Pitäis jostain kaivella vaan mahdollisimman matalat männät, että sais edes 140mm veivin käyttöön.
    Laskin, että kiertokangen suurin kulma on 135mm kangella 70,98 astetta ja 140mm kangella 71,68 astetta eli niillä on eroa 0,7 astetta (jos siis laskin oikein). Mietiskelin, että onkohan sillä oikeasti käytännön merkitystä kummat kanget laittaa...
    E60 520dA LCI -08
    E36 323ti -99
    E28 520I -84

    Comment

    • jannmann
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 5856
      • Joccis City

      Originally posted by Martti K View Post
      Laskin, että kiertokangen suurin kulma on 135mm kangella 70,98 astetta ja 140mm kangella 71,68 astetta eli niillä on eroa 0,7 astetta (jos siis laskin oikein). Mietiskelin, että onkohan sillä oikeasti käytännön merkitystä kummat kanget laittaa...
      Laskeppa samalla nyt kun vauhtiin pääsit, niin miten paljon alemmas sylinterissä tulee männäntappi 135 vs. 140 veivillä. Eli miten paljon mäntää työnnetään enemmän sivullepäin tolla lyhyemmällä kangella. Voit laskea myös veivien männille aiheuttaman kiihtyvyys eron.
      Aprilia RSV4

      Comment

      • ///Jone
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2009
        • 1289
        • HKI

        Originally posted by Martti K View Post
        Laskin, että kiertokangen suurin kulma on 135mm kangella 70,98 astetta ja 140mm kangella 71,68 astetta eli niillä on eroa 0,7 astetta (jos siis laskin oikein). Mietiskelin, että onkohan sillä oikeasti käytännön merkitystä kummat kanget laittaa...
        Kampisuhde 135mm 1.53
        140 1.59
        S54 isku 91mm 139 1.53

        Luin artikkelin, jossa kerrottiin muutoksista millä Nowack ottanu S54 404hp, kaikki laakerit oli vaihdettu alakerrasta kestävempiin, kanget ja männät kevyempiin, koska männän nopeus vastasi F1 autoja huipputehon tullessa 8300rpm. Olivat saaneet myös 440hp irti, mutta mahtoi olla nokat jotka tulivat tiensä päähän jo 5h ajon jälkeen.

        Jos haet yli 300hp tehoja tuolla kampikulmalla voisi kenties jossain vaiheessa tulla ongelmia koneen laakerien kestossa ja M5x kampiakselin laakerit pienemmät verrattuna S54. Edit. Kenties myös M5x kampiakseli alttiimpi värähtelyille pienemmän rakenteensa takia, joka korostuu huonolla kampisuhteella.

        Paremmin tietävät voivat korjata.
        Last edited by ///Jone; 17-09-2012, 14:28.
        ______________________
        Nykyinen:
        Model 3

        BMW:t vuodesta 2009:
        i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

        Comment

        • O-Peksi
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2007
          • 2775
          • Joensuu

          Jannmann/naukkis/Cell/Jochen, onko toi 1.53 vs. 1.59 kankisuhde hyödytön muutos, vai pitäiskö kerralla pyrkiä jonnekin +1.7-lukemiin?
          ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

          Comment

          • [fuse]
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2011
            • 299
            • Kerava

            Rasittaahan tuo pienempi kampisuhde laakereita ja kiertokankia enemmän mutta onhan motorsport vehkeissäki vissii melkeen kaikissa 1.5x kampisuhde... Taitaa olla vähän salatiedettä tuo asia. toiset voi sanoa, että ei missään nimessä saa olla niin pieni suhde, että hajoaa varmasti

            Comment

            • [Snowboarder]
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2008
              • 2193
              • Karstula

              Onko kuinka paljon eroa m50b25 kampiakselilla,kangilla ja männillä vs s50b30. Ainakin s50 poraus(86mm vs 84mm) on suurempi. Muuten aika vähä löysin tietoa, vissiin jossainpäin maailmaa kasattu ainakin m54b30 kampiakselilla+kangilla ja s50b30 männillä m50 lohkoon. Tuleeko mahdollisesti ongelmia käytettäessä m50b25 kampiakselia+kankia ja s50b30 mäntiä? Puristussuhde?Iskutilavuus?Siksi kyselen koska löytyy M50 nonvanos lohko,joka vaatis luultavasti porauksen. Tietäs vähän mitä osia lähtee ehtimään.
              Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
              Köyhä Connection - Rahasta tiukkaa kerho

              Comment

              • JJT
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6694
                • .......

                S50B30 isku 85,8mm veivit 142mm.
                M54B30 isku 89,6mm veivit 135mm.

                Joku viisaampi vois varmistaa, en mee takuuseen.
                Myyn:
                M10/20/52 E30-E36 osia

                Comment

                • ^Tonix^
                  BTCF Member
                  • Sep 2005
                  • 641
                  • Vaasa

                  Originally posted by JJT View Post
                  S50B30 isku 85,8mm veivit 142mm.
                  M54B30 isku 89,6mm veivit 135mm.

                  Joku viisaampi vois varmistaa, en mee takuuseen.
                  Isku tossa on ainakin oikein. Mittaan kanget ku pääsen tallille, mutta epäilen kyllä että ovat 135milliset.

                  Itse olen tekemässä M50 moottoria tolla M54B30 kampuralla ja 87mm porauksella niin saa 3.2 litraisen M50 moottorin.

                  Edit: Kanget ovat 135mm
                  Last edited by ^Tonix^; 28-09-2012, 11:37.
                  e30 325 M-Tech2 2d M50 turbo
                  E30 318is
                  E36 M3 Coupe

                  Comment

                  • Peksu_M20
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2005
                    • 2122
                    • Lahti

                    Originally posted by ^Tonix^ View Post
                    Isku tossa on ainakin oikein. Mittaan kanget ku pääsen tallille, mutta epäilen kyllä että ovat 135milliset.

                    Itse olen tekemässä M50 moottoria tolla M54B30 kampuralla ja 87mm porauksella niin saa 3.2 litraisen M50 moottorin.
                    Mistä tiiviste noin isoon poraukseen ja ett' pystyykö m50;pin poraamaan noinkin huimaan ylikokoon?
                    Mahtiala kustom - No connection
                    Bmw E21 320A -81 "330i"
                    Bmw e30 318is

                    Comment

                    • ^Tonix^
                      BTCF Member
                      • Sep 2005
                      • 641
                      • Vaasa

                      Originally posted by pekka_hirvonen View Post
                      Mistä tiiviste noin isoon poraukseen ja ett' pystyykö m50;pin poraamaan noinkin huimaan ylikokoon?
                      Tivisteen saa vaikkapa PPF:ltä.
                      On näitä M50B32 ainakin kolme liikenteessä ruotsinmaalla ja kaikissa voimaa sopivasti..
                      e30 325 M-Tech2 2d M50 turbo
                      E30 318is
                      E36 M3 Coupe

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        Voisin veikata että kampisuhdetta ja sitä kautta sylinterin kulumista/laakereita suurempi ongelma tulee kampuran notkumisesta -> jakopää/dampperiongelmista. Niitä kun tuntuu olevan jo B30 vakiokoneissakin. S5x kampien isommat tapit tekee siitä paljon jäykemmän.
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • O-Peksi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2007
                          • 2775
                          • Joensuu

                          Originally posted by [Snowboarder] View Post
                          Onko kuinka paljon eroa m50b25 kampiakselilla,kangilla ja männillä vs s50b30. Ainakin s50 poraus(86mm vs 84mm) on suurempi. Muuten aika vähä löysin tietoa, vissiin jossainpäin maailmaa kasattu ainakin m54b30 kampiakselilla+kangilla ja s50b30 männillä m50 lohkoon. Tuleeko mahdollisesti ongelmia käytettäessä m50b25 kampiakselia+kankia ja s50b30 mäntiä? Puristussuhde?Iskutilavuus?Siksi kyselen koska löytyy M50 nonvanos lohko,joka vaatis luultavasti porauksen. Tietäs vähän mitä osia lähtee ehtimään.
                          S50:n kampurassa kiertokankien laakerikaulat on erikokoiset(isommat). S50-männissä tappi on 21mm vs. 22mm, eli M50-veivien yläpäät pitää heloittaa uusiksi, jos noi männät niihin haluaa sovittaa. S50-männällä 86mm porauksella puristukset jää vaparikäyttöön liian alhaiseksi. Tarkkaa puristussuhdetta en muista, mutta tuolta miun Schnitzeritopikista löytyy.

                          Originally posted by pekka_hirvonen View Post
                          Mistä tiiviste noin isoon poraukseen ja ett' pystyykö m50;pin poraamaan noinkin huimaan ylikokoon?
                          Tiivisteen löytää melkein mistä vaan, kun käyttää S50B30US-tiivistettä. Siitä menee vielä 87mm mäntä läpi. Uskoisin, että toi M50B25 kestää tuon 87mm porauksen, mutta sylinterien väliinhän tuossa jää suht pieni kannas(4mm).
                          ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                          Comment

                          • jannmann
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 5856
                            • Joccis City

                            Originally posted by O-Peksi View Post
                            Jannmann/naukkis/Cell/Jochen, onko toi 1.53 vs. 1.59 kankisuhde hyödytön muutos, vai pitäiskö kerralla pyrkiä jonnekin +1.7-lukemiin?
                            Tossa muutama linkki nopealla nettihaulla missä vähän käsitellään noita juttuja.

                            ACP Headers will continue Building top quality race headers, parts, and accessories in Harrisburg, PA.




                            Noita männän kiihtyvyyksiä kun laskee noissa muutoksissa(jälkimmäisen linkin toinen laskuri), niin saa käsityksen eroista miten rasitus pienenee tai kasvaa esim. laakereille/männän tapille ja männälle. 5% on jo iso muutos rasituksessa.

                            Omassa projektissa suureni positiivien männän max. kiihtyvyys 6,5% ja negatiivinen max. 8,9% Tämän johdosta esim. männän tapin Mahle suunnitteli 73g->88g Tuskin turhaan kasvattivat 20% tapin painoa.
                            Aprilia RSV4

                            Comment

                            • naukkis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2004
                              • 1222
                              • Jyväskylä

                              Originally posted by jannmann View Post
                              Laskeppa samalla nyt kun vauhtiin pääsit, niin miten paljon alemmas sylinterissä tulee männäntappi 135 vs. 140 veivillä. Eli miten paljon mäntää työnnetään enemmän sivullepäin tolla lyhyemmällä kangella. Voit laskea myös veivien männille aiheuttaman kiihtyvyys eron.
                              Ei se ole ihan niin yksiselitteistä koska se lyhyemmän veivin takia mäntä liikkuu myös nopeammin alaspäin kampiakselin asteiden mukaan eli suurilla veivikulmilla on vastaavasti vähemmän painetta työntämässä mäntää sylinterin seinämää vasten.

                              Huonosti virtaavilla kansilla huonoilla hitaasti polttavilla palotiloilla pitkillä veiveillä saatiin parannettua sekä volumetristä hyötysuhdetta että lisää aikaa palotapahtumalle ja sitä myötä lisää tehoa, nykyisillä hyvin virtaavilla kansilla pieni veivisuhde lisää männän maksimikiihtyvyyttä josta saadaan lisää volumetristä hyötysuhdetta ja nopea palotapahtuma omaa pienemmän nakutusriskin ja vähemmän lämpöhukan mikä parantaa hyötysuhdetta entisestään. Eli nykykoneet on järjestään lyhyillä kiertokangilla.

                              Itse en stressaa kankisuhteista yhtään enkä usko että muidenkaan tarvitsee, se moottori on suunniteltu kankisuhteen osalta jo etukäteen ja ainoa fiksu keino kankien pidentämiseen on lohkon korottaminen ( tai no destroukkaus), matalammat männät nyt ovat aina väkisin heikompia kaikinpuolin joten ne 5 milliä tms. jota siinä on mahdollista kankea pidentää on varmasti enemmän hyödyksi männän rakenteessa.

                              Comment

                              • naukkis
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2004
                                • 1222
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by jannmann View Post
                                Omassa projektissa suureni positiivien männän max. kiihtyvyys 6,5% ja negatiivinen max. 8,9% Tämän johdosta esim. männän tapin Mahle suunnitteli 73g->88g Tuskin turhaan kasvattivat 20% tapin painoa.
                                Männäntappi kyllä yleensä liittyy itse mäntään, eli suurempi halkaisija, pienempi matka tapilta männänrengasuraan yms. vaatii suurempaa tukipintaa tapilta männän alumiiniin ja sitämyötä suurempaa tapin halkaisijaa. Tapin paino taas kasvaa reilusti pidentämisestä ja yleensä vähän halkaisijan kasvattamisesta vaikka vahvuutta ei sinällään kasvatettaisikaan.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎