M50 ylikokotopic -yhdistetty

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jannmann
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 5856
    • Joccis City

    Originally posted by naukkis View Post
    Männäntappi kyllä yleensä liittyy itse mäntään, eli suurempi halkaisija, pienempi matka tapilta männänrengasuraan yms. vaatii suurempaa tukipintaa tapilta männän alumiiniin ja sitämyötä suurempaa tapin halkaisijaa. Tapin paino taas kasvaa reilusti pidentämisestä ja yleensä vähän halkaisijan kasvattamisesta vaikka vahvuutta ei sinällään kasvatettaisikaan.


    - saman mittainen tappi
    - samalla ulkohalkaisijalla
    Aprilia RSV4

    Comment

    • naukkis
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1222
      • Jyväskylä

      Originally posted by jannmann View Post
      - saman mittainen tappi
      - samalla ulkohalkaisijalla
      Onko tappi lähempänä männänlakea? Männäntappiin kohdistuva korkein rasitus tulee nakutuksesta ja mitä lähempänä lakea tappi sitä enemmän nakutus vääntää tappia. Kaikessa muussa rasituksessa rautainen männäntappi on kyllä niin paljon vahvempi alumiinista mäntää että murtumat tulevat mäntään eikä tappiin jos ovat tullakseen.

      Onkos muuten M-koneen tappi kartio eli ohennettu päistään?

      Comment

      • O-Peksi
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2007
        • 2775
        • Joensuu

        Essonbaaria: Kuulin tuossa paikallisella koneistamolla käydessä, että Virtalalla oli alussa ollut noiden tappien kanssa ongelmia, kun olivat meinanneet taipuilla jossain 1000hp sovelluksissa. Tapin taipuminen oli kuulemma aiheuttanut sen, että veivin ylähela oli liukunut ulos reiästään. Sit oli paksuntaneet tappia, niin alkoi helatkin pysyä paikallaan.

        Edit: Vai liekkö Virtala käyttänyt niitä yleismallin Wisecoja, joissa veivin yläpää mahtuu liukumaan sentin suuntaan ja toiseen...
        ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

        Comment

        • naukkis
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 1222
          • Jyväskylä

          Originally posted by O-Peksi View Post
          Essonbaaria: Kuulin tuossa paikallisella koneistamolla käydessä, että Virtalalla oli alussa ollut noiden tappien kanssa ongelmia, kun olivat meinanneet taipuilla jossain 1000hp sovelluksissa. Tapin taipuminen oli kuulemma aiheuttanut sen, että veivin ylähela oli liukunut ulos reiästään. Sit oli paksuntaneet tappia, niin alkoi helatkin pysyä paikallaan.

          Edit: Vai liekkö Virtala käyttänyt niitä yleismallin Wisecoja, joissa veivin yläpää mahtuu liukumaan sentin suuntaan ja toiseen...
          Tuleehan sen tapin rajatkin jossain vastaan, veivisuhteilla mietittäessä on kuitenkin rasitus ihan toiseen suuntaan eli suurin rasitus on veiviä venyttävä. Miten lie em. koneessa ollut kiertokangen ohjaus eli onko kampuran ohjaava vai männän, kiertävässä vaparissahan kiertokangen voi ohjata männällä( = ei ohjata mitenkään vaan heiluu vapaasti) koska ylivoimaisesti suurin rasitus on kiertokankea venyttävä mutta kovilla sylinteripaineilla se kiertokanki on syytä tukea kunnolla sivusuunnassa kampuraan jotta se pysyisi suorassa, eli veivillä pitää olla sivulaakerointi kampuralle noin kympin tms. välyksellä. Jos se veivi muljahtaa puristuksessa niin jotain hajoaa väkisin, itse kiertokanki tai riittävän kovalla veivillä sitten mäntä hajoaa tai männäntappi jumiutuu veiviin jos männänvälyksiä on riittävästi.

          Comment

          • jannmann
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 5856
            • Joccis City

            Originally posted by naukkis View Post
            Kaikessa muussa rasituksessa rautainen männäntappi on kyllä niin paljon vahvempi alumiinista mäntää että murtumat tulevat mäntään eikä tappiin jos ovat tullakseen.
            Valtilla tais just virtasalmella tappi antautua. Vaikea uskoa,että kone olisi nakuttanut. Jari on tarkka sen suhteen.
            Aprilia RSV4

            Comment

            • Zeik88
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2006
              • 300
              • Suonenjoki

              Originally posted by naukkis View Post
              matalammat männät nyt ovat aina väkisin heikompia kaikinpuolin joten ne 5 milliä tms. jota siinä on mahdollista kankea pidentää on varmasti enemmän hyödyksi männän rakenteessa.
              Eikös matalilla männillä ja pitkillä kangilla pyritä saamaan painoa pois liikkuvista? Ja kulumisen kannalta en usko että suurta väliä onko mäntä pikkusen matalampi vai veivikulma huononpi. Sitten jos haluaa hifistellä niin tekee valinnan imukanavan mukaan mihin taas vaikuttaa juuri ne hetkelliset nopeudet jne.
              chevrolet impala 66 2d ht 383 stroker
              ex: bemarit e46 330ci e36 325 91,E30 325 turbo, e30 325e, e30 316, e21 315.

              Comment

              • naukkis
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2004
                • 1222
                • Jyväskylä

                Originally posted by Zeik88 View Post
                Eikös matalilla männillä ja pitkillä kangilla pyritä saamaan painoa pois liikkuvista? Ja kulumisen kannalta en usko että suurta väliä onko mäntä pikkusen matalampi vai veivikulma huononpi. Sitten jos haluaa hifistellä niin tekee valinnan imukanavan mukaan mihin taas vaikuttaa juuri ne hetkelliset nopeudet jne.
                Ei se kulumiseen liity vaan nimenomaan nakutuksenkestoon, eli nakutus aiheuttaa toispuolisen kovan iskun mäntään ja mitä lähempänä tappi männänlakea sitä pahemmat rasitukset mäntään eli kyse on vähän samasta asiasta kuin veivikulmasta mutta paljon suuremmassa merkityksessä.

                Kiertävä vapari joka ei varmasti nakuta kohdistaa suurimman rasituksen mäntiin kantta kohden joten se tulee toimeen matalillakin männillä, sen sijaan kovemmilla sylinteripaineilla eli turbovehkeissä ja dieseleissä männällä on oltava jonkinverran korkeuttakin jotta se kestää rasitukset.

                Comment

                • Zeik88
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2006
                  • 300
                  • Suonenjoki

                  Originally posted by naukkis View Post
                  Ei se kulumiseen liity vaan nimenomaan nakutuksenkestoon, eli nakutus aiheuttaa toispuolisen kovan iskun mäntään ja mitä lähempänä tappi männänlakea sitä pahemmat rasitukset mäntään eli kyse on vähän samasta asiasta kuin veivikulmasta mutta paljon suuremmassa merkityksessä.

                  Kiertävä vapari joka ei varmasti nakuta kohdistaa suurimman rasituksen mäntiin kantta kohden joten se tulee toimeen matalillakin männillä, sen sijaan kovemmilla sylinteripaineilla eli turbovehkeissä ja dieseleissä männällä on oltava jonkinverran korkeuttakin jotta se kestää rasitukset.
                  Totta. On vaan tuo chevyn pikkulohko stroukkaaminen mikä tällähetkellä päässä pyörii
                  chevrolet impala 66 2d ht 383 stroker
                  ex: bemarit e46 330ci e36 325 91,E30 325 turbo, e30 325e, e30 316, e21 315.

                  Comment

                  • ColdFusion
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2006
                    • 410
                    • Tampere

                    Originally posted by naukkis View Post
                    Ei se kulumiseen liity vaan nimenomaan nakutuksenkestoon, eli nakutus aiheuttaa toispuolisen kovan iskun mäntään ja mitä lähempänä tappi männänlakea sitä pahemmat rasitukset mäntään eli kyse on vähän samasta asiasta kuin veivikulmasta mutta paljon suuremmassa merkityksessä.

                    Kiertävä vapari joka ei varmasti nakuta kohdistaa suurimman rasituksen mäntiin kantta kohden joten se tulee toimeen matalillakin männillä, sen sijaan kovemmilla sylinteripaineilla eli turbovehkeissä ja dieseleissä männällä on oltava jonkinverran korkeuttakin jotta se kestää rasitukset.
                    Jännä juttu sinänsä, että monissa turbokoneissa on kuitenkin matalammat männät kuin esim. M5x vaparimoottoreissa.. Asiasta kolmanteen: Olen rakentamassa m50b25 turbokonetta johon tulee b28 kampura, supran 2jz-gte:n männät 86mm porauksella, jollon iskutilavuudeksi tulee vähän reilu 2.9l. Männät tulee vakioveiveillä lohkon tasalle ja puristuksia pitäisi saada jonkin verran alaspäin sorvaamalla männänlaelta tavaraa pois/paksumpaa kansipahvia mutta mikä puristussuhde olisi sopiva? Kokoonpanoa tullaan ajamaan todennäköisesti n. 1-1.5bar ahtopaineella, imunokka laitetaan pakopuolelle ja toisesta imunokasta koneistetaan räväkämpi. Myös e85 mietinnässä polttoaineeksi jos teen bensalinjat uusiksi/päivitän tankin sisäisen bosch 040 ulkoiseksi välisäiliön kanssa.
                    E89 z4, E60 530d Msport, E36 330TIC Coupe,

                    Comment

                    • zalminen
                      Newbiemmer
                      • Jul 2012
                      • 16
                      • jämijärvi

                      Moro. Tästä nyt varmasti on aika paljon puhuttu mutta itsellä käynnissä m50b25tu stroukkaus. kampiakseliksi ajattelin hankkia m51, halvan ja hyvän saatavuuden vuoksi! mitä kankia ja mäntiä olisi hyvä käyttää? tehoa yritetään saada mahdollisimman paljon koneesta irti.. vauhtipyöräksi on hommattu m20 n. 5kg pyörä.. :think

                      Comment

                      • Tzeimi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 2069
                        • Banshee - Jyväskylä

                        Originally posted by ColdFusion View Post
                        Jännä juttu sinänsä, että monissa turbokoneissa on kuitenkin matalammat männät kuin esim. M5x vaparimoottoreissa.. Asiasta kolmanteen: Olen rakentamassa m50b25 turbokonetta johon tulee b28 kampura, supran 2jz-gte:n männät 86mm porauksella, jollon iskutilavuudeksi tulee vähän reilu 2.9l. Männät tulee vakioveiveillä lohkon tasalle ja puristuksia pitäisi saada jonkin verran alaspäin sorvaamalla männänlaelta tavaraa pois/paksumpaa kansipahvia mutta mikä puristussuhde olisi sopiva? Kokoonpanoa tullaan ajamaan todennäköisesti n. 1-1.5bar ahtopaineella, imunokka laitetaan pakopuolelle ja toisesta imunokasta koneistetaan räväkämpi. Myös e85 mietinnässä polttoaineeksi jos teen bensalinjat uusiksi/päivitän tankin sisäisen bosch 040 ulkoiseksi välisäiliön kanssa.
                        Paljonko purkkarit olisi ilman mäntien koneistusta?
                        Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                        & 02 tulpo saniteetti dyno




                        Älä väkisin, ota isompi vasara.
                        If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                        Comment

                        • zalminen
                          Newbiemmer
                          • Jul 2012
                          • 16
                          • jämijärvi

                          Eikös kellään oo vinkkejä antaa?

                          Comment

                          • Reunanen
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2012
                            • 31
                            • Turku

                            Onko kukaan käyttänyt M51D25 kampiakselia M50B25 lohkossa ? Kestääkö n.1.5 bar ahdot? Millä männillä ja minkä mittaisilla kangilla?
                            Last edited by Reunanen; 06-01-2013, 06:34.
                            F20 M135i

                            Comment

                            • EmH
                              BTCF Member
                              • Jul 2008
                              • 1543
                              • Pohjois-Savo

                              Mitä eroa on M50B25tu (vanos) ja M50B25 (non vanos) männillä?
                              E30 M50 Turbo
                              E39 lightweight jäärata
                              Mitsubishi Lancer Evo VII
                              Nissan Skyline R32 gts-t
                              Subaru Impreza n/a
                              Originally posted by mikkod
                              Tälläkin foorumilla on 100x hienompia projekteja kuin joku E30 M50 turbo projekti - joita muuten mahtuu 13 tusinaan.

                              Comment

                              • Jasu
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2002
                                • 2110
                                • Tampere / Isojoki

                                Originally posted by EmH View Post
                                Mitä eroa on M50B25tu (vanos) ja M50B25 (non vanos) männillä?
                                Männissä ei muuta samaa kuin halkaisija ja tapin koko. Haulla löytyy lisää.
                                Volvo S80 V8
                                Mercedes C250d
                                M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

                                Comment

                                Working...
                                X