No noista teksteistä nyt ei oikein ottanut selvää..
Mikäs isku ja veivin pituus tommosessa s50 moottorissa on? Mulla kun ei ole tietoa kun noista vanhemmista moottoreista(ja niistäkin hyvin vähän ), mutta kyllähän niissä ainakin toi suhde on reilusti parempi kun esim. 87mm iskulla ja 130mm veiveillä.
Joo niin on, kun ennen oli tapana käyttää suurta kampisuhdetta, mutta nykyään on tultu pienempiin suhteisiin.
Esim.
M54B30: isku 89,6mm, kanki 135mm, suhde ~1,51
S50B30: isku 86mm, kanki 138mm, suhde ~1,60
S50B32: isku 91mm, kanki 138mm, suhde ~1,52
US S50B30: isku 85,8mm, kanki 135mm, suhde ~1,57
US S50B32: isku 89,6mm, kanki 135mm, suhde ~1,51
M20B27: isku 81mm, kanki 130mm, suhde ~1,6
M20B27: isku 81mm, kanki 135mm, suhde ~1,67
Nuo iskut ja kankien pituudet ovat ulkomuistista ja nopean googletukset seurausta eli voi olla virheitäkin. Korjatkaa, jos tarvetta on.
Myös Honda käyttää aika pieniä kampisuhteita joissain koneissaan.
Nyrkkisääntönä kuulemma on, että yli 1,5 suhteen pitäisi päästä.
Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.
Polttelee ajatus tehdä projekti M20B20 Motronic -> M20B23 Motroniciksi.
Ainoa ongelma on tuon Motronic EPROMin koodaus. Valmiita karttoja tai siis master epromia en ole mistään löytänyt, joten ainoa vaihtoehto lienee lastun ohjelmointi penkkiä käyttäen juuri omaan autoon sopivaksi.
Missäpäin löytyisi paja, joka tuommoisia suostuisi tekemään? Mielellään läheltä Uuttamaata. Ja vielä parempi jos joku osaisi kertoa paljonko tuollainen lastun ohjelmointi on tullut maksamaan.
Tuo kyllä toimii ihan auttavasti jo säätämällä ilmamäärämittarilta pari naksua löysemmälle ja nostamalla bensanpaineita hieman.
t.Ville
Niinhän mulle koko ajan yritetään sanoa..
Mutta kuitenkin projektille tulee hintaa sen verran (kun kaikki tiivisteet ja laakerit menee uusiksi, sylinterit hoonataan, kansi plaanataan ja venttiilinohjurit vaihdetaan yms.), että ei viitsi auttavasti toimivaa konetta tehdä, vaan tekisi sitten kerralla kunnolla. Saksanmaalla noita uudelleenohjelmoituja Motroniceja näkyy jonkun verran olevan, ja vaikka hintoja ei olekaan näkynyt, niin mitään tolkuttoman kallista puuhaa sen ei pitäisi olla.
Mutta kuitenkin projektille tulee hintaa sen verran (kun kaikki tiivisteet ja laakerit menee uusiksi, sylinterit hoonataan, kansi plaanataan ja venttiilinohjurit vaihdetaan yms.), että ei viitsi auttavasti toimivaa konetta tehdä, vaan tekisi sitten kerralla kunnolla. Saksanmaalla noita uudelleenohjelmoituja Motroniceja näkyy jonkun verran olevan, ja vaikka hintoja ei olekaan näkynyt, niin mitään tolkuttoman kallista puuhaa sen ei pitäisi olla.
Minun auton M20B25 lohkossa on M52B28 kampi jolla isku 84mm, kiertarit 130mm, männät: KS - M20B25; 9,7:1; 84,480mm (+0,50), mootorin puristussuhde on noin 10,8:1 (0,5mm otetu pois lohkon ylareunasta).
Käytan 272/284 nokkaakselia ja kierrosrajoitin on 7000rpm. Toimi ihan hienosti.
En tieda mitas tapahtuu kuna alan käytää 321 nokkaakselia - sitten pitäis varmastii nostaa kierosrajoitiakin. Mutta kestakoo täma mootori korkeampia kierroslukuja - 8000-8500rpm?
Minun auton M20B25 lohkossa on M52B28 kampi jolla isku 84mm, kiertarit 130mm, männät: KS - M20B25; 9,7:1; 84,480mm (+0,50), mootorin puristussuhde on noin 10,8:1 (0,5mm otetu pois lohkon ylareunasta).
Käytan 272/284 nokkaakselia ja kierrosrajoitin on 7000rpm. Toimi ihan hienosti.
En tieda mitas tapahtuu kuna alan käytää 321 nokkaakselia - sitten pitäis varmastii nostaa kierosrajoitiakin. Mutta kestakoo täma mootori korkeampia kierroslukuja - 8000-8500rpm?
* sorry for spelling mistakes.
Alakerran kestävyydestä ei ole tietoa, mutta monestihan vakio keinuvipujen kanssa tulee ongelmia jo ~7000rpm tuntumassakin. Ruotsissa ppf:llä on billet keinuvipuja m20 moottoriin ja niillä ainakin saisi tuon ongelma kohdan pois.
“Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson
Tuo kyllä toimii ihan auttavasti jo säätämällä ilmamäärämittarilta pari naksua löysemmälle ja nostamalla bensanpaineita hieman.
t.Ville
Kaivellaan vanhoja aiheita kun jotenkin tuntuu niin ajankohtaiselta Tuossa lainauksessa Ville siis vinkkaa miten b20->b23 konversion saa halvalla ja helpolla "sinne päin" -säätöihin. Seuraavassa lisäpohdintaa aiheesta.
M20b20 -> m20b23 konversiossa koneen tilavuus kasvaa n. 16% ja huipputehotkin noussee ainakin sen saman 16% mikäli ei onnistu hommaa jotenkin täydellisesti kädettämään.
Boschin suuttimet 0 280 150 415 (esim. E39 523i) virtaa normaalilla m20b20 bensanpaineensäätimellä n. 18% enemmän kuin m20b20 vakiot 0 280 150 716 suuttimet.
Siinä hieman mietiskeltävää b20->b23 konversioita tekeville niitä "korvakuulosäätöjä" varten. Mulla ei ole tietoa mitä säädettävä bensanpaineensäädin maksaa, mutta noita kohtuullisen vähän ajettuja nelireikäsuuttimia putkahtelee myyntiin aina silloin tällöin, ja vieläpä aika järkeviin hintoihin. Kannattaako siis maksaa paineen säätimestä, vai esim. 100-150tkm vähemmän ajetuista nelireikäsuuttimista?
itellä on muutettu m20 kone 2,5l ja siihen on vaihdettu 323 kampiakseli,83mm vw männät+mahle kansi +muuta sälää,eli onko hyvät hilppeet???(auto oli muutettu edellisellä omistajalla
niin ja niin kun kuvasta näkyy auto on e34 -89
kestääkö turbotuksen??
Comment