Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20 ylikoko-topic -yhdistetty

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • M325i
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 1529
    • Etelä-pohjanmaa

    Originally posted by Jamppa1983 View Post
    Käsittääkseni ei tule. Tai ainakaan kahdessa m20b25 missä oon käyttäny pumpun irti niin ei siellä mitään tiivistetä ole. Samaa öljytilaahanse on että pääasia kun pumppu vaan nostaa öljyä ja muistaa kasatessa laittaa sen öljypumpun akselin paikoilleen.
    Juu ei tule tämä selvisi jo...pieni ajatuskatko vaan kasatessa.
    E30 ja E46 ///M

    Comment

    • -vellu-
      Bimmer Rookie
      • Feb 2007
      • 145
      • Laukaa

      oisin laittamassa ETAn kampiakselia m20b25 -89 koneeseen ja mahdollisesti etan kiertokanget.. akselia vaihtaessa ei tarvi varmaankaan vaihtaa erikokosia kampiakselin laakereita kun b25:n vakiot ovat? kannattaako tämän ETA setin kanssa käyttää ETAn omia kiertokankia vai 130mm tai 135mm m20 koneen kiertokankia? männät oisivat näillänäkymin b25:n omat 8.8 puristeiset jos ei isompi puristeisia löydy... mikä ois litratilavuus milläkin kokoonpanolla? :think
      E30 320i -86 r.i.p
      E30 325i -89 projekti

      "Vauhti on jumala, autoni on kirkkoni ja BMW on uskontoni jonka moottori soittelee jatkossakin saatanallisia säkeitä teille kaikille iikenteen pakanoille ja vääräoppisille"

      Comment

      • Eepo
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 5388
        • Tampere

        Originally posted by -vellu- View Post
        mikä ois litratilavuus milläkin kokoonpanolla? :think
        jos tämän topikin lukee läpi niin auttaa varmaan jonkin verran
        -Harley Davidson Sportster - 89-
        -Harley Davidson softail -89-
        -Suzuki PV50 -86-

        Comment

        • -vellu-
          Bimmer Rookie
          • Feb 2007
          • 145
          • Laukaa

          Originally posted by Eepo View Post
          jos tämän topikin lukee läpi niin auttaa varmaan jonkin verran
          luettu on ties kuinka monesti mut alkaa pyörimään päässä jos jonkinmoista kiertokankea ja kampiakselia jo jos noihin yllä oleviin kysymyksiin joku vastais vaan niin oisin todella kiitollinen.. ostaakko kampiakseli vai ei..
          E30 320i -86 r.i.p
          E30 325i -89 projekti

          "Vauhti on jumala, autoni on kirkkoni ja BMW on uskontoni jonka moottori soittelee jatkossakin saatanallisia säkeitä teille kaikille iikenteen pakanoille ja vääräoppisille"

          Comment

          • Draven
            Bimmer Rookie
            • Oct 2006
            • 151

            Mites tollasen m20b25 puristussuhteen saa laskettua? Eli paljon on iskunpituus, kannen palotila, kansipahvin paksuus ym. Entäpä löytyykö joltain valmistajalta takomäntiä suoraan turbokäyttöön vai meneekö aina mittatilauksena? Missä pyöriipi niiden hinnat?

            Comment

            • BMW 325I avo
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2004
              • 832
              • Tampere

              Originally posted by Draven View Post
              Mites tollasen m20b25 puristussuhteen saa laskettua? Eli paljon on iskunpituus, kannen palotila, kansipahvin paksuus ym. Entäpä löytyykö joltain valmistajalta takomäntiä suoraan turbokäyttöön vai meneekö aina mittatilauksena? Missä pyöriipi niiden hinnat?
              No itse laskin ihan vain alkuarvoista palotilan tilavuuden(joka puristusvaihtoehdolla) ja siitä lähdin pyörittelemään eri mäntä, kampiakseli ja kankivaihtoehdoilla. Samalla pystyi laskeskelemaan paljon esim. 1mm sorvaus männästä vaikuttaa etc. (tässä tietenkin täytyy ottaa huomioon ammeen vaikutus, eli melkeinpä grammavaa'alla mittaamalla pitäisi sorvata. Itse löysin kuitenkin kokoonpanon, missä mäntään ei tarvinnut koskea ollenkaan, joten tätä ei tarvinnut tehdä).

              Omat laskenta-arvot palotiloille oli seuraavat(ja nämähän sisältää kansipahvin, mikä vakiossa 1.75mm puristumattomana):

              m20b25 8.8:1 = 53.3ml
              m20b25 9.7:1 = 47.8ml

              Tuosta vaan sitten alkaa muuttelemaan kampea tai kankia ja etsii sopivat kombinaatiot. Itsellä on laskennat excelillä, mutta suosittelen laskemaan itse niin pysyy langat käsissä.
              // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

              Comment

              • Draven
                Bimmer Rookie
                • Oct 2006
                • 151

                Originally posted by BMW 325I avo View Post
                No itse laskin ihan vain alkuarvoista palotilan tilavuuden(joka puristusvaihtoehdolla) ja siitä lähdin pyörittelemään eri mäntä, kampiakseli ja kankivaihtoehdoilla. Samalla pystyi laskeskelemaan paljon esim. 1mm sorvaus männästä vaikuttaa etc. (tässä tietenkin täytyy ottaa huomioon ammeen vaikutus, eli melkeinpä grammavaa'alla mittaamalla pitäisi sorvata. Itse löysin kuitenkin kokoonpanon, missä mäntään ei tarvinnut koskea ollenkaan, joten tätä ei tarvinnut tehdä).

                Omat laskenta-arvot palotiloille oli seuraavat(ja nämähän sisältää kansipahvin, mikä vakiossa 1.75mm puristumattomana):

                m20b25 8.8:1 = 53.3ml
                m20b25 9.7:1 = 47.8ml

                Tuosta vaan sitten alkaa muuttelemaan kampea tai kankia ja etsii sopivat kombinaatiot. Itsellä on laskennat excelillä, mutta suosittelen laskemaan itse niin pysyy langat käsissä.
                Kiitoksia tosi paljon Pitää hankkia nyt jo etukäteen tietoa jos hommaan jonku turboprokkiksen talven aikana tai keväällä Sen verran vielä, että riittäisikö rossin takomännät samoilla mitoilla kuin orkkismäntäki mutta ilman sitä kupua päässä laskemaan puristussuhteen turbokäyttöön mieleisemmäksi?

                Comment

                • Kwame
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2006
                  • 322
                  • Ylöjärvi

                  Nyt olis kone pois keulilta ja aamusta pääsen aloittamaan purkausvaiheen. Koneena siis m20b25, 8.8:1 (minun nähdäkseni?). Ensi viikolla olisi tulossa Etan kampiakseli ja 130mm kanget. Alunperin oli tarkoitus kasata kone vain noilla osilla, mutta aiheeseen enemmän perehtyneenä potkua olisi ilmeisesti helposti saatavilla enemmänkin suht. pienellä vaivalla. Hyllystä löytyis 2.0litrasen kansi ja sitten olis toi 2.5litrasen kansi. En ole vielä päättänyt kumpaa haluan käyttää. Jos nyt aluksi löytäisi nuo etan 11:1-puristeiset männät jostain, niin voisi tehdä päätöksiä mitä tuon kanssa sitten tekee. Tosiaan tuohon kansi asiaan haluaisin mielipiteitä.. Kumpu olisi fiksumpi vaihtoehto budjetin kannalta ja mitä niille käytännössä pitää tehdä, että saadaan toimiva kokoonpano? Ei sitä kantta ole kiva viedä työstettäväksi, ellei tiedä mitä sille pitää tehdä.

                  Edit: Ehkä tähän voisi lisätä, että 284/278 asteinen nokka olisi kiikarissa. Tämän päivän mielipide päätyi tuohon 2.5litrasen kanteen. Jos siitä hivenen ottaisi pois (Onko varaa?) ja perus kunnostaisi sen.
                  Last edited by Kwame; 16-10-2007, 23:10.
                  e60 530d -04

                  e38 740iA -96, e39 540iA -96, e34 525TDS -94, e34 540iA -92, e39 520i -97, e34 525iA 24v touring -93, e36 325i coupe -92, e34 520i Turbo IC -89, e34 525i 24v -92,
                  e36 320i coupe M-sport -94,
                  e34 535iA shadowline -89, e30 325 Turbo IC -84,
                  e30 325i cabriolet -89, e36 325i coupe M-optik -92, e30 320i coupe M-tech -88

                  Comment

                  • Jasu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2002
                    • 2110
                    • Tampere / Isojoki

                    Originally posted by Kwame View Post
                    Nyt olis kone pois keulilta ja aamusta pääsen aloittamaan purkausvaiheen. Koneena siis m20b25, 8.8:1 (minun nähdäkseni?). Ensi viikolla olisi tulossa Etan kampiakseli ja 130mm kanget. Alunperin oli tarkoitus kasata kone vain noilla osilla, mutta aiheeseen enemmän perehtyneenä potkua olisi ilmeisesti helposti saatavilla enemmänkin suht. pienellä vaivalla. Hyllystä löytyis 2.0litrasen kansi ja sitten olis toi 2.5litrasen kansi. En ole vielä päättänyt kumpaa haluan käyttää. Jos nyt aluksi löytäisi nuo etan 11:1-puristeiset männät jostain, niin voisi tehdä päätöksiä mitä tuon kanssa sitten tekee. Tosiaan tuohon kansi asiaan haluaisin mielipiteitä.. Kumpu olisi fiksumpi vaihtoehto budjetin kannalta ja mitä niille käytännössä pitää tehdä, että saadaan toimiva kokoonpano? Ei sitä kantta ole kiva viedä työstettäväksi, ellei tiedä mitä sille pitää tehdä.

                    Edit: Ehkä tähän voisi lisätä, että 284/278 asteinen nokka olisi kiikarissa. Tämän päivän mielipide päätyi tuohon 2.5litrasen kanteen. Jos siitä hivenen ottaisi pois (Onko varaa?) ja perus kunnostaisi sen.
                    Eipä siitä kannesta kannata ottaa yhtään enempää pois kuin mitä pakko on.
                    Kun kerran meinaat käyttää tuota 325 kantta ja tuota nokkaa niin ne 11.0:1 männät olisi hyvät (olikohan ruttu niillä n.10.4:1). 8.8:1 männillä puristus jäisi n. 9.4:1 pintaan, eli liian alas tuolle nokalle.
                    Volvo S80 V8
                    Mercedes C250d
                    M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

                    Comment

                    • Supra^
                      BTCF Member
                      • Jul 2005
                      • 5150
                      • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                      Noniin, itsellä taas tulossa turbokone... Milläs osilla kasaan tällä kertaa?

                      Tallista löytyy M20B25 lohko johon noi kasataan.

                      130mm kiertokanget
                      135mm kiertokanget

                      M20B25 kampiakseli
                      M20B23 kampiakseli

                      M20B27 kansi
                      M20B20 kansi

                      M20B25 vakio männät (8.8:1)

                      Tässä kaks vaihtoehtoa mitä itse mietin:
                      M20B25 kampiakseli, 135mm kiertokanget, 8.8:1 männät ja M20B27 kansi.
                      Eli ihan perus 2.5l kone ja joutuu männistä pikkasen sorvaamaan jotta saa puristukset sopivalle tasolle.

                      M20B23 kampiakseli 130mm kiertokanget, 8.8:1 männät ja M20B27 kansi
                      Tällä taas ei ainakaan männistä tarvi siivua ottaa pois, mutta jääkö puristukset ihan liian alas, ja löytyiskö siihen apu jos käyttäis B20 kantta?

                      Toisaalta tolla M20B23 kampiakselilla sais rakennettua aika kivan vaparin jos käyttäis 135mm kankia, mutta tää on tulossa turbokäyttöön (melkein päätetty jo )
                      Musti 8HP
                      Nokivasara M47
                      TeiniCoupé DCT
                      E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                      Ex:
                      E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                      Comment

                      • Jasu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2002
                        • 2110
                        • Tampere / Isojoki

                        Originally posted by Supra^ View Post
                        Noniin, itsellä taas tulossa turbokone... Milläs osilla kasaan tällä kertaa?

                        Tallista löytyy M20B25 lohko johon noi kasataan.

                        130mm kiertokanget
                        135mm kiertokanget

                        M20B25 kampiakseli
                        M20B23 kampiakseli

                        M20B27 kansi
                        M20B20 kansi

                        M20B25 vakio männät (8.8:1)

                        Tässä kaks vaihtoehtoa mitä itse mietin:
                        M20B25 kampiakseli, 135mm kiertokanget, 8.8:1 männät ja M20B27 kansi.
                        Eli ihan perus 2.5l kone ja joutuu männistä pikkasen sorvaamaan jotta saa puristukset sopivalle tasolle.

                        M20B23 kampiakseli 130mm kiertokanget, 8.8:1 männät ja M20B27 kansi
                        Tällä taas ei ainakaan männistä tarvi siivua ottaa pois, mutta jääkö puristukset ihan liian alas, ja löytyiskö siihen apu jos käyttäis B20 kantta?

                        Toisaalta tolla M20B23 kampiakselilla sais rakennettua aika kivan vaparin jos käyttäis 135mm kankia, mutta tää on tulossa turbokäyttöön (melkein päätetty jo )
                        M20B27 kansi, tarkoitatko tuolla etan kantta? Mitkä numerot kyljessä?
                        Volvo S80 V8
                        Mercedes C250d
                        M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

                        Comment

                        • Supra^
                          BTCF Member
                          • Jul 2005
                          • 5150
                          • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                          Originally posted by Jasu View Post
                          M20B27 kansi, tarkoitatko tuolla etan kantta? Mitkä numerot kyljessä?
                          Etan kansi kyllä, enpä muista noita numeroita, mutta nokasta puuttuu kolme ns. "laakeripintaa", eli menee vain laakeripukin läpi. Ja näistä vastaavista pukeista taitaa voitelureijät puuttua. Venttiilit/palotila samanlainen kuin B25 kannessa.
                          Musti 8HP
                          Nokivasara M47
                          TeiniCoupé DCT
                          E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                          Ex:
                          E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                          Comment

                          • Jasu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2002
                            • 2110
                            • Tampere / Isojoki

                            Originally posted by Supra^ View Post
                            Etan kansi kyllä, enpä muista noita numeroita, mutta nokasta puuttuu kolme ns. "laakeripintaa", eli menee vain laakeripukin läpi. Ja näistä vastaavista pukeista taitaa voitelureijät puuttua. Venttiilit/palotila samanlainen kuin B25 kannessa.
                            Eli 885 kansi, sama kuin 325:ssa.
                            Volvo S80 V8
                            Mercedes C250d
                            M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

                            Comment

                            • Kwame
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2006
                              • 322
                              • Ylöjärvi

                              Originally posted by Jasu View Post
                              Eipä siitä kannesta kannata ottaa yhtään enempää pois kuin mitä pakko on.
                              Kun kerran meinaat käyttää tuota 325 kantta ja tuota nokkaa niin ne 11.0:1 männät olisi hyvät (olikohan ruttu niillä n.10.4:1). 8.8:1 männillä puristus jäisi n. 9.4:1 pintaan, eli liian alas tuolle nokalle.
                              Eli ellen löydä noita 11:1-mäntiä, niin vakionokka olisi paras vaihtoehto? P*rkele. Löytys nyt ne männät jostain niin pääsis suunnitelmissa eteenpäin. :think
                              e60 530d -04

                              e38 740iA -96, e39 540iA -96, e34 525TDS -94, e34 540iA -92, e39 520i -97, e34 525iA 24v touring -93, e36 325i coupe -92, e34 520i Turbo IC -89, e34 525i 24v -92,
                              e36 320i coupe M-sport -94,
                              e34 535iA shadowline -89, e30 325 Turbo IC -84,
                              e30 325i cabriolet -89, e36 325i coupe M-optik -92, e30 320i coupe M-tech -88

                              Comment

                              • Jasu
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2002
                                • 2110
                                • Tampere / Isojoki

                                Originally posted by Kwame View Post
                                Eli ellen löydä noita 11:1-mäntiä, niin vakionokka olisi paras vaihtoehto? P*rkele. Löytys nyt ne männät jostain niin pääsis suunnitelmissa eteenpäin. :think
                                Toki olisi sellainen vaihtoehto että käyttäisit 9.7:1 mäntiä ja lohkosta hieman pois. Rutut olisi 10.3-10.5:1.
                                Volvo S80 V8
                                Mercedes C250d
                                M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎