Announcement

Collapse
No announcement yet.

m52b28 virityshaaveiluja ja pari muuta..

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pimpim
    Newbiemmer
    • Jul 2014
    • 11
    • Oulu

    Itsellä olisi re85 homma suunniteilla m52b23 e39 innostuin heti tuosta halvalla pääsemisestä. Lähinnä tuo tietotekninen puoli ja kytkentä osuus tuossa ecun käpistelyssä on hämärän peitossa, ite moottorinsäätäminen onnistuu kunhan saa tarvittavat "työkalut" pelaamaan.

    Ensimmäiseksi heräsi seuraavanlaisia ongelmia. Miten tuo fyysinen kytkentä tulee tapahtumaan ja tällainenko kaapeli suoraan ecun kylkeen vai obd-pistokkeen kautta?



    Lisäksi onko tähän jossain jotain hyviä ohjeita miten homma tapahtuu. Yritin googlettaa, mutta tuntuu että pää menee enemmän sekaisin kun ei löydy mitään selkeää. .

    Comment

    • naukkis
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1222
      • Jyväskylä

      Originally posted by pimpim View Post
      Itsellä olisi re85 homma suunniteilla m52b23 e39 innostuin heti tuosta halvalla pääsemisestä. Lähinnä tuo tietotekninen puoli ja kytkentä osuus tuossa ecun käpistelyssä on hämärän peitossa, ite moottorinsäätäminen onnistuu kunhan saa tarvittavat "työkalut" pelaamaan.

      Ensimmäiseksi heräsi seuraavanlaisia ongelmia. Miten tuo fyysinen kytkentä tulee tapahtumaan ja tällainenko kaapeli suoraan ecun kylkeen vai obd-pistokkeen kautta?



      Lisäksi onko tähän jossain jotain hyviä ohjeita miten homma tapahtuu. Yritin googlettaa, mutta tuntuu että pää menee enemmän sekaisin kun ei löydy mitään selkeää. .
      No voin kehua kyllä tuota norjanpojan flasheriä, toimii hienosti. Kannatti maksaa 24 euroa. Romraider on kanssa ihan pätevä ohjelma taulukkojen käpistelyyn eikä edes maksa mitään.

      E36:ssa ja taitaa E39:ssäkin olla vielä pyöreä diagnostiikkapistoke konehuoneessa, moottorinohjaukseen ei pääse muuta suoraan kiinni, tosin hyppylangalla sen saa kierrätettyä OBD-pistokkeeseen jos autossa sellainen on.

      Itellä on tuollainen kiinanpoikien FTDI-obd kaapeli pyöreän liittimen adapterilla kun obd-pistoketta ei ole ja toimii hienosti, adapteriin oli helppo tinata flash-jännitten syöttöhyppy.

      Täytynee seuraavaksi fläshätä tuo US-M3:n firmware jotta pääsee dataloggaamaan tuolla romraiderilla ja M3:n firmiksessä on muutakin mukavaa, vaihdekohtainen vanoksen ohjaus( M52:n vanos on hidas kuin mikä) ja moniportainen kierrostenrajoitus ainakin.

      Pelkälle E85-konversiolle riittää kyllä oman firmwaren käpistely, vakiosuuttimetkin riittävät nipin napin.

      Comment

      • Remotion
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 15258
        • Ajamisen Iloa

        Paljonko M54B30 imunokan pään kierteestä pitää tarkalleen koneistaa veke M52B28 single anokseen asennettaessa? Voiko ruuvin jättää täysin ehjäksi vai pitääkö kannasta ottaa myös pois?
        Z3 coupé individual

        F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
        E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

        Comment

        • Pazi88
          Moderator
          • Jan 2007
          • 11134
          • Oulu

          Originally posted by Remotion View Post
          Paljonko M54B30 imunokan pään kierteestä pitää tarkalleen koneistaa veke M52B28 single anokseen asennettaessa? Voiko ruuvin jättää täysin ehjäksi vai pitääkö kannasta ottaa myös pois?
          Jokunen sivu taaksepäin oli kuvia. Ilmeisesti sen verran, et ihan vähän ottaa ruuvista pois.

          Instagram, YouTube kanava
          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

          Comment

          • EMP
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2006
            • 823
            • Kuusjoki

            Originally posted by Remotion View Post
            Paljonko M54B30 imunokan pään kierteestä pitää tarkalleen koneistaa veke M52B28 single anokseen asennettaessa? Voiko ruuvin jättää täysin ehjäksi vai pitääkö kannasta ottaa myös pois?
            Mulla otettiin rattaasta 4,5mm jolloin ruuvin kannasta lähti n.1mm. Ja nokka jäi silti hieman vakiota pidemmäksi.
            E30 318i 2d M52B27 "eta"

            Comment

            • bemmeri
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2006
              • 4181

              Ei taida olla 4 BAR BMW:n sopivaa bensanpaineensäädintä? En perusteellisella googletuksella löytänyt sopivaa säädintä, jotain kiinalaisia esimerkkejä tuli, mutta niidenkään sopivuudesta ei varmuutta ollut (karan paksuutta ilmoitettu).
              DINAN myy alkuperäistä säädintä jota hieman litistetty ja käsin kaiverrettu 4BAR päälle.

              Kokeilin vanhalle säätimelle huvikseen tuota puserrusta. Tein pikaseen tuollaisen "työkalun", jota sai paikallaan ollessa säädettyä ja katottua miten paine nousee. Alkutilanne oli 3 BAR kahta puolen alipaineella ja nyt säädön jälkeen n. puoli BAR enemmän (samassa súhteessa paine nousi myös kaasutellessa, eli silloin kun alipainetta ei ole).



              Hyöty, varmaan ei mitään ja muutama olut toteuttaessa tyhjeni. Mutta saapahan näin painetta hivenen nostettua e36:ssa jos joku sille tarvetta kokee. Autossa alkuperäinen m52b28 pumppu ja 3,5 BAR säädin.
              Last edited by bemmeri; 26-04-2015, 19:22.
              EVERYTHING | WORKS

              Comment

              • Remotion
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 15258
                • Ajamisen Iloa

                Laitas for dummies versio koko hommasta, eli mikä osa ja mikä sen toiminta periaate on ja mitä käytännössä teit?
                Z3 coupé individual

                F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                Comment

                • Pazi88
                  Moderator
                  • Jan 2007
                  • 11134
                  • Oulu

                  Originally posted by Pazi88 View Post
                  jee jee halvan m54 nokan syy paljastui. Saksalaiselle oli kelvannu se nokan päässä oleva vanoksen ratas. Kivana juttuna sitä ei saa ostettua uutena, kuten sinkkuvanos koneeseen voi ostaa. Passaiskohan sinkkuvanos nokasta se ratas paikoilleen tuplavanoksen nokkaan, vai pitääkö tässä vielä yksi m52tu/m54 nokka katella, josta ko. rattaan saa :think
                  Originally posted by Pazi88 View Post
                  Tiedoksi vaan, että ei passaa sinkkuvanoksen oma ratas tohon tuplavanoksellisen nokkaan.



                  Sinkkuvanoksellisessa tuo ratas on joku m14 kierteellä oleva ja tuplavanoksellisessa joku m8 vissiin. Sais varmaan koneistettua sopivaksi, mutta tilasin itse ebaystä romunokan, josta saa ko. puuttuvan rattaan.
                  No nyt ois puuttuva ratas käsissä:


                  Tuon lyhentämiseen ei tarvinnu edes sorvia, kun laitto pultista vaan pylväsporakoneeseen pyörimään ja lyhensi rälläkällä. Tuohan pinta ei vastaa mihinkään, niin sen ei tarvitse olla absoluuttisen suora.



                  M50NV nokan ajotin 1mm auki ykk:ssa ja koska oli kiire, niin M54 nokan laitoin vaan päätyneliön mukaan. Vähän olen jo kerinny ajella, niin tyhjää käy nätimmin kuin vakio nokilla Ja pers tuntumalla tyhjäkäynniltä 2000rpm asti ois aavistuksen nuutunu meno, mut siitä yöspäin vetää kunnolla. 3,5 jälkeen oikein potkaisee ja räyhää kunnolla rajoittimelle asti. Nyt on ensimmäistä kertaa tolla moottorilla tuntuu löytyvän se rajotin tuolta, kun hyökkää sen verran ilosesti sinne. Vakio nokilla tuo puutu niin hyvin aiemmin, ettei tullu ikinää vedettyä sinne asti. Seuraavaksi pitää ottaa softa käsittelyyn ja ottaa ennakoista tyhjät pois ja ehkä rajotinta nostaa kokeeksi 7k asti.

                  Instagram, YouTube kanava
                  ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                  Comment

                  • Remotion
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 15258
                    • Ajamisen Iloa

                    Lupaavalta kuulostaa. Onko nuo havainnot nyt vapari vai turbokoneesta?

                    Mulla on nyt se M54B30 nokka menossa autoon. Miten se pitäis ajottaa jotta vetää koko rekisterillä hyvin ja varsinkin yläpäässä? Vai ylemmästä postista arvaillen - meneekö sen päätyneliön mukaan laakista hyvin?

                    Osaatko sanoa onko toi pakonokan vaikutus huomattava tuossa vai tekeekö imunokka enemmän, siis jos ja kun pakosarja on vakiota reilusti virtaavampaa sorttia?

                    ps. jos jollakulla on tollainen M50B25NV pakonokka hyllyssä tarpeettomana ni kättäpystyyn heti!
                    Last edited by Remotion; 28-04-2015, 00:08.
                    Z3 coupé individual

                    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                    Comment

                    • Pazi88
                      Moderator
                      • Jan 2007
                      • 11134
                      • Oulu

                      Olen ymmärtäny, että imunokka vaikuttaa vaparissa enemmän. Ahdetussa sit on pelkästä pakonokastakin hyötyä, kun herää ahdin aikasemmin. Sen päätyneliön kun laittaa suoraan, niin nokka on silloin m54 koneen perus ajoituksessa, että eiköhän se ole varsin hyvä kompromissi. Pakonokan ajotin milliin, kun sitä on yleisesti käytetty. Jos jaksais, nii pitäs kokeilla eri ajotuksia, mut dynossa pitäs melkeen katsoa miten vaikuttaa.

                      Instagram, YouTube kanava
                      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                      Comment

                      • pazq
                        BTCF Member
                        • Jan 2008
                        • 3167
                        • 47200

                        Originally posted by Remotion View Post
                        ps. jos jollakulla on tollainen M50B25NV pakonokka hyllyssä tarpeettomana ni kättäpystyyn heti!
                        Montas tarvit? Just pistin metalliroskikseen tänään tallissa pystyyn yhden Saat kulujen hinnalla..

                        Comment

                        • Remotion
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2003
                          • 15258
                          • Ajamisen Iloa

                          Originally posted by pazq View Post
                          Montas tarvit? Just pistin metalliroskikseen tänään tallissa pystyyn yhden Saat kulujen hinnalla..
                          Hemmetti siis tietenkin M50B25NV imunokka! Mutta pakonokaksihan sellainen tulisi. Tarvitsisin sen ihan heti koska auto lähtee huomenna pajalla palasiks ja sitten jo nippuun sillä nokalla/nokilla mitkä on.
                          Z3 coupé individual

                          F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                          E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                          Comment

                          • bemmeri
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2006
                            • 4181

                            Originally posted by Remotion View Post
                            Laitas for dummies versio koko hommasta, eli mikä osa ja mikä sen toiminta periaate on ja mitä käytännössä teit?
                            Tuota jousen puolelta hieman kasaan. Jousi on siis tuolla alipainenipan puolella.




                            Tuommoisella työkalulla painoin hieman lyttyyn painesäätimen päätä. Ilmeisesti tehtaalla säädin asetetaan oikealle paineelle juurikin samoin, koska on jo uutena lytyssä. https://www.dropbox.com/s/8sb0g9e3oi...428_140834.jpg

                            Tuossa näkyy jousi joka on sisällä. Eli sitä kun saa kireemmälle, niin paine nousee. Työkalu tuli tehtyä vähän heppoinen, kun oli odotettua kovempi painaa sitä kasaan , onnistui kun avitti pihdeillä. Ruuvipenkissä voisi olla helpompaa sopivalla hylsyllä painaa.
                            EVERYTHING | WORKS

                            Comment

                            • Urpo_rotta
                              BTCF Member
                              • May 2012
                              • 5272
                              • Pirkkala

                              Originally posted by bemmeri View Post
                              Tuota jousen puolelta hieman kasaan. Jousi on siis tuolla alipainenipan puolella.




                              Tuommoisella työkalulla painoin hieman lyttyyn painesäätimen päätä. Ilmeisesti tehtaalla säädin asetetaan oikealle paineelle juurikin samoin, koska on jo uutena lytyssä. https://www.dropbox.com/s/8sb0g9e3oi...428_140834.jpg

                              Tuossa näkyy jousi joka on sisällä. Eli sitä kun saa kireemmälle, niin paine nousee. Työkalu tuli tehtyä vähän heppoinen, kun oli odotettua kovempi painaa sitä kasaan , onnistui kun avitti pihdeillä. Ruuvipenkissä voisi olla helpompaa sopivalla hylsyllä painaa.
                              Mikäs on koko projektin idea? Bensanpaineen nosto joo mutta miksi?
                              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                              E34 525i -90 twinturbo 427/519

                              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                              Kysy jos tarvetta

                              Comment

                              • bemmeri
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2006
                                • 4181

                                Originally posted by Urpo_rotta View Post
                                Mikäs on koko projektin idea? Bensanpaineen nosto joo mutta miksi?
                                Kunhan huvikseen kokeilin vanhalla säätimellä toimiiko tuo käytännössä. Eipä tuo mitään hyödytä, kun lambda-korjaus korjaa seoksen kohdalleen. Teoriassa tuolla paineen nostolla pitäisi saada menemään tarvittaessa tavaraa hieman enemmän suuttimien läpi kun paine kovempi (jos vaikka suuttimet käy liian pieneksi, niin tuolla saisi hivenen pelivaraa ennen siirtymistä seuraavaan pykälään suuttimien koossa :think).
                                Last edited by bemmeri; 28-04-2015, 16:24.
                                EVERYTHING | WORKS

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎