Jos suht tuoreeseen vakiokoneeseen vaihtaa nokat tai männät ja veivit niin miten se nyt yhtäkkiä kovasti huoltoa vaatisi? Siis jos tehdään kunnolla eikä mistään romukopan osista kasata navetassa sitä mottia :think
Yleensäottaen jos viritetään, paikat on kovemmalla jos niitä varoja vaan käyttää, ja näinollen myös vaatii täten huoltoa tai ainakin tarkistamista joskus.
itsellä juurikin tarkotuksena rakentaa "virikone" suht vakio bmw sisuskaluilla, ehkä nokilla, suuttimilla, yms ottaa vähän lisäpiristystä. eli 2.8->3.0 ja pientä pintapiristelyä. budjettia ei ole ja aikaa menee mitä menee.. ja tehotavotteita ei ole, vaan tavoite on saada tehtyä ensimmäinen moottori alusta loppuun ja joka vielä toimis huolettomasti
Niinhän se pitääkin tehdä, eikä väkisin vängätä. Aikanaan en itsekään saanut vastausta kädestä pitäen, niin piti vaan ottaa ja kokeilla. Nyt 2v myöhemmin korjasin sen virheen mihin ei silloin rahat ja aikataulu piisannut. Eli mistä käypäset renkaat m54 mäntiin oli kysymys silloin. Nyt käytin männät sorvissa ja pistin m50 omat rinkulat. Sitä en kiellä missään tapauksessa etteikö olis isoa apua/oppia tästä topikista ollut vaan päinvastoin.
Jos on valmis vaan rikkomaan rystysensä eikä pelkää öljyä, löytyy varmasti paikka jossa voi sitä autoa rassata hetken ja joku kuka neuvoo tai on apuna rempassa. Mutta jos kysytään suoraan että "teetkö mulle 600hp kakspuokkikutosen" niin vastaus on että opettele ensin perusmoottori. Kokemusta on omalle kohdalle tommosesta kysymyksestä voin kertoa
Minä opin suurimman osan siitä vähästä minkä tiedän lukemalla yläaste ikäisenä kirjaston virittämistä käsitteleviä kirjoja. Niillä perusasioilla on pärjännyt yllättävän hyvin. Ja se tieto mitä kirjoissa on, on jollain tasolla koeteltua faktaa. Internetissä tieto on lähes aina mielipide pohjaista.
Varsinaista budjettia ei ole ikinä mietitty vaikka realiteetit onkin aika 0€ tuntumassa nykypäivänä. Voiko rakkaudelle laittaa hintaa?
Itsellä kova halu oppia mekaanista puolta, teoriaa ja sielunelämää ehkä vielä enemmän. Mutta jälleenkerran jos ei ole autoalan-tutkintoa käynyt
tai oppinut verenperintönä näitä asioita eikä ole tiloja eikä työkaluja tehdä niin mielestäni järkevää tietotaitoa on jo se että tietää mitä haluaa,
miksi tietyt palikat aiheuttaa tietyn suuntaisen muutoksen ja kuka näitä osaa tehdä.
Kun bmw-harrastuksen aloitin niin en edes tiennyt ensimmäiset 5v että Laakkosen lisäksi on mitään korjaajia, tai ehkä se oli joku asennevammakin.
Ja tietotaito muutenkin oli sama kun kastemadolla kuuraketeista, nyt ehkä promillen enemmän jo. Ja siinä tämä topikki on ollut parin vuoden ajan top notch!
Itse olen sitä mieltä ettei kannata viritellä mekaanisesti jossei osaa/halua edes oppia korjata koska aina näissä on jotain huollettavaa. Toki kaiken voi ulkoistaa silti..tämäkin vain minun mielipide.
Jos suht tuoreeseen vakiokoneeseen vaihtaa nokat tai männät ja veivit niin miten se nyt yhtäkkiä kovasti huoltoa vaatisi? Siis jos tehdään kunnolla eikä mistään romukopan osista kasata navetassa sitä mottia :think
itsellä juurikin tarkotuksena rakentaa "virikone" suht vakio bmw sisuskaluilla, ehkä nokilla, suuttimilla, yms ottaa vähän lisäpiristystä. eli 2.8->3.0 ja pientä pintapiristelyä. budjettia ei ole ja aikaa menee mitä menee.. ja tehotavotteita ei ole, vaan tavoite on saada tehtyä ensimmäinen moottori alusta loppuun ja joka vielä toimis huolettomasti
Itse olen sitä mieltä ettei kannata viritellä mekaanisesti jossei osaa/halua edes oppia korjata koska aina näissä on jotain huollettavaa. Toki kaiken voi ulkoistaa silti..tämäkin vain minun mielipide.
Onhan näitä velhoja mutta sitten huudellaan "ylhäältä" eikä kukaan halua laittaa suoraan sitä reseptiä miten se tehdään. Siis tarkoitan ihan numeroina ja tarkkoian osina.
Itsellä ainakin kun samaa autoa on tarkoitus pitää siihen asti kun henki pihisee, on vaakakupissa se järkikin eli kestävyys edustettuna sekä rahankäyttö.
Jos tietäisi tarkalleen hilut ja kaavan millä se kestää sekä viritystä että ajokilometrejä ja tietäisi tekijän tai ainakin jonkun opastajan ja hintaluokan niin olisi helpompi edetä.
Miksei esim. petrolheadikin opasta meitä tarkasti vaan katselee jumalperspektiivistä mitä hassutuksia seuraavaksi joku tunari puuhaa.
Kaikki toi on niin suhteellista.
Millä kestää ja mitä kestää.
Jollekkin riittää alle 10tkm huoltoväli, toinen haluaa +100tkm.
Ainahan täällä kysellään, ja välillä neuvotaankin.
Yleisin ongelma vaan kyselijöillä on se, että vitosella pitää saada tonnin osat.
Onhan näitä velhoja mutta sitten huudellaan "ylhäältä" eikä kukaan halua laittaa suoraan sitä reseptiä miten se tehdään. Siis tarkoitan ihan numeroina ja tarkkoian osina.
Itsellä ainakin kun samaa autoa on tarkoitus pitää siihen asti kun henki pihisee, on vaakakupissa se järkikin eli kestävyys edustettuna sekä rahankäyttö.
Jos tietäisi tarkalleen hilut ja kaavan millä se kestää sekä viritystä että ajokilometrejä ja tietäisi tekijän tai ainakin jonkun opastajan ja hintaluokan niin olisi helpompi edetä.
Miksei esim. petrolheadikin opasta meitä tarkasti vaan katselee jumalperspektiivistä mitä hassutuksia seuraavaksi joku tunari puuhaa.
Opiskelua, opiskelua, opiskelua jos meinaa itse olla mukana tekemässä. Muussa tapauksessa pinkka kuntoon ja viripajalle esittelemään toivomuksia. Itsekin menen sen mukaan mitä "tiedän" ja loput tulee tekemällä ja kysymällä neuvoa. Esim kanavien ja palotilojen muodoista ei liiemmin ole tietoa niin jätän ne niille ketkä sen osaavat. Osien vaihtelu ja ajoitukset menee vaikka pienessä krapulassa..pointti oli nyt se että muuttuvia tekijöitä on niin paljon ettei valmista reseptiä olekaan. Jos haluat hitusen lisää, käytä kansi koneistamolla seetien ja venttiilien lisäkulmien teossa ja miedot nokat niin saat suht halvalla muutamat heposet siihen kikkareesees.
Luulis enemmän tulevan kumminkin, m52b28 surullisen kuuluisalla m50 imusarjalla antaa yleensä 210-220hp ja 280-290nm, samat tulee kyllä normisarjallakin yleensä
Tuossa omassa m52b28:ssa eli HarriG:n entisessä tuo 240nm menee rikki noin 2000rpm, vakio imusatsilla menis varmaan alempana.
Ei ole realistiset lukemat vakio hiluilla ja M50 noi sun postaamat.
Saa olla aika optimistinen penkki että saa lukemat näyttämään noilta.
Siis moni kun aloittaisi sen virittämisen ja lopettaisi murehtimisen puristusten tippumisesta 10,5:stä 10,2:een. Ei vakio moottorilla tarvii odottaa mitään suurta lukemaa. M50-imusarja vielä mikään viritys ole, saati sitten kiina rst-peltisarja lastulla. Eikä ilmaiseksi sitä tehoa saa.
260hp tuosta m52:sta saa varmasti helposti, vaatii varmasti pientä kannen työstöä, puristusten nostamista 11,5-12 tasolle ja nokat puristusten mukaisesti.
100hp/litra ja 110nm/litra varmasti saatavilla edellä mainituilla virityksillä.
jep. vapaavirtaus suodatin ja lastu, niin eikö tuo viritys ole nyt onnistunut?
Ihan on kuule uusi oem suodatin koteloineen. Ja vakio lastulla ei vetäny totakaan vähää. 20L retkua lähes täydessä tankissa saattoi hitusen rokottaa muttei mainittavasti. Lambda on vuoden vanha bossilainen, maf toki 200 tonnii työnnetty. Kannessa uudet venttiilit ja männissä uudet m50 renkaat. Pelaa kyllä todella hienosti eikä puutumista ole missään kierrosalueella ja kaasuunvastaavuuskin herkkä. Tiedä sitten mitä muiden autoista tommosilla tulee muttei ole penkkilappuja paljon näkynyt..
Luulis enemmän tulevan kumminkin, m52b28 surullisen kuuluisalla m50 imusarjalla antaa yleensä 210-220hp ja 280-290nm, samat tulee kyllä normisarjallakin yleensä
Tuossa omassa m52b28:ssa eli HarriG:n entisessä tuo 240nm menee rikki noin 2000rpm, vakio imusatsilla menis varmaan alempana.
Leave a comment: