Announcement

Collapse
No announcement yet.

m52b28 virityshaaveiluja ja pari muuta..

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    Eka ja vika huomautus, kaikille. Koneesta saa lisätehoa ilman että mennään henkilökohtasuuksiin tai nimitellään.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • Remotion
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 15255
      • Ajamisen Iloa

      Originally posted by Busch View Post
      Mites läppärungot ja kunnon painekotelo? Eikö se olisi paras ratkaisu?


      Tuossa on oikean kokoiset läppikset 28:n.
      Tätä olen odotellut mutta airboxi uupuu vielä...

      PPF:llä on tuo hitsattu imusarja joka vissiin turbokäyttöön tehty mutta jotkut olivat kai saaneet hirmuhyviä lukuja vaparissakin.
      Last edited by Remotion; 20-02-2016, 06:21.
      Z3 coupé individual

      F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
      E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

      Comment

      • pazq
        BTCF Member
        • Jan 2008
        • 3167
        • 47200

        Noihin tökkisin ite ainakin jotkut suotimet päihin ettei kaikki linnut ja irtokamat imase koneeseen. Noiden jokkisvehkeiden kanssa ollut melko paljon tekemisissä niin menee uudet koneet jo yhessä kisassa horoksi kun lasketaan siellä hiekkapöllyn seassa vaakaimujen kanssa ilman mitään suodattimia imutorvien edessä. Tuolla siviiliteilläkään ei nyt kuitenkaan täysin puhdasta se ilma ole jonka noi imasee sisuksiinsa, saati sitten hiekkatiet mitä joutuu joskus pakostakin ajamaan.



        Jotain ton tyylistä voisin harkitakin jo läppisten jatkoksi tai sitten esim itg:n suodatin suoraan torvia ennen.

        Comment

        • Busch
          BTCF Member
          • Sep 2011
          • 271
          • Seinäjoki/Lapua

          Tollasta tarkoitinkin. Näkee vaan mones ratavehkees aina olevan tollanen ISO painekotelo. Niin kaippa siitä jotain hyötyäkin on.

          Comment

          • Skarpa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2007
            • 3408
            • Kotka

            Originally posted by Busch View Post
            Tollasta tarkoitinkin. Näkee vaan mones ratavehkees aina olevan tollanen ISO painekotelo. Niin kaippa siitä jotain hyötyäkin on.
            Tässä omia arveluita: Pelkkä trumpettimainen imutorvi, joka saa imeä ilmaa vapaasti, on optimaalinen muoto ilman virtausta ajatellen. Muotoiltu painekotelo saattaa herkästi heikentää ilman virtausta, ellei se ole hyvin suunniteltu. Konehuoneen ilma on kuitenkin kuumaa. Isolla ja avaralla painekotelolla pyritään pitämään ilman virtaus imutorviin mahdollisimman rajoittamattomana ja vapaana mutta samalla kuitenkin ottamaan tuoretta, kylmää imuilmaa auton keulalta.
            BMW E30 - Hitsaamisen iloa

            E30 Armo "330i"

            Comment

            • Remotion
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 15255
              • Ajamisen Iloa

              Originally posted by pazq View Post
              Noihin tökkisin ite ainakin jotkut suotimet päihin ettei kaikki linnut ja irtokamat imase koneeseen. Noiden jokkisvehkeiden kanssa ollut melko paljon tekemisissä niin menee uudet koneet jo yhessä kisassa horoksi kun lasketaan siellä hiekkapöllyn seassa vaakaimujen kanssa ilman mitään suodattimia imutorvien edessä. Tuolla siviiliteilläkään ei nyt kuitenkaan täysin puhdasta se ilma ole jonka noi imasee sisuksiinsa, saati sitten hiekkatiet mitä joutuu joskus pakostakin ajamaan.
              Eh siis tottakai tuohon pitää laittaa kotelo eteen, ja jos nyt katsot raceheadin sivua niin kaikkiin muihin on tarjolla hiilari ja muovikoteloa, jonka päähän tulee tietenkin kaikki tarvittavat ilmamäärämittarit ja sen eteen lisää koteloa ja sinne suodatin.

              Sitä ei ole vain vielä ehditty valmistaa.
              Z3 coupé individual

              F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
              E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

              Comment

              • naukkis
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2004
                • 1222
                • Jyväskylä

                Originally posted by Pazi88 View Post
                Ei saa kuin 240 astetta/9,7mm vakio nostimilla.
                Ainakin R-koneistukselta löytyi profiili jossa oli muistaakseni 232 astetta millin nostolla, ts noin 262 astetta nollanostolla. Bolt on vakioromuilla, nokkien hionta maksaa sen reilut parisataa. Ihan eka viritys mitä M52:een tai 50:een kannattaa tehdä, vakionokat kun ovat sen 228 astetta nollanostolla ja ylärekisteri on täysin kuollut.

                Comment

                • naukkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 1222
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by Skarpa View Post
                  Tässä omia arveluita: Pelkkä trumpettimainen imutorvi, joka saa imeä ilmaa vapaasti, on optimaalinen muoto ilman virtausta ajatellen. Muotoiltu painekotelo saattaa herkästi heikentää ilman virtausta, ellei se ole hyvin suunniteltu. Konehuoneen ilma on kuitenkin kuumaa. Isolla ja avaralla painekotelolla pyritään pitämään ilman virtaus imutorviin mahdollisimman rajoittamattomana ja vapaana mutta samalla kuitenkin ottamaan tuoretta, kylmää imuilmaa auton keulalta.

                  Jos ja kun se painekotelo on oikein mitoitettu se on resonanssiviritetty, ts paine kotelossa nousee viritystaajuudella korkeammaksi kuin vallitseva ilmanpaine. Resonanssitaajuudella paine kotelossa voi nousta helposti kymmenkunta prosenttia vallitsevaa ilmanpainetta suuremmaksi.

                  Comment

                  • Remotion
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 15255
                    • Ajamisen Iloa

                    Originally posted by naukkis View Post
                    Ainakin R-koneistukselta löytyi profiili jossa oli muistaakseni 232 astetta millin nostolla, ts noin 262 astetta nollanostolla. Bolt on vakioromuilla, nokkien hionta maksaa sen reilut parisataa. Ihan eka viritys mitä M52:een tai 50:een kannattaa tehdä, vakionokat kun ovat sen 228 astetta nollanostolla ja ylärekisteri on täysin kuollut.
                    Paljonko vakio venttiileillä ja nostajilla uskaltaa laittaa? Jos RPM pidetään alle 7000...

                    Miten tuo profiilin nosto tehdään hiomalla? keskiosaa kavennetaan ja laitetaan paksummat laakerit tms korkeammat liukupinnat?
                    Z3 coupé individual

                    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                    Comment

                    • naukkis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2004
                      • 1222
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by Remotion View Post
                      Paljonko vakio venttiileillä ja nostajilla uskaltaa laittaa? Jos RPM pidetään alle 7000...

                      Miten tuo profiilin nosto tehdään hiomalla? keskiosaa kavennetaan ja laitetaan paksummat laakerit tms korkeammat liukupinnat?
                      No ei nokan profiili juuri vaikuta kestävyyteen ellei mennä johonkin äärimmäisyyksiin. Pitempi aukioloaika tietysti vähentää hydraulinostimen täyttymisaikaa eli todennäköisesti nostaja ehtoopuolella kuolee vähän aikaisemmin mitä pidempi nokan aukiolo-aika.

                      Nokkaa hiotessa perusympyrää pienennetään joka kompensoidaan pois, pienillä muutoksilla asiaan riittää ihan normaali välystensäätö, hydraulinostajilla siis nostaja säätää välyksen automaattisesti oikeaksi.

                      Comment

                      • Remotion
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2003
                        • 15255
                        • Ajamisen Iloa

                        Millä arvoilla mahtuu vielä pyöriä ilman että venttiilit osuu mäntiin...
                        Ja eikös puristussuhde jotenkin kulje käsikädessä, jos nokkia kiristää paljon?
                        Z3 coupé individual

                        F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                        E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                        Comment

                        • naukkis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 1222
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by Remotion View Post
                          Millä arvoilla mahtuu vielä pyöriä ilman että venttiilit osuu mäntiin...
                          Ja eikös puristussuhde jotenkin kulje käsikädessä, jos nokkia kiristää paljon?
                          M52 on DOHC-kone eli nokat voi ajoittaa niin että venttiilit eivät osu mäntiin oli nokka-akseli melkein millainen tahansa.

                          Dynaaminen puristussuhde laskee myöhäisellä imuventtiilin sulkeutumiskohdalla joten mitä kireämpi nokka-akseli sen suuremmaksi puristussuhteen voi tarvittaessa nostaa ilman nakutusta, ts mikään pakkoliitto näiden välillä ei ole. M52 omaa vielä muuttuvan imunokka-akselin ajoituksen joten imuventtiilin sulkeutusmiskohdan voi pitää vakiona vakiota kireämmillä nokillakin halutessaan.

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            Originally posted by Remotion View Post
                            Millä arvoilla mahtuu vielä pyöriä ilman että venttiilit osuu mäntiin...
                            Ja eikös puristussuhde jotenkin kulje käsikädessä, jos nokkia kiristää paljon?
                            Käännän kysymyksesi toisinpäin. Jos joku vastaisi että sietää x mm YKK-nostoa ilman ongelmia, niin kasaisitko koneen sellaisilla spekseillä ilman että joka tapauksessa tarkastat itse mittaamalla?

                            Puristussuhteesta. Mä tuijotan oman kasailun kanssa ainoastaan dynaamista puristussuhdetta. Se lasketaan karkeesti siitä kohtaa missä imu menee kiinni puristustahdin jo alettua. enemmän asteita kepissä, todellinen puristus alkaa myöhemmin jolloin puristuspaine ei kasva välttämättä liian suureksi vaikka staattinen puristussuhde olis mitä. Isku/veivisuhde luonnollisesti vaikuttaa siihen millä korkeudella muki on @ x astetta JAKK.
                            Ylläoleva on yksinkertaistus siitä mitä minulle on viisaat opettaneet. Lukijan vastuulla.
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • jannmann
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 5856
                              • Joccis City

                              Originally posted by Remotion View Post
                              http://racehead.com.au/products-page...50-52-itb-kit/

                              Tuossa on oikean kokoiset läppikset 28:n.
                              Tätä olen odotellut mutta airboxi uupuu vielä...

                              PPF:llä on tuo hitsattu imusarja joka vissiin turbokäyttöön tehty mutta jotkut olivat kai saaneet hirmuhyviä lukuja vaparissakin.
                              Paljonko budjetti airboxiin? Ei kovin vaikea valmistaa kuitenkaan ton tyyppiseen ratkaisuun missä pitää tehdä pelkkä kotelo.
                              Aprilia RSV4

                              Comment

                              • Remotion
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2003
                                • 15255
                                • Ajamisen Iloa

                                Originally posted by jannmann View Post
                                Paljonko budjetti airboxiin? Ei kovin vaikea valmistaa kuitenkaan ton tyyppiseen ratkaisuun missä pitää tehdä pelkkä kotelo.
                                Mikä nyt työnhakijan budjetti on... Jos joka kuu on lähtökohtaisesti jo miinuksilla niin...
                                Mutta kun katson tuota mun omaa showroomia viimepäiviltä niin ei se mahdottomuus olisi.
                                Mutta tulkitsenko tuon varovaiseksi avaukseksi siitä että olisi intoa tehdä?
                                Z3 coupé individual

                                F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                                E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎