Announcement

Collapse
No announcement yet.

m52b28 virityshaaveiluja ja pari muuta..

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Busch
    BTCF Member
    • Sep 2011
    • 271
    • Seinäjoki/Lapua

    Vähä ehkä lähtee käsistä, mutta onko kukaan miettiny jos normi imusarjaan vaikka m50 lisäis kaks tai kolme samanlaista kaasuläppää lisää? Ei varmaan toimisi järkevästi... :think

    Comment

    • jannmann
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 5856
      • Joccis City

      Originally posted by Remotion View Post
      Mikä nyt työnhakijan budjetti on... Jos joka kuu on lähtökohtaisesti jo miinuksilla niin...
      Mutta kun katson tuota mun omaa showroomia viimepäiviltä niin ei se mahdottomuus olisi.
      Mutta tulkitsenko tuon varovaiseksi avaukseksi siitä että olisi intoa tehdä?
      Voihan sen niin tulkita.
      Aprilia RSV4

      Comment

      • Vauhtivaunu
        BTCF Member
        • Jun 2008
        • 2714
        • P-Karjala

        Originally posted by Busch View Post
        Vähä ehkä lähtee käsistä, mutta onko kukaan miettiny jos normi imusarjaan vaikka m50 lisäis kaks tai kolme samanlaista kaasuläppää lisää? Ei varmaan toimisi järkevästi... :think
        Pösön koneisiin on joku joskus tehnyt ratkaisun jossa molemmissa päissä imusarjaa on kaasuläpät. Koska se on sen mallinen ettei yksi riitä, eikä määrätyissä kilpaluokissa kannata kalliita imusarjoja tehdä tai ostaa. BMW:n imusarjat ei malliltaan ole tällaisia joten hyöty voi jäädä olemattomaksi (eikanata)
        sigpic


        Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

        Comment

        • jmp2002
          BTCF Member
          • Oct 2003
          • 5727
          • Rovaniemi

          Originally posted by Busch View Post
          Vähä ehkä lähtee käsistä, mutta onko kukaan miettiny jos normi imusarjaan vaikka m50 lisäis kaks tai kolme samanlaista kaasuläppää lisää? Ei varmaan toimisi järkevästi... :think
          kemissä eräällä sankarilla on 2.5 koneessa vakio imusarjassa kaks kaasuläppää... olikohan tehoa jonku 230 kieppeillä..
          E30 325i Touring -89
          E30 325i touring -88 m50tbo
          G20 330e M-Sport -20

          Comment

          • jani
            BTCF Member
            • Jul 2002
            • 5157
            • Kuopio

            Originally posted by Skarpa View Post
            . Konehuoneen ilma on kuitenkin kuumaa.
            Laitappa sinne konehuoneeseen anturi ja ylläty kuinka viileää siellä itseasiassa on. Mikäli lämmöt ovat kovat, niin silloin on jotain pielessä.
            F33 435d Mineral-grau metallic
            K40 K1200s sondermodell

            Comment

            • Skarpa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2007
              • 3406
              • Kotka

              Pannaanpa tännekin esille omat kaavailut ja pohdiskelut. Saa kertoa mielipiteitä:

              Pohdiskelin tuossa nokkia, puristussuhdetta ja venttiilikoloja. Nokkien suhteen olen kallistumassa hiottuihin M54B30 nokkaan ja M50 nv nokkaan. Nokat voisi hioa 260-asteisiksi/10,05mm, eli 220 astetta 1mm - 1mm. Nämä nokat ovat koneistajan mukaan suoraan bolt-on. 230 astetta / 10,7 onnistuisi nostinkuppeja muokkaamalla. Tarkistin vielä asian Shrickin katalogista ja myös Schrick lupaa, että heidän 264-asteinen nokkansa sopii koneeseen muutoksitta.

              Muita suunniteltuja muutoksia ovat M54B30 sisuskalut ja nostettu puristussuhde. Mieluiten selviäisin muutoksista ilman, että mäntien venttiilikoloja pitää muokata. Vakion M52B28:n puristussuhde on 10,2 ja paljerako 2,98 mm (2,88 mm tuplavanoksessa). M54 sisuskaluilla männänlaki jää 0,7 mm alemmas. 1mm ohuempi kansipahvi, tai millin höyläys lohkosta onnistuu siis ilman, että männänlaki YKK:ssa tulee juurikaan ylemmäs. Tällöin staattinen puristussuhde asettuu lukemiin 11,1-11,2.

              Polttoaineeksi mulla on kaavailtuna 98E. Urpo_Rotta oli sitä mieltä, että staattinen puristussuhde kannattaisi nostaa silti 12-13 luokkaan, jos se helposti onnistuu. Kyllähän sen saisi ja silloin paljeraoksi tulisi n. 1mm. Venttiilikoloja joutuisi todennäköisesti syventämään pari milliä, jolloin venakolon pohjan ja ylimmän rengasuran välille jäisi n. 1mm tavaraa. Minkähän verran noita vakiomäntiä kärsii työstää:think

              Mittailin vähän noita M54 mäntiä. Männänlaen paksuus on 7,0 mm ja mitta ylimmän männänrenkaan urasta männänlakeen on 4,0 mm. Venttiilikolojen syvyys on n. 1mm.

              EDIT: paljonko nokkaketjun kiristimessä on kiristysvaraa, eli paljonko lohkosta kärsii höylätä?
              Last edited by Skarpa; 28-02-2016, 19:39.
              BMW E30 - Hitsaamisen iloa

              E30 Armo "330i"

              Comment

              • TeemuM
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2006
                • 233
                • Turku

                paljonko nokkaketjun kiristimessä on kiristysvaraa, eli paljonko lohkosta kärsii höylätä?
                Mulla oli otettu 2mm ja siinä ainakin riitti vielä kiristystä ilman kiristimen modaamista.

                Comment

                • Skarpa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2007
                  • 3406
                  • Kotka

                  Kuinkas tuo dynaaminen puristussuhde muuten pitäisi laskea Vanoksen kanssa. Itse miettiessäni tulin siihen tulokseen, että nokan valmistajan ilmoittamasta imuventtiilin sulkeutumishetkestä vähennetään Vanoksen säätövara 12 astetta ja lasketaan sitten sillä arvolla. Tuolla mietiskelemälläni 11.2 staattisella puristuksella sain dynaamiseksi puristussuhteeksi vanoksen perusasennossa 8.0:1 ja aikaistetussa asennossa 8,89:1. Käytin Schrickin 264 nokan arvoja.

                  Edit: S50B30 koneelle laskin dynaamiseksi puristussuhteeksi 8,6
                  Last edited by Skarpa; 29-02-2016, 05:10.
                  BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                  E30 Armo "330i"

                  Comment

                  • Skarpa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2007
                    • 3406
                    • Kotka

                    Sori spämmäys, mutta tämä aihe kiinnostaa minua ja arvelen muillekin hyödylliseksi. Asia koskee dynaamista puristussuhdetta. Se lasketaan samaan tapaan kuin staattinen puristussuhde, mutta iskusta huomoidaan vain se osa, joka tapahtuu imuventtiilin sulkeutumisen jälkeen, koska vasta silloin alkaa seoksen kokoonpuristuminen. Jyrkempi nokka laskee dynaamista puristussuhdetta ja tilanne voidaan kompensoida nostamalla moottorin staattista puristussuhdetta (joka on se, josta yleensä puhutaan) Dynaaminen puristussuhde vaikuttaa suoraan sylinteripaineeseen ja sen kautta moottorin vääntöön ja tehoon.



                    Lisäsin excel-taulukkooni dynaamisen puristussuhteen laskennan. Kun taulukkoon syöttää imuventtiilin sulkeutumisajankohdan, se laskee dynaammisen puristussuhteen vanoksen perusasemassa ja aikaistetussa asemassa. Bemarin vakiomottoreiden laskeskelu tuottaa yllättäviä tuloksia. Netistä kaiveltujen lukujen perusteella yleensä suositellaan pumppubensalle dynaamista puristussuhdetta 7,5-8,5. Joku uskaltaa ehdottaa ysiäkin. Vakiokoneiden arvot tuottivat aika paljon kovempia lukuja. Muutama esimerkki:

                    M50B20 staattinen 10,5 / DCR 9,71
                    M50TUB20 staattinen 11 / DCR 10.08 / DCR vanos 10.34
                    M50TUB25 staattinen 10.5 / DCR 9.41 / DCR vanos 9,68
                    B52B28 staattinen 10.2 / DCR 9.01 / DCR vanos 9,29
                    Eka luku on staattinen puristussuhde, toka dynaaminen PS vanoksen perusasennossa ja kolmas dynaaminen PS vanos kytkettynä.

                    Noita vanos kytkettynä arvoja ei kannata tuijottaa, koska moottorinohjaus ilmeisesti kytkee kytkee vanoksen, jos moottorin sylinteripaine nousisi muuten liian kovaksi. Ilman vanostakin nuo luvut ovat kuitenkin kovia ottaen vielä huomioon, että nämä moottorit ovat kuitenkin 95E:lle tarkoitettuja. Saattaa tietysti johtua siitä, että sylinteritäytös ei ole täydellinen, jolloin sylinteripaine jää laskennallista alhaisemmaksi. Siihen viittaisi se, että S50B30 -moottorille vastaavat arvot ovat 10.7 / 7.7 / 8.9. Ässäkoneessa sylinteritäytös on todennäköisesti parempi kuin peruskoneissa ja vastaavasti dynaamiset puristussuhteet ovat lähempänä perinteisiä virikoneen arvoja.

                    Toinen juttu mitä mietin on, että mahtavatko nuo moottorit nojata Siemensin hyvään nakutuksentunnistukseen, joka tarvittaessa myöhäistää sytytysennakkoa
                    Last edited by Skarpa; 29-02-2016, 10:36.
                    BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                    E30 Armo "330i"

                    Comment

                    • O-Peksi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2007
                      • 2775
                      • Joensuu

                      Entäs, jos unohdatte ton loputtoman laskemisen, ja kasaa moottorin vaan jollain ennestään hyväksi todetulla reseptillä?
                      ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                      Comment

                      • Skarpa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2007
                        • 3406
                        • Kotka

                        Mitäs hauskaa siinä olisi? Sanottakoon, että ei mun moottorin valmistuminen ole tästä laskeskelusta kiinni, tämän on vain oheisharrastus sillä aikaa kun korityöt ja kaikki muu on vielä työn alla. Mutta noin ylimäätään minusta on huomattavasti mielenkiintoisempaa ymmärtää miksi asiat ovat tietyllä tapaa ja tehdä ratkaisut sen mukaan kuin vain kopioida jonkun muun tekemisiä.
                        Last edited by Skarpa; 29-02-2016, 10:41.
                        BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                        E30 Armo "330i"

                        Comment

                        • Urpo_rotta
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 5266
                          • Pirkkala

                          Originally posted by Skarpa View Post
                          Mitäs hauskaa siinä olisi? Sanottakoon, että ei mun moottorin valmistuminen ole tästä laskeskelusta kiinni, tämän on vain oheisharrastus sillä aikaa kun korityöt ja kaikki muu on vielä työn alla. Mutta noin ylimäätään minusta on huomattavasti mielenkiintoisempaa ymmärtää miksi asiat ovat tietyllä tapaa ja tehdä ratkaisut sen mukaan kuin vain kopioida jonkun muun tekemisiä.
                          Samaa mieltä. Itsellä on käsitys että moottorit nojaavat osaltaan myös nakutustunnistuksen varaan jolloin moottorin mekaaniset speksit voivat olla nakutuksen kannalta epäedullisemmat.

                          hyvää pohdintaa kaikenkaikkiaan.

                          Oma alkuperäinen ajatukseni oli lähinnä kompensoida uusien nokkien aiheuttama dynaamisen ps. muutos nostamalla puristusta vähintään vastaava määrä, mikä se sitten lieneekin.

                          Edelleenkään en tunne ko. Moottoria joten jutuni ovat lähinnä ääneen ajattelua.
                          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                          E34 525i -90 twinturbo 427/519

                          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                          Kysy jos tarvetta

                          Comment

                          • jannmann
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 5856
                            • Joccis City

                            Skarpa, lähetä männät samaan paikkaan kuin nokatkin niin Juha jyrsii kolotkin syvemmiksi.

                            Mullakin jouduttiin miettimään kun piti vakion m62 vanoskoneen koloja syventää vielä 1,2mm. Mutta kyllä siihen siltikin jäi vielä meidän mielestä riittävästi materiaali ylimmän männänrenkaan kohdalle.
                            Aprilia RSV4

                            Comment

                            • Matuh
                              BTCF Member
                              • Apr 2013
                              • 3702
                              • Kouvola

                              Originally posted by O-Peksi View Post
                              Entäs, jos unohdatte ton loputtoman laskemisen, ja kasaa moottorin vaan jollain ennestään hyväksi todetulla reseptillä?
                              +1 Ei välttämättä hauskaa mutta toimivaa?
                              E36 328i M50B30 turbo
                              Skoda vRS
                              Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                              Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                              EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                              Comment

                              • naukkis
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2004
                                • 1222
                                • Jyväskylä

                                No jos tarkoitus on hiottaa nokatkin samalla niin eikö ole aika luonnollista upottaa venoja ja antaa mäntien olla rauhassa?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎