Vähä ehkä lähtee käsistä, mutta onko kukaan miettiny jos normi imusarjaan vaikka m50 lisäis kaks tai kolme samanlaista kaasuläppää lisää? Ei varmaan toimisi järkevästi... :think
Announcement
Collapse
No announcement yet.
m52b28 virityshaaveiluja ja pari muuta..
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Remotion View PostMikä nyt työnhakijan budjetti on... Jos joka kuu on lähtökohtaisesti jo miinuksilla niin...
Mutta kun katson tuota mun omaa showroomia viimepäiviltä niin ei se mahdottomuus olisi.
Mutta tulkitsenko tuon varovaiseksi avaukseksi siitä että olisi intoa tehdä?Aprilia RSV4
Comment
-
-
Originally posted by Busch View PostVähä ehkä lähtee käsistä, mutta onko kukaan miettiny jos normi imusarjaan vaikka m50 lisäis kaks tai kolme samanlaista kaasuläppää lisää? Ei varmaan toimisi järkevästi... :thinksigpic
Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.
Comment
-
-
Originally posted by Busch View PostVähä ehkä lähtee käsistä, mutta onko kukaan miettiny jos normi imusarjaan vaikka m50 lisäis kaks tai kolme samanlaista kaasuläppää lisää? Ei varmaan toimisi järkevästi... :thinkE30 325i Touring -89
E30 325i touring -88 m50tbo
G20 330e M-Sport -20
Comment
-
-
Pannaanpa tännekin esille omat kaavailut ja pohdiskelut. Saa kertoa mielipiteitä:
Pohdiskelin tuossa nokkia, puristussuhdetta ja venttiilikoloja. Nokkien suhteen olen kallistumassa hiottuihin M54B30 nokkaan ja M50 nv nokkaan. Nokat voisi hioa 260-asteisiksi/10,05mm, eli 220 astetta 1mm - 1mm. Nämä nokat ovat koneistajan mukaan suoraan bolt-on. 230 astetta / 10,7 onnistuisi nostinkuppeja muokkaamalla. Tarkistin vielä asian Shrickin katalogista ja myös Schrick lupaa, että heidän 264-asteinen nokkansa sopii koneeseen muutoksitta.
Muita suunniteltuja muutoksia ovat M54B30 sisuskalut ja nostettu puristussuhde. Mieluiten selviäisin muutoksista ilman, että mäntien venttiilikoloja pitää muokata. Vakion M52B28:n puristussuhde on 10,2 ja paljerako 2,98 mm (2,88 mm tuplavanoksessa). M54 sisuskaluilla männänlaki jää 0,7 mm alemmas. 1mm ohuempi kansipahvi, tai millin höyläys lohkosta onnistuu siis ilman, että männänlaki YKK:ssa tulee juurikaan ylemmäs. Tällöin staattinen puristussuhde asettuu lukemiin 11,1-11,2.
Polttoaineeksi mulla on kaavailtuna 98E. Urpo_Rotta oli sitä mieltä, että staattinen puristussuhde kannattaisi nostaa silti 12-13 luokkaan, jos se helposti onnistuu. Kyllähän sen saisi ja silloin paljeraoksi tulisi n. 1mm. Venttiilikoloja joutuisi todennäköisesti syventämään pari milliä, jolloin venakolon pohjan ja ylimmän rengasuran välille jäisi n. 1mm tavaraa. Minkähän verran noita vakiomäntiä kärsii työstää:think
Mittailin vähän noita M54 mäntiä. Männänlaen paksuus on 7,0 mm ja mitta ylimmän männänrenkaan urasta männänlakeen on 4,0 mm. Venttiilikolojen syvyys on n. 1mm.
EDIT: paljonko nokkaketjun kiristimessä on kiristysvaraa, eli paljonko lohkosta kärsii höylätä?Last edited by Skarpa; 28-02-2016, 19:39.
Comment
-
-
Kuinkas tuo dynaaminen puristussuhde muuten pitäisi laskea Vanoksen kanssa. Itse miettiessäni tulin siihen tulokseen, että nokan valmistajan ilmoittamasta imuventtiilin sulkeutumishetkestä vähennetään Vanoksen säätövara 12 astetta ja lasketaan sitten sillä arvolla. Tuolla mietiskelemälläni 11.2 staattisella puristuksella sain dynaamiseksi puristussuhteeksi vanoksen perusasennossa 8.0:1 ja aikaistetussa asennossa 8,89:1. Käytin Schrickin 264 nokan arvoja.
Edit: S50B30 koneelle laskin dynaamiseksi puristussuhteeksi 8,6Last edited by Skarpa; 29-02-2016, 05:10.
Comment
-
-
Sori spämmäys, mutta tämä aihe kiinnostaa minua ja arvelen muillekin hyödylliseksi. Asia koskee dynaamista puristussuhdetta. Se lasketaan samaan tapaan kuin staattinen puristussuhde, mutta iskusta huomoidaan vain se osa, joka tapahtuu imuventtiilin sulkeutumisen jälkeen, koska vasta silloin alkaa seoksen kokoonpuristuminen. Jyrkempi nokka laskee dynaamista puristussuhdetta ja tilanne voidaan kompensoida nostamalla moottorin staattista puristussuhdetta (joka on se, josta yleensä puhutaan) Dynaaminen puristussuhde vaikuttaa suoraan sylinteripaineeseen ja sen kautta moottorin vääntöön ja tehoon.
Lisäsin excel-taulukkooni dynaamisen puristussuhteen laskennan. Kun taulukkoon syöttää imuventtiilin sulkeutumisajankohdan, se laskee dynaammisen puristussuhteen vanoksen perusasemassa ja aikaistetussa asemassa. Bemarin vakiomottoreiden laskeskelu tuottaa yllättäviä tuloksia. Netistä kaiveltujen lukujen perusteella yleensä suositellaan pumppubensalle dynaamista puristussuhdetta 7,5-8,5. Joku uskaltaa ehdottaa ysiäkin. Vakiokoneiden arvot tuottivat aika paljon kovempia lukuja. Muutama esimerkki:
M50B20 staattinen 10,5 / DCR 9,71
M50TUB20 staattinen 11 / DCR 10.08 / DCR vanos 10.34
M50TUB25 staattinen 10.5 / DCR 9.41 / DCR vanos 9,68
B52B28 staattinen 10.2 / DCR 9.01 / DCR vanos 9,29
Eka luku on staattinen puristussuhde, toka dynaaminen PS vanoksen perusasennossa ja kolmas dynaaminen PS vanos kytkettynä.
Noita vanos kytkettynä arvoja ei kannata tuijottaa, koska moottorinohjaus ilmeisesti kytkee kytkee vanoksen, jos moottorin sylinteripaine nousisi muuten liian kovaksi. Ilman vanostakin nuo luvut ovat kuitenkin kovia ottaen vielä huomioon, että nämä moottorit ovat kuitenkin 95E:lle tarkoitettuja. Saattaa tietysti johtua siitä, että sylinteritäytös ei ole täydellinen, jolloin sylinteripaine jää laskennallista alhaisemmaksi. Siihen viittaisi se, että S50B30 -moottorille vastaavat arvot ovat 10.7 / 7.7 / 8.9. Ässäkoneessa sylinteritäytös on todennäköisesti parempi kuin peruskoneissa ja vastaavasti dynaamiset puristussuhteet ovat lähempänä perinteisiä virikoneen arvoja.
Toinen juttu mitä mietin on, että mahtavatko nuo moottorit nojata Siemensin hyvään nakutuksentunnistukseen, joka tarvittaessa myöhäistää sytytysennakkoaLast edited by Skarpa; 29-02-2016, 10:36.
Comment
-
-
Entäs, jos unohdatte ton loputtoman laskemisen, ja kasaa moottorin vaan jollain ennestään hyväksi todetulla reseptillä?ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset
Comment
-
-
Mitäs hauskaa siinä olisi? Sanottakoon, että ei mun moottorin valmistuminen ole tästä laskeskelusta kiinni, tämän on vain oheisharrastus sillä aikaa kun korityöt ja kaikki muu on vielä työn alla. Mutta noin ylimäätään minusta on huomattavasti mielenkiintoisempaa ymmärtää miksi asiat ovat tietyllä tapaa ja tehdä ratkaisut sen mukaan kuin vain kopioida jonkun muun tekemisiä.Last edited by Skarpa; 29-02-2016, 10:41.
Comment
-
-
Originally posted by Skarpa View PostMitäs hauskaa siinä olisi? Sanottakoon, että ei mun moottorin valmistuminen ole tästä laskeskelusta kiinni, tämän on vain oheisharrastus sillä aikaa kun korityöt ja kaikki muu on vielä työn alla. Mutta noin ylimäätään minusta on huomattavasti mielenkiintoisempaa ymmärtää miksi asiat ovat tietyllä tapaa ja tehdä ratkaisut sen mukaan kuin vain kopioida jonkun muun tekemisiä.
hyvää pohdintaa kaikenkaikkiaan.
Oma alkuperäinen ajatukseni oli lähinnä kompensoida uusien nokkien aiheuttama dynaamisen ps. muutos nostamalla puristusta vähintään vastaava määrä, mikä se sitten lieneekin.
Edelleenkään en tunne ko. Moottoria joten jutuni ovat lähinnä ääneen ajattelua.E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
-
Skarpa, lähetä männät samaan paikkaan kuin nokatkin niin Juha jyrsii kolotkin syvemmiksi.
Mullakin jouduttiin miettimään kun piti vakion m62 vanoskoneen koloja syventää vielä 1,2mm. Mutta kyllä siihen siltikin jäi vielä meidän mielestä riittävästi materiaali ylimmän männänrenkaan kohdalle.Aprilia RSV4
Comment
-
-
Originally posted by O-Peksi View PostEntäs, jos unohdatte ton loputtoman laskemisen, ja kasaa moottorin vaan jollain ennestään hyväksi todetulla reseptillä?E36 328i M50B30 turbo
Skoda vRS
Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu
EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91
Comment
-
Comment