Originally posted by Pazi88
View Post
m52b28 virityshaaveiluja ja pari muuta..
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
Originally posted by Pazi88 View PostMinäkin mietin eka, mutta uus s50 maffikin maksaa rahaa, ja sit sille pitäs ostaa törkyhintanen silikooni "elbow", koska s50 maf on isompi. Sekä väsätä se sopimaan ilmansuoatinkoteloon (tai hommata se s50 suodatinkotelo).
Tuo s50 maf virtaa näköjään tolla 5 voltin max jännitteellä 837 kg/h, mikä varmasti kyllä riittää, koska tuo m52 vakio toppaa 725 kg/h kohdalle. Jos joku ei tiedä miten nuo MAF:t toimii, niin niille syötetään 12v jännite ja ne antaa pihalle 0-12v riippuen läpivirtaavasta ilmamassasta. ECU kuitenkin nuuskii jännitettä vain 0-5v alueella, eli se ilmamäärä mikä virtaa 5v jännitteellä läpi on maksimi mitä ECU voi mitata. No tähän on kuitenkin semmonen kikka, että laitetaan MAF:n ja ECU:n väliin signaalipiuhaan vastus väliin, jolloin ECU:n mittaama jännite alenee. Täten ECU:n mittaamaa maksimi ilmavirtaa voidaan kasvattaa. Toki ECU:lle on kerrottava MAF kartassa mitä nyt muuttunut tarkoittaa ilmavirtana, muuten kaikke menee ihan pieleen, mutta tämän voi tehdä ihan laskennallisesti.
Äkkiä excelillä laskettuna 470 Ohmin vastus signaalipiuhassa antaisi maksimi 5 voltin jännitteellä antais 835.9 kg/h virtausta vakio MAF:lla. Tuo on niin pieni muutos vielä, että toiminee ihan ok, kun vaan laskee uuden MAF kartan. Isommilla vastuksilla kun pitää yleensä vielä käsin hienosäätää. Niin taidampa eka kokeilla ihan vaan vastusta tonne ja koittaa miten pelaa. Helppo palauttaa vakioksi jos ei toimikkaan.
No sit toinen juttu, eli nuo ihan höpöä olevat testo logit ja toimimaton romraider loggeri. Pikku selvittelyjen jälkeen nämä ms41 purkit juttelee neljällä eri protokollalla DS0, DS1, DS2 ja DS3. Jenkkimallin boksit (ms41.1 ja ms41.2) jutelee DS2 protokollalla, mitä tuo romraiderin loggerikin tukee. Euro ms41.0 voi vissiin jutella millä vaan noista neljästä. Tästä syystä romraiderin loggeri ei pelaa euro vehkeissä. Testolla voi koittaa kaikkia neljää eri protokollaa ja kaikki näyttää antavan tuloksia pihalle. No itse ongelma näyttää olevan että ECU:lle lähetettävät komennot on samoja noissa protokollissa, mutta vastaukset näyttää vaihtelevan noiden välillä. Nyt testo näyttäisi olettavan, että kaikkien prokollien vastaukset on samanlaisia (DS2), mutta näköjään tämä ei pidä paikkansa. Tämän vuoksi osa teston loggaamista arvoista on ihan höpöä.
Noh pitää koittaa selvittää mitä protokollaa tuo mun purkki käyttää ja ettiä ja väsätä sitten oikeanlaiset tulkkaukset viesteille.Last edited by Skarpa; 19-10-2016, 14:55.
Leave a comment:
-
Originally posted by Skarpa View PostOho, pitäisköhän mun tehdä oma suoraan S50 maffilla ja ilmansuodatinkotelolla, vaikkei läppiksiä heti kärkeen tuliskaan. Muu löytyykin, mut MAFista on vaan tyhjät kuoret. Seuraavaksi jää sit suuttimet pieniksi.
Tuo s50 maf virtaa näköjään tolla 5 voltin max jännitteellä 837 kg/h, mikä varmasti kyllä riittää, koska tuo m52 vakio toppaa 725 kg/h kohdalle. Jos joku ei tiedä miten nuo MAF:t toimii, niin niille syötetään 12v jännite ja ne antaa pihalle 0-12v riippuen läpivirtaavasta ilmamassasta. ECU kuitenkin nuuskii jännitettä vain 0-5v alueella, eli se ilmamäärä mikä virtaa 5v jännitteellä läpi on maksimi mitä ECU voi mitata. No tähän on kuitenkin semmonen kikka, että laitetaan MAF:n ja ECU:n väliin signaalipiuhaan vastus väliin, jolloin ECU:n mittaama jännite alenee. Täten ECU:n mittaamaa maksimi ilmavirtaa voidaan kasvattaa. Toki ECU:lle on kerrottava MAF kartassa mitä nyt muuttunut tarkoittaa ilmavirtana, muuten kaikke menee ihan pieleen, mutta tämän voi tehdä ihan laskennallisesti.
Äkkiä excelillä laskettuna 470 Ohmin vastus signaalipiuhassa antaisi maksimi 5 voltin jännitteellä antais 835.9 kg/h virtausta vakio MAF:lla. Tuo on niin pieni muutos vielä, että toiminee ihan ok, kun vaan laskee uuden MAF kartan. Isommilla vastuksilla kun pitää yleensä vielä käsin hienosäätää. Niin taidampa eka kokeilla ihan vaan vastusta tonne ja koittaa miten pelaa. Helppo palauttaa vakioksi jos ei toimikkaan.
No sit toinen juttu, eli nuo ihan höpöä olevat testo logit ja toimimaton romraider loggeri. Pikku selvittelyjen jälkeen nämä ms41 purkit juttelee neljällä eri protokollalla DS0, DS1, DS2 ja DS3. Jenkkimallin boksit (ms41.1 ja ms41.2) jutelee DS2 protokollalla, mitä tuo romraiderin loggerikin tukee. Euro ms41.0 voi vissiin jutella millä vaan noista neljästä. Tästä syystä romraiderin loggeri ei pelaa euro vehkeissä. Testolla voi koittaa kaikkia neljää eri protokollaa ja kaikki näyttää antavan tuloksia pihalle. No itse ongelma näyttää olevan että ECU:lle lähetettävät komennot on samoja noissa protokollissa, mutta vastaukset näyttää vaihtelevan noiden välillä. Nyt testo näyttäisi olettavan, että kaikkien prokollien vastaukset on samanlaisia (DS2), mutta näköjään tämä ei pidä paikkansa. Tämän vuoksi osa teston loggaamista arvoista on ihan höpöä.
Noh pitää koittaa selvittää mitä protokollaa tuo mun purkki käyttää ja ettiä ja väsätä sitten oikeanlaiset tulkkaukset viesteille.
Leave a comment:
-
Originally posted by Pazi88 View PostKyllä siellä prkl loppu MAF kesken heittämällä. Vissiin ihan hyvin hengittelee, kun jenkki m3:ssa on sama MAF kuten remotion jo kertoikin
Pitänee siis ruveta vastuksia viritteleen tai hommata se s50 MAF.
Leave a comment:
-
Originally posted by Skarpa View PostKoita saada kuntoon, niin saat sitten vetää mun purkkiin saman ohjelman lähtökohdaksi.
Ei pelannu romraiderin loggeri ekalla yrityksellä ei. Mut kokeilin testolla ottaa ihan raaka-dataa pihalle, kun nuo lasketut on ihan höpöä. Tässä valkoinen käppyrä on kierrosluku ja punanen MAF-jännite:
Kyllä siellä prkl loppu MAF kesken heittämällä. Vissiin ihan hyvin hengittelee, kun jenkki m3:ssa on sama MAF kuten remotion jo kertoikin
Pitänee siis ruveta vastuksia viritteleen tai hommata se s50 MAF.
Leave a comment:
-
Originally posted by Pazi88 View PostJoo ei taida olla tulpat ainakaan. Melko pahoja ongelmia loggauksen kanssa, kun ei millään tahdo pysyä yhteys koko täyskaasuvedon ajan päällä, vaan pätkäsee jossain välissä. Mut yhden login sain otettua ja tuossa näkyy oleellinen:
Eli jostain x-syystä 6,5k jälkeen alkaa suutinten aukioloaika häröilemään. Kuorma käyttäytyy samalla tavalla. Mut mut noiden teston logien arvot on jotain ihan höpöä kuorman, ruiskutusajan ja ilmamassan osalta, että niistä ei voi päätellä missä päin karttaa mennään. Pitää kokeilla josko romraiderin oman loggerin sais pelaamaan ms41.0:lla, vaikka se virallisesti pelaa vain ms41.1 ja ms41.2 versioilla.
Leave a comment:
-
On mielenkiintoinen nähdä , muuttaako teho tai vääntökäyrää entisestään 68mm kaasuläppä. Siitähän on puolen ja toiseen väitelty, mutta tuleepa nyt testattua sekin. Tarkoitus olisi penkissä käydä. Tuosta on ennestään muistaakseni 234hv/289nm lappu olemassa. Ihan vakio ilmansuodattimella. Muuta tuolle ei tämän jälkeen juurikaan kannata tehdäkkään. Sais tuon maagisen 240hv rikki, niin sitten olisin tyytyväinen.Nokat, m50imusarja, käärmeenpesät ja uusisofta tuossa jo on.
Leave a comment:
-
Originally posted by Remotion View PostVeikkaan vahvasti että tulpat. S52B32:sessa on sama maffi kuin meillä lukemani perusteella eli pitäisi riittää hyvin.
Eli jostain x-syystä 6,5k jälkeen alkaa suutinten aukioloaika häröilemään. Kuorma käyttäytyy samalla tavalla. Mut mut noiden teston logien arvot on jotain ihan höpöä kuorman, ruiskutusajan ja ilmamassan osalta, että niistä ei voi päätellä missä päin karttaa mennään. Pitää kokeilla josko romraiderin oman loggerin sais pelaamaan ms41.0:lla, vaikka se virallisesti pelaa vain ms41.1 ja ms41.2 versioilla.
Leave a comment:
-
Vastasin jo Remotionille privalla, mutta pannaan tämmekin:
Päätyneliön suhteen ei tarvitse tehdä mitään epämääräisiä patentteja. Sitä ei vain pysty käyttämään nokan ajoituksessa, koska se ei tule kannen suuntaisesti silloin, kun nokka on kohdallaan, vaan jää vinoon. Nokka tarvitsee ajoittaa heittokellolla, eli panee heittokellon kärjen ykkössylinterin nostajan yläpintaa vasten, nollaa sen nostajan yläasennossa ja sitten kääntää nokkaa niin, että YKK:ssa on haluttu määrä venttiilin avautumaa. Usein käytetty arvo virinokilla on imuventtiili ja pakoventtiili molemmat 1,0mm auki YKK:ssa.
Leave a comment:
-
Originally posted by Pazi88 View PostMutta mutta. Vaikka tuo alkaa olla jo ajettavissa säädöissä, niin 6000-7000 välillä prötäilee aika pahasti. Pitää koittaa jos tänään kerkeäis logata mitä ihmettä siellä tapahtuu. Kuuleeko se nakutusta vai meneekö laihalle vai loppuuko peräti maf kesken :think Toki voi olla ttä mun vanhat tulpatkin on jo tiensä päässä
Skarpa laitoin privaa. Kertokaa sen päätyneliön kanssa pelaamisesta tuossa M50 NV nokassa.
Jenkeissä monilla S52 koneisten nokkien myynnit takunneet, liukupnnoista selvästi hilseilee pinta ja jopa lohkeilee.Last edited by Remotion; 18-10-2016, 22:44.
Leave a comment:
-
Originally posted by Skarpa View PostMietin hetken, miksi Schleizerin nokissa joudutaan jyrkemmissä nokissa pienentämään perusympyrää, mutta hetken pohdittuani totesin, että heillä loppuu varmaan muuten valuaihiosta työvarat kesken. :think Hinta ei ole mitenkään tolkuton. Minkähän verran rahdeista tarvii maksaa?
Leave a comment:
-
Originally posted by Matuh View PostEikös tuon Maffin saanut jollaa diodi hommalla niin kasvatettua sitä skaalaa :think
Leave a comment:
-
Eikös tuon Maffin saanut jollaa diodi hommalla niin kasvatettua sitä skaalaa :think
Leave a comment:
-
Originally posted by Remotion View PostPazi88, laitat siis pakopuolelle nimenomaan imupuolen M50NV nokan?
Eli osanumero: 11 31 1 718 885 ?
En taida tuollaista laittaa, hinta yli 500€ ja käytettynä 80-luvun lopun osa ei kiitos.
Monilla ollut S52B32 nokissakin jo sanomista kun ovat irrottaneet koneista niitä.
Kyllä muuten sinunkin kannattaisi ihan kunnon ohjelmointi dynossa tehdä.
Ymmärrä toki tuon pelon käytetyille nokille, kun varsinkin vanhemmissa bemarin keinuvipukoneissa tuo nokkien kuluminen on ihan oikea ongelma.
Mut m5x koneissa ei ole kyllä yhtäkään edes lievästi kulunutta nokkaa tullu vastaan.
Ja mitäpä sitä penkkiin viemään, kun itsekkin voi tehdäms41:ssä on helppo säätää nakurajalle, kun moottorinohjaus ilmottelee nakutuksesta jo hyvissä ajoin. Ja bensakartta menee kun saa laajakaistan kytkettyä paikalleen.
Säätämisestä puheenollen, niin nostin tyhjäkäyntiä n.150 rpm, niin käy jo paljon kevyemmin, eikä stumppaile kun kaasua näpyttelee. Että siltä osalta ei tarvinnu muita muutoksia. Vanoksen poiskytkennän siirsin 5000 kohdalle, niin nyt ei persedyno ainakaan sano mitään probleemaa siltä osin. Pitää vielä logata vanos kokonaan päällä ja pois tarkka poiskytkentä kohta. Eli siis kuorma/ilmamäärä käppyröistä katsoo missä kohtaa ne risteää ja poiskytkentä joku 100rpm siitä alemmaksi.
Sitten muita havaintoja. Liikennevaloista kun lähti kiihdyttämään, niin ekan sekunnin ajan kone on ihan kuollut ja sit vasta lähtee vetämään. Vähän vaikutti siltä, että nyt s52 nokan ja bbtb:n kanssa vanos taitaa kytkeytyä päälle liian myöhään. ms41 päättelee kierrosluvun ja tps:n avulla pitäkö vanos kytkeä päälle ja romraiderissa tuo löytyy tps:n osalta kartasta "Detection - Light/Heavy Throttle".
Pienentelin tuosta tarvittavaa tps avautumaa, niin sai tuonkin ongelman korjattua. Nyt lähtee heti vetämään kunnolla.
Tuossa samalla kuin tein muutakin muutoksia, niin koitin poistaa m52:lle tyypillisen kierrosten leijumisen ja siinä aika hyvin onnistuinkin. Vähän vielä joutuu säätämään, et saa kokonaan pois. Lisäksi muokkasin rajoittimesta agressiivisemman. Tämä ei minun video, vaan herran joka kerto miten modi tehdään. Mut about samalta kuulostaa mullakin: http://pazi88.kuvat.fi/kuvat/random+...1476372894.mp4
Mutta mutta. Vaikka tuo alkaa olla jo ajettavissa säädöissä, niin 6000-7000 välillä prötäilee aika pahasti. Pitää koittaa jos tänään kerkeäis logata mitä ihmettä siellä tapahtuu. Kuuleeko se nakutusta vai meneekö laihalle vai loppuuko peräti maf kesken :think Toki voi olla ttä mun vanhat tulpatkin on jo tiensä päässä
Leave a comment:
-
Originally posted by Remotion View PostPazi88, laitat siis pakopuolelle nimenomaan imupuolen M50NV nokan?
Eli osanumero: 11 31 1 718 885 ?
En taida tuollaista laittaa, hinta yli 500€ ja käytettynä 80-luvun lopun osa ei kiitos.
Monilla ollut S52B32 nokissakin jo sanomista kun ovat irrottaneet koneista niitä.
Kyllä muuten sinunkin kannattaisi ihan kunnon ohjelmointi dynossa tehdä.
Vastausta tuli Schleizeriltä:
exhaust 244°, lift 9.7 mm (Ro812.12)
inlet 252° , lift 9.7 mm (Ro562.16)
inlet 256° , lift 9.85 mm (Ro563.14)
inlet 260° , lift 10.0 mm (Ro564.14)
Our standard exhaust camshaft for this kind of engine is sold out in the moment:
exhaust 252°, lift 9.7 mm.
Eli kahta eri pakonokkaa ja kolmea eri imunokkaa, isompiakin saa mutta menevät pienennetyllä perusympyrällä, joita tässä esim kmn:n jaakobinpainia seuratessa on voinut ihmetellä. Enkä kyllä laittaisi koskaan enkä mihinkään.
Hinnat oli karvan yli 400€ / nenäkeppi.Ei noita tosiaan uusina ole osteltu, vaan NV imunokka on budjettiratkaisu nimenomaan, koska niitä saa käytettynä edullisesti. M50 venttiilikoneisto ei tuota nokalle kovin suuria kuormia, joten käytetyt nokat ovat yleensä hyvässä kunnossa toisin kuin aiemmissa keinuvipukoneissa. Osan kunto toki on syytä arvioida, kuten käytetyn osan kohdalla aina, mutta noita on onneksi maailma täynnä. Nokka voi olla B20 tai B25 koneesta. Niillä on samat speksit, 240 astetta ja 9,7 mm nostoa. Eroa on vain nokan ajoituksessa, eli päätyneliön asennossa, jota ei muutenkaaan voi käyttää, kun imunokan heittää pakopuolelle. Ps. multa voit ostaa erittäin hyväkuntosen nokan.
Mietin hetken, miksi Schleizerin nokissa joudutaan jyrkemmissä nokissa pienentämään perusympyrää, mutta hetken pohdittuani totesin, että heillä loppuu varmaan muuten valuaihiosta työvarat kesken. :think Hinta ei ole mitenkään tolkuton. Minkähän verran rahdeista tarvii maksaa?Last edited by Skarpa; 18-10-2016, 13:05.
Leave a comment:
Leave a comment: