Announcement

Collapse
No announcement yet.

m52b28 virityshaaveiluja ja pari muuta..

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mörökölli
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 1735
    • Turku

    Ei remmicoupe ainakaan mitään tutissut. Siinä oli samat nokkaspeksit ku sulla, ja millin nostolla ykk. Eli imupuoli miedompi.
    www.nenifab.com

    Comment

    • naukkis
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1222
      • Jyväskylä

      Originally posted by Pazi88 View Post
      Kysytäämpä guruilta, että voiko epäsopivat nokat aiheuttaa pahaa tutinaa moottoriin?

      Ongelmana on siis tossa mun e30:ssä oleva turbo m52b28, jonka olen nyt muuten saanut hyvin pelaamaan. Mutta nyt kun kaikki muut ongelmat on selätetty, niin jäljellä on jäänyt paha tutina 2000-4000 alueella. Siis niin paha, että kardaani hakkaa tunneliin ja koko auto tärisee.

      Kone on siis periaatteessa vakio lukuunottamatta ahdinta, suuttimia, m50b20nv imunokkaa pakonokkana ja RE85 polttoainetta. Kun ahtimen ottaa pois pelistä ei ongelma katoa mihinkään, mutta jos lähtee 1000rpm asti vedättään isolla vaihteella niin että 2,5k menee jo ylipaineen puolelle, ei tutinaa ilmene. Säädöillä ei tuota tutinaa saa pois, mitä nyt överi paksuilla seoksilla ja 10 astetta myöhäsillä ennakoilla saa sen laimennettua melko miedoksi.

      Olen tuota koittanu tutkia, mutta en enään keksi muuta syytä kuin tuo pakonokka. Se kun on 240 astetta ja 9,7 mm, kun imu on 228 astetta ja 9mm. Kaikissa vakionokissa imu on aina järempi, tai samoilla spekseillä kuin pako. Ei edes noissa virinokissa ole pakonokka järempi. Niin voiko tuo nyt aiheuttaa tuon tutinan, kun alkaa loppua ideat kesken?
      Sulta tippuu sylintereitä pois pelistä noilla kierroksilla syystä tai toisesta. Nokilla ei ole väliä eikä varsinkaan miedoilla nokilla, sata astetta suuremmilla aukioloajoillakin nokista johtuvat käyntiongelmat on vain tyhjäkäyntikierrosalueella.

      Mikä moottorinohjaus?

      Edit: Mullakin tekee noin alueella 1500-3000 E85:llä pintakaasulla kun overlappia on liikaa eli pakokaasuntakaisinkierrätystä liikaa, ts vanos pitää pitää myöhäisellä pintakaasulla E85:llä melko pitkään. Mutta mulla on 30-40 astetta enemmän kummassakin nokassa ja ne on ajoitette perusasetuksessakin suurelle overlapille mutta likistyksiäkin on vakiota enemmän. Mutta oleellisin taitaa olla se vanos eli mahdollisesti vakionenilläkin(oleellista pakovenan sulkeutumisasteet, onko tuo pakonokka ajoitettu myöhäiselle?) E85:llä homma kusee jos vanos on aikaisella liian pienellä kuormituksella. M52 ei tästä tykkää, monella muulla moottorityypillä E85:n kulutus saadaan pieneksi pintakaasun todella suurella overlapilla.
      Last edited by naukkis; 21-08-2015, 19:28.

      Comment

      • pazq
        BTCF Member
        • Jan 2008
        • 3166
        • 47200

        Onkohan vaikutus millanen kun on yksi m50 imusarja tossa silputtuna ja lyhennettynä vajaa 10cm putkia? Ongelma on vain liimaus takaisin. 3 eri liimaa kokeiltu ja tein vielä 2mm rst latukasta tuet millä on pultattu nuo yhteen muttei silti kestä saumasta vaan aukeaa aina hitusen. Meinasin nyt kokeilla tuota koneen asennuksen yhteydessä mutta huomasinkin sen taas saumasta irvistävän.

        Eli kysymys kuuluu: mikä on oikea liima/tapa naittaa noi takas yhteen?
        Meinasin jo sorvauttaa holkit sinne sisälle ja niitata ne kiinni mutta jäi vain ajatustasolle silti
        Ja koneena siis m50b"30"

        Comment

        • jannmann
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 5856
          • Joccis City

          Originally posted by pazq View Post
          Onkohan vaikutus millanen kun on yksi m50 imusarja tossa silputtuna ja lyhennettynä vajaa 10cm putkia? Ongelma on vain liimaus takaisin. 3 eri liimaa kokeiltu ja tein vielä 2mm rst latukasta tuet millä on pultattu nuo yhteen muttei silti kestä saumasta vaan aukeaa aina hitusen. Meinasin nyt kokeilla tuota koneen asennuksen yhteydessä mutta huomasinkin sen taas saumasta irvistävän.

          Eli kysymys kuuluu: mikä on oikea liima/tapa naittaa noi takas yhteen?
          Meinasin jo sorvauttaa holkit sinne sisälle ja niitata ne kiinni mutta jäi vain ajatustasolle silti
          Ja koneena siis m50b"30"
          Mitä liimoja olet kokeilut?

          Ite kokeilisin liimata tollasta 3M DP490 liimalla.
          Aprilia RSV4

          Comment

          • bemmeri
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2006
            • 4181

            Kentin rabitbondia. On kallis, mutta hyvä ja kestävä. Liimasin M60 imusarjan tötteröt sillä ja hyvin tarttui kiinni. Oletettavasti vastaavaa muovia m50 imusarjassa. Ottaa metalliin, lasiin yms yhtälailla.
            EVERYTHING | WORKS

            Comment

            • Freak
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2003
              • 2539
              • .

              Riippuen toki siitä mistä olet sarjaasi lyhentänyt, mutta minä kokeilisin liiman sijaan/kanssa silikoniletkun pätkiä ja klemmareita. Tartuntapinta liimalle on lopulta aika pieni ja imusarjan kammio kaasuläppineen melko painava. Tärinää ja liikettä saattaa tulla tuista huolimatta.
              Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

              Vanha Uuden liiton mies...

              Comment

              • jmp2002
                BTCF Member
                • Oct 2003
                • 5727
                • Rovaniemi

                mikäs idea on lyhentää imusarjaa?
                E30 325i Touring -89
                E30 325i touring -88 m50tbo
                G20 330e M-Sport -20

                Comment

                • naukkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 1222
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by jmp2002 View Post
                  mikäs idea on lyhentää imusarjaa?
                  Saadaan viritystaajuutta nostettua. Tosin M50-sarjan viritystaajuus on muutenkin todella korkea, varsinkin virinokille kannattaisi ennemmin pidentää putkia....

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11083
                    • Oulu

                    Originally posted by naukkis View Post
                    Sulta tippuu sylintereitä pois pelistä noilla kierroksilla syystä tai toisesta. Nokilla ei ole väliä eikä varsinkaan miedoilla nokilla, sata astetta suuremmilla aukioloajoillakin nokista johtuvat käyntiongelmat on vain tyhjäkäyntikierrosalueella.

                    Mikä moottorinohjaus?

                    Edit: Mullakin tekee noin alueella 1500-3000 E85:llä pintakaasulla kun overlappia on liikaa eli pakokaasuntakaisinkierrätystä liikaa, ts vanos pitää pitää myöhäisellä pintakaasulla E85:llä melko pitkään. Mutta mulla on 30-40 astetta enemmän kummassakin nokassa ja ne on ajoitette perusasetuksessakin suurelle overlapille mutta likistyksiäkin on vakiota enemmän. Mutta oleellisin taitaa olla se vanos eli mahdollisesti vakionenilläkin(oleellista pakovenan sulkeutumisasteet, onko tuo pakonokka ajoitettu myöhäiselle?) E85:llä homma kusee jos vanos on aikaisella liian pienellä kuormituksella. M52 ei tästä tykkää, monella muulla moottorityypillä E85:n kulutus saadaan pieneksi pintakaasun todella suurella overlapilla.
                    Moottorinohjauksena on megasquirt. Enkä usko että varsinaisesti puuttuis pyttyjä pelistä pois, koska pakoäänet on ihan normaalit tuon täristyksen aikanaja. Eikä myöskään mitään häiriöitä ole kierrosluvun lukemisessa. Vanoksella ei oikeestaan ole tohon tutinaan vaikutusta, oli kummassa asennossa vaan. Vanoksen kytkemis kohdalla on kyllä aika suuri merkitys koneen käyttäytymiseen, mutta tutinaan se ei vaikuta. Pakonokka on millin auki ykk:ssa.

                    EDIT pitääkö tuota koittaa sit ajaa vähän bensalla, että näkis johtuuko vika vain RE85:stä.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • naukkis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2004
                      • 1222
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by Pazi88 View Post
                      Moottorinohjauksena on megasquirt. Enkä usko että varsinaisesti puuttuis pyttyjä pelistä pois, koska pakoäänet on ihan normaalit tuon täristyksen aikanaja. Eikä myöskään mitään häiriöitä ole kierrosluvun lukemisessa. Vanoksella ei oikeestaan ole tohon tutinaan vaikutusta, oli kummassa asennossa vaan. Vanoksen kytkemis kohdalla on kyllä aika suuri merkitys koneen käyttäytymiseen, mutta tutinaan se ei vaikuta. Pakonokka on millin auki ykk:ssa.

                      EDIT pitääkö tuota koittaa sit ajaa vähän bensalla, että näkis johtuuko vika vain RE85:stä.
                      No kyllä sen saa RE85:lläkin toimimaan. Eli jos rytkyttää kardaania niin joko sylintereitä jää syttymättä tai syttyy aivan liian aikaisin. Jälkimmäisen aiheuttaa se liika pakokaasun takaisinkierrätys mun tapauksessa mutta voi sen aiheuttaa myös esim laiha seos ja liian kuumat tulpat tai jokin muu kuuma kohta palotilassa. Pakoäänethän ovat suht normaalit jos potkii vain liian syttyennakon takia takaisinpäin.

                      Comment

                      • O-Peksi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2007
                        • 2775
                        • Joensuu

                        Oliko Pazi88 siulla peruskone nyt varmasti ehjä? Jäsenyys taas vanhentunut, niin en nää siun topikkia. Omassa koneessahan miulla oli vastaavaa tärinäongelmaa (vapaalla kaasuttaessa tosin), ja sehän johtui rikkoontuneista männänrengasväleistä ja sitä kautta epätasaisesta palamisesta. Ohivuodot ja puristuspaineet mitattu?
                        ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                        Comment

                        • Pazi88
                          Moderator
                          • Jan 2007
                          • 11083
                          • Oulu

                          Originally posted by O-Peksi View Post
                          Oliko Pazi88 siulla peruskone nyt varmasti ehjä? Jäsenyys taas vanhentunut, niin en nää siun topikkia. Omassa koneessahan miulla oli vastaavaa tärinäongelmaa (vapaalla kaasuttaessa tosin), ja sehän johtui rikkoontuneista männänrengasväleistä ja sitä kautta epätasaisesta palamisesta. Ohivuodot ja puristuspaineet mitattu?
                          Pitäs se olla. Vasta ennen partyjä käytin koneen levällään, kun oli kiertokanki mutkalla. Ei ollu sillonkaan männänrengasvälit rikki ja remontin jälkeen puristukset oli kohdillaan (ja on edelleen). Ohivuotomittausta en oo tehny, kun ei oo raskinu ostaa mittaria

                          Tulpan on nyt ngk bkr8eix, ihan kaiken varalta just sen takia jos tulppa ois liian kuuma, mutta ei vaikuttanu ko. vikaan. Nuo tulpat autto kyllä siihen, kun aiemmilla bkr7ek tulpilla tyhjäkäynti rötki 0,5 mm kärkivälillä ja ahdoilla pätki välillä 0,8 mm kärkivälillä (ei siis jaksanu sytyttää noin isolla kärkivälillä).

                          Instagram, YouTube kanava
                          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                          Comment

                          • O-Peksi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2007
                            • 2775
                            • Joensuu

                            Veikkaan, että noi kasit on liian kylmät.
                            ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                            Comment

                            • Pazi88
                              Moderator
                              • Jan 2007
                              • 11083
                              • Oulu

                              Originally posted by O-Peksi View Post
                              Veikkaan, että noi kasit on liian kylmät.
                              Eipä nuo ole nokeentunu, että tuskin haittaa vaikka kylmät oiskin

                              Instagram, YouTube kanava
                              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                              Comment

                              • pazq
                                BTCF Member
                                • Jan 2008
                                • 3166
                                • 47200

                                Originally posted by bemmeri View Post
                                Kentin rabitbondia. On kallis, mutta hyvä ja kestävä. Liimasin M60 imusarjan tötteröt sillä ja hyvin tarttui kiinni. Oletettavasti vastaavaa muovia m50 imusarjassa. Ottaa metalliin, lasiin yms yhtälailla.
                                Viimeisin veto oli jollain kentin tavaralla mutta irvisti silti saumasta kun sain kirrattua ton paikalleen.
                                Originally posted by jannmann View Post
                                Mitä liimoja olet kokeilut?

                                Ite kokeilisin liimata tollasta 3M DP490 liimalla.
                                2k epoksia joka oli aivan liian kovaa, "muovihitsaus" tököttiä joka meni kans liian kovaksi/hauraaksi ja sitten sitä kentin kamaa, en muista mitä tarkemmin.
                                Originally posted by Freak View Post
                                Riippuen toki siitä mistä olet sarjaasi lyhentänyt, mutta minä kokeilisin liiman sijaan/kanssa silikoniletkun pätkiä ja klemmareita. Tartuntapinta liimalle on lopulta aika pieni ja imusarjan kammio kaasuläppineen melko painava. Tärinää ja liikettä saattaa tulla tuista huolimatta.
                                Vedin sahalla poikki just suutinkiskon kiinnityksien yläpuolelta ja siitä kammiosta pari cm putkia jätin. Eli kurvit jäi pois. Toki viistoon ne leikkasin ettei ihan pystyyn jäänyt mutta vähän kuitenkin vrt vakioon. Nuo silaripätkätkin kävi mielessä mutta kun ne putket on välistä kiinni toisissaan enkä viittinyt niitä leikata pois.

                                Originally posted by jmp2002 View Post
                                mikäs idea on lyhentää imusarjaa?
                                No ideahan oli vaan kokeilla että mihin vetoalue sijoittuu enkä löytänyt kenenkään tehneen vastaavaa. Kaverilta sain ton jollain markoilla niin meinasin kokeilla että kuinka käy, ei sen kummempaa..

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎