Announcement

Collapse
No announcement yet.

M10 -aiheisia kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pazq
    BTCF Member
    • Jan 2008
    • 3167
    • 47200

    Taai sit vaan ajaa kovempaa kun muut niitten kilopulttien kans ite otin joskus e46 m3:sta kiinni suorilla ja mutkissa jäin ja lopuksi meinas kaide tulla vastaan kun jarrut hävis aivan totaalisesti ahvenistolla. Varmaan kuranesteet ollu ja zimmermaneissa kaikki reijät tukkeessa pölystä. Kiva oli silt ajaai lempsan perässä nokipilvessä

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      Sananen asiaa tähän väliin. Jos joku pohtii läppärunkojen asentamista M10-moottoriin niin nyt voin kokemuksesta sanoa, että esimerkiksi noi ämmäläisen rungot kannattas vaan vetää päästä poikki ja hitsata M10n laipat. Silloin pystyisi käyttämään M10:n suutinpaikkoja, suutimen asento ja paikka olisi kanavaan sopiva.
      Kannen vesilähtö on ONGELMA, mun setupissa on 30mm paksu adapteri jonka läpi menee jäähdytinneste. Kaikesta mulkkaamisesta huolimatta läppisten laipasta joutuu hiomaan ykköspytyn putkesta nurkan pois. Aivan perseestä saada tiiviiksi. Plus tietty toi adapteri tuo runkoja ulospäin ja tila on muutenkin KORTILLA jos on normi jarrukamat konehuoneessa. Ja se adapteri on 3 kiloa lisää keulaan. Jotku toiset rungot saattas olla sopivammat, noi 46mm per reikä, vähä luulen että ne ylikokoiset jopa 2,3 litraseen ämmään. Vakio M10 imee 105 hevosvoiman edestä ilmaa yhden 47mm holen läpi.. Hankin noi koska sylinteriväli on valmiiksi oikea 100mm, noissa on KUNNOLLINEN ilmanjako ja säätö joutokäynnille, samoin joutokäyntimoottorille. Tuningläpistä myös usein puuttuu mahollisuus kunnolliseen mekaaniseen synkkaukseen ja alipainesynkkaus voi puuttua kokonaan. Ja onhan toi plenumin designi aivan omaa luokkaansa. Sisäänmenoreikä on 100mm joten ilma virtaa niin hitaasti että varmasti jakautuu tasan torvien kesken. Toisaalta sille pitää itte rakennella tukijalka M10:iin.
      Myöskin laturi mahtuu olemaan vain jos hankkii niin lyhyen hihnan että ei meinaa mennä paikalleen. Laturi on käytännössä kiinni öljysuodatinjalassa tässä asennossa.

      Plenumin alanurkkaan saa myös tehdä melkosesti tilaa starttia varten kuten edellä keskusteltiin. 2 millisestä kun tekee niin koppa kevenee . Koppaa en jättäisi hevin poiskaan, ilman sitä pytyt imee minkälämpöistä ilmaa mikäkin, ja minkä määrän sattuu. Enkä keksi miten noi torvet pystyy toimimaan jos pää on tulpattu vaahtomuovilla. Ja yleensä sen suotimen sisukset saa ettiä pakoputkesta.
      Last edited by petrolhead; 19-02-2017, 12:59.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • peltone
        BTCF Member
        • Jan 2005
        • 8092
        • Willähde

        Oon nyt yrittäny pähkäillä ja etsiä itse mutta kun ei mene jakeluun ni ei mene

        M10, K-jetronic ruiskulla, Imusarja 1273701, stanssattu E ja vuosi -81. Eli 318i imusarja.
        Kansi, stanssattu vuosi -82, 1,6/2-1,8/2. Lueskelin että pitäs kuitenki lukea E21 tai 1,8 tms?

        Sitte,

        318i / 77 kW (105 hv), puristussuhde 10:1
        316 / 66kW (90 hv), puristussuhde 9,5:1

        Olen siis purkamassa ko. ruiskumottia ja mietin että saanko noita hyötyjä tuon ruiskun kannella, männät vissiin eri joten nekin pitäisi ottaa?
        Eli jos laitan tuohon 316 weberin viemään kaasarimottiin noi osat niin parantuuko motti hieman vai häviääkö hyödyt ruiskun hävittämällä päältä?

        Haaveilenko turhasta ja unohdan suosiolla?
        E30 316 -87
        E91 325i -06
        E61 530d -06
        F10 520d -14
        ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

        Comment

        • Vauhtivaunu
          BTCF Member
          • Jun 2008
          • 2714
          • P-Karjala

          Originally posted by peltone View Post
          M10, K-jetronic ruiskulla, Imusarja 1273701, stanssattu E ja vuosi -81. Eli 318i imusarja.
          Kansi, stanssattu vuosi -82, 1,6/2-1,8/2. Lueskelin että pitäs kuitenki lukea E21 tai 1,8 tms?
          Siis onko nuo samassa koneessa? Siinä on laitettu ruiskuimusarja kaasarikoneen pienireikäiseen kanteen kiinni. Ruiskun kanssa olisi paras olla isoreikäinen kansi. Jää muuten iso rappu imusarjan ja kannen väliin.


          Originally posted by peltone View Post
          Olen siis purkamassa ko. ruiskumottia ja mietin että saanko noita hyötyjä tuon ruiskun kannella, männät vissiin eri joten nekin pitäisi ottaa?
          Eli jos laitan tuohon 316 weberin viemään kaasarimottiin noi osat niin parantuuko motti hieman vai häviääkö hyödyt ruiskun hävittämällä päältä?

          1.8i kansi käy suoraan 1,6/2-1,8/2 kannen paikalle. Männän patti on samanlainen. Mulla on kaasarikoneen alakerta ja tuo 1,8i kansi.


          Kyllähän sillä koojetillä saa hieman sivistyneemmän käynnin jos se on kunnossa.

          Ps. Onko sulla ne koojetin suuttimet tuossa 1,6/2-1,8/2 kannessa kiinni?
          Last edited by Vauhtivaunu; 08-06-2017, 11:24.
          sigpic


          Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            Originally posted by peltone View Post
            Oon nyt yrittäny pähkäillä ja etsiä itse mutta kun ei mene jakeluun ni ei mene

            M10, K-jetronic ruiskulla, Imusarja 1273701, stanssattu E ja vuosi -81. Eli 318i imusarja.
            Kansi, stanssattu vuosi -82, 1,6/2-1,8/2. Lueskelin että pitäs kuitenki lukea E21 tai 1,8 tms?

            Sitte,

            318i / 77 kW (105 hv), puristussuhde 10:1
            316 / 66kW (90 hv), puristussuhde 9,5:1

            Olen siis purkamassa ko. ruiskumottia ja mietin että saanko noita hyötyjä tuon ruiskun kannella, männät vissiin eri joten nekin pitäisi ottaa?
            Eli jos laitan tuohon 316 weberin viemään kaasarimottiin noi osat niin parantuuko motti hieman vai häviääkö hyödyt ruiskun hävittämällä päältä?

            Haaveilenko turhasta ja unohdan suosiolla?
            Mä en saa nyt päähäni millainen toi K-jet ruiskumoottori on tai sen kansi. Joka tapauksessa, jos siinä on isot venttiilit (lautanen 46/38) niin siinä kai oletettavasti on isot kanavat. Siitä menee seos läpi aivan helvetisti paremmin kuin pikkureikäisestä kannesta.
            Aina sanotaan että M10-moottorissa tietyt mukit ja ja kansi on pari ja ne ei mene ristiin. Oma havaintoni on että niitten yhteensopivuus selviää kokeilemalla. Siinä aiheessa kun ollaan, toistan itseäni sanomalla että reilu puristussuhteen nostaminen on parhaita modeja mille vaan M10-moottorille. Siis jos vaihtoehtoisista kokoonpanoista joutuu valitsemaan niin ottasin aina sen jolla saa eniten ruttua. Toki ideaalimaailmassa meillä kaikilla ois 2200cc ja yli 12 ruttuja ja 8000 rpm.
            Missä kunnossa siinä kannessa on keinut, nokka, ohjurit?
            Last edited by petrolhead; 08-06-2017, 11:42.
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • peltone
              BTCF Member
              • Jan 2005
              • 8092
              • Willähde

              Siis sitä mä tässä niiku ihmettelenki et kaikki tieto mitä oon nyt yrittäny sisäistää ni kertoo sitä että kannessa pitäs lukea jotai muuta ku tuo 1,6/2-1,8/2

              Ja kyllä, kone kokonaisena vielä autossa paikallaan. Näillä osilla :think





              Näkeekö tästä mitään?



              Tän tarkemmin en ole asiaa vielä tutkinut, lähinnä ajattelin ensin kysellä onko koneen osista autooni mitään hyötyä
              Jos siis Weberillä jatkaa ajelua. Vai kannattaisiko tuo ruisku asentaa kokonaisuudessaan..
              Onko vaivan väärti tuohon DMTL verrattuna..

              Tarkoitus olisi kuitenkin silti purkaa ja ottaa osat talteen ja purkaessa tutkia että mitä vittua tuo on syöny sisääsä.
              E30 316 -87
              E91 325i -06
              E61 530d -06
              F10 520d -14
              ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16465
                • Asikkala

                Kaasarikoneen kannelta vaikuttaa, ettei olisi koko kone kaasariversio ? Kannattaako/onko hyötyä :think Ei jos tosiaan on kaasarikansi. Näyttää olevan e21 joten sullahan on harvinaista herkkua. Tietysti läpimätähän tuo varmaan on.

                Comment

                • peltone
                  BTCF Member
                  • Jan 2005
                  • 8092
                  • Willähde

                  Originally posted by jr66 View Post
                  Kaasarikoneen kannelta vaikuttaa, ettei olisi koko kone kaasariversio ? Kannattaako/onko hyötyä :think Ei jos tosiaan on kaasarikansi. Näyttää olevan e21 joten sullahan on harvinaista herkkua. Tietysti läpimätähän tuo varmaan on.
                  Joo ei en mä rupee vaihtaa omaani turhaan samoja osia. Sillä lähin kyselemää että onko tämä joku oma viritys
                  Täytyy tsekkaa purkamalla mitä tossa on oikeesti tehty, miten ja millä osilla.

                  Kyllä, E21 mulla ja toinen kyllä tuohon rapeutee Saan mä tuosta ainaki peltipakosarjan käyttöö jos ei muuta Ja K-jetronic talteen taikka harvinaista herkkua jollekki enemmän tarvitsevalle..
                  E30 316 -87
                  E91 325i -06
                  E61 530d -06
                  F10 520d -14
                  ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16465
                    • Asikkala

                    Originally posted by peltone View Post
                    Joo ei en mä rupee vaihtaa omaani turhaan samoja osia. Sillä lähin kyselemää että onko tämä joku oma viritys
                    Täytyy tsekkaa purkamalla mitä tossa on oikeesti tehty, miten ja millä osilla.

                    Kyllä, E21 mulla ja toinen kyllä tuohon rapeutee Saan mä tuosta ainaki peltipakosarjan käyttöö jos ei muuta Ja K-jetronic talteen taikka harvinaista herkkua jollekki enemmän tarvitsevalle..
                    Onko pa-pumppu, suodatin ja kilkkeet orkkispaikalla perän vieressä ?

                    Comment

                    • Vauhtivaunu
                      BTCF Member
                      • Jun 2008
                      • 2714
                      • P-Karjala

                      Originally posted by peltone View Post
                      onko tämä joku oma viritys
                      On. Aidossa M10 K-jetronicissa suuttimet on kannessa. Mulla nimittäin on sellainen kansi koneessa kiinni. Ja kannessa siis "1.8i"-merkintä. Sulla on näköjään L-jetronicin imusarja johon sitten joku on sovittanut nuo k-jetin suuttimet.

                      Ps. on tietysti mahdollista että tuo on tehtaalta lähtenyt joku erikoinen yhdistelmä osia. Eniten mietityttää tuo suuttimien sijoitus imusarjaan. Näkyykö että niihin olisi tehty jotain pidikkeitä itse tms.
                      Last edited by Vauhtivaunu; 08-06-2017, 15:51.
                      sigpic


                      Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                      Comment

                      • Vauhtivaunu
                        BTCF Member
                        • Jun 2008
                        • 2714
                        • P-Karjala



                        Siinä siis 1.8i K-jet kansi ja L-jetronicin imusarja. Kannattaa huomata ylemmässä kuvassa: kannessa on kiinnitys alkuperäiselle tk-venttiilille.
                        sigpic


                        Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                        Comment

                        • peltone
                          BTCF Member
                          • Jan 2005
                          • 8092
                          • Willähde

                          Kiitos erittäin paljon vastauksista! Lähen kohta purkaa mottii ja sit selvii lisää.
                          E30 316 -87
                          E91 325i -06
                          E61 530d -06
                          F10 520d -14
                          ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                          Comment

                          • JJT
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6694
                            • .......

                            Tuollaisessa imusarjassa k-jet suuttimet on joku omatekele. 2-litraisessa k-jet moottorissa suuttimet on imusarjassa, mutta se onkin ihan erilainen.
                            E: Sulla on siis kaasarikoneen kansi ja 1,8 k-jet imusarja johon joku on suuttimet laittanut.
                            Last edited by JJT; 08-06-2017, 22:17.
                            Myyn:
                            M10/20/52 E30-E36 osia

                            Comment

                            • peltone
                              BTCF Member
                              • Jan 2005
                              • 8092
                              • Willähde

                              Näinhän se oli


                              E30 316 -87
                              E91 325i -06
                              E61 530d -06
                              F10 520d -14
                              ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                              Comment

                              • JJT
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 6694
                                • .......

                                Ohjauspaineensäädin ei välttämättä toimi ihan optimaalisesti tuossa imuputken päälllä
                                Myyn:
                                M10/20/52 E30-E36 osia

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎