Announcement

Collapse
No announcement yet.

M10 viritys ja rakennus topic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pazq
    BTCF Member
    • Jan 2008
    • 3167
    • 47200

    Sama homma rahikaisella. 304 kiinni ja 3500 jälkeen alkoi menemään plussalle ahdot. Tosin itellä 14# pesällä ja seuraava on 16# pesällä oleva ja rankemmilla ahdoilla. Tosi vaisut on kyllä ahto/teholukemat. Mullakin tuli jo 36xhv/1,2bar. Tekis mieli koittaa sitä shcrikin 336asteista ylikireessä vaparissa ihan mielenkiinnosta. :think

    Comment

    • KingOnTheRoad
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2005
      • 573
      • Kemijärvi

      Kyllä nokan ajoitus on kunnossa. Oliko sulla vakionokalla tuo 411hv? itsellänikin ihmetyttää tuo teho ja varsinkin väännön vähyys. Toki olosuhteet vaikuttivat tehoon merkittävästi, kun imulämmötkin huiteli 50-60astetta. Taidan laittaa tilaukseen tuon 304 nokan ja kokeilla sillä. Väännön puute kielisi siitä, että ei ahdin saa täyttöä vakionokalla ja siihen tulokseen tultiin penkittäjän kanssakin.
      E21 315 m10b20 TIC 420hp/500Nm @1.9bar
      E36 328i coupe -95 "UXI"
      Polaris RMK 800 Nordic edition-15
      Yamaha yz250 -02

      Comment

      • PeteS
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 2766
        • Ylivieska

        Originally posted by bmw2002 View Post
        Vertailuksi itsellä oli aikanaan vakio osista kasatulla moottorilla, isolla garretin ahtimella, dellortoilla ja lähes vakiosytkällä 317hv/440nm @ 1,1bar. Myöhemmin vastaavasti Je männillä, s14 h-profiili kiertokangilla, schrickin 304 nokalla ja moottorinohjaus megalla 411hv/600nm @ 1,5bar.
        Originally posted by KingOnTheRoad View Post
        Oliko sulla vakionokalla tuo 411hv?
        Saanen vastata.
        Originally posted by EGoman
        on kyllä mahtavat nuo sun lenson kopiot
        Satakertaa ennemmin M10-1,8i, kuin tuo kammottava paskakasa M20B20.
        E21 315 -81, E39 530iA, Skoda Octavia Rs

        Comment

        • bmw2002
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 669
          • Ylivieska

          Originally posted by KingOnTheRoad View Post
          Kyllä nokan ajoitus on kunnossa. Oliko sulla vakionokalla tuo 411hv? itsellänikin ihmetyttää tuo teho ja varsinkin väännön vähyys. Toki olosuhteet vaikuttivat tehoon merkittävästi, kun imulämmötkin huiteli 50-60astetta. Taidan laittaa tilaukseen tuon 304 nokan ja kokeilla sillä. Väännön puute kielisi siitä, että ei ahdin saa täyttöä vakionokalla ja siihen tulokseen tultiin penkittäjän kanssakin.
          Pete tuossa jo vastasikin tuohon nokka asiaan. Tuossa voi kyllä olla perää, että moottori ei vaan hengitä tarpeeksi tuolle isolle ahtimelle vakionokalla. Tulipa tuossa sellainenkin juttu mieleen, että yksi tuttu taisi kertoa joskus mitanneensa 370hv vakionokalla ja sen jälkeen teho ei ollut noussut vaikka kuinka oli ahtoja ruuvattu ylemmäs. Eli jossain noilla tietämillä tulee varmaankin vakionokan rajat vastaan. Varmasti myös korkeat imulämmöt vaikuttavat osaltaan tulokseen. Oliko muuten nuo sun tulokset pyöriltä vai moottorilta? Minkälailset ennakot sytkällä? Omia en nyt tähän hätään muista, mutta voin tsekata säätöläppäriltä tallilla käydessä.
          f11 520d -11
          e10 2002 2.0 turbo -75
          e46 320i sedan -00 "projektiaihio"
          ex: 2 x e39, 2 x e34, 2 x e46, 2 x e30, e32, e28

          Comment

          • KingOnTheRoad
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2005
            • 573
            • Kemijärvi

            Originally posted by bmw2002 View Post
            Pete tuossa jo vastasikin tuohon nokka asiaan. Tuossa voi kyllä olla perää, että moottori ei vaan hengitä tarpeeksi tuolle isolle ahtimelle vakionokalla. Tulipa tuossa sellainenkin juttu mieleen, että yksi tuttu taisi kertoa joskus mitanneensa 370hv vakionokalla ja sen jälkeen teho ei ollut noussut vaikka kuinka oli ahtoja ruuvattu ylemmäs. Eli jossain noilla tietämillä tulee varmaankin vakionokan rajat vastaan. Varmasti myös korkeat imulämmöt vaikuttavat osaltaan tulokseen. Oliko muuten nuo sun tulokset pyöriltä vai moottorilta? Minkälailset ennakot sytkällä? Omia en nyt tähän hätään muista, mutta voin tsekata säätöläppäriltä tallilla käydessä.
            Ahdot näyttikin olevan 1.86 bar tuolla 315hp. Ajettiin tämän vedon jälkeen vielä 2.4bar yksi veto ja tehoa tuli 327hp ja vääntö pysyi 350nm paikkeilla. Eli virtaus sieltä loppuu. Pyöriltä mitattu teho 205kw. Ennakkon vilkaisen iltapäivällä.
            E21 315 m10b20 TIC 420hp/500Nm @1.9bar
            E36 328i coupe -95 "UXI"
            Polaris RMK 800 Nordic edition-15
            Yamaha yz250 -02

            Comment

            • bmw2002
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 669
              • Ylivieska

              Max. kierroksilla ~7400rpm ennakot itsellä 11 astetta, painetta se 1,5bar. Parhaalla vääntöalueella(4500-6000rpm) kierroksista ja ahdoista riippuen 11-13 astetta.

              Edit. Tuossa alla vielä tehokäppyrä toissa kesältä, vakio kannella ja 304 nokalla. Huomaa selvästi että kannesta loppui vakio kanavilla virtaus kesken, kun käyrä kääntyy alas jo 4800rpm jälkeen, eli reserviä vielä olisi. Viime kesänä portatulla kannella ja kunnon r-seeteillä vaikutti jo aika lupaavalta. Kuitenkin juuri kun saatiin säädettyä ja alettiin tehoveto ottaamaan, niin lähti vesi roppu irti, joten tehot jäi vielä mittaamatta. Uusi mittaus tulossa lähiaikoina, kun en sitten enää loppukesästä penkkiin ehtinyt. -> http://bmw2002.1g.fi/kuvat/Autot/bmw...2+23.34.35.jpg
              Last edited by bmw2002; 28-05-2014, 20:32.
              f11 520d -11
              e10 2002 2.0 turbo -75
              e46 320i sedan -00 "projektiaihio"
              ex: 2 x e39, 2 x e34, 2 x e46, 2 x e30, e32, e28

              Comment

              • Peksu_M20
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 2122
                • Lahti

                No niin m10 tietäjät. Mihin menevät piuhat virranjakajalta 2kpl? Le jetronic kyseessä m10b18. Ilmeisesti tulevat tuohon ignition unitiin?
                Mahtiala kustom - No connection
                Bmw E21 320A -81 "330i"
                Bmw e30 318is

                Comment

                • vexu524tdic
                  BTCF Member
                  • Jan 2004
                  • 776
                  • Gallia = Kinnula

                  Originally posted by pekka_hirvonen View Post
                  No niin m10 tietäjät. Mihin menevät piuhat virranjakajalta 2kpl? Le jetronic kyseessä m10b18. Ilmeisesti tulevat tuohon ignition unitiin?

                  Siihenhän ne.
                  e70 X5 3.0sd -08
                  f30 320i xdrive -16
                  e30 325i Cabriolet -88 M52b28
                  e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
                  e30 316 -88 2,2TIC M10
                  e21 323i -81 ruostekasa...

                  Comment

                  • vexu524tdic
                    BTCF Member
                    • Jan 2004
                    • 776
                    • Gallia = Kinnula

                    Originally posted by bmw2002 View Post
                    Oma suositukseni on 304, tulee yläkierroksille(+4000) aivan eri malliin voimaa. Omasta mielestä käyttöalue ei ainakaan kaventunut tuolla schrickin nokalla vakioon verrattuna. Tuosta 292 nokasta ei itsellä ole kokemusta, mutta epäilen että sillä ei merkittävää etua saa tuohon kättöalueeseen. Itsellä alkoi ahdinkin heräämään ihan erimalliin jyrkällä nokalla, eli kannattaa se nokka vaihtaa ja kokeilla ennen pakopesän vaihtamista.

                    Vähän kyllä tuntuu vaisulta nuo tehot ja väännöt ahtopaineeseen nähden. Vertailuksi itsellä oli aikanaan vakio osista kasatulla moottorilla, isolla garretin ahtimella, dellortoilla ja lähes vakiosytkällä 317hv/440nm @ 1,1bar. Myöhemmin vastaavasti Je männillä, s14 h-profiili kiertokangilla, schrickin 304 nokalla ja moottorinohjaus megalla 411hv/600nm @ 1,5bar.

                    Onko esim. nokan ajoitus kohdallaan? Kyllä 2 bar ahdoilla pitäisi olla jo lähellä neljää sataa tuon kokoluokan ahtimella vakionokallakin.

                    Todella hyvin on antanut tehoa ja vääntöä vakio osilla.

                    Ylivieskan penkissä perjantaina m10b20 L-jetillä ja HY35 ahtimella 258hv 5550rpm ja 351Nm 4500rpm. Ahtoja noin kilo, sytkässä oli aluksi ahtomyöhästys mutta toimi paremmin kun sen otti pois ja ajoi 318i ennakoilla "korvakuulolta kohilleen" ei nakuttanut.

                    Seos paksunlainen, 11,5-12,5.

                    Edit: Kuplan matalemmat männät, 142 veivit (männät tulee lohkon tasalle), 440 suuttimet, vakio kansi ja nokka.
                    Last edited by vexu524tdic; 15-06-2014, 21:46.
                    e70 X5 3.0sd -08
                    f30 320i xdrive -16
                    e30 325i Cabriolet -88 M52b28
                    e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
                    e30 316 -88 2,2TIC M10
                    e21 323i -81 ruostekasa...

                    Comment

                    • ThemeJ
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2005
                      • 997
                      • Turku/Raahe

                      Mulla oli vakio veiveillä, 2l kampuralla, kuplan männillä (puristukset varmaan jossain kasin pinnassa), shcrikin nokalla, kantta vähän kairattu hukkakipinän kans 270kw 0,8bar paineella. En valitettavasti muista vääntöö enkä sitä millä kierroksilla huipputeho tuli, mutta rajotin tais olla 6000rpm että varmaan melko lähellä sitä.
                      Vastustaako se vakio kansi ja nokka sitte oikeesti nuin paljo ku tuntuu melko matalilla kierroksilla tulevan tuo huipputeho näissä vakiokoneissa.

                      Edit.
                      Epäilen kyllä näitä omia tehoja hiukan tai oikeastaan tuota painetta kun en sitä muualta kattonu ku autogaugen mittarista...
                      Last edited by ThemeJ; 15-06-2014, 21:34.
                      Bmw E30
                      Bmw 2000Touring Scrap
                      Ex. Bmw E30 316
                      Ex. Bmw E36

                      Comment

                      • KingOnTheRoad
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2005
                        • 573
                        • Kemijärvi

                        Mulla ihmetyttää, että vastustaako vakionokka noin julmetusti, mulla portattu ruiskun kansi r-seeteillä kuitenkin. Kokeilen ilman mitään muutoksia tuota 304 nokkaa ja penkitetään se sillä sitten ja siitä voidaan tehdä johtopäätöksiä, että saadaanko sillä 100hv/200nm lisää menohaluja?:think Positiivista kuitenkin, että hienosti kesti ajaa reilusti yli 2kilon paineilla, eikä huohottanut käytännössä yhtään.
                        E21 315 m10b20 TIC 420hp/500Nm @1.9bar
                        E36 328i coupe -95 "UXI"
                        Polaris RMK 800 Nordic edition-15
                        Yamaha yz250 -02

                        Comment

                        • mikkomaa
                          BTCF Member
                          • Apr 2007
                          • 336
                          • Tuusula

                          Jollakin varmaan tietoa..? Jos laitan s14 2,3L kampuran m10 lohkoon niin tarviiko olla s14 veivit? Sopiiko ne ne yhteen vakio mäntien kanssa vai pitääkö hommailla jotkin erikoisemmat? Lähtökoneena m10b18 Entä mahtuuko pyörimään tuo s14 kampura, on kuitenkin melkoisesti isompi ja massiivisempi..

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            Originally posted by mikkomaa View Post
                            Jollakin varmaan tietoa..? Jos laitan s14 2,3L kampuran m10 lohkoon niin tarviiko olla s14 veivit? Sopiiko ne ne yhteen vakio mäntien kanssa vai pitääkö hommailla jotkin erikoisemmat? Lähtökoneena m10b18 Entä mahtuuko pyörimään tuo s14 kampura, on kuitenkin melkoisesti isompi ja massiivisempi..
                            Nopeesti laskettuna S14 veiveillä, S14B23 akselilla ja 10B18 mukeilla, mäntä tulis n 17 mm yli lohkosta.
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • mikkomaa
                              BTCF Member
                              • Apr 2007
                              • 336
                              • Tuusula

                              Originally posted by petrolhead View Post
                              Nopeesti laskettuna S14 veiveillä, S14B23 akselilla ja 10B18 mukeilla, mäntä tulis n 17 mm yli lohkosta.
                              Eli täytyy jatkaa googlettelua ja koittaa ettiä mitä mäntiä noissa on käytetty. Kiitoksia!

                              Comment

                              • Muumi
                                BTCF Member
                                • Oct 2002
                                • 1702
                                • Rovaniemi

                                Originally posted by petrolhead View Post
                                Nopeesti laskettuna S14 veiveillä, S14B23 akselilla ja 10B18 mukeilla, mäntä tulis n 17 mm yli lohkosta.
                                :think Ilmeisesti laskit B23:sen veiveillä, et B20:sen?
                                E24 635csi

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎