Announcement

Collapse
No announcement yet.

M10 viritys ja rakennus topic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Throttle
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2010
    • 793
    • -

    Originally posted by grab_ View Post
    Mutta toimiiko se oikein jos vaihtaa jakajan rattaan?eikö se silloin pyöri toiseen suuntaan joten toimiiko se alipaine kello oikein?tai jos vaihtaa kärjellisen sytkän niin mitä kaikkea sillon menee uusiksi?
    Risa kärjettömän nokka sorviin, poraat päätyyn reiän ja leikkaat rattaan pois.
    Kärjellisen nokka sorviin,hampaat sileäksi ja kärjettömän ratas tiukalla sovitteella kiinni.

    Comment

    • racing02
      BTCF Member
      • Nov 2004
      • 2044
      • Riihimäki

      Originally posted by grab_ View Post
      Mutta toimiiko se oikein jos vaihtaa jakajan rattaan?eikö se silloin pyöri toiseen suuntaan joten toimiiko se alipaine kello oikein?tai jos vaihtaa kärjellisen sytkän niin mitä kaikkea sillon menee uusiksi?
      Ei toimi. Hyvä tilaisuus jättää koko jakaja pois ja mennä suorasytkään vaikka megalla ohjaten. Project creep
      EDIT: Johan tosta megavaihtoehdosta oli juttua tuolla projektissasi.
      Last edited by racing02; 30-09-2014, 10:51.

      Comment

      • didier
        Newbiemmer
        • Nov 2012
        • 11
        • Nummela

        Tulipa eteen seuraavanlainen probleema 2002 kanssa.

        M10 koneeseen asennettu, todella rankasti laskettu kansi. Ongelmana nokkaketjun pituus, eli ketju rallattaa iloisesti, koska on liian pitkä. Tietty varmaankin jo kulunutkin. Kysymys kuuluu saako näihin lyhyempiä ketjuja tai onko joku lyhentänyt vakioketjua?? Taikka olisiko jotain muuta ratkaisua?
        Kyseessä siis tuplaketju.
        BMW2000A vm.1969

        Comment

        • racing02
          BTCF Member
          • Nov 2004
          • 2044
          • Riihimäki

          Kyllähän se kansi on niinkuin pilalla. Ei näistä ikinä kannattaisi ottaa enempää kuin on pakko.
          Tuskin ketjusta kuitenkaan pystyy koko lenkkiparia ottamaan, eikä se siltä väliltä ole mahdollista. Ketjun lyhentäminen kyllä pitäisi onnistua. Jossain diesel-mersussa on kuulemma ollut sama jako mutta paksumpi ketju. Siitä olisi vähän apua mutta en tiedä mikä mersu. Tai sitten joku oma modifikaatiopatentti kiristimeen, mikä ei välttämättä ole pitkäikäinen ratkaisu.

          Comment

          • Tzeimi
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 2067
            • Banshee - Jyväskylä

            Kiristimen kaukaloa kaivamalla saa jonkun milliä tilaa kiristimelle. Paksumpaa kansipahvia teettämään... eli aika vähissä alkaa konstit olla.
            Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
            & 02 tulpo saniteetti dyno




            Älä väkisin, ota isompi vasara.
            If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

            Comment

            • naukkis
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 1222
              • Jyväskylä

              No kyllä nyt koneeseen kuin koneeseen saa nokkaketjun mille tahansa kansikorkeudelle, ei siinä pelkkää kiristäjää pidä säätää vaan ketjuohjurit uudelle linjalle. Ongelmia tulee vain niille jotka eivät jakopäätä syystä tai toisesta osaa/pysty avaamaan.

              Lenkin poisotto on sitten ajankohtaista kun kansi on noin 5mm alkuperäistä matalammalla, tai ketju pahasti venynyt.

              Comment

              • racing02
                BTCF Member
                • Nov 2004
                • 2044
                • Riihimäki

                m10:n omaa ketjunohjainta ei kyllä siirrellä. Se on sellainen muovikikkare mikä just kestää kasassa kun ei edes osu ketjuun. Sitten jos sen siirtää ulos moottorista ja sovittelee tilalle jotain ihan muuta niin voi olla mahdollista. En ole nähnyt kenenkään tehneen.

                Comment

                • vexu524tdic
                  BTCF Member
                  • Jan 2004
                  • 776
                  • Gallia = Kinnula

                  Kiristimen kaukalo pois kokonaan ja mekaaninen kiristin tilalle, onnistuu oem osillakin. Mikäs moottori se olikaan mistä moinen kiristin löytyi?
                  e70 X5 3.0sd -08
                  f30 320i xdrive -16
                  e30 325i Cabriolet -88 M52b28
                  e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
                  e30 316 -88 2,2TIC M10
                  e21 323i -81 ruostekasa...

                  Comment

                  • aisi316
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2006
                    • 409
                    • Suomi

                    hiottu nokka

                    Tunnistaako näistä nokanpäähän stanssatuista merkinnöistä esim. missä hiottu ja speksit? AE 15 A1
                    1502 turbo -77

                    316 m10 2.0 NA -88

                    316i original -90

                    525i touring -03

                    Comment

                    • Taza-
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2014
                      • 33
                      • Järvenpää

                      Tuli ostettua tommonen vuoden 74 2002 bemari projektiksi ja mulla ei ole kaasarimoottorin virityksestä mitään kokemusta muutakuin suzuki peeveestä joten tarvitsisin pientä tieto pläjäystä kaasari m10 moottorin virityksestä.

                      Tässä hieman listaa mitä ite oon katellu/suunnitellut:

                      -Tupla weeberit ilmeisesti näissä käytetään 45 rungolla olevia (?)
                      -Sähköinen bensapumppu ja bensanpaineen säädin
                      -Kannen viilaus ja mahdollinen madallus. Paljonko kantta kannattaa madaltaa ja sen hyötysuhteet?
                      -Jyrkempi nokka (mitä itse olette käyttäneet tieliikenteessä/missä paras hyötysuhde?)
                      -Peltipakosarja marteliuksen tekemä tms.
                      -5-lovinen laatikko vuoden 84 E30 käykö se tohon M10 perään heittämällä?
                      -Kevyempi vauhtipyörä ja jatkeeksi kytkin mikä kestää. Kannattaako keventää vai ostaa suoraan kevyempi kuinka painava?

                      Auto siis tulossa ihan katuautoksi mutta myös yleiseksi leikkikaluksi radalla joten ajomukavuutta ei olla hakemassa mutta ei täysveristä rataohjustakaan.

                      Mitä mun pitää ottaa huomioon näissä hommissa ja mitä pitää parantaa tohon listaan? Teho tavotteet olisi siinä 150-180hp tietämillä. Vissiin ihan realistinen?Kaikki vinkit ja apu on tarpeen

                      Comment

                      • Haatainen
                        BTCF Member
                        • Jul 2009
                        • 1451
                        • Tampere

                        Originally posted by Taza- View Post

                        -Kannen viilaus ja mahdollinen madallus. Paljonko kantta kannattaa madaltaa ja sen hyötysuhteet?
                        Ei kannata madaltaa. Jos haluaa lisää puristuksia, vaihtaa mieluummin mäntiä soveliaammiksi, ja vaikkapa täytehitsaa palotiloja, niin voi tarvittaessa muotoilla mieleisemmäksi

                        Originally posted by Taza- View Post

                        -5-lovinen laatikko vuoden 84 E30 käykö se tohon M10 perään heittämällä?

                        Laatikko käy mekaanisesti paikalleen, mutta tulee nopeusmittarin kanssa murhetta: e30 on sähköisellä nopeusmittarilla, jonka anturi on perässä; vanhemmat vaijerilla. e30 -laatikossa ei ole vaijerille paikkaa. e21:ssä on ollut 5 lovista laatikkoa, missä mittarivaijerille paikka, mutta ovat jossain määrin kiven alla.
                        Alla:
                        E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
                        E24 635Csi -84 Polaris metallic

                        Ennenkin on ollut autoja

                        Comment

                        • BMW323
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2007
                          • 994
                          • kempele

                          Originally posted by Haatainen View Post
                          Laatikko käy mekaanisesti paikalleen, mutta tulee nopeusmittarin kanssa murhetta: e30 on sähköisellä nopeusmittarilla, jonka anturi on perässä; vanhemmat vaijerilla. e30 -laatikossa ei ole vaijerille paikkaa. e21:ssä on ollut 5 lovista laatikkoa, missä mittarivaijerille paikka, mutta ovat jossain määrin kiven alla.
                          eikös se tuu vaijeri muuten laatikon takaosaan? vai muistanko väärin.
                          itellä kävi joskus mielessä että onnistuisko vaihtaa se takakansi siitä jos vain tulee se vaijeri sinne taakse.
                          Nissan Stagea NM35 -01
                          2auto (siisti sivikki -00 jenkki malli.
                          harrastepohjalta E21 316

                          Comment

                          • toho
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2002
                            • 157
                            • Kymenlaakso

                            Muistaakos kukaan että millä sivustolla oli hyvä puisen kuljetustelineen rakennusohje m10 moottorille?
                            Siinä oli tarkat lankkujen mitat telineentekoon.

                            Comment

                            • Neppo
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2006
                              • 721
                              • Laihia

                              Originally posted by toho View Post
                              Muistaakos kukaan että millä sivustolla oli hyvä puisen kuljetustelineen rakennusohje m10 moottorille?
                              Siinä oli tarkat lankkujen mitat telineentekoon.
                              http://www.bmw2002faq.com/_/technica...ansport-s-r123

                              http://www.bmw2002faq.com/topic/1207...ge-cart-stand/

                              Oliko joku noista?

                              Comment

                              • toho
                                Bimmer Rookie
                                • Dec 2002
                                • 157
                                • Kymenlaakso

                                Originally posted by Neppo View Post
                                Juuri tämä, kiitos.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎