Announcement

Collapse
No announcement yet.

M10 viritys ja rakennus topic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Maikkeli
    BTCF Member
    • Aug 2010
    • 1301
    • Nousiainen

    Eikös se l-jetin imusarja riitä ainakin 400hv saakka ja siihen saa pikkuvaivalla modattua isomman kaasuläpän.

    Itse ainakin käytän kyseistä imusarjaa m50 kaasuläpällä.

    Tosin mulla ei oo motti ollu ajossa, eikä ihan hetkeen tule joten omia kokemuksia ei ole. Mutua vaan...
    E30 316 M42TBO -87
    BMW 1502 Turbo -77

    ''It's a bit laggy, but comes on like a shower of shit.''

    Comment

    • billy
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2012
      • 1052
      • Finland

      Originally posted by petrolhead View Post
      Mikä siinä on hankalaa? Voiko johtua siitä että monista läppärungoista puuttuu synkronointi- ja säätömahdollisuuksia? Omissani on mekaaninen säätö (0-90 astetta), alipainesäätö synkkkausta varten, ja "jakotukissa" joutokäynnin säätöruuvi. Ja nuo kai on tarkoitettu tyhjäkäyntimoottorin kanssa toimiviksi.

      Tyhjkäyntimoottorista puheenollen, onko Vauhtivaunulla antaa näkemystä aiheeseen. Käyttäsin mielelläni MSII:n ja läppisten kanssa jotain Bemarin joutokäyntimoottoria. Megan kasaaja/mun konsultti tässä asiassa meinas ettei tarvii,vaikee säätää jos ei oo "baseline"-arvoja pulssisuhteelle, ja taajuuskin kuulemma pitäisi tietää millä sitä ohjataan. Vaatimuksena on joutokäynti lämpimänä alle 1000r/min ja ennen v. 1985 päästöarvot.
      Kyllä taitaa suositella käyttämään m50 kolminapasta megan kanssa.

      Comment

      • Vauhtivaunu
        BTCF Member
        • Jun 2008
        • 2714
        • P-Karjala

        Originally posted by billy View Post
        Kyllä taitaa suositella käyttämään m50 kolminapasta megan kanssa.


        Toimii megan kanssa hyvin, mutta vielä helpommalla pääsee kun hommaa M40-koneen kaksinapaisen TK-venttiilin. Siihen ei tarvitse laittaa kun +12v ja ohjaus megalle. Tottelee melkein samoja asetuksia kun M50-koneen venttiili.


        Ja se läppärungot+ahdin säätövaikeus tulee MAP-arvon rajusta muutoksesta läppärunkojen kanssa. Sama ongelma tulee jos kaasuläppä on liian suuri suhteessa imusarjan tilavuuteen. Läppärungot joutuu säätämään melkein aina Alpha-N algoritmilla ja se taas ei mahdollista suoraan ahtopaineiden summaamista suihkutusmäärän laskentaan. MS1:ssä on ns. hybrid alpha-n ja ms2 sekä ms3:ssa tuplakartat joissa pääkartassa on alpha-n ja erikseen ahtokartta joka "summataan" pääkarttaan. Lisäksi alipaineelta ahtopaineelle siirryttäessä tahtoo olla aina "kuollut kohta". Ne saa hierottua pois mutta työ ei ole läheskään niin helppo kuin yhdellä imusarjan tilavuuteen nähden sopivankokoisella kaasuläpällä.
        sigpic


        Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

        Comment

        • Muumi
          BTCF Member
          • Oct 2002
          • 1702
          • Rovaniemi

          Originally posted by petrolhead View Post
          Tyhjkäyntimoottorista puheenollen, onko Vauhtivaunulla antaa näkemystä aiheeseen. Käyttäsin mielelläni MSII:n ja läppisten kanssa jotain Bemarin joutokäyntimoottoria. Megan kasaaja/mun konsultti tässä asiassa meinas ettei tarvii,vaikee säätää jos ei oo "baseline"-arvoja pulssisuhteelle, ja taajuuskin kuulemma pitäisi tietää millä sitä ohjataan. Vaatimuksena on joutokäynti lämpimänä alle 1000r/min ja ennen v. 1985 päästöarvot.
          Omat moottorit käyneet hienosti alle tonnin tyhjäkäyntiä ilman apumoottoreita, niin läppärungoilla kuin yhdellä läpällä. Tyhjäkäyntimoottori jäi kytkemättä kun toimii ilmanki.
          E24 635csi

          Comment

          • Muumi
            BTCF Member
            • Oct 2002
            • 1702
            • Rovaniemi

            Originally posted by Vauhtivaunu View Post

            Ja se läppärungot+ahdin säätövaikeus tulee MAP-arvon rajusta muutoksesta läppärunkojen kanssa. Sama ongelma tulee jos kaasuläppä on liian suuri suhteessa imusarjan tilavuuteen. Läppärungot joutuu säätämään melkein aina Alpha-N algoritmilla ja se taas ei mahdollista suoraan ahtopaineiden summaamista suihkutusmäärän laskentaan. MS1:ssä on ns. hybrid alpha-n ja ms2 sekä ms3:ssa tuplakartat joissa pääkartassa on alpha-n ja erikseen ahtokartta joka "summataan" pääkarttaan. Lisäksi alipaineelta ahtopaineelle siirryttäessä tahtoo olla aina "kuollut kohta". Ne saa hierottua pois mutta työ ei ole läheskään niin helppo kuin yhdellä imusarjan tilavuuteen nähden sopivankokoisella kaasuläpällä.
            Omakohtaista kokemusta säätämisestä?

            Näin minuakin aikanaan peloteltiin. Ja mietin jo yhden kaasuläpän kokoonpanoa. Mutta onneksi on läpillä, on kyllä hieno ajaa, ei nyi eikä ryi! Hyvä oli/on säätäjä, kiitos vaan Samuli Ikinä mikään oma räpellys ole ollut noin hyvä ajaa.
            Eikä tuossa säätämisessä mennyt mitenkään kauaa. Toki hienosäätöä löyttyy ikuisesti.
            Moottorinohjain ei ole mega, mut liekkö merkitystä.
            E24 635csi

            Comment

            • Muumi
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 1702
              • Rovaniemi

              Originally posted by Vauhtivaunu View Post
              Mitkään männät ei kestä jos kone naulaa. Vakiomännätkin kestää nuo tehot kun moottorissa on säädöt kohdallaan. Jotkuthan on käyttäneet budjettiratkaisuna VW:n takomäntiä ilmeisesti ihan hyvällä menestyksellä :think
              Tönkköjakaja ja tupladellortot. Ainoa moottorista tuleva informaatio oli vedenlämpömittari, kapeakaistalambda, ja omat korvat. Eli säädöt oli varmasti kohdallaan
              Ei kestäny kuplan "takomahlet". Männänlaet painu kuopalle ja tapit taipu.
              Oli ne vaan huonoja

              Mut joo, itse laittaisin vakiomännät ennen kuplan mahleja.
              Tai oikeastaa ihan sama mitkä laittaa, kunhan ei missään tapauksessa laita niitä yleismallin wisecoja mitä eräs nimeltä mainitsematon risto myy.
              E24 635csi

              Comment

              • KingOnTheRoad
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2005
                • 573
                • Kemijärvi

                Originally posted by Muumi View Post
                Tai oikeastaa ihan sama mitkä laittaa, kunhan ei missään tapauksessa laita niitä yleismallin wisecoja mitä eräs nimeltä mainitsematon risto myy.
                Wisecoissahan itsessään ei mitään vikaa ole.
                Kuhan koneistukset tehty kunnolla, poraukset oikeisiin mittoihin yms.

                Ainakin mulla on kestänyt +10tkm +2barin ahdoilla ilman ongelmia
                Ei huohota, eikä syö yhtään öljyä taisavuta tms.
                Mulla on niillä paksuilla olikohan volvon männäntapeilla omat männät ja sorvattu männänlaesta ylimmälle männänrenkaalle muuan kymppi pienemmäksi, ettei männänlaki ala lämmöstä ja paineesta ahdiistamaan.
                E21 315 m10b20 TIC 420hp/500Nm @1.9bar
                E36 328i coupe -95 "UXI"
                Polaris RMK 800 Nordic edition-15
                Yamaha yz250 -02

                Comment

                • Muumi
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 1702
                  • Rovaniemi

                  Originally posted by KingOnTheRoad View Post
                  Wisecoissahan itsessään ei mitään vikaa ole.
                  Kuhan koneistukset tehty kunnolla, poraukset oikeisiin mittoihin yms.

                  Ainakin mulla on kestänyt +10tkm +2barin ahdoilla ilman ongelmia
                  Ei huohota, eikä syö yhtään öljyä taisavuta tms.
                  Mulla on niillä paksuilla olikohan volvon männäntapeilla omat männät ja sorvattu männänlaesta ylimmälle männänrenkaalle muuan kymppi pienemmäksi, ettei männänlaki ala lämmöstä ja paineesta ahdiistamaan.
                  Good for you

                  Juu ei ole ei, täydelliset puolivalmisteet.
                  Ja kyllä, oli oikeat käyntivälykset, olinhan ne itse tehnyt. Ja oli myös pyöritetty sorvissa suunnilleen kuin sinullakin.
                  Ei savuttanut, huohottanut, kilissyt eikä syöny öljyä.
                  Tapit oli vakiot, ne mitkä niissä tuli mukana. Ja poikki meni.
                  Kun katsoo männän pohjaa, sitä kangen yläpään "pesää" , huomaa yhden ison vian mikä saattaa aiheuttaa isoja ongelmia.
                  Tai siis pitäs huomata, itse en tajunnut. Kuten en oo tajunnu enkä osannu monta muutakaan asiaa. Mut nämä onkin täysin omia kokemuksia, ei keltään kuultuja. Ja kohta tähän tulee vinkumaan eräs kaikkitietävä läski turkulainen...
                  Mut se ja sama. Tuolla wiseco rahalla saa parempaakin tavaraa.
                  E24 635csi

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                    Toimii megan kanssa hyvin, mutta vielä helpommalla pääsee kun hommaa M40-koneen kaksinapaisen TK-venttiilin. Siihen ei tarvitse laittaa kun +12v ja ohjaus megalle. Tottelee melkein samoja asetuksia kun M50-koneen venttiili.


                    Ja se läppärungot+ahdin säätövaikeus tulee MAP-arvon rajusta muutoksesta läppärunkojen kanssa. Sama ongelma tulee jos kaasuläppä on liian suuri suhteessa imusarjan tilavuuteen. Läppärungot joutuu säätämään melkein aina Alpha-N algoritmilla ja se taas ei mahdollista suoraan ahtopaineiden summaamista suihkutusmäärän laskentaan. MS1:ssä on ns. hybrid alpha-n ja ms2 sekä ms3:ssa tuplakartat joissa pääkartassa on alpha-n ja erikseen ahtokartta joka "summataan" pääkarttaan. Lisäksi alipaineelta ahtopaineelle siirryttäessä tahtoo olla aina "kuollut kohta". Ne saa hierottua pois mutta työ ei ole läheskään niin helppo kuin yhdellä imusarjan tilavuuteen nähden sopivankokoisella kaasuläpällä.
                    No semmonen M40:n tyhjäkäyntimoottori juurikin löytyy. Kiitos vinkeistä.

                    -Muumi, hyvää infoa
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • Vauhtivaunu
                      BTCF Member
                      • Jun 2008
                      • 2714
                      • P-Karjala

                      Originally posted by Muumi View Post
                      Omakohtaista kokemusta säätämisestä?
                      On sitä jonkunverran tullut harrastettua tässä kymmenen vuoden aikana mitä oon noita megoja rakentanu. Mitenkäs sulla?

                      Originally posted by Muumi View Post
                      Näin minuakin aikanaan peloteltiin. Ja mietin jo yhden kaasuläpän kokoonpanoa. Mutta onneksi on läpillä, on kyllä hieno ajaa, ei nyi eikä ryi! Hyvä oli/on säätäjä, kiitos vaan Samuli Ikinä mikään oma räpellys ole ollut noin hyvä ajaa.
                      Eikä tuossa säätämisessä mennyt mitenkään kauaa. Toki hienosäätöä löyttyy ikuisesti.

                      Sulla on läppärungot ja ahdin varmaankin? Mikä on "ei kauaa"? Jos ammattilainen hieroo täyden työpäivän jarrupenkissä karttoja niin se maksaa. Jos saa osaavan kaverin kaljapalkalla säätämään ja se tehdään ajelemalla niin eihän se silloin tunnu miltään.


                      Ja kuten sanoit, hienosäätöä riittää. Sillä tehdään se lopullinen ajomukavuus.


                      Jokainen tekee omat ratkaisunsa, mutta haluan tuoda keskustelussa esille myös vaihtoehdot. Läppärungot+ahdin ei edelleen ole se helppo vaihtoehto säätövaiheessa.
                      sigpic


                      Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                      Comment

                      • Vauhtivaunu
                        BTCF Member
                        • Jun 2008
                        • 2714
                        • P-Karjala

                        Originally posted by Muumi View Post
                        Tönkköjakaja ja tupladellortot. Ainoa moottorista tuleva informaatio oli vedenlämpömittari, kapeakaistalambda, ja omat korvat. Eli säädöt oli varmasti kohdallaan
                        Ei kestäny kuplan "takomahlet". Männänlaet painu kuopalle ja tapit taipu.
                        Oli ne vaan huonoja
                        Tämä oli varmaan vitsi? Meinaat että "tönkköjakajalla" on ennakkokäyrä ollut sopiva kaikilla kuormitusalueilla ja kapeakaistalambdalla seos kohdallaan?


                        On mulla omakohtaistakin kokemusta mekaanisesta jakajasta kaasariturbossa eikä sitä voi missään olosuhteissa suositella kuin erittäin maltillisille paineille (alle 0.5bar). Kunnollisen ennakkokäyrän hierominen mekaanisella vaatii jakajapenkin jota ei kovin monella ole.


                        Eiköhän se ole nakutus joka ne männät tuhosi.
                        sigpic


                        Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                          +1


                          Mitkään männät ei kestä jos kone naulaa. Vakiomännätkin kestää nuo tehot kun moottorissa on säädöt kohdallaan. Jotkuthan on käyttäneet budjettiratkaisuna VW:n takomäntiä ilmeisesti ihan hyvällä menestyksellä :think
                          Niillä ei tule minkäänlaisia puristuksia vaikka plaanaisi kaiken ihan kuoliaaksi.
                          Männät on minun mielestä aika ylenkatsottu komponentti moottorien rakentamisessa. Miten tollanen 50 heppaseen ilmajäähdytteiseen moottoriin tarkoitettu muki toimii paljon tehokkaammassa vesijäähdytteisessä koneessa. Mikä on oikea muki-sylinterivälys? Minkä mukaan männänrenkaan välykset? Onko tollanen mäntä enemmän vai vähemmän kartiokas tai tynnyrinmuotoinen kuin M10:n? Mä en osaa antaa noihin ainakaan vastausta. Siksi itte laitoin kättä taskuun ja hankin mukit jotka oletettavasti toimii ja puristussuhteen saa about tontille. Nää nyt on vaan tällasia virtuaalivirittäjän hajatelmia.
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • Muumi
                            BTCF Member
                            • Oct 2002
                            • 1702
                            • Rovaniemi

                            Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                            Tämä oli varmaan vitsi? Meinaat että "tönkköjakajalla" on ennakkokäyrä ollut sopiva kaikilla kuormitusalueilla ja kapeakaistalambdalla seos kohdallaan?


                            On mulla omakohtaistakin kokemusta mekaanisesta jakajasta kaasariturbossa eikä sitä voi missään olosuhteissa suositella kuin erittäin maltillisille paineille (alle 0.5bar). Kunnollisen ennakkokäyrän hierominen mekaanisella vaatii jakajapenkin jota ei kovin monella ole.


                            Eiköhän se ole nakutus joka ne männät tuhosi.
                            No jos et hymiöistä ymmärtänyt, oli tarkoitettu huumoriksi!

                            Nakutus ja hehkusysytys ovat tietysti syyllisiä. Ovat kyllä ilkeitä tyyppejä, vasiten rikkovat kaiken.
                            E24 635csi

                            Comment

                            • Vauhtivaunu
                              BTCF Member
                              • Jun 2008
                              • 2714
                              • P-Karjala

                              Originally posted by petrolhead View Post
                              Siksi itte laitoin kättä taskuun ja hankin mukit jotka oletettavasti toimii ja puristussuhteen saa about tontille.
                              Tämähän se aina on se paras ratkaisu. Otin tuon VW:n männän esille kun jotkut on niitä käyttäneet. On se silti enemmän jokkismeininkiä.


                              Jos kunnolliset haluaa niin CP ja Wössner on aika varmoja valintoja.
                              sigpic


                              Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                              Comment

                              • petrolhead
                                Moderator
                                • Feb 2004
                                • 13793
                                • Hyvinkää

                                Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                                Tämähän se aina on se paras ratkaisu. Otin tuon VW:n männän esille kun jotkut on niitä käyttäneet. On se silti enemmän jokkismeininkiä.


                                Jos kunnolliset haluaa niin CP ja Wössner on aika varmoja valintoja.
                                Noissa mun Wössnereissä on koneistuskäpy joka häiritsee mua itteä, ei tod näk vaikuta sektoriaikoihin tai moottorin avaus-tiheyteen. Pyysin myyjää välittämään tiedusteluni kuvien kera Wössnerille että onko tämä virhe mielestänne vai ihan Fine, en saanut koskaan vastausta siihen. No, se on myöhästä nyt, mukit ja kansi on sorvari/CNC-ukon työpinossa . Ne Wössnerin "11,8:1 puristeiset" ei pyöri minkään kannen kanssa sellaisenaan ja pattia tosiaan on niin paljon ettei palotilaa pysty kairaamaan tarpeeksi osumatta seeteihin. Jos/kun ostan männät joskus niin ne on kustom-mukit sitten. You live and you learn

                                Edit: Ko. katalogimännissä on puristuskorkeuttakin sen verran että vaikka lohko on STD-korkeudessa ne tulee 0,9mm yli dekin joten vaki pahvillakaan ei pärjää. Enkä tiedä mistä se 11,8:1 ruttu on repäisty. Laskin että paksumman pahvin kanssa patit sorvattuna ja palotila avarrettuna ollaan lähempänä 12,77:1. Ei ehkä haittaa, mittailin nokkaa joka mulla on, imu menee niin myöhään kiinni että sain dynaamiseksi puristussuhteeksi ~8,6:1. Eikö se oo aikalailla tontilla?
                                Last edited by petrolhead; 28-11-2015, 11:39.
                                2015 VW Crafter
                                1984 BMW 316
                                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎