ISTAn mukaan lähtee, mutta näinköhän sitten kumminkaan käytännössä lähtee.
Ei ollut tänäänkään tehnyt polttoa vaikka ajoin Lahti-Espoo-Lahti reitin tai ainakin luvut viimeisen polton jälkeen olivat vaan kasvaneet. Tosin se pakkopoltto jäi ISTAn mukaan kesken kun en jaksanut ajella pidempään kuin 20 min.
Onkohan tolle tavalliselle poltolle jotain painearvoa millä se lähtee sen tekemään ? Tuntuu silti hurjalta että ei normaalisti tekisi sitä kun on 2500km ajettu vaikkakin paineet oli vielä aika matalat ( 20 - 150 ). Tosin ajo on melkein poikkeuksetta matka-ajoa, mutta siltikin.
Katselin, että ISTAssa oli lämpötila-anturin vastuksen arvot annettu joten täytyy ottaa viikonloppuna irti ja mitata saako siitä mitään selkoa. Itsellä ei tule muuta mieleen kuin anturi viallinen koska todellisuudessa neste on selkeästi kuumempaa kuin mitä mittarit näyttää.
Tässä vielä mihin sensori vaikuttaa ( ei tosin ole sanottu DPF:stä mitään ) ja vastusarvot.
Mikä on ”istan mukaan lähtee”? Mitä regenerointiin liittyvät tekstiarvot sanovat?
Tulkitaanko nyt jotain väärin? Ei se poltto lähde päälle ilman että siihen vaadittavat reunaehdot täyttyy. Mutta lähteekö pakkopoltto päälle jos ehdot ei täyty?
ISTAn mukaan lähtee, mutta näinköhän sitten kumminkaan käytännössä lähtee.
Ei ollut tänäänkään tehnyt polttoa vaikka ajoin Lahti-Espoo-Lahti reitin tai ainakin luvut viimeisen polton jälkeen olivat vaan kasvaneet. Tosin se pakkopoltto jäi ISTAn mukaan kesken kun en jaksanut ajella pidempään kuin 20 min.
Onkohan tolle tavalliselle poltolle jotain painearvoa millä se lähtee sen tekemään ? Tuntuu silti hurjalta että ei normaalisti tekisi sitä kun on 2500km ajettu vaikkakin paineet oli vielä aika matalat ( 20 - 150 ). Tosin ajo on melkein poikkeuksetta matka-ajoa, mutta siltikin.
Katselin, että ISTAssa oli lämpötila-anturin vastuksen arvot annettu joten täytyy ottaa viikonloppuna irti ja mitata saako siitä mitään selkoa. Itsellä ei tule muuta mieleen kuin anturi viallinen koska todellisuudessa neste on selkeästi kuumempaa kuin mitä mittarit näyttää.
Tässä vielä mihin sensori vaikuttaa ( ei tosin ole sanottu DPF:stä mitään ) ja vastusarvot.
Kyllä siihen mitä ista näyttää, voi luottaa. Olettaen että anturit kunnossa
Tulkitaanko nyt jotain väärin? Ei se poltto lähde päälle ilman että siihen vaadittavat reunaehdot täyttyy. Mutta lähteekö pakkopoltto päälle jos ehdot ei täyty?
Mittasin äsken ylemmän vesiputken lämpötilan kun tulin kotiin Helsingistä. N. 74 astetta, oli hetken seissyt jo pihassa. Alempi putki oli n. 35 astetta.
Täytynee ostaa uusi lämpötila-anturi ja kokeilla auttaako asiaan. Mutta erikoista silti, että polttoja on tapahtunut vaikka mittarit näyttää alle 60 asteen lämpötiloja. Mittaako se jostain muualtakin sitten tota lämpötilaa..?
Milläs sä tutkit tätä asiaa? Saiko se tehtyä sen huoltopolton onnistuneesti loppuun asti? Paineet ainakin todella pienet
ISTAlla ihmettelin.
En jaksanut ajaa niin kauan, että se olisi loppunut. Mutta ajelin mä 20-25 minuuttia. Lämpötilat on mun mielestä vähän alhaiset polton aikana, 90 vauhdissa vähän reilu 400 astetta. Vai onko se ihan normaalia ?
Fordissa nousee sinne 600 asteeseen kun se tekee polton. Tosin voihan se anturi olla vähän eri kohdassa putkea niin ei näytä niin kovia lämpöjä.
Edelleen ihmetyttää vaan tosi paljon toi lämpötilahomma. Jos tohon Istaan on luottamista niin lähtee tekemään polttoa vaikka lämpötila on vain 55 astetta.
Mulla on kyllä sellainen infrapunalämpömittari niin voisihan sitä kokeilla mitata suoraan säiliöstä minkä lämpöistä se siellä on. Tuskin se niin paljon siinä matkalla jäähtyy..?
En ole pitkään aikaan itse ihmetellyt DPF:n arvoja, mutta nyt ajattelin mielenkiinnosta katsoa Istalla.
Viimeisin poltto on tehty 2296km sitten.
Nollasin yhdestä hehkusta tulevan vikakoodin ja polton pakotus päälle.
Ajelin moottoritiellä sen pyydetyn 20 min, mutta nyt se poltto menee ainakin Istan mukaan kokoajan päälle vaikka sammuttaa auton välillä.
Vastapaineet on tyhjäkäynnillä 20mbar ja täydessä kiihdytyksessä 110-140 välissä eli kohtuullisen ok 340t ajetuksi autoksi.
Edelleen vaivaa se sama ongelma että jossain kohtaa lämmöt oli siellä 70-75 asteen paikkeilla, mutta nyt ainostaan 56 astetta vaikka väittää että hiukkauspoltto on päällä. Kesällä oli ihan sama juttu vaikka oli 30 astetta lämmintä. En tiedä pitäisikö vielä ottaa kerran termostaatti auki, onko voinut jäädä huonosti vai miksi noin alhainen lämpötila.
Toisaalta sen jälkeen kun olen koskenut termostaattiin on ajettu ainakin 15tkm niin kyllähän niitä polttoja on ollut sen jälkeen vaikka kuinka.
Hiukan on nyt hukassa pitäisikö tehdä jotain vai antaa mennä vaan.. :think ?
Milläs sä tutkit tätä asiaa? Saiko se tehtyä sen huoltopolton onnistuneesti loppuun asti? Paineet ainakin todella pienet
En ole pitkään aikaan itse ihmetellyt DPF:n arvoja, mutta nyt ajattelin mielenkiinnosta katsoa Istalla.
Viimeisin poltto on tehty 2296km sitten.
Nollasin yhdestä hehkusta tulevan vikakoodin ja polton pakotus päälle.
Ajelin moottoritiellä sen pyydetyn 20 min, mutta nyt se poltto menee ainakin Istan mukaan kokoajan päälle vaikka sammuttaa auton välillä.
Vastapaineet on tyhjäkäynnillä 20mbar ja täydessä kiihdytyksessä 110-140 välissä eli kohtuullisen ok 340t ajetuksi autoksi.
Edelleen vaivaa se sama ongelma että jossain kohtaa lämmöt oli siellä 70-75 asteen paikkeilla, mutta nyt ainostaan 56 astetta vaikka väittää että hiukkauspoltto on päällä. Kesällä oli ihan sama juttu vaikka oli 30 astetta lämmintä. En tiedä pitäisikö vielä ottaa kerran termostaatti auki, onko voinut jäädä huonosti vai miksi noin alhainen lämpötila.
Toisaalta sen jälkeen kun olen koskenut termostaattiin on ajettu ainakin 15tkm niin kyllähän niitä polttoja on ollut sen jälkeen vaikka kuinka.
Hiukan on nyt hukassa pitäisikö tehdä jotain vai antaa mennä vaan.. :think ?
Ehdin jo tilata tuon , joten joutuu nyt itse asennushommiin , katsotaan kuinka käy.
Melkein se on niin , että jos tuolla välineistöllä ei nyt löydy selvyyttä hommaan , teetetään seuraavksi ns lopullinen ratkaisu. Ei oikein aika riittä tällaiseen jumppaan. Samantien sitten myös EGR pois.
Tänään mökiltä palatessa sytytti sitten filtterin vikavalon ja molemmat koodit tietysti. Sotti noussut 76 tasolle ja tyhjäkäynnin vastapaine 50. Polttoa ei Carlyllä saa käyntiin , vaikka nollailee koko ajan vikakoodeja. Ei tietenkään mikään ihme , kun ei lähtenyt aiemminkaan käyntiin. Jääneekö tapahtuman laukaisu sitten kiinni noista Carlyn mielestä matalista pakokaasujen lämpötiloista , mene ja tiedä.
Kokeillaan nyt vielä sitten tuolla ISTA:lla pakkopolttoa. Se tosin ei ratkaise sitä ongelmaa , miksei auto itse käynnistä regenerointia. Näyttäisi RS optimointi niminen firma mainostavan tuota dpf poistoa tässä pks seudulla , pitää vakavasti harkita tuotakin vaihtoehtoa.
Kyllä se elää , ei vaan nouse yli 130C. Tulee mieleen , voisiko tuo optimointiohjelma syystä tai toisessta saada auton tulkitsemaan pakokaasujen lämpötilan liian matalaksi ? Carlyssahan on monta pakokaasujen lämpötilaparametria ja tuo näyttää korkeinta lukemaa. Pakokaasun lämpötila ennen katalysaattoria on vielä tästä aution mielestä noin puolet matalampi ja sitten on "yleinen" pakokaasun lämpötila , joka näyttää jatkuvasti tasan 1C.
Toisessa kulkineessa ( 2016 F25 30D) on myös kummalisuutta lämpötiloissa. Sen mielestä jäähdytysvesi on koko ajan 250C , joten kai tuossa Carlyssakin vaan voi olla bugia.
Yleismallin ohjelmissa tuo on aika tyypillistä. Suosittelen istaa
Leave a comment: