Originally posted by Magirus
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
BMW & Hiukkassuodatin (DPF) vol. II
Collapse
X
-
-
-
Originally posted by Magirus View PostUpdate:
Edelleen oli ilmestynyt pari-kolme vikakoodia liittyen dpf tunkeutumiseen ja liian usein aktivoituvaan polttoon. Koodit tallennettu läppärille, ulkoa en muista. Muutaman haun ja googletuksen perusteella olisiko joku ”km-laskuri” tullut täyteen, sillä koodeissakaan ei mielestäni sen hetkiset arvot (vastapaine/tuhkan määrä) ollut kovin korkealla. Istalla ”DPF-replacement” proseduuri ja nyt seuraillaan vieläkö herjailee.
”471a Engine oil, critical oil mass”
Eipä lähtenyt nollaamalla pois vaan pomppasi takaisin (ISTA/D)
Tuon lisäksi se herja liian usein aktivoituvasta poltosta (4667).
Eli nyt on termari+vp+dampperi remontin jälkeen pesty DPF, vaihdettu öljyt, vaihdettu sähköinen ”kaasuläppä”, kuitattu DPF vaihdetuksi ja mitähän muuta. Tästähän riesa muodostui.Last edited by Magirus; 01-09-2022, 06:40.
Leave a comment:
-
-
Tuo taitaa olla just se infokoodi joka lähtee kun dpf vaihto kerrotaan autolle onnistuneesti
Leave a comment:
-
-
Koodi on 452A. Täytyy tarkistaa laskennallinen ikä kun saa tuon istan/piuhan taas toimimaan.. Mielestäni onnistui..
Leave a comment:
-
-
Originally posted by topiiz View PostEkaa kertaa dpf vaivojen kanssa..
E61 530xd Dpf:stä oli vikakoodi, ilmeisesti laskuri täynnä. Nollattiin mutta ei alkanut tekemään polttoja.
Myös 4hehkua oli pimeänä. Kaikki hehkut, hehkurele ja virtapiuha vaihettiin kun ilmeisesti pakkopoltto ne hehkut vaatii..
Sen jälkeen ajelemaan ja pakkopolttoa päälle carlyllä (kone missä ista jne. pimeni..)
Ajelin noin 80km ainakin ja tehtiin pakkopolttoa 2kertaa, molemmilla kerroilla kesti melko kauan mutta meni läpitte ja arvot laski. Koodi tulee silti aina heti takaisin.
Lisää vain pakkopolttoa vai pitääkö laskuri käydä uudestaan nollaamassa nytten kun pakkopoltot onnistu? Onnistuuko laskurin nollaus ja pakkopoltto kunnolla tuola carlyllä?..
Leave a comment:
-
-
Ootko nyt ihan varma että autolle on kerrottu että pytty on vaihdettu? Eikä ainoastaan koodit nollattu?
Leave a comment:
-
-
Ekaa kertaa dpf vaivojen kanssa..
E61 530xd Dpf:stä oli vikakoodi, ilmeisesti laskuri täynnä. Nollattiin mutta ei alkanut tekemään polttoja.
Myös 4hehkua oli pimeänä. Kaikki hehkut, hehkurele ja virtapiuha vaihettiin kun ilmeisesti pakkopoltto ne hehkut vaatii..
Sen jälkeen ajelemaan ja pakkopolttoa päälle carlyllä (kone missä ista jne. pimeni..)
Ajelin noin 80km ainakin ja tehtiin pakkopolttoa 2kertaa, molemmilla kerroilla kesti melko kauan mutta meni läpitte ja arvot laski. Koodi tulee silti aina heti takaisin.
Lisää vain pakkopolttoa vai pitääkö laskuri käydä uudestaan nollaamassa nytten kun pakkopoltot onnistu? Onnistuuko laskurin nollaus ja pakkopoltto kunnolla tuola carlyllä?..
Leave a comment:
-
-
Update:
Edelleen oli ilmestynyt pari-kolme vikakoodia liittyen dpf tunkeutumiseen ja liian usein aktivoituvaan polttoon. Koodit tallennettu läppärille, ulkoa en muista. Muutaman haun ja googletuksen perusteella olisiko joku ”km-laskuri” tullut täyteen, sillä koodeissakaan ei mielestäni sen hetkiset arvot (vastapaine/tuhkan määrä) ollut kovin korkealla. Istalla ”DPF-replacement” proseduuri ja nyt seuraillaan vieläkö herjailee.
Leave a comment:
-
-
Pönttö tuli vietyä aamulla pesuun ja nyt olisi noudettavissa. Huomenissa kl-varaosasta tiivisteet, uudet pultit+mutterit laippoihin motonetistä (rst taikka kilo?) ja kasaamaan.
Vaan varoituksena muille: ainakin M47tu (E61/eu4) pönttö on keskivaiheilla autoa ja laippaliitoksilla. Minä tyhmyyttäni otin noista liitoksista auki pidemmän kaavan kautta. Ensin laskin putkea niin että sain laikattua pultinkannat pois ja ajatuksena lyödä läpi.. ei sitten mihinkään. Tämän jälkeen koko putkisto irti ja laippaliitoksista sekä mutterit että pultinpäät pois laikalla -> ei mihinkään. Lopuksi jouduin poraamaan jokaisen pultin koko matkalta pienemmästä terästä isompaan. Siinä menikin alkuyö ja tämä aamu.
Jälkiviisaana olisi päästänyt turbolta irti katin ja irrottanut alkupätkän sitten klemmarilla toteutetusta putkiliitoksesta ennen hiukkassuodatinta. Hiukkassuodattimen jälkeen isolla laikalla koko putki poikki ja siihen ylimääräinen liitoskohta.
Meinasi taas yön pimeinä tunteina usko loppua.. ja mielessä kävi jo lähteä lauantaina autokaupoille.
Lisäyksenä auto: E61 520d M47, kilometrit 310t. Minulle tullessa oli tietenkin termarit sökönä. Vaihtokone on pudotettu keulille 2019 (tiedän, miten m47 voi laueta?). Tuskin on tuolloin termareihin koskettu ja epäilisin DPFän olevan alkuperäinen. Alkoi huolestuttaa tuo vikakoodi ”regeneroi liian usein” ja lisäksi moöljyt kerkesi kyllä lisääntyä (laskin eilen pois, melko juoksevaa oli). Turbokin varmasti ottanut jo kipeää ja aiheuttaa omat ongelmansa jos laskee läpi. Vikakoodeissa taisi olla 110mbar jollain rivillä. Ilmeisesti se on liikaa?Last edited by Magirus; 16-06-2022, 14:20.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Magirus View PostKiitoksia nopeasta ja vakuuttavasta vastauksesta. Ei muuta kun pönttö veks ja kyselemään hintoja Jikylän korjaamoista. Onneksi Opelin tomaatissa toimii vielä 1-2-3 vaihteet niin ei tarvitse pyörän tarakalla kuskata.
[avautuminen]
Millonkahan sitä aikuistuis ja alkais elää normaalin ihmisen elämää. Kävis liikkeestä rahoituksella sellaiset käyttikset, ettei tarviis aina olla jotain rassaamassa.
[/avautuminen]
Kunnolla pesemällä saadaan se suodattimessa oleva tuhka pois, joka ei poltolla sieltä poistu. Poltto kun polttaa suodattimesta kaikki noki, öljy ym. tuhkaksi, joten tuhkan poistaminen on se tärkein asia pesussa. Itsekin näen tuon pesemisen järkevimmäksi ratkaisuksi, jos poltolla ongelmaa ei saa kuntoon. Tälläkin viikolla on pari pönttöä tullut poltolla kuntoon. Toisella ajatettu jo melkein 500tkm, ei tosin tietoa onko pönttöä pesty/vaihdettu.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Urpo_rotta View PostPesu on omasta mielestä täysin ylivoimainen konsti korjata tukkeutunut dpf, en nykyään mitään muuta teekkään ellei dpf ole rikki.
Elän siinä ymmärryksessä että se vastaa pitkälti uutta pyttyä pesun jälkeen.
[avautuminen]
Millonkahan sitä aikuistuis ja alkais elää normaalin ihmisen elämää. Kävis liikkeestä rahoituksella sellaiset käyttikset, ettei tarviis aina olla jotain rassaamassa.
[/avautuminen]
Leave a comment:
-
-
Pesu on omasta mielestä täysin ylivoimainen konsti korjata tukkeutunut dpf, en nykyään mitään muuta teekkään ellei dpf ole rikki.
Elän siinä ymmärryksessä että se vastaa pitkälti uutta pyttyä pesun jälkeen.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Magirus View PostPari kertaa nyt työmatkalla Istalla poltellut ja öljynkulutus näyttäisi loppuneen (tai sitten alkujaankin jäi täyttö vajaaksi kun yömyöhään tuli auto kasattua eikä todellisuudessa öljyä mennytkään huolestuttavan paljoa). Toki voi olla, että DPF alkoi hengittää polttojen jälkeen. Ahtoputkiston ja coolerin voisi tosiaan putsailla, sitä ei vaan kiinnostaisi tehdä pihalla lumihangessa ja pakkasessa.
Pitääpä seurailla miten tilanne kehittyy.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by hjenkka View Postihan mielenkiinnosta kysyn että millä kilometreillä nämä dpf:ät alkavat yleensä vaivaamaan?
toki varmasti monesta asiasta kiinni mut noin suurinpiirtein?
Leave a comment:
-
Leave a comment: