Announcement

Collapse
No announcement yet.

Auton "rakentelulaki" uudistuu, Uhka vai mahdollisuus.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pete95zhn
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 210
    • Boostby

    Originally posted by Pazi88 View Post
    Poikkeuslupaa ei kuitenkaan vaadita ajoneuvon muuttamiseen vertailuajoneuvoa vastaavaksi.

    Niin eli jos virität moottoria ja sen vuoksi pitää tehdä ko. muutoksia että auto saadaan vastaamaan vertailuajoneuvoa jarrujen/voimansiirron jne. osalta, niin poikkeuslupaa ei vaadita. Niin vaikuttaako tuo nyt mitenkään sit :think

    Ainakaan ennen ei oo tarvinnu muutoskatsastella jos on puskuria vaihtanu tai muuta.

    Luovasti ajattelemalla autosta voisi edelleen tehdä jotain muuta, kunhan värkkää siitä vertailuajoneuvoa vastaavan. Vaikkei vaihtaisi/virittäisi moottoria. Tosin tällainen menettely kyllä kuullostaa melkoiselta voimavarojen väärinkäytöltä...
    Pete

    Menneet:
    E36 320iT E46 320dT E91 320iT E61 525dTA M-sport F11 530 dTA '11 M-Sport
    Nyt:
    G31 530eXT M-Sport 0,33x E46 M3
    996 turbo

    Comment

    • Pazi88
      Moderator
      • Jan 2007
      • 11134
      • Oulu

      Originally posted by pete95zhn View Post
      Luovasti ajattelemalla autosta voisi edelleen tehdä jotain muuta, kunhan värkkää siitä vertailuajoneuvoa vastaavan. Vaikkei vaihtaisi/virittäisi moottoria. Tosin tällainen menettely kyllä kuullostaa melkoiselta voimavarojen väärinkäytöltä...
      Joo sinänsä erikoista että esim. parempia jarruja ei sais vaihtaa ilman poikkeuslupaa jos ne haluaa muutoskatsastaa.

      Instagram, YouTube kanava
      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

      Comment

      • Matuh
        BTCF Member
        • Apr 2013
        • 3702
        • Kouvola

        Originally posted by Pazi88 View Post
        Joo sinänsä erikoista että esim. parempia jarruja ei sais vaihtaa ilman poikkeuslupaa jos ne haluaa muutoskatsastaa.
        No joo mut jos ne on osoitettu merkki kohtaseksi niin silloin käy? Vai Onko hankala tulkita tätä byrokratian luvattua maata:think

        Tää maa on vähän outo kun tollaseen uudehkoon e9x koriin ei saa laittaa 800hv m50 konetta. Joka ois turvallinen vehje siihen.
        Mutta tollaseen 80 luvun e30 tinakippoon sen saa vääntää tuosta vaan.
        E36 328i M50B30 turbo
        Skoda vRS
        Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
        Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

        EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

        Comment

        • BMW525Xda
          BTCF Member
          • Feb 2014
          • 8681
          • Xxxxxx

          Originally posted by Matuh View Post
          No joo mut jos ne on osoitettu merkki kohtaseksi niin silloin käy? Vai Onko hankala tulkita tätä byrokratian luvattua maata:think

          Tää maa on vähän outo kun tollaseen uudehkoon e9x koriin ei saa laittaa 800hv m50 konetta. Joka ois turvallinen vehje siihen.
          Mutta tollaseen 80 luvun e30 tinakippoon sen saa vääntää tuosta vaan.
          Saahan molempiin laittaa vaikka 3000hv koneen, ihan yhtä laittomia ne on molemmat

          Yhtäkään laillista 800hv e30 ei suomessa ole.

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11134
            • Oulu

            Originally posted by Matuh View Post
            Tää maa on vähän outo kun tollaseen uudehkoon e9x koriin ei saa laittaa 800hv m50 konetta. Joka ois turvallinen vehje siihen.
            Mutta tollaseen 80 luvun e30 tinakippoon sen saa vääntää tuosta vaan.
            Nythän tuo muuttuu että 2009 asti saa aika vapaasti viritellä noita uudempiakin ilman pussitestejä tms.

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • Matuh
              BTCF Member
              • Apr 2013
              • 3702
              • Kouvola

              Originally posted by BMW525Xda View Post
              Saahan molempiin laittaa vaikka 3000hv koneen, ihan yhtä laittomia ne on molemmat

              Yhtäkään laillista 800hv e30 ei suomessa ole.
              Kuinka niin muka? Jos se on laillisesti hyväksytty tieliikenteeseen päivänä X sillä ahdetulla M50 vaikka, niin sillon se on laillinen?
              Vai väitätkö muuta?

              Se että onko siinä katsastus hetkellä se alle 200hv vai 800hv ei vaikuta, koska se pitäisi pystyä virallisesti todistamaan konttorilla. Kyllä jokainen Katsastus inssi sen tietää varmasti että enemmän on löylyä. Mutta minkäs teet, pelkkä epäilys ei piisaa?
              Tähän omakohtaisesta kokemuksesta voin sanoa kun inssi totes että ompa paskoja turboja kun ei tuu kun 20hv lisää tehoa

              Ja Pazi hyvä niin
              E36 328i M50B30 turbo
              Skoda vRS
              Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
              Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

              EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

              Comment

              • BMW525Xda
                BTCF Member
                • Feb 2014
                • 8681
                • Xxxxxx

                Originally posted by Matuh View Post
                Kuinka niin muka? Jos se on laillisesti hyväksytty tieliikenteeseen päivänä X sillä ahdetulla M50 vaikka, niin sillon se on laillinen?
                Vai väitätkö muuta?

                Se että onko siinä katsastus hetkellä se alle 200hv vai 800hv ei vaikuta, koska se pitäisi pystyä virallisesti todistamaan konttorilla. Kyllä jokainen Katsastus inssi sen tietää varmasti että enemmän on löylyä. Mutta minkäs teet, pelkkä epäilys ei piisaa?
                Tähän omakohtaisesta kokemuksesta voin sanoa kun inssi totes että ompa paskoja turboja kun ei tuu kun 20hv lisää tehoa

                Ja Pazi hyvä niin
                Juuei. Minua ei hattaa vaikka niitä e30 800hv liikkuu teillä, olen sitä mieltä että mitään rakentelua rajoittavia lakeja ei pitäisi olla. Mutta jos luet uudelleen mitä tarkoitin, LAILLINEN ja 800hv, tämmöistä yhdistelmää ei vastaan tule, ikinä. Joten siihen e90 voit laittaa ihan vapaasti 3000hv moottorin, se on yhtä laiton.

                Comment

                • Supra^
                  BTCF Member
                  • Jul 2005
                  • 5150
                  • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                  Originally posted by Matuh View Post
                  Tähän omakohtaisesta kokemuksesta voin sanoa kun inssi totes että ompa paskoja turboja kun ei tuu kun 20hv lisää tehoa
                  Jatkossa sillä turbolla pitääkin sitten tulla tehoa vähintään 20% enemmän että kelpaa konttorilla.
                  Musti 8HP
                  Nokivasara M47
                  TeiniCoupé DCT
                  E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                  Ex:
                  E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                  Comment

                  • Shampanja
                    Newbiemmer
                    • Jan 2021
                    • 11
                    • osaka

                    Ai kappas, täällä olikin jo aihetta.

                    Mitenkähä tuo kohta missä lukee että akselimuutoksiin tarvitaan valmistajan "ohjeistus"

                    Otetaampas vaikka e39 akselit ja tumpataan ne vaikka johonkin X merkkiseen autoon niin tarviiks mun pyytää X merkkisen auton valmistajalta, miten E39 hytin akselit asennetaan tähän X merkin zutpöks kippoon?
                    Ongelma ei ole ongelma vaan ongelma on asenne itse ongelmaa kohtaan.:think

                    Comment

                    • BMW525Xda
                      BTCF Member
                      • Feb 2014
                      • 8681
                      • Xxxxxx

                      Onko kukaan kärryillä, vaikeutuuko vai helpottuuko rakentelu. Uusia lukiessa näyttää ettei kohta saa jarrupalojakaan vaihtaa ilman muutoskatsastusta ja valmistajan sertifikaattia.

                      Oli ajatus tehdä radikaalimpi auto seuraavasta mutta taidan pitää tuon vanhan kuitenkin, jos ei uusiin enää saa kuppipenkkejä menee rakentelun ilo kyllä kokonaan.

                      Comment

                      • Urpo_rotta
                        BTCF Member
                        • May 2012
                        • 5272
                        • Pirkkala

                        Pikasilmäilyllä näyttäs että nyt on lakipykälät kohdallaan
                        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                        E34 525i -90 twinturbo 427/519

                        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                        Kysy jos tarvetta

                        Comment

                        • ekkoo1
                          BTCF Member
                          • Jun 2019
                          • 1368
                          • Pohjanmaa

                          Originally posted by BMW525Xda View Post
                          Onko kukaan kärryillä, vaikeutuuko vai helpottuuko rakentelu. Uusia lukiessa näyttää ettei kohta saa jarrupalojakaan vaihtaa ilman muutoskatsastusta ja valmistajan sertifikaattia.

                          Oli ajatus tehdä radikaalimpi auto seuraavasta mutta taidan pitää tuon vanhan kuitenkin, jos ei uusiin enää saa kuppipenkkejä menee rakentelun ilo kyllä kokonaan.
                          Saa ja pitää korjata jos olen väärässä, mutta käsitin seuraavaa:

                          - Ennen 1.1.1998 käyttöönottetuihin voi tehdä vaparin viritystä +20% asti, esim. nokkien/imusarjan/puristussuhteen muuttaminen ok ilman muutoskatsastusta. Jee.

                          - Jatkossa voi teoriassa saada esim. jälkiahdetun euro3 auton muutoskatsastettua helpommin, koska "pussitesti" (VTT tms.) päästötestejä ei tarvi kunhan auton käyttöönotto oli ennen 1.1.2009. En tiedä kuinka paljon iloa tuosta on käytännössä sitten kun OBD2 auton pitää varmasti edelleen läpäistä OBD2 testit katsastuksessa eli moottorinohjauksen vaihto on edelleen no-no?

                          - Ahtaminen on aina vähintään +20% tehonmuutos ja johtaa käytännössä edelleen vertailuajoneuvo sirkukseen missä "jarrut, voimansiirto ja akselistot vastaavat mitoitukseltaan vähintään vertailuajoneuvoa ja lukkiutumaton jarrujärjestelmä vastaa vertailuajoneuvossa vaadittua lukkiutumatonta jarrujärjestelmää". Olikohan ennen tuo "mitoitus" sanamuoto, kuulostaa siltä että teoriassa katsurilla on liikkumavaraa tuossa mitoituksen varmistamisessa?

                          - On myös teho/paino portaat jotka asettavat vähän rajoituksia, vertailuauton tehot ja massat otetaan papereista ja katsastettava auto puntaroidaan. Jos jotain e36/e46 karvalakki mallia jälkiahdetaan ja verrataan 330i tms. niin tuo ei näytä aiheuttavan ongelmia kovin äkkiä.

                          - Mallisarjan tehokkaimmankin jälkiahtaminen näyttää onnistuvan, esim. e39 540 tai e34 540 (m5 ei kai ole samaa mallisarjaa?). Esim. E34 540i jos vien puntarille 1700kg painoisena niin dynolapussa pitää olla vähintään 340hp ahtamisen takia ja saa olla teho/paino suhteen puolesta max ~450hp (340kW).
                          Last edited by ekkoo1; 28-01-2021, 00:17. Reason: korjattu lopun yksikkösekoilua
                          E39 540i -96 Ajamisen iloa
                          E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
                          E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
                          Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

                          Comment

                          • Calypsocoupe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2003
                            • 2932
                            • EFNU

                            Originally posted by pete95zhn View Post
                            Tämä on aika raju kohta:

                            Autoon, joka on otettu käyttöön 1 päivänä tammikuuta1998tai sen jälkeen,
                            Jaa että tää jäi elämään, tämä olisi ollut se kohta mihin tuota Trafin himoitsemaa mallisarjaa olisi voinut käyttää. Oma E36 touring on rullannut ulos tehtaalta helmikuussa 98 sivubageillä, mielummin tuosta olisi rakentanut harrasteen kuin jostain muutaman vuoden rapeammasta.

                            Siirtymäsäännösten perusteella aloitetut rakennemuutokset voi viedä loppuun 2023 mennessä, saa nähdä pitääkö projektin aloittamisesta olla valmistajan todistus vai kuin.

                            No, kuukaudessa kerkeää aloittaa yhtä jos toista, äkkiä entisöintiprojekti ulos tallista.

                            Edit: entisöintiprojekti vissiin lakkasi olemasta koska sen käyttöönotto on pari viikkoa ennen maagista lokakuuta 2000.
                            Last edited by Calypsocoupe; 28-01-2021, 00:26.
                            - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

                            Comment

                            • Supra^
                              BTCF Member
                              • Jul 2005
                              • 5150
                              • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                              Originally posted by ekkoo1 View Post
                              - Esim. oma E34 540i jos vien puntarille 1700kg painoisena niin dynolapussa saa olla teho/paino suhteen puolesta max 340hv, tällainen dynolappu ei taas kelpaa ahtamisen jälkeen koska "ahtaminen on min. 20% tehonlisäys" eli pienin dynolappu mikä kelpaa on 1.2 * 286hv -> 343hv. Pitääköhän sinne puntariin sitten oikeasti mennä sisusta jarrulevyillä vuorattuna vai missasinko jotain?
                              Teho/painosuhteen puolesta sulla saa olla siinä 340kW eli 456hv.
                              Musti 8HP
                              Nokivasara M47
                              TeiniCoupé DCT
                              E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                              Ex:
                              E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                              Comment

                              • ekkoo1
                                BTCF Member
                                • Jun 2019
                                • 1368
                                • Pohjanmaa

                                Originally posted by Supra^ View Post
                                Teho/painosuhteen puolesta sulla saa olla siinä 340kW eli 456hv.
                                Aivan kW eikä hv, yksiköt oli pielessä. Tuon perusteella vaikuttaa kyllä, että kokonaisuudessaan tämä touhu menee helpommaksi.
                                E39 540i -96 Ajamisen iloa
                                E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
                                E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
                                Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎