Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GameOver
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 3026
    • Sjundeå

    Originally posted by Macke View Post
    Jostain artikkelista lueskelin kyllä puhelinakkujen kohdalla, että menettävät kapasiteettiaan mikäli toistuvasti ladataan täyteen. 80% nurkilla oli sweetspotti mikäli pitkää ikää kaivataan. En toki tiedä miten vertaantuu patteriautojen akkuihin...

    Ja jes, hienoa että vetytekniikkaa kehitetään niin ei tartte sitten noita patteriautoja
    Sähköautoissa yleensä on puskuria ”molemmissa päissä”. Eli ei voi latautua täyteen kapasiteettin eikä tyhjentyä kokonaan. Siis normaalissa käytössä.
    Mobiililaitteiden akut on muutenkin hyvin eri asia kuin sähköautojen ajoakut. ”Litium-ioni” käsite pitää sisällään sen verran monenlaista tavaraa.

    Pikalataaminenkaan ei oikeasti ole nykyaikaiselle akkutekniikalle mikään juttu. Jo vanhemman kemian Leafia oli muutama vuosi sitten taksikäytössä pikaladattu yli 4000 kertaa ja akun kapasiteetti oli laskenut kilsoihin nähden aika lailla normaalia tahtia.

    Vetytekniikka saisi kehittyä energiatehokkaammaksi. Ja melkoisen paljon on viestinnällä työnsarkaa. Itse jännittäisi ehkä vetyautolla kolaroimista toisen vetyauton kanssa. Mutta ei ole kokemusta, joten kaipaisin ehkä testituloksia tai vastaavia.
    Last edited by GameOver; 08-01-2020, 09:39.
    -22 Lexus ES300h
    -08 Subaru Impreza

    ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

    Comment

    • jani
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 5151
      • Kuopio

      Sähköautojen range putoaa kohta merkistä riippumatta kun ei ole enää talousellisesti kannattavaa olla tientukkona: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8...7-40209ae9f383
      F33 435d Mineral-grau metallic
      K40 K1200s sondermodell

      Comment

      • Macke
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2009
        • 1134
        • Porvoo

        Originally posted by GameOver View Post
        Itse jännittäisi ehkä vetyautolla kolaroimista toisen vetyauton kanssa. Mutta ei ole kokemusta, joten kaipaisin ehkä testituloksia tai vastaavia.
        Meinasikkonää ettei ne nykyisten vispilöiden akustot jännitä yhtään mällitilanteessa? Ne kun lyö oikariin/tulille niin oksat pois...

        Eiköhän noissa jokaisessa ole omat vaaramomenttinsa, mutta _olettaisin_ ettei insinöörit ole uutta Hindenburgia tekemässä kuitenkaan yhdestäkään vetyvehkeestä

        Comment

        • jani
          BTCF Member
          • Jul 2002
          • 5151
          • Kuopio

          Originally posted by Macke View Post

          Eiköhän noissa jokaisessa ole omat vaaramomenttinsa, mutta _olettaisin_ ettei insinöörit ole uutta Hindenburgia tekemässä kuitenkaan yhdestäkään vetyvehkeestä
          Todennäköisesti hyvinkin turvallisia kunnes joku kotikorjaaja vähän säätää laitteistoa.
          F33 435d Mineral-grau metallic
          K40 K1200s sondermodell

          Comment

          • GameOver
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2005
            • 3026
            • Sjundeå

            Originally posted by Macke View Post
            Meinasikkonää ettei ne nykyisten vispilöiden akustot jännitä yhtään mällitilanteessa? Ne kun lyö oikariin/tulille niin oksat pois
            Meinasin.

            Tuommoinen tilanne vaatisi käytännössä sen, että akusto vaurioituisi niin pahasti että pääsisi sisäisesti koskemaan itseään. Esimerkiksi kovalla vauhdilla pohja edellä puuhun. Joskin sieltä on siinä kohtaa aika turha pelastaa enää muutenkaan mitään.

            Lähtökohtaisesti akku kytkeytyy irti kun turvatyynyt laukeaa. On muitakin tapoja saada auto jännitteettömäksi tosin. Niitä olen käynyt lähinnä pelastuslaitoksille kouluttamassa.
            -22 Lexus ES300h
            -08 Subaru Impreza

            ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

            Comment

            • nokonzok
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2013
              • 826
              • Espoo

              Ketään ei kuitenkaan jännitä 70 litraa bensaa muovipöntössä takapenkin alla?

              Comment

              • Newbie
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2012
                • 485
                • Pargas

                Webasto Pure

                Tällä aika moni oli valinnut Webasto Puren, itsekin olen siihen päätymässä, eri verkkokaupoissa on kuitenkin erilaisia speksejä sille, mutta nimi sama, onko niissä jotain eroja? Tämä oli edullisin, jonka löysin Suomesta, koska tarviin niitä 4 kpl, metsästän parasta hintaakin.



                Onko vastaan tullut parempia tarjouksia?
                "When the facts change, I change my mind."

                Comment

                • jani
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 5151
                  • Kuopio

                  Originally posted by nokonzok View Post
                  Ketään ei kuitenkaan jännitä 70 litraa bensaa muovipöntössä takapenkin alla?
                  Ei ja hitosti vähemmän kuin se että penkin alla on sähköpötkylä.
                  F33 435d Mineral-grau metallic
                  K40 K1200s sondermodell

                  Comment

                  • Macke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2009
                    • 1134
                    • Porvoo

                    Originally posted by GameOver View Post
                    Meinasin.

                    Tuommoinen tilanne vaatisi käytännössä sen, että akusto vaurioituisi niin pahasti että pääsisi sisäisesti koskemaan itseään. Esimerkiksi kovalla vauhdilla pohja edellä puuhun. Joskin sieltä on siinä kohtaa aika turha pelastaa enää muutenkaan mitään.

                    Lähtökohtaisesti akku kytkeytyy irti kun turvatyynyt laukeaa. On muitakin tapoja saada auto jännitteettömäksi tosin. Niitä olen käynyt lähinnä pelastuslaitoksille kouluttamassa.
                    No mutta hienoa että ei ole pelkoja, eihän tollasessa patteristossa ole juurikaan energiaa varastoituna.

                    Comment

                    • jokes911
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2008
                      • 875
                      • Espoo

                      Originally posted by Newbie View Post
                      Tällä aika moni oli valinnut Webasto Puren, itsekin olen siihen päätymässä, eri verkkokaupoissa on kuitenkin erilaisia speksejä sille, mutta nimi sama, onko niissä jotain eroja? Tämä oli edullisin, jonka löysin Suomesta, koska tarviin niitä 4 kpl, metsästän parasta hintaakin.



                      Onko vastaan tullut parempia tarjouksia?
                      Puresta on 11Kw ja 22Kw mallit, pienempi on halvempi ja selittää tuon suomalaisen verkkokaupan hinnan.

                      Tosin jos on esim pääsulakkeissa jo rajoite, ettei voi ladata tuolla isommalla teholla niin tuo pienempi on ihan järkevä vaihtoehto.
                      2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                      2022 X3 Charged Edition Msport
                      1999 Honda CBR 900 SC33
                      2009 Husqvarna SMR 510
                      2017 KTM EXCF 350

                      Comment

                      • 205/65-15H
                        BTCF Member
                        • Mar 2008
                        • 1422

                        ^tilasin omani kesällä 499+rahti kotiovelle yht. 515 euroa tuolta:

                        Art.-Nr. 50000160 Die Wandladestation PURE von WEBASTO bietet intelligente Technik und elegantes Design zu einem unschlagbaren Preis. Diese PURE wird mit 16A / 400V / 11kW / 3-phasig als Standard angeboten, sie kann auch einphasig mit...


                        Nyt hinta on pompannut hivenen. Jos olet oikeasti ostamassa 4 kpl kerralla, kantsii kysyä tarjous useammasta paikasta.
                        e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                        e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                        Ioniq5 AWD -22
                        Leaf 40kwh -18

                        Comment

                        • kooma
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2004
                          • 1016
                          • Pikis

                          Originally posted by Newbie View Post
                          Tällä aika moni oli valinnut Webasto Puren, itsekin olen siihen päätymässä, eri verkkokaupoissa on kuitenkin erilaisia speksejä sille, mutta nimi sama, onko niissä jotain eroja? Tämä oli edullisin, jonka löysin Suomesta, koska tarviin niitä 4 kpl, metsästän parasta hintaakin.



                          Onko vastaan tullut parempia tarjouksia?
                          Itse sain syksyllä 32A (22kW) mallin samaan hintaan VirtaHirvi nimisestä verkkokaupasta mutta se erä loppui ja nyt niillä on normihinnat. Monta kun ostat niin kannattaa varmaan olla myyjiin yhteydessä jos olisi jotain pyöristysvaraa. Itselleni olisi ihan hyvin riittänyt tuo 16A malli, sellaiseksi tuo omakin on kytketty.

                          Puresta mielestäni mainitsemisen arvoista on se että sitä itse laitetta ei voi konffata alle 16A kuorman rajoitukselle. Bemarin oma ja joku muu mitä olen nähnyt saa konffattua esim 10A. Yleensä kyllä auton päästä saa rajattua virtaa mutta jos on tilanne että pitäisi rajata seinän päästä alle 16A niin Pure yksinään ei siihen käy.
                          Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                          Comment

                          • fransesco
                            BTCF Member
                            • Jul 2014
                            • 232
                            • Vantaa

                            Originally posted by Newbie View Post
                            Tällä aika moni oli valinnut Webasto Puren, itsekin olen siihen päätymässä, eri verkkokaupoissa on kuitenkin erilaisia speksejä sille, mutta nimi sama, onko niissä jotain eroja? Tämä oli edullisin, jonka löysin Suomesta, koska tarviin niitä 4 kpl, metsästän parasta hintaakin.



                            Onko vastaan tullut parempia tarjouksia?
                            Hintaan en osaa tarkkaan sanoa, mutta minulle Pure tuli parhaaksi vaihtoehdoksi kun se melkein ainoana sisältää jo valmiiksi b-luokan vikavirtasuojan, mikä lie sitten onkaan. Tai ainakin oli ainoa joka sellaisen oli speksannut tuotetietoihinsa. Tuo on käsittääkseni jokseenkin kallis (suhteellinen käsite huom) ja jos asennuksen tekee virallisesti oikein ja paikallisia säädöksiä noudattaen, niin sellainen pitää olla. Lisäksi tarvittiin vielä olisiko se ollut "tavallinen" a-luokan vikavirtasuoja, mutta se on vissiin yleisempää kamaa ja sen sai huomattavasti edullisemmin.

                            Muistaakseni maksoin 22kW mallista jotain 700-800 EUR luokkaa alkusyksystä. Joku kotimainen sähköalan nettikauppa joka löytyi Googlen haulla. Samaan hintaan on myös muita merkkejä tarjolla, mutta noiden lisähimmeleiden / vikureiden kanssa valinta kohdistui Webastoon.
                            E88 & F56 electric

                            Comment

                            • fransesco
                              BTCF Member
                              • Jul 2014
                              • 232
                              • Vantaa

                              Originally posted by kooma View Post
                              Yleensä kyllä auton päästä saa rajattua virtaa mutta jos on tilanne että pitäisi rajata seinän päästä alle 16A niin Pure yksinään ei siihen käy.
                              Varmaan kiinteistön sähköverkkoon pitäisi tehdä jo tuossa vaiheessa jotain parannuksia jos latauslaitteen teho pitää saada alle 16A. Minusta kyllä 1x16A on ihan riittävä kotilataukseen (esim hybridiautot jotka ottaa vähän tehoa) mutta sen alle mennessä kannattaa pohtia asiaa tarkemmin. Ehkä tuolloin se auton mukana tullut suko-pistoke on ihan riittävä. Niissähän tehot on about 10A luokkaa.

                              Suunittelin itse ensin asentaa Webasto Puren 1 vaiheisen 16A pistorasian tilalle josta olin ladannut auton lohkista, mutta sähkömies kehotti pohtimaan asiaa tarkemmin ja myös miettimään kerralla kuntoon tulevaisuuden tarpeita varten. Niimpä kun sähkömielelle pitää kuitenkin työstä maksaa ja ei viitsisi joka vuosi soittaa uudelleen hommiin niin vedimme 3x16A keskukselta latausasemaan.
                              E88 & F56 electric

                              Comment

                              • Juppe
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2002
                                • 4541
                                • TURKU

                                Mihinkähän se kaikki öljynjalostuksessa syntyvä bensiinin raaka-aine sitten laitetaan, kun kaikki ajaa sähköllä. Se kai ei oikein kelpaa mihinkään muuhun, kuin moottorissa poltettavaksi ja sitä tulee niin kauan, kun öljyä jalostetaan.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎