Originally posted by pyroz
View Post
Suuri sähköautokeskustelu osa VI
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
-
Originally posted by ritariässä View PostJos ajat kasikoneisella ja asut lapissa, tuskin toi peli kympillä sataselle kulkee kun vuosittaiset kilometrit jää alle 5000km ja tuosta jakolaskulla päivittäinen ajomääräarvio esille ja puolet matkasta menee kuitenkin kylmällä koneella eli todellinen kulutus ennemminkin 15L/100km.
Nämähän on omia valintoja, toiset kulkee pyörällä, ekat bussilla ja moni ostaa sen 70-80t€ sähköauton että pääsee säästämään
Leave a comment:
-
-
Originally posted by OVi View PostHyvä että postasit tämän, sillä selvästikään emme ymmärrä toisiamme, joka ei ole mitenkään tavatonta ihmisten välisessä kanssakäynnissä.
Nykyisen auton käyttökulut vuoden 2024 tasolla 5260 € + 2000 € - sähkärin käyttökulut 1640 € = kauppian taskuun vuodessa 5620 €.
Nykyisen auton pääomakuluja tuskin tavitsee lisätä laskelmiin, koska arvo ei enää laske ja muutenkin se menee suoraan pojan talviautoksi Hynysen saavuttua.
Miten tuo muodostuu? Yli 600 euroa kuussa autoiluun kuulostaa kyllä aika kovalta.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by pyroz View PostJos on hankkimassa autoa vaikka budjetilla 50k€ niin ei, ei ole missään polttiksessa mitään järkeä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by nullzwei View PostK: Kuinka paljon euroja piti siirtää myyjän tilille että sait sähkärin käyttöön?
V: Parisen tonnia vuodessa
K: Tarkoitatko tuolla hankintaan käytettyä rahamäärää?
V: Tarkoitan arvonalenemaa.
Nykyisen auton käyttökulut vuoden 2024 tasolla 5260 € + 2000 € - sähkärin käyttökulut 1640 € = kauppian taskuun vuodessa 5620 €.
Nykyisen auton pääomakuluja tuskin tavitsee lisätä laskelmiin, koska arvo ei enää laske ja muutenkin se menee suoraan pojan talviautoksi Hynysen saavuttua.Last edited by OVi; 10-12-2022, 17:19.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by _nixu_ View PostJos vertaa omaan aikaisempaan E53 3.0d:
40tkm vuodessa, keskikulutus 10l/100km.
Diesel+vero vuodessa noin 9600€.
Nykyisellä sähköt + autovero 1500€ vuodessa.
Tuo erotus taitaa melkeinpä kattaa vuosittaisen arvonaleneman. Oma veikkaus on että noin 20-25k€ tulisi takkiin kolmessa vuodessa :think
Mutta talvikulutuksena tuo varmaan on se minimi, tosin toisaalta tuossa sitten kuitenkin verrataan läpi vuoden kulutukseen sähkiksessä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by nullzwei View PostSaako -07 käyttikseen järkevän kaskon?
Mielestäni kokonaislaskelmaa vääristää -07 340tkm mennyn dieselin ja sähkärin välinen hinnanero. Ts. kuinka paljon pitää käyttää euroja jotta pääsee kiinni "uudempaan". Kun kerran pääomista on kyse, niin miksi tämä merkittävin tekijä jotenkin unohtuu? Vai tuleeko se sähkäri tai mikä tahansa uudempi, käyttökustannuksiltaan edullisempi menopeli "vähän kuin ilmaiseksi" pihaan/talliin möllöttämään? Vai onko niin, ettei esmes excelistä löydy tälle mielestäni merkittävälle kustannuserälle saraketta
Joku näppärä voisi verrata oletettua "tuottoa sijoitetulle kokonaispääomalle" ja jos prosentti on miinusmerkkinen niin turskaahan se on.
No. Kukin ajaa varojensa ja mieltymyksiensä mukaisesti mutta laskelmissa pitää ainakin yrittää olla objektiivinen.
Mutta tuo on se yleisin itkuvirsi ympäri intterwebin mielensäpahoittamisryhmiä ja keskusteluja, että "Miten mä voisin sähköautolla ajaa kun mulla on kymppitonnin dieselauto ja ei kalliimpaan budjettia?" No tähän kysymykseen olisi kaikkien hyvä ymmärtää hyvin yksinkertainen vastaus: "Et voikaan. Ei sinun budjettiin ole sähköautoja vielä olemassa. Odottele 10 vuotta ja katellaan sitten tai kasvata budjettia".
Pitää vertailla aina vastaavan hintaisia jos haluaa puntaroida onko sähkössä järkeä. Jos on hankkimassa autoa vaikka budjetilla 50k€ niin ei, ei ole missään polttiksessa mitään järkeä. Plugin hybridissä voi jo hyvinkin ollakin. Mutta silloin pitää verrata 50k€ hintaisia autoja keskenään. Ei ole mitään mieltä vertailla 10k€ vanhaa miinaa ja 50k€ uutta sähkistä. Se on hyvin nopea matematiikka.
Näitä laskelmia on sotkenut viimeiset pari vuotta melkoinen automarkkinoiden erikoistilanne. Autojen arvokehitys on ollut aivan totaalisen sekaisin / päälaellaan. On voinut ollakin kannattavampaa laittaa pääomaa kiinni autoon kun arvo ei ole tippunut euroakaan, ehkä jopa noussut. Normaalia tuo ei tietenkään ole ja siksi se "Uuden auton arvosta sulaa aina nopeiten ja eniten arvoa" on absoluuttinen totuus pidemmän päälle. Nyt vaan ollut erikoiset ajat.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by nullzwei View PostSaako -07 käyttikseen järkevän kaskon?
Mielestäni kokonaislaskelmaa vääristää -07 340tkm mennyn dieselin ja sähkärin välinen hinnanero. Ts. kuinka paljon pitää käyttää euroja jotta pääsee kiinni "uudempaan". Kun kerran pääomista on kyse, niin miksi tämä merkittävin tekijä jotenkin unohtuu? Vai tuleeko se sähkäri tai mikä tahansa uudempi, käyttökustannuksiltaan edullisempi menopeli "vähän kuin ilmaiseksi" pihaan/talliin möllöttämään? Vai onko niin, ettei esmes excelistä löydy tälle mielestäni merkittävälle kustannuserälle saraketta
Joku näppärä voisi verrata oletettua "tuottoa sijoitetulle kokonaispääomalle" ja jos prosentti on miinusmerkkinen niin turskaahan se on.
No. Kukin ajaa varojensa ja mieltymyksiensä mukaisesti mutta laskelmissa pitää ainakin yrittää olla objektiivinen.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by OVi View PostTässähän tämä on.
En tiedä kuinka voin selvemmin kertoa, että autoilun kulut nousevat nykyisestään sen pari tonnia. Olen koko ajan ainoastaan vertaillut, että kuinka paljon enemmän minun pitää käyttää rahaa, jotta saan alle uuden sähkiksen. Jos joku haluaa tehdä vertailua vaikka kolmen kympin bensa-autoon, niin sitten tekee. Minulle bensa ei ole edes vaihtoehto.
V: Parisen tonnia vuodessa
K: Tarkoitatko tuolla hankintaan käytettyä rahamäärää?
V: Tarkoitan arvonalenemaa.
Leave a comment:
-
-
Jos vertaa omaan aikaisempaan E53 3.0d:
40tkm vuodessa, keskikulutus 10l/100km.
Diesel+vero vuodessa noin 9600€.
Nykyisellä sähköt + autovero 1500€ vuodessa.
Tuo erotus taitaa melkeinpä kattaa vuosittaisen arvonaleneman. Oma veikkaus on että noin 20-25k€ tulisi takkiin kolmessa vuodessa :think
Leave a comment:
-
-
Originally posted by nullzwei View PostMielestäni kokonaislaskelmaa vääristää -07 340tkm mennyn dieselin ja sähkärin välinen hinnanero. Ts. kuinka paljon pitää käyttää euroja jotta pääsee kiinni "uudempaan". Kun kerran pääomista on kyse, niin miksi tämä merkittävin tekijä jotenkin unohtuu?
Originally posted by OVi View Post...eli minun pitää lisätä autoilun kuluja parilla tonnilla vuodessa kattaakseni uuden auton arvonaleneman.
Leave a comment:
-
-
Jos ajat kasikoneisella ja asut lapissa, tuskin toi peli kympillä sataselle kulkee kun vuosittaiset kilometrit jää alle 5000km ja tuosta jakolaskulla päivittäinen ajomääräarvio esille ja puolet matkasta menee kuitenkin kylmällä koneella eli todellinen kulutus ennemminkin 15L/100km.
Nämähän on omia valintoja, toiset kulkee pyörällä, ekat bussilla ja moni ostaa sen 70-80t€ sähköauton että pääsee säästämään
Leave a comment:
-
-
Originally posted by nullzwei View PostSaako -07 käyttikseen järkevän kaskon?
Mielestäni kokonaislaskelmaa vääristää -07 340tkm mennyn dieselin ja sähkärin välinen hinnanero. Ts. kuinka paljon pitää käyttää euroja jotta pääsee kiinni "uudempaan". Kun kerran pääomista on kyse, niin miksi tämä merkittävin tekijä jotenkin unohtuu? Vai tuleeko se sähkäri tai mikä tahansa uudempi, käyttökustannuksiltaan edullisempi menopeli "vähän kuin ilmaiseksi" pihaan/talliin möllöttämään? Vai onko niin, ettei esmes excelistä löydy tälle mielestäni merkittävälle kustannuserälle saraketta
Joku näppärä voisi verrata oletettua "tuottoa sijoitetulle kokonaispääomalle" ja jos prosentti on miinusmerkkinen niin turskaahan se on.
No. Kukin ajaa varojensa ja mieltymyksiensä mukaisesti mutta laskelmissa pitää ainakin yrittää olla objektiivinen.Last edited by jaskap; 10-12-2022, 14:01.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by pyroz View PostMinä käyttäisin laskelmassa kyllä molemmissa autoissa vastaavia vakuutuksia. Vääristää tuloksia se että toisessa kasko toisessa ei.
Mielestäni kokonaislaskelmaa vääristää -07 340tkm mennyn dieselin ja sähkärin välinen hinnanero. Ts. kuinka paljon pitää käyttää euroja jotta pääsee kiinni "uudempaan". Kun kerran pääomista on kyse, niin miksi tämä merkittävin tekijä jotenkin unohtuu? Vai tuleeko se sähkäri tai mikä tahansa uudempi, käyttökustannuksiltaan edullisempi menopeli "vähän kuin ilmaiseksi" pihaan/talliin möllöttämään? Vai onko niin, ettei esmes excelistä löydy tälle mielestäni merkittävälle kustannuserälle saraketta
Joku näppärä voisi verrata oletettua "tuottoa sijoitetulle kokonaispääomalle" ja jos prosentti on miinusmerkkinen niin turskaahan se on.
No. Kukin ajaa varojensa ja mieltymyksiensä mukaisesti mutta laskelmissa pitää ainakin yrittää olla objektiivinen.
Leave a comment:
-
Leave a comment: