memebuy23buy

Suuri sähköautokeskustelu osa VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • joko
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Täysin samaa mieltä. Piti vain silti mainita, että miksi vertailla erilailla vakuutettuja autoja jos haluaa laskea onko sähköautoilu edullisempaa.

    Mutta tuo on se yleisin itkuvirsi ympäri intterwebin mielensäpahoittamisryhmiä ja keskusteluja, että "Miten mä voisin sähköautolla ajaa kun mulla on kymppitonnin dieselauto ja ei kalliimpaan budjettia?" No tähän kysymykseen olisi kaikkien hyvä ymmärtää hyvin yksinkertainen vastaus: "Et voikaan. Ei sinun budjettiin ole sähköautoja vielä olemassa. Odottele 10 vuotta ja katellaan sitten tai kasvata budjettia".

    Pitää vertailla aina vastaavan hintaisia jos haluaa puntaroida onko sähkössä järkeä. Jos on hankkimassa autoa vaikka budjetilla 50k€ niin ei, ei ole missään polttiksessa mitään järkeä. Plugin hybridissä voi jo hyvinkin ollakin. Mutta silloin pitää verrata 50k€ hintaisia autoja keskenään. Ei ole mitään mieltä vertailla 10k€ vanhaa miinaa ja 50k€ uutta sähkistä. Se on hyvin nopea matematiikka.

    Näitä laskelmia on sotkenut viimeiset pari vuotta melkoinen automarkkinoiden erikoistilanne. Autojen arvokehitys on ollut aivan totaalisen sekaisin / päälaellaan. On voinut ollakin kannattavampaa laittaa pääomaa kiinni autoon kun arvo ei ole tippunut euroakaan, ehkä jopa noussut. Normaalia tuo ei tietenkään ole ja siksi se "Uuden auton arvosta sulaa aina nopeiten ja eniten arvoa" on absoluuttinen totuus pidemmän päälle. Nyt vaan ollut erikoiset ajat.
    Mutta yksi pointti on tässä jäänyt huomioimatta. Valtion taholta koitetaan kiivaasti ajaa sähköautoja kansalaisille. Kun se ei ole edes etäisesti realistinen tavoite jo yksistään sähköautojen saatavuuden nimissä puhumattakaan siitä että sillä joka ajaa 4000 autolla (suomen autokannan keskiarvo) niin ketä se hyödyttää että polttoaineet on verotettu niin että ostovoimaa on merkittävästi heikentynyt? Tosin ei liittyen suoraa sähköautoilun tämä. Kyllä meillekin sellainen tulee yhdeksi autoksi j polttiksia jää sitten muuhun käyttöön mutta ei vielä, liika kalliita

    Leave a comment:


  • jaskap
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post
    Jos ajat kasikoneisella ja asut lapissa, tuskin toi peli kympillä sataselle kulkee kun vuosittaiset kilometrit jää alle 5000km ja tuosta jakolaskulla päivittäinen ajomääräarvio esille ja puolet matkasta menee kuitenkin kylmällä koneella eli todellinen kulutus ennemminkin 15L/100km.

    Nämähän on omia valintoja, toiset kulkee pyörällä, ekat bussilla ja moni ostaa sen 70-80t€ sähköauton että pääsee säästämään
    Juuri näin se on. Valintoja, jota voimme kotomaassa tehdä ihan vapaasta tahdosta. Ja kaikki on mennyt,mitä tankkiin laittaa. Ikinä tullut oikeasti edes mitattua kulutusta. Mutta edelleen, kymmenen vuoden omistamisen jälkeen, kylmät väreet riipii pitkin selkärankaa, kun käynnistää. Samaa efektiä ei tule uudemmissa hybrideissä,millä joutunut kihnuttamaan, vaikka voimaa on moninverroin.

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Originally posted by OVi View Post
    Hyvä että postasit tämän, sillä selvästikään emme ymmärrä toisiamme, joka ei ole mitenkään tavatonta ihmisten välisessä kanssakäynnissä.

    Nykyisen auton käyttökulut vuoden 2024 tasolla 5260 € + 2000 € - sähkärin käyttökulut 1640 € = kauppian taskuun vuodessa 5620 €.

    Nykyisen auton pääomakuluja tuskin tavitsee lisätä laskelmiin, koska arvo ei enää laske ja muutenkin se menee suoraan pojan talviautoksi Hynysen saavuttua.

    Miten tuo muodostuu? Yli 600 euroa kuussa autoiluun kuulostaa kyllä aika kovalta.

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Jos on hankkimassa autoa vaikka budjetilla 50k€ niin ei, ei ole missään polttiksessa mitään järkeä.
    Varmasti näin, mutta kaikki ei silti kai hanki autoa järjellä kun joku kuitenkin lopulta ostaa ne kaikki 50k€ polttiksetkin joita autokaupat/nettiauto on pullollaan?

    Leave a comment:


  • OVi
    replied
    Originally posted by nullzwei View Post
    K: Kuinka paljon euroja piti siirtää myyjän tilille että sait sähkärin käyttöön?
    V: Parisen tonnia vuodessa
    K: Tarkoitatko tuolla hankintaan käytettyä rahamäärää?
    V: Tarkoitan arvonalenemaa.
    Hyvä että postasit tämän, sillä selvästikään emme ymmärrä toisiamme, joka ei ole mitenkään tavatonta ihmisten välisessä kanssakäynnissä.

    Nykyisen auton käyttökulut vuoden 2024 tasolla 5260 € + 2000 € - sähkärin käyttökulut 1640 € = kauppian taskuun vuodessa 5620 €.

    Nykyisen auton pääomakuluja tuskin tavitsee lisätä laskelmiin, koska arvo ei enää laske ja muutenkin se menee suoraan pojan talviautoksi Hynysen saavuttua.
    Last edited by OVi; 10-12-2022, 17:19.

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Originally posted by _nixu_ View Post
    Jos vertaa omaan aikaisempaan E53 3.0d:
    40tkm vuodessa, keskikulutus 10l/100km.
    Diesel+vero vuodessa noin 9600€.
    Nykyisellä sähköt + autovero 1500€ vuodessa.

    Tuo erotus taitaa melkeinpä kattaa vuosittaisen arvonaleneman. Oma veikkaus on että noin 20-25k€ tulisi takkiin kolmessa vuodessa :think
    Mutta vertaat nyt ylemmän luokan isompaa autoa pienempään, ei oikein päde tuo sinällään, kokoero kertyy jo. Pitäisi olla sama kokoluokka vertailussa, toki tuossa jo pointti selviää. Tosin syöläimmän E53 diesel automaatin (GM+184hp) kulutus on 9.7l tehtaan ilmoittamana, manuaali ja kaikki muu sitten siitä alaspäin.

    Mutta talvikulutuksena tuo varmaan on se minimi, tosin toisaalta tuossa sitten kuitenkin verrataan läpi vuoden kulutukseen sähkiksessä.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by nullzwei View Post
    Saako -07 käyttikseen järkevän kaskon?

    Mielestäni kokonaislaskelmaa vääristää -07 340tkm mennyn dieselin ja sähkärin välinen hinnanero. Ts. kuinka paljon pitää käyttää euroja jotta pääsee kiinni "uudempaan". Kun kerran pääomista on kyse, niin miksi tämä merkittävin tekijä jotenkin unohtuu? Vai tuleeko se sähkäri tai mikä tahansa uudempi, käyttökustannuksiltaan edullisempi menopeli "vähän kuin ilmaiseksi" pihaan/talliin möllöttämään? Vai onko niin, ettei esmes excelistä löydy tälle mielestäni merkittävälle kustannuserälle saraketta

    Joku näppärä voisi verrata oletettua "tuottoa sijoitetulle kokonaispääomalle" ja jos prosentti on miinusmerkkinen niin turskaahan se on.

    No. Kukin ajaa varojensa ja mieltymyksiensä mukaisesti mutta laskelmissa pitää ainakin yrittää olla objektiivinen.
    Täysin samaa mieltä. Piti vain silti mainita, että miksi vertailla erilailla vakuutettuja autoja jos haluaa laskea onko sähköautoilu edullisempaa.

    Mutta tuo on se yleisin itkuvirsi ympäri intterwebin mielensäpahoittamisryhmiä ja keskusteluja, että "Miten mä voisin sähköautolla ajaa kun mulla on kymppitonnin dieselauto ja ei kalliimpaan budjettia?" No tähän kysymykseen olisi kaikkien hyvä ymmärtää hyvin yksinkertainen vastaus: "Et voikaan. Ei sinun budjettiin ole sähköautoja vielä olemassa. Odottele 10 vuotta ja katellaan sitten tai kasvata budjettia".

    Pitää vertailla aina vastaavan hintaisia jos haluaa puntaroida onko sähkössä järkeä. Jos on hankkimassa autoa vaikka budjetilla 50k€ niin ei, ei ole missään polttiksessa mitään järkeä. Plugin hybridissä voi jo hyvinkin ollakin. Mutta silloin pitää verrata 50k€ hintaisia autoja keskenään. Ei ole mitään mieltä vertailla 10k€ vanhaa miinaa ja 50k€ uutta sähkistä. Se on hyvin nopea matematiikka.

    Näitä laskelmia on sotkenut viimeiset pari vuotta melkoinen automarkkinoiden erikoistilanne. Autojen arvokehitys on ollut aivan totaalisen sekaisin / päälaellaan. On voinut ollakin kannattavampaa laittaa pääomaa kiinni autoon kun arvo ei ole tippunut euroakaan, ehkä jopa noussut. Normaalia tuo ei tietenkään ole ja siksi se "Uuden auton arvosta sulaa aina nopeiten ja eniten arvoa" on absoluuttinen totuus pidemmän päälle. Nyt vaan ollut erikoiset ajat.

    Leave a comment:


  • joko
    replied
    Originally posted by nullzwei View Post
    Saako -07 käyttikseen järkevän kaskon?

    Mielestäni kokonaislaskelmaa vääristää -07 340tkm mennyn dieselin ja sähkärin välinen hinnanero. Ts. kuinka paljon pitää käyttää euroja jotta pääsee kiinni "uudempaan". Kun kerran pääomista on kyse, niin miksi tämä merkittävin tekijä jotenkin unohtuu? Vai tuleeko se sähkäri tai mikä tahansa uudempi, käyttökustannuksiltaan edullisempi menopeli "vähän kuin ilmaiseksi" pihaan/talliin möllöttämään? Vai onko niin, ettei esmes excelistä löydy tälle mielestäni merkittävälle kustannuserälle saraketta

    Joku näppärä voisi verrata oletettua "tuottoa sijoitetulle kokonaispääomalle" ja jos prosentti on miinusmerkkinen niin turskaahan se on.

    No. Kukin ajaa varojensa ja mieltymyksiensä mukaisesti mutta laskelmissa pitää ainakin yrittää olla objektiivinen.
    Ja eikai muutaman tonnin autoon ole mitään järkeä kaskoa ottaakaan. Ei itelläkään oo kaskoa ollu missään 10 vuoteen. 2-3 autoa ollut samaan aikaan. Oon varovasti laskenu että säästöä on tullu kymmenisen tuhtta varsinkin silloin 10v sitten kun isokoneisen bemarin kasko ei sillon 23v miehelle mikään halpa ollut. Ja rahoituskulut toinen juttu oon laskeskellu että ihan pirusti on säästänyt kun kaikki autot on meillä aina ostettu rahalla ja jos ei ole rahaa niin sitten ei osteta mitään. Tai korjaan siis että tässä viimeiset 10 vuotta myös. Jostain syystä 18 veenä ei ollut paljon rahaa irrottaa autoon. Kun meillä pakolliset ajot on loppujenlopuksi luokkaa 10tkm per aito per vuosi niin en ole nähnyt järkeväksi laittaa pääomaa nykyistä enempää kiinni ja nyt kun nollakorkojenkin aika meni jo ohi niin empö tiedä, ei ainakaan tarvitse lähiaikoina päivittää uuteen. Rahoitus kun kuitenkin sitten tarkoittaa käytännössä myös kaskopakkoa ja kylläpä se kalliimmissa autoissa muutenkin on hyvä olla.

    Leave a comment:


  • nullzwei
    replied
    Originally posted by OVi View Post
    Tässähän tämä on.

    En tiedä kuinka voin selvemmin kertoa, että autoilun kulut nousevat nykyisestään sen pari tonnia. Olen koko ajan ainoastaan vertaillut, että kuinka paljon enemmän minun pitää käyttää rahaa, jotta saan alle uuden sähkiksen. Jos joku haluaa tehdä vertailua vaikka kolmen kympin bensa-autoon, niin sitten tekee. Minulle bensa ei ole edes vaihtoehto.
    K: Kuinka paljon euroja piti siirtää myyjän tilille että sait sähkärin käyttöön?
    V: Parisen tonnia vuodessa
    K: Tarkoitatko tuolla hankintaan käytettyä rahamäärää?
    V: Tarkoitan arvonalenemaa.

    Leave a comment:


  • TeemuM
    replied
    Originally posted by Esko View Post
    Mikä versio?
    2019 Long range.

    Leave a comment:


  • _nixu_
    replied
    Jos vertaa omaan aikaisempaan E53 3.0d:
    40tkm vuodessa, keskikulutus 10l/100km.
    Diesel+vero vuodessa noin 9600€.
    Nykyisellä sähköt + autovero 1500€ vuodessa.

    Tuo erotus taitaa melkeinpä kattaa vuosittaisen arvonaleneman. Oma veikkaus on että noin 20-25k€ tulisi takkiin kolmessa vuodessa :think

    Leave a comment:


  • OVi
    replied
    Originally posted by nullzwei View Post
    Mielestäni kokonaislaskelmaa vääristää -07 340tkm mennyn dieselin ja sähkärin välinen hinnanero. Ts. kuinka paljon pitää käyttää euroja jotta pääsee kiinni "uudempaan". Kun kerran pääomista on kyse, niin miksi tämä merkittävin tekijä jotenkin unohtuu?
    Tässähän tämä on.
    Originally posted by OVi View Post
    ...eli minun pitää lisätä autoilun kuluja parilla tonnilla vuodessa kattaakseni uuden auton arvonaleneman.
    En tiedä kuinka voin selvemmin kertoa, että autoilun kulut nousevat nykyisestään sen pari tonnia. Olen koko ajan ainoastaan vertaillut, että kuinka paljon enemmän minun pitää käyttää rahaa, jotta saan alle uuden sähkiksen. Jos joku haluaa tehdä vertailua vaikka kolmen kympin bensa-autoon, niin sitten tekee. Minulle bensa ei ole edes vaihtoehto.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Jos ajat kasikoneisella ja asut lapissa, tuskin toi peli kympillä sataselle kulkee kun vuosittaiset kilometrit jää alle 5000km ja tuosta jakolaskulla päivittäinen ajomääräarvio esille ja puolet matkasta menee kuitenkin kylmällä koneella eli todellinen kulutus ennemminkin 15L/100km.

    Nämähän on omia valintoja, toiset kulkee pyörällä, ekat bussilla ja moni ostaa sen 70-80t€ sähköauton että pääsee säästämään

    Leave a comment:


  • jaskap
    replied
    Originally posted by nullzwei View Post
    Saako -07 käyttikseen järkevän kaskon?

    Mielestäni kokonaislaskelmaa vääristää -07 340tkm mennyn dieselin ja sähkärin välinen hinnanero. Ts. kuinka paljon pitää käyttää euroja jotta pääsee kiinni "uudempaan". Kun kerran pääomista on kyse, niin miksi tämä merkittävin tekijä jotenkin unohtuu? Vai tuleeko se sähkäri tai mikä tahansa uudempi, käyttökustannuksiltaan edullisempi menopeli "vähän kuin ilmaiseksi" pihaan/talliin möllöttämään? Vai onko niin, ettei esmes excelistä löydy tälle mielestäni merkittävälle kustannuserälle saraketta

    Joku näppärä voisi verrata oletettua "tuottoa sijoitetulle kokonaispääomalle" ja jos prosentti on miinusmerkkinen niin turskaahan se on.

    No. Kukin ajaa varojensa ja mieltymyksiensä mukaisesti mutta laskelmissa pitää ainakin yrittää olla objektiivinen.
    Jep. Ja myös sen pääoman sulaminen eli arvonaleneminen, vai vieläkö käytetystä rohjakkeesta saa uutta paremman hinnan. Vanhemmassa ja jo maksetussa laitteessa tuolla ei ole merkitystä. Omilla ajoilla polttoainetta menee max 800e vuodessa kympin kulutuksella, joten kustannushyötyä tulisi noin 50 vuoden päästä.Mutta laskutapoja on monia.
    Last edited by jaskap; 10-12-2022, 14:01.

    Leave a comment:


  • nullzwei
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Minä käyttäisin laskelmassa kyllä molemmissa autoissa vastaavia vakuutuksia. Vääristää tuloksia se että toisessa kasko toisessa ei.
    Saako -07 käyttikseen järkevän kaskon?

    Mielestäni kokonaislaskelmaa vääristää -07 340tkm mennyn dieselin ja sähkärin välinen hinnanero. Ts. kuinka paljon pitää käyttää euroja jotta pääsee kiinni "uudempaan". Kun kerran pääomista on kyse, niin miksi tämä merkittävin tekijä jotenkin unohtuu? Vai tuleeko se sähkäri tai mikä tahansa uudempi, käyttökustannuksiltaan edullisempi menopeli "vähän kuin ilmaiseksi" pihaan/talliin möllöttämään? Vai onko niin, ettei esmes excelistä löydy tälle mielestäni merkittävälle kustannuserälle saraketta

    Joku näppärä voisi verrata oletettua "tuottoa sijoitetulle kokonaispääomalle" ja jos prosentti on miinusmerkkinen niin turskaahan se on.

    No. Kukin ajaa varojensa ja mieltymyksiensä mukaisesti mutta laskelmissa pitää ainakin yrittää olla objektiivinen.

    Leave a comment:

Working...
X