Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • |foder|
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2006
    • 7087
    • Forssa

    Käytettyihin +10v sähkiksiin aletaan kohta vaatimaan akkujen vaihtoja myyjän piikkiin ihan kuten jostain merkityksettömästä pienimmästäkin parkkitutkan toimimattomiudesta väännetään oikeuteen asti.
    Varsinkin kun akku suht kallis ja yritetään omaa köyhyyttä paikata myyjän piikkiin.
    Näen jo KRiL ruuhkautuvan vuosien saatossa.
    Nyt:
    E82 135i -11

    Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

    Comment

    • joko
      Bimmer Enthusiast
      • May 2004
      • 1968
      • Seinäjoki

      Originally posted by |foder| View Post
      Käytettyihin +10v sähkiksiin aletaan kohta vaatimaan akkujen vaihtoja myyjän piikkiin ihan kuten jostain merkityksettömästä pienimmästäkin parkkitutkan toimimattomiudesta väännetään oikeuteen asti.
      Varsinkin kun akku suht kallis ja yritetään omaa köyhyyttä paikata myyjän piikkiin.
      Näen jo KRiL ruuhkautuvan vuosien saatossa.
      Siinä se suurin syy on miksi noiden arvo tulee laskemaan paljon totuttua nopeammin tuola elinkaarensa loppupäässä. Mut toki tämä sama ilmiö vaivaa kaikkia autoja kyllä ei se euro 6 dieselinkään korjaus oo automyyjälle halpaa kun 11kk oston jälkeen vaihdat johonkin eu6 mersun dieseliin urealinjan nikn siinä pitää irrottaa moottori että sen saa vaihdettua ja se putkenpala maksaa 650e. Sit jos saman autoon sattuu kosteutta keräävät Led umpiot niin ne siitä samaan syssyyn vielä a) 2500e/kpl. Siinä on se juttu miksi nuota ei oikein tahdo mitään saada vaihdossa
      F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
      W906 319 sprinter - 14

      Comment

      • Tiik
        BTCF Member
        • Apr 2012
        • 497
        • Vantaa

        Originally posted by PNM2 View Post
        Brittiautojen hinnat tietysti mukava knoppi mutta eivät nyt liity esim Suomeen mitenkään. Toki artikkeli kannattaa myös liittää, niin saadaan totuus mukaan.

        https://www.topgear.com/car-news/use...es-are-falling
        Missä kohtaa väitin, että asia liittyy Suomen tilanteeseen? Eikä ketjun otsikko muistaakseni ollut Suomen suuri sähköautokeskustelu...?

        Älä hyvä mies ota kaikkia tänne kirjoitettuja asioita hyökkäyksenä sua, sun autoa tai ylipäänsä sähköautomarkkinoita vastaan. Keskustellaan alasta laajemmin kaikkia sen outouksia ja poikkeuksia myöten ja pidetään ketju kohteliaana.

        Comment

        • nullzwei
          BTCF Member
          • Oct 2002
          • 11056
          • ?

          Originally posted by |foder| View Post
          Käytettyihin +10v sähkiksiin aletaan kohta vaatimaan akkujen vaihtoja myyjän piikkiin ihan kuten jostain merkityksettömästä pienimmästäkin parkkitutkan toimimattomiudesta väännetään oikeuteen asti.
          Varsinkin kun akku suht kallis ja yritetään omaa köyhyyttä paikata myyjän piikkiin.
          Näen jo KRiL ruuhkautuvan vuosien saatossa.


          Takuuehdot tulee ehkä tiukkenemaan: kun akkutakuu loppuu niin se loppuu eikä auta valittaa yhtään minnekään. Sama koskee uusia katsastusmääräyksiä (kolhu akkukotelossa tjms) sekä perässä laahaavia vakuutusmaksuja. Köyhyys iskee kunnolla kun muun auton arvo muuttuu lähelle nollaa akkupaketin kolhun takia ja vakuutusta ei ollut?

          Comment

          • PNM2
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2015
            • 1116
            • Espoo

            Originally posted by Tiik View Post
            Missä kohtaa väitin, että asia liittyy Suomen tilanteeseen? Eikä ketjun otsikko muistaakseni ollut Suomen suuri sähköautokeskustelu...?

            Älä hyvä mies ota kaikkia tänne kirjoitettuja asioita hyökkäyksenä sua, sun autoa tai ylipäänsä sähköautomarkkinoita vastaan. Keskustellaan alasta laajemmin kaikkia sen outouksia ja poikkeuksia myöten ja pidetään ketju kohteliaana.
            Tämä on totta mutta aika olennaista oli toi syy, jonka mun mielestä on oltava lyhytaikainen, kuten Suomessakin nähtiin flippaamisen kohtalo. Enemmän se syy kiinnostaa kuin mun autojen käyttövoimat, joihin kuuluu myös polttomoottori vielä pitkään.
            i4 M50
            ex: G30 530e xDrive M-Sport
            ex: F11 525d xDrive
            ex: F11 520d
            ex: E91 318i

            Comment

            • mikae34
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 4993
              • Forssa

              Mitä akkujen vaihto kustantaa ?
              Auto on liikkumaväline.

              Comment

              • Danukos
                Alueaktiivi
                • Feb 2011
                • 1126
                • pks

                Originally posted by mikae34 View Post
                Mitä akkujen vaihto kustantaa ?

                Tästä taisi olla täällä keskustelua pari sivua takaperin.. Vai oliko siinä bmw i8 langassa? Tais olla... No, ainakin BMW:n hybiridi akkukennojen vaihto ei ilmeisesti niin järkyttävän kallista kuin voisi olettaa, joku osasi kertoa että n. 6k€ olisi kaikkien kennomoduulien vaihto i8:siin.
                Täyssähkärissä sitten varmaankin vähintään tuplaten tuo. Teslalla Model S uusi akkupaketti ilmeisesti luokkaa 20k€(?). Mutta vaihtoehtoisia korjaamojakin jo löytyy jotka tekevät saman jo huomattavasti huokeampaan hintaan kuin Tesla.
                Esim. Akkuauto Finland Oy toimii Kankaanpäässä ja tekevät Tesla Model S akkujen vaihtoja/korjauksia yms. Harri Salon youtube-kanavalla on aiheesta pari tuorehkoa videota...

                Eiköhän tulevaisuudessa akkujen huolto- ja korjauskustannuksetkin laske nykyisestä, siinä missä uusien akkujen hinnatkin, kun sähköautojen määrät kasvaa, kehitys kehittyy ja tieto-taidon lisääntyessä myös kasvava kilpailu korjaamobisneksessä tulee vaikuttamaan hintoihin.
                E90 325iA LCI ///M-Sport -09 Sapphire Schwartz
                Ex - E34
                ///M5 -90 Alpin Weiss II

                Comment

                • nullzwei
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 11056
                  • ?

                  Luin joltain US-foorumilta että i3-akkupaketin vaihdon labour cost on noin 400 USD.

                  Aftermarket battery:
                  The cost depends on the service provider and the quality of the battery itself, but one thing's for sure: the prices are a lot cheaper than what BMW offers. Prices start at $2,500 for used battery packs and $5,000 for new ones.

                  One more thing about opting for an aftermarket battery pack is that it can be installed in just a few hours, and you won't have to leave your car at the shop for days. Although not recommended, you can also choose to install the battery pack yourself if you have the proper skills and tools.
                  ***
                  2022 ja kohtuuhyvä kuva:

                  When it comes to electric vehicles and plug-in hybrids, many shoppers wonder how long it will be until they have to replace their battery. Then what will it cost to replace that battery?


                  Kertokoot merkin parissa työskentelevät mitä esmes i3-akkupaketti ja vaihtotyö maksaa.
                  Last edited by nullzwei; 13-02-2023, 10:42.

                  Comment

                  • Turder
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2008
                    • 464
                    • Suomi

                    Tuosta Brittien tilanteesta vielä, että siellä julkinen latausinfra on aika heikko suhteessa autojen määrään ja ruuhkainen. Lisäksi kotilatausmahdollisuuksia ei ole niin hyvin kuin vaikka Suomessa, Norjassa tms. Eli siksi aika moni siellä pettyy sähköautoon kun latausasiat muodostuvat hankalaksi.

                    Comment

                    • nokonzok
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2013
                      • 826
                      • Espoo

                      Originally posted by Tiik View Post
                      Top gearissa oli just juttu, että Briteissä sähkäreiden arvot putoaisivat tällä hetkellä 4x nopeammin kuin dieseleiden. Ala on kyllä sellaisessa myllerryksessä, että vaikea sanoa ollaanko tulossa vai menossa. Ainut mikä on varmaa, on tosiaan se, että kaikki on nykyään aivan perkeleen kallista.
                      Briteistä en tiedä, mutta viime viikolla vaihdoin vajaan vuoden ikäisen 18 tkm ajetun Q4 Audin 500 € pienemmällä hinnalla kuin olin siitä itse maksanut. Toki ostetussa autossa varmasti oli joku tinkivara, mutta yleisen hintatason tietäen kovin iso se ei ollut. Joka tapauksessa on selvää, että varsin kohtuullinen on ollut arvonkehitys.

                      Comment

                      • Tiik
                        BTCF Member
                        • Apr 2012
                        • 497
                        • Vantaa

                        Originally posted by nokonzok View Post
                        Briteistä en tiedä, mutta viime viikolla vaihdoin vajaan vuoden ikäisen 18 tkm ajetun Q4 Audin 500 € pienemmällä hinnalla kuin olin siitä itse maksanut. Toki ostetussa autossa varmasti oli joku tinkivara, mutta yleisen hintatason tietäen kovin iso se ei ollut. Joka tapauksessa on selvää, että varsin kohtuullinen on ollut arvonkehitys.
                        Itsekin ajan tällä hetkellä liikkeestä ostetulla vm2019 polttomoottoriautolla, josta maksoin 3v sitten vähemmän, kuin mitä autoliikkeet nyt pyytävät vastaavista, joka luonnollisesti ei ole normaalia. Eiköhän sähkäreihinkin jatkossa päde sama autokaupan yleissääntö, eli ostaessa se hyvä diili tehdään, ei myydessä.

                        Mutta tosiaan on mielenkiintoista nähdä, miten Eurooppa kokonaisuutena käyttövoimaa vaihtaa. Varmasti sekaan jää maita, joissa tulotasot yms muut seikat rajaavat kehitysmahdollisuuksia jonkin verran, mutta ihan heti en Norjan kaltaiseen ryntäykseen muissa maissa usko. Mutta onneksi sähkön hintakriisi ehkä kierrettiin, joten edellytyksiä halvalle ajolle taas on.

                        Comment

                        • PNM2
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2015
                          • 1116
                          • Espoo

                          Katsotaan, miten tässä sitten lopulta käy ja ketkä tuolloin ovat EU:ssa noudattamassa päätöksiä.

                          Stadarin otsikko siis "EU päätti: Uudet bensiini- ja dieselautot kielletään vuoden 2035 jälkeen"

                          i4 M50
                          ex: G30 530e xDrive M-Sport
                          ex: F11 525d xDrive
                          ex: F11 520d
                          ex: E91 318i

                          Comment

                          • jori
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2003
                            • 1011
                            • Vantaa

                            Originally posted by PNM2 View Post
                            Katsotaan, miten tässä sitten lopulta käy ja ketkä tuolloin ovat EU:ssa noudattamassa päätöksiä.

                            Stadarin otsikko siis "EU päätti: Uudet bensiini- ja dieselautot kielletään vuoden 2035 jälkeen"

                            https://www.hs.fi/talous/art-2000009392623.html
                            Ehkäpä EUsta tulee vain pelkkien "länsivaltioiden" kokonaisuus tuohon mennessä.
                            Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
                            Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

                            Comment

                            • VilleP
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 2236
                              • Vantaa



                              Hyvä että kielletään, joskin päämäärän saavuttamiseksi se ei auta. Vois kait tämän show rahat käyttää esim päästöttömään energiantuotantoon siirtymiseen tms mistä enempi hyötyä päästöjen vähentämisen suhteen.
                              F11 530xd LCI
                              S2 Avant

                              Comment

                              • jani
                                BTCF Member
                                • Jul 2002
                                • 5171
                                • Kuopio

                                Poikkeus voidaan myöntää vuoden 2035 loppuun saakka valmistajille, joiden tuotantomäärät ovat pieniä, tuhannesta kymmeneentuhanteen uutta henkilöautoa.

                                Voi olla että monta uutta automerkkiä tulee markkinoille vielä...
                                F33 435d Mineral-grau metallic
                                K40 K1200s sondermodell

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎