Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kooma
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2004
    • 1020
    • Pikis

    Originally posted by naikou View Post
    Sähköautoissakin on sähkömoottorivikoja ollut jonkun verran, niitä nyt on takuuaikana vaihdettu asiakkaalle veloituksetta koko moottori koska ne ei ole korjattavissa samoin kun polttomoottori, sitten kun takuu on kerran käytetty niin seuraavaa vaihtoa ei takuu enää korvaa
    Nyt en ihan ymmärtänyt mitä tarkoitat, kai nyt takuuseen saa ihan niin monta moottoria kuin takuuaikana sattuu hajoamaan on sitten polttis tai sähkö.
    Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

    Comment

    • naikou
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2010
      • 1763
      • vihti

      Originally posted by kooma View Post
      Nyt en ihan ymmärtänyt mitä tarkoitat, kai nyt takuuseen saa ihan niin monta moottoria kuin takuuaikana sattuu hajoamaan on sitten polttis tai sähkö.

      Asia ei ole ihan näin yksiselitteinen, toki varaosatakuu on olemassa mutta kun takuuseen on jo osa vaihdettu niin se ei enää jatka takuuta

      Edit: eli jos takuun vikana vuonna on uusittu/korjattu moottori tai akku tai jotain muuta niin takuuaikaa ei siitä saa lisää vaan se on se sama mikä on ollut käyttöönotosta asti
      Last edited by naikou; 18-02-2023, 19:48.
      E39 523i Turbo

      Comment

      • kooma
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2004
        • 1020
        • Pikis

        Originally posted by naikou View Post
        Asia ei ole ihan näin yksiselitteinen, toki varaosatakuu on olemassa mutta kun takuuseen on jo osa vaihdettu niin se ei enää jatka takuuta
        Joo siis tarkoitit että takuu ei ala alusta. Hämmästelin että tarkoitiko että osan takuu loppuisi siihen kun se on vaihdettu, vaikka alkuperäinen takuuaika olisi vielä voimassa

        Varaosatakuusta muuten semmoinen joka voi tulla yllätyksenä niin käsittääkseni bemarilla se on voimassa vain jos olet ollut itse maksumiehenä. Eli jos olet saanut osan takuuna tai kokonaan goodwillinä niin varaosatakuuta ei ole. Joku voinee vahvistaa?
        Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

        Comment

        • zakspeed
          BTCF Member
          • Nov 2003
          • 1996
          • Tampere/kainuu

          Originally posted by kooma View Post

          Varaosatakuusta muuten semmoinen joka voi tulla yllätyksenä niin käsittääkseni bemarilla se on voimassa vain jos olet ollut itse maksumiehenä. Eli jos olet saanut osan takuuna tai kokonaan goodwillinä niin varaosatakuuta ei ole. Joku voinee vahvistaa?
          Tismalleen näin.
          -M5- '00
          -i3 94 rex '19
          -Ascona B 4.0 '80
          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

          Comment

          • naikou
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2010
            • 1763
            • vihti

            Originally posted by zakspeed View Post
            Tismalleen näin.
            Sama homma myös monilla muilla merkeillä
            E39 523i Turbo

            Comment

            • OVi
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2016
              • 514
              • Oulu

              Originally posted by naikou View Post
              Sähköautoissakin on sähkömoottorivikoja ollut jonkun verran, niitä nyt on takuuaikana vaihdettu asiakkaalle veloituksetta koko moottori koska ne ei ole korjattavissa samoin kun polttomoottori, sitten kun takuu on kerran käytetty niin seuraavaa vaihtoa ei takuu enää korvaa
              Kun tuli 12 vuotta seurattua sivusta sähkömoottoreiden huoltamista, niin ei niistä juuri muuta mennyt rikki, kuin laakerit ja kukapa nyt ei olisi laturiin laakereita vaihtanut. Sitten harvemmin saattaa palaa käämit, mutta sekin on korjattavissa oleva vika.
              Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

              Comment

              • zakspeed
                BTCF Member
                • Nov 2003
                • 1996
                • Tampere/kainuu

                Bmw sähköautojen pl. i3 moottoreihin on jotain suunniteltuja huolto osiakin joita sinne vaihdetaan. Hiilet ~200tkm kohdilla esimerkkinä.
                -M5- '00
                -i3 94 rex '19
                -Ascona B 4.0 '80
                Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                Comment

                • tiko4tiko
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2020
                  • 817
                  • Lappeenranta

                  Originally posted by OVi View Post
                  Sitten harvemmin saattaa palaa käämit, mutta sekin on korjattavissa oleva vika.
                  Epäilen. Käämi on tehty hairpin-tekniikalla joten aika tekeminen on korjauksessa. Mikään ei toki ole mahdonta, vain rautaa, kuparia ja eristettä staattorissa on loppujen lopuksi. Mutta pelkästään kuparisten hairpinnien taivutelu on oma hommansa ja vaatii siihen tarkoitetut laitteet, jotka ei ihan halpoja ole. Tehdaskustannus mosalle on joitakin satasia (<1000€) joten vaivan palkkaa korjaamisesta ei saa. 'Palanut kone' on jätettä, materiaalit talteen ja kiertoon.

                  Veikkaisin, erttä näistä koneista jotka hajoaa lähes heti ei mene laakeri vaan juurikin käämi palaa. Syynä voi olla esim, että koneeseen on päässyt vettä (viallinen liitin/anturi, tiiviste jne ) tai käämissä eristejärjestelmä on ollut syystä tai toisesta viallinen valmistuksen jälkeen, kuitekin siten, että sitä ei havaita laatukontrollimittauksissa.
                  Mini, E24, E90, G70
                  exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                  Comment

                  • naikou
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2010
                    • 1763
                    • vihti

                    Esimerkkinä kun nuo ovat vesijäähdytteisiä niin tosiaan sitä jäähdytysnestettä on päässyt väärään paikkaan niin ohjeen mukaan se on silloin moottorin vaihto, ohjeissa ei ole mitään korjausvaihtoehtoja vaikka sellaiset olisivatkin mahdollista toteuttaa
                    E39 523i Turbo

                    Comment

                    • PNM2
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2015
                      • 1116
                      • Espoo

                      Originally posted by joko View Post
                      Juu ei olis paljo korjaamoilla töitä jos öljyt vaihdettais 10tkm välein. Aivan järjetön kohde säästää kaikilla omilla autoilla max 15tkm vaihtoväli. Halvinta huoltoa mitä ennakoiden voi tehdä. Tuo I3 katsastus /viktilasto, paljonko noita oikeasti on esim 300tkm ajettuja? Kannattaa huomioida se että ekaan katsastukseen menneessä voi pikkukipoissa olla 20-50tkm kun pääsääntöisesti esim e sarjan diesel mersussa on ekaan katsastukseen mennessä 300tkm mittarissa. Kumpaanko ajomatkaan mahtuu potentiaalisia vikakohteita enemmän? Itellä on 17 vuoden lopussa rekattu MY 18 e200d ja siinä on 360tkm mittarissa. Löytyykö monta I3 jossa on 360tkm 5 vuotiaana? En sano ett ne huonoja olisi mutta tilastoja tulkitessa niillä ei ole mitään arvoa jos ei myös ole kerrottu autojen ajomäärä katsastuksen aikaan.
                      Tässä ehkä vedetty liian suoraksi mutkia ja vertailu on epärealistinen. Kyllä katsastustilastot kertovat ko autosta jotain. Autoja voi niissä verrata saman kategorian autoihin ja oletuksena pikkuatuoilla ajetaan vähemmän kuin isommilla autoilla. Joku ekaan leimaan melkein 400000 kilometriä ajettu taksimersu tuskin on juuri kenenkään hankintalistalla 20000-50000 kilsaa rullatun i3:n kanssa. Ja eipä tuo katsastus kerro, mitä kaikkia vikoja autossa on matkansa varrella ollut ja korjattu. Kummasti tämäkin tieto montaa ostajaa kiinnostaa.
                      Last edited by PNM2; 19-02-2023, 09:59.
                      i4 M50
                      ex: G30 530e xDrive M-Sport
                      ex: F11 525d xDrive
                      ex: F11 520d
                      ex: E91 318i

                      Comment

                      • OVi
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2016
                        • 514
                        • Oulu

                        Originally posted by tiko4tiko View Post
                        Epäilen. Käämi on tehty hairpin-tekniikalla joten aika tekeminen on korjauksessa. Mikään ei toki ole mahdonta, vain rautaa, kuparia ja eristettä staattorissa on loppujen lopuksi. Mutta pelkästään kuparisten hairpinnien taivutelu on oma hommansa ja vaatii siihen tarkoitetut laitteet, jotka ei ihan halpoja ole. Tehdaskustannus mosalle on joitakin satasia (<1000€) joten vaivan palkkaa korjaamisesta ei saa. 'Palanut kone' on jätettä, materiaalit talteen ja kiertoon.

                        Veikkaisin, erttä näistä koneista jotka hajoaa lähes heti ei mene laakeri vaan juurikin käämi palaa. Syynä voi olla esim, että koneeseen on päässyt vettä (viallinen liitin/anturi, tiiviste jne ) tai käämissä eristejärjestelmä on ollut syystä tai toisesta viallinen valmistuksen jälkeen, kuitekin siten, että sitä ei havaita laatukontrollimittauksissa.
                        Tuossa on esimerkin vuoksi i4:n staattori. Maita vasten vika on käytännössä mahdoton, kun käämilangassa on eriste ja käämit on eristepaperin sisällä. Käämien välinen vika on sitten tuurissaan, että pääseekö langat hieromaan toisiaan vasten eristeet rikki.

                        Tässähän ei nyt ollut kyse siitä, että mitä moottori maksaa tehtaalle, vaan voiko moottorin korjata takuuajan jälkeen omatoimisesti välttyäkseen ostamasta uutta moottoria.



                        Last edited by OVi; 19-02-2023, 12:48.
                        Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

                        Comment

                        • peto2
                          BTCF Member
                          • Jan 2007
                          • 8263
                          • Järvikylä (Nakkila)

                          Originally posted by OVi View Post
                          Tuossa on esimerkin vuoksi i4:n staattori. Maita vasten vika on käytännössä mahdoton, kun käämilangassa on eriste ja käämit on eristepaperin sisällä. Käämien välinen vika on sitten tuurissaan, että pääseekö langat hieromaan toisiaan vasten eristeet rikki.
                          Sähkömoottoreissa rautasydän on tehty laminoimalla ohuista peltisuikaleista ja jokaisessa välissä on eristepinnoite. Jos tämä pinnoite jostain syystä pettää, alkaa ko. kohta ylikuumenemaan ja se voi polttaa käämien eristeet. Vesi on aika hyvä aiheuttamaan näitä.
                          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                          ex:
                          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                          Nakkaa privaa jos tarvetta.

                          Comment

                          • joko
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2004
                            • 1968
                            • Seinäjoki

                            Originally posted by PNM2 View Post
                            Tässä ehkä vedetty liian suoraksi mutkia ja vertailu on epärealistinen. Kyllä katsastustilastot kertovat ko autosta jotain. Autoja voi niissä verrata saman kategorian autoihin ja oletuksena pikkuatuoilla ajetaan vähemmän kuin isommilla autoilla. Joku ekaan leimaan melkein 400000 kilometriä ajettu taksimersu tuskin on juuri kenenkään hankintalistalla 20000-50000 kilsaa rullatun i3:n kanssa. Ja eipä tuo katsastus kerro, mitä kaikkia vikoja autossa on matkansa varrella ollut ja korjattu. Kummasti tämäkin tieto montaa ostajaa kiinnostaa.
                            Näinkin Joo ja hetkeäkään en usko että tuossa itelläkään enää ensimmäinen moottori olisi mutta eipä sitä mistään tiedä jos takuun aikana on moottori vaihdettu
                            F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                            W906 319 sprinter - 14

                            Comment

                            • pyroz
                              BTCF Member
                              • Nov 2002
                              • 6759
                              • PK-seutu

                              Originally posted by joko View Post
                              Näinkin Joo ja hetkeäkään en usko että tuossa itelläkään enää ensimmäinen moottori olisi mutta eipä sitä mistään tiedä jos takuun aikana on moottori vaihdettu
                              Kyllä sen merkkiliike tietää jos niin on tehty.
                              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                              Comment

                              • anv
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2012
                                • 330
                                • Oulu

                                Originally posted by anv View Post
                                Nonniih, lupasin tuosta sähköauton 12v järjestelmän latauksesta ym. laittaa vähän tietoa. Tässäpä EV6:n käppyröitä reilun vuorokauden ajalta, auton softat päivitetty joulukuun lopulla. Mukaan mahtuu yksi zombietilakin.


                                Ulkolämpötila mittausten aikana -8C … +2C. Lataus tapahtuu 6.5kW:n teholla talon pääsulakkeista johtuen. Ei-ajastettu lataus
                                * 15.2 klo 5. Auto seissyt edellispäivästä klo 18, lepojännite 12.5v
                                - 5:07 Kännykällä esilämmitys aloitettu, latausjännite 14,6v
                                - 5:23 - 5:29 Käynnistysyrityksiä, Zombie mode
                                - 5:35 - 5:55 Käynnistys ja työmatka
                                - 7:27 Kia Connect-yhteys otettu
                                - 13:55 – 14:30 Kia Connectilla esilämmitys päälle ja kotimatka
                                - 15:40 Kia Connectilla ajastettu lataus pois päältä, luukku auki ja töpseli kiinni. Lataus alkaa. 12v latausjännite 14,6 → 14,3v
                                - 17:40 12v latausjännite putoaa 13,08v
                                - 23:20 HV akun lataus päättyy, 12v akun lataus jatkuu HOKS, ei näy akkujännitteessä. Näkyy talon kokonaissähkökulutuksen putoamisena n. 200W:iin. Auto ja latauslaite näyttää edelleen latausta.
                                * 16.2
                                - 1:20 12v lataus loppuu ja samalla koko latausoperaatio
                                - 4:45 akkujännite piikkaa. Syy ei tiedossa
                                - 5:00 ajastettu lämmitys + työmatka

                                Tähän vielä uusi asia ainakin minulle. Tuo EV6 näköjään osaa latailla 12v akkua ilman mitään ulkoista toimintaa/ajastusta. Viime yönä oli lataillut tunteroisen ajan ilman latauskaapelia.
                                Attached Files

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎