Originally posted by naikou
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa VII
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by kooma View PostNyt en ihan ymmärtänyt mitä tarkoitat, kai nyt takuuseen saa ihan niin monta moottoria kuin takuuaikana sattuu hajoamaan on sitten polttis tai sähkö.
Asia ei ole ihan näin yksiselitteinen, toki varaosatakuu on olemassa mutta kun takuuseen on jo osa vaihdettu niin se ei enää jatka takuuta
Edit: eli jos takuun vikana vuonna on uusittu/korjattu moottori tai akku tai jotain muuta niin takuuaikaa ei siitä saa lisää vaan se on se sama mikä on ollut käyttöönotosta astiLast edited by naikou; 18-02-2023, 19:48.E39 523i Turbo
Comment
-
-
Originally posted by naikou View PostAsia ei ole ihan näin yksiselitteinen, toki varaosatakuu on olemassa mutta kun takuuseen on jo osa vaihdettu niin se ei enää jatka takuuta
Varaosatakuusta muuten semmoinen joka voi tulla yllätyksenä niin käsittääkseni bemarilla se on voimassa vain jos olet ollut itse maksumiehenä. Eli jos olet saanut osan takuuna tai kokonaan goodwillinä niin varaosatakuuta ei ole. Joku voinee vahvistaa?Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor
Comment
-
-
Originally posted by kooma View Post
Varaosatakuusta muuten semmoinen joka voi tulla yllätyksenä niin käsittääkseni bemarilla se on voimassa vain jos olet ollut itse maksumiehenä. Eli jos olet saanut osan takuuna tai kokonaan goodwillinä niin varaosatakuuta ei ole. Joku voinee vahvistaa?-M5- '00
-i3 94 rex '19
-Ascona B 4.0 '80
Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
-Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
-Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista
Comment
-
-
Originally posted by naikou View PostSähköautoissakin on sähkömoottorivikoja ollut jonkun verran, niitä nyt on takuuaikana vaihdettu asiakkaalle veloituksetta koko moottori koska ne ei ole korjattavissa samoin kun polttomoottori, sitten kun takuu on kerran käytetty niin seuraavaa vaihtoa ei takuu enää korvaaPemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.
Comment
-
-
Bmw sähköautojen pl. i3 moottoreihin on jotain suunniteltuja huolto osiakin joita sinne vaihdetaan. Hiilet ~200tkm kohdilla esimerkkinä.-M5- '00
-i3 94 rex '19
-Ascona B 4.0 '80
Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
-Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
-Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista
Comment
-
-
Originally posted by OVi View PostSitten harvemmin saattaa palaa käämit, mutta sekin on korjattavissa oleva vika.
Veikkaisin, erttä näistä koneista jotka hajoaa lähes heti ei mene laakeri vaan juurikin käämi palaa. Syynä voi olla esim, että koneeseen on päässyt vettä (viallinen liitin/anturi, tiiviste jne ) tai käämissä eristejärjestelmä on ollut syystä tai toisesta viallinen valmistuksen jälkeen, kuitekin siten, että sitä ei havaita laatukontrollimittauksissa.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
-
Originally posted by joko View PostJuu ei olis paljo korjaamoilla töitä jos öljyt vaihdettais 10tkm välein. Aivan järjetön kohde säästää kaikilla omilla autoilla max 15tkm vaihtoväli. Halvinta huoltoa mitä ennakoiden voi tehdä. Tuo I3 katsastus /viktilasto, paljonko noita oikeasti on esim 300tkm ajettuja? Kannattaa huomioida se että ekaan katsastukseen menneessä voi pikkukipoissa olla 20-50tkm kun pääsääntöisesti esim e sarjan diesel mersussa on ekaan katsastukseen mennessä 300tkm mittarissa. Kumpaanko ajomatkaan mahtuu potentiaalisia vikakohteita enemmän? Itellä on 17 vuoden lopussa rekattu MY 18 e200d ja siinä on 360tkm mittarissa. Löytyykö monta I3 jossa on 360tkm 5 vuotiaana? En sano ett ne huonoja olisi mutta tilastoja tulkitessa niillä ei ole mitään arvoa jos ei myös ole kerrottu autojen ajomäärä katsastuksen aikaan.Last edited by PNM2; 19-02-2023, 09:59.i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
-
Originally posted by tiko4tiko View PostEpäilen. Käämi on tehty hairpin-tekniikalla joten aika tekeminen on korjauksessa. Mikään ei toki ole mahdonta, vain rautaa, kuparia ja eristettä staattorissa on loppujen lopuksi. Mutta pelkästään kuparisten hairpinnien taivutelu on oma hommansa ja vaatii siihen tarkoitetut laitteet, jotka ei ihan halpoja ole. Tehdaskustannus mosalle on joitakin satasia (<1000€) joten vaivan palkkaa korjaamisesta ei saa. 'Palanut kone' on jätettä, materiaalit talteen ja kiertoon.
Veikkaisin, erttä näistä koneista jotka hajoaa lähes heti ei mene laakeri vaan juurikin käämi palaa. Syynä voi olla esim, että koneeseen on päässyt vettä (viallinen liitin/anturi, tiiviste jne ) tai käämissä eristejärjestelmä on ollut syystä tai toisesta viallinen valmistuksen jälkeen, kuitekin siten, että sitä ei havaita laatukontrollimittauksissa.
Tässähän ei nyt ollut kyse siitä, että mitä moottori maksaa tehtaalle, vaan voiko moottorin korjata takuuajan jälkeen omatoimisesti välttyäkseen ostamasta uutta moottoria.
Last edited by OVi; 19-02-2023, 12:48.Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.
Comment
-
-
Originally posted by OVi View PostTuossa on esimerkin vuoksi i4:n staattori. Maita vasten vika on käytännössä mahdoton, kun käämilangassa on eriste ja käämit on eristepaperin sisällä. Käämien välinen vika on sitten tuurissaan, että pääseekö langat hieromaan toisiaan vasten eristeet rikki.F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
ex: E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
Nakkaa privaa jos tarvetta.
Comment
-
-
Originally posted by PNM2 View PostTässä ehkä vedetty liian suoraksi mutkia ja vertailu on epärealistinen. Kyllä katsastustilastot kertovat ko autosta jotain. Autoja voi niissä verrata saman kategorian autoihin ja oletuksena pikkuatuoilla ajetaan vähemmän kuin isommilla autoilla. Joku ekaan leimaan melkein 400000 kilometriä ajettu taksimersu tuskin on juuri kenenkään hankintalistalla 20000-50000 kilsaa rullatun i3:n kanssa. Ja eipä tuo katsastus kerro, mitä kaikkia vikoja autossa on matkansa varrella ollut ja korjattu. Kummasti tämäkin tieto montaa ostajaa kiinnostaa.F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
W906 319 sprinter - 14
Comment
-
-
Originally posted by anv View PostNonniih, lupasin tuosta sähköauton 12v järjestelmän latauksesta ym. laittaa vähän tietoa. Tässäpä EV6:n käppyröitä reilun vuorokauden ajalta, auton softat päivitetty joulukuun lopulla. Mukaan mahtuu yksi zombietilakin.
Ulkolämpötila mittausten aikana -8C … +2C. Lataus tapahtuu 6.5kW:n teholla talon pääsulakkeista johtuen. Ei-ajastettu lataus
* 15.2 klo 5. Auto seissyt edellispäivästä klo 18, lepojännite 12.5v
- 5:07 Kännykällä esilämmitys aloitettu, latausjännite 14,6v
- 5:23 - 5:29 Käynnistysyrityksiä, Zombie mode
- 5:35 - 5:55 Käynnistys ja työmatka
- 7:27 Kia Connect-yhteys otettu
- 13:55 – 14:30 Kia Connectilla esilämmitys päälle ja kotimatka
- 15:40 Kia Connectilla ajastettu lataus pois päältä, luukku auki ja töpseli kiinni. Lataus alkaa. 12v latausjännite 14,6 → 14,3v
- 17:40 12v latausjännite putoaa 13,08v
- 23:20 HV akun lataus päättyy, 12v akun lataus jatkuu HOKS, ei näy akkujännitteessä. Näkyy talon kokonaissähkökulutuksen putoamisena n. 200W:iin. Auto ja latauslaite näyttää edelleen latausta.
* 16.2
- 1:20 12v lataus loppuu ja samalla koko latausoperaatio
- 4:45 akkujännite piikkaa. Syy ei tiedossa
- 5:00 ajastettu lämmitys + työmatka
Tähän vielä uusi asia ainakin minulle. Tuo EV6 näköjään osaa latailla 12v akkua ilman mitään ulkoista toimintaa/ajastusta. Viime yönä oli lataillut tunteroisen ajan ilman latauskaapelia.
Comment
-
Comment