Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pyroz
    BTCF Member
    • Nov 2002
    • 6769
    • PK-seutu

    Originally posted by Thmas View Post
    Kuis monella kiikarissa uusi BMW i5?

    Myyjältä saatujen tietojen mukaan hinnasto julkaistaan touko-kesäkuussa, sedanin tuotanto alkaa heinäkuussa, i5 farkun tuotanto 3/2024. G60 hybridien valmistus alkaa 11/2023.
    Varmaan monella kiinnostusta. Tosin todennäköisesti farkku M-sport tulee olemaan sitten M60 varianttia ja varusteltuna varmasti sadan tonnin auto. Ei mitään järkeä
    S65, S85, H1, N63TU, IB1

    Comment

    • PNM2
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2015
      • 1119
      • Espoo

      Originally posted by nullzwei View Post
      Olinpa hölmö kun vertailin Sähköautouskovaisille asiakokonaisuutena käsittämätön asia, täytyy ensi kerralla tavuttaa.

      Siitä tulikin mieleen että harrasteautonikin ovat arvokkaampia kuin käyttikseni.
      Käyttöautoa verrataan käyttöautoon. Ei mullakaan ole kolme ja puoli kertaa toteutuvaa kalliimpi malli vertailussa mukana, kun seuraavaa autoa nyt speksailen. Näkyy olevan kova paikka taas siellä, kun siitä ilmiselvästä täytyy vääntää.
      Last edited by PNM2; 12-02-2023, 19:17.
      i4 M50
      ex: G30 530e xDrive M-Sport
      ex: F11 525d xDrive
      ex: F11 520d
      ex: E91 318i

      Comment

      • OVi
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2016
        • 517
        • Oulu

        Originally posted by nullzwei View Post
        Tonnin pommissakin on katti.
        Vaikka kateistakin maksetaan ihan hyvin, niin niissä ei kuitenkaan mahda olla kahtasataa kiloa mineraaleja.
        Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

        Comment

        • Thmas
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2008
          • 531
          • HEL

          Originally posted by pyroz View Post
          Varmaan monella kiinnostusta. Tosin todennäköisesti farkku M-sport tulee olemaan sitten M60 varianttia ja varusteltuna varmasti sadan tonnin auto. Ei mitään järkeä
          No jos vertaa uusi Model S Long Range (118900 e) niin satku M60 Touringista kuulosta halvalta! Kaikki on vaan jäätävän kallista nykyään.
          Audi e-tron 55

          Exiä:
          1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

          Comment

          • joko
            Bimmer Enthusiast
            • May 2004
            • 1968
            • Seinäjoki

            Originally posted by PNM2 View Post
            Kyllä. Ja ajat kymppitonnin autolla, kuten todennäköisesti seuraavasikin on. 35000 euron auton ostaja ostaa samanlaisen seuraavaksikin. Ei näitä kannata vertailla eikä siitä tässä ollut missään vaiheessa kyse. Jokainen saa ajaa kansanvaunulla, jos haluaa, mutta eipä sillä enää autoilun kanssa oikein ole tekemistä.
            Ja näiden välimaastoon mahtuu kaikenlaista. Ite ajelen noin 14ke maksaneella Tukholmassa taksina elämänsä ensimmäisen taipaleensa viettäneellä 2018 e Mersulla. Voin taata että siinä on hinta/laatusuhde kohdillaan kun ite väkertää viat ja jaksaa välillä istua starin kanssa tallissa. Mutta taasen tuo vaihtoehto ei sovi ollenkaan kädettömälle jonka ainut vaihtoehto on valtuutettu Mercedes korjaamo. Kyllä raha loppuu ennemmin kuin autosta viat. Mut kyyti on erittäin hyvää, kulutus siinä noin 5 litraa ja arvonalenemaakaan ei juuri enää ole eikä ole kansanautomaista fiilistä. Moottorikin taisi olla muuten alle 100tkm ajettu. Joskushan se voi osu vaikka vastaava i5 vastaan missä on pitkät kilsat mut takuuseen uusittu ajomoottori ja akku, sillon on mun (köyhän) aika iskeä
            F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
            W906 319 sprinter - 14

            Comment

            • isolohko
              BTCF Member
              • May 2004
              • 902
              • Kymenlaakso

              Excel on ihmeellinen, siitä saa ulos sellaista, että jos ajaa 30tkm/v niin, jos nyt ostais parin kympin 150tkm ajettu f1x benari-dieselin, se tulee kalliimmaksi, kuin uusi 50k€ EV kymmenen vuoden pitoajalla... vaikka olettais, että kummastakaan ei hajoa mitään.

              e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

              Comment

              • nullzwei
                BTCF Member
                • Oct 2002
                • 11056
                • ?

                Originally posted by PNM2 View Post
                Näkyy olevan kova paikka taas siellä, kun siitä ilmiselvästä täytyy vääntää.
                En voi auttaa jos et ymmärrä tai halua ymmärtää sanoja mitä luet.
                Mä ignooraan sut niin keskustelun laatu paranee heti

                Joku aiemmin mainitsi että uuden bensiksen nahkapenkit on kalliimmat (=saastuttaa enemmän?) kuin sähköauton... Erinomainen havainto ja kuvaa autoveron järjettömyyttä oikein hyvin.

                Comment

                • joko
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2004
                  • 1968
                  • Seinäjoki

                  Originally posted by isolohko View Post
                  Excel on ihmeellinen, siitä saa ulos sellaista, että jos ajaa 30tkm/v niin, jos nyt ostais parin kympin 150tkm ajettu f1x benari-dieselin, se tulee kalliimmaksi, kuin uusi 50k€ EV kymmenen vuoden pitoajalla... vaikka olettais, että kummastakaan ei hajoa mitään.
                  Excelistä saa just semmosia lukemia ulos mitä sieltä haluaa. On totta että polttoaineen maksaessa 2e/ litra ja jos ajaa 30tkm vuodessa niin polttoaine maksaa noin 36 000e tuona aikana jos keskikulutus luokkaa 6 litraa satkulle. Sitten kun lisätään olettamuksia lisää, leikitään että molempien arvo menee nollaan, noh ei se nollaan mene mutta äffässä se menee noin viiteen, EV - en osaa sanoa ja tuskin kovin moni muukaan muutakuin arvauksia heitellä. Euromääräisenä äffän arvosta katoaa noin 15ke ja EV todennäköisesti sulaa noin 40ke Tuona aikana. Sinne suli se polttoaineen kulutuksessa säästetty raha jos oletan että sähkö oli ilmaista. Ai niin, jos sattui että kumpaankaan ei ollut rahaa niin rahoitus kuluissa tuolle ajalle tulee mitä, noh riippuen koroista, kösittelykuluista yms niin tonneja, mut miten monta. Sieltä saa ihan jokainen sellaisia arvoja mitä haluaa ulos kun syöttää itselle mieluiset lähtöarvot.
                  F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                  W906 319 sprinter - 14

                  Comment

                  • tiko4tiko
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2020
                    • 818
                    • Lappeenranta

                    HS:n jutusta on vaikea sanoa, kun autoa ei mainittu, mutta jos tekee esim vertailun bensa/diesel golfilla ja ID3:lla, niin ero uuden hinnassa on luokkaa runsas 10k€ sähköauton tappioksi. Tuo täytyy sitten tienata takas halvemmalla ajokustannuksella. Kalenteri näyttää silloin vajaata kymmentä vuotta, jos ajot ovat olleet n 15tkm/vuosi. Tuossa vaiheessa kysymys kuuluu sitten paljonko tuo sähköauto on vielä kalliimpi vai onko ollenkaan (<=pelko akkujumpasta). Mutta joka tapauksessa, aika tasoissa ovat. Samanlainen tuloshan oli myös Moottori-lehdessä joulukuussa viime vuonna, jos vertailuparina oli farkku Passat ja ID4. Noilla oli myös hintaeroa 10k€, jota sähköauto sitten 'tienaa 1500...2000€/v takas (15tkm/v).

                    Tässä vaiheessa käytetyn sähköauton arvon arvaaminen on melkoista lottoa. Itse olin ostamassa kakkosautoa 3 vuotta sitten. Rouvan vaatimuksena oli automaatti ja näppärä koko. Tuolloin oli vakavassa harkinnassa i3 60Ah, koska yksittäiset matkat eivät ole pitkiä. Hinnat oli sopivalle yksilölle tuolloin~21...22k€. Valinta päätyi satumalta samanikäiseen Miniin. i3 oli jo valittu, mutta satuin vilauttamaan Nettautosta oranssia Miniä, ei vaihtoehtoja sen jälkeen . Nyt tilanne on nettiauton mukaan i3:n pyynnöt ovat noin 16k€. Minejä on myynnissä vain yksi 16,8€ pyynnöllä. Ajomäärä sama kuin meidänkin autolla, ja hintapyyntö jopa 800€ korkeampi kuin 3 vuotta sitten maksettu summa. 3 vuodessa 14tkm on ajettu. Ja tähän mennessä, jos näitä vertaa niin i3:lla kilometri olisi ollut 2x, olettaen että autot menisi nyt samaan rahaan kaupaksi. Rahassa vuotta kohti ero on toki pieni, mutta ei sähköauto aina automaattisesti 'paljon' halvempi ole. Jossitellen, jos Mini ja i3 olisi ostettu uutena molemmat jo vuonna 2015, niin silloin silloin tase näyttäisi i3:lle tässä vaiheessa 4...5k€ suurempaa rahan kulua (ajomäärä ~ 70tkm).

                    Historiassa sähköautolla ajelu on ollut pioneerien hommaa, josta ilosta on saanut maksaa ylimääräistä monellakin tapaa. Nyt ollaan tilanteessa, että 5-10 vuoden ikkunaan laskettuna sähköauton korkeampi hankintahinta kuittaantuun. Tulevaisuudessa voluumien kasvaessa sähköauto on halvin vaihtoehto. Eiköhän siinä vaiheessa verokarhu ala heräilemään uniltaan. Ja 'etua' voidaan alkaa verottamaan, kun sähköautoja on rekisterissäkin sen verran että verotuksessa on jotain merkitystä. Nyt tuolla 50 000 auton populaatiolla ei vielä ihmeitä tehdä. Jos joka sähköautosta ottaisi 200€ ylimääräistä, verotulo olisi 10M€, mikä riittää Suomen valtion menoihin 1½h ajaksi. Tuosta saa käsityksen että kymmenkertaisminenkaan ei johda vielä mihinkään. Jäisi samaan tasoon kuin Soinin 'huvikuunariveron' tuotto ja tuollainen verotaso syväjäädyttäisi koko sähköistysohjelman.

                    Mitä tapahtuu käytettyjen sähköautojen markkinoilla ei varmaan tiedä vielä kukaan. Miten akku päivitettään uuteen / korjataan? Itsekin kyllä katsoisin nenän varta pitkin selaista sähköautoa, johon akustoon on korjattu yksittäisiä moduleja. Mistään et tiedä kuinka kauan viallisella on ajettu ja rasitettu muita. Ja toisaalta korjausta et voi tehdä täysin uudella osalla, koska jälleen akustoon tulisi uusi epäbalanssi. Jos autolla on tarkoistus ajaakin pidempään, niin akuston uusiminen vaikuttaa jotenkin järkevämmältä. Mutta koska se maksaa, niin epäilyttäviä korjauksia varmasti tullaan tekemään ja auto laitetaan sitten seuraavalle. No tämä on spekulaatiota mutta en epäilisi, etteikö Pärnäsen korjaamoita tule tähänkin tarjolle ajan kuluessa, euro on vahva konsultti tuohonkin.

                    Itsellä on ollut ladattava hybridi vuodesta 2016 lähtien. Ensimmäisessä äksässä akusto antautui neljässä vuodessa ja 80tkm matkalla. Vaikka yksi moduleista olikin vielä kunnossa, bemari uusi koko akuston takuuseen juuri edellä mainitusta syystä, eikä korjannut/vaihtanut vain viallisia moduleja
                    Mini, E24, E90, G70
                    exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                    Comment

                    • PNM2
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2015
                      • 1119
                      • Espoo

                      Originally posted by nullzwei View Post
                      En voi auttaa jos et ymmärrä tai halua ymmärtää sanoja mitä luet.
                      Mä ignooraan sut niin keskustelun laatu paranee heti

                      Joku aiemmin mainitsi että uuden bensiksen nahkapenkit on kalliimmat (=saastuttaa enemmän?) kuin sähköauton... Erinomainen havainto ja kuvaa autoveron järjettömyyttä oikein hyvin.
                      Eikun vaan. Tyhmät vertailut eivät tosiaan auta ketään. Tyhmä on se, joka viimeiset rahansa autoon laittaa mutta jengillä on myös rahaa ajella muilla kuin kymppitonnin kansanautoilla, vaikka taloudessa olisi muita kallimpia autoja. Ei se vertailu silloin sun "ostan kymppitonnin auton ja säästän" kanssa ole järkevää, kun ei sitä säästöä haluta niin tehdä.
                      i4 M50
                      ex: G30 530e xDrive M-Sport
                      ex: F11 525d xDrive
                      ex: F11 520d
                      ex: E91 318i

                      Comment

                      • tiko4tiko
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2020
                        • 818
                        • Lappeenranta

                        Originally posted by Thmas View Post
                        Kuis monella kiikarissa uusi BMW i5?
                        Ei muuta kuin i5 topicia perustamaan tuonne i-sarjan alle
                        Mini, E24, E90, G70
                        exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                        Comment

                        • Boiga
                          BTCF Member
                          • Jul 2007
                          • 1773
                          • Ylöjärvi

                          Itse laskin sähköauton puolesta perustelut kk kohtaisen kulurakenteen muodossa. Omat ajot vakiintuneet vuosien kokemuksella ja taasen jonkinlainen mukavuus paljon ajavana oli otettava valinnoissa huomioon. Aiemmalla diesel autolla (yksi toteutettu unelma kyseinen 640d grand coupe) kk kulut oli n. 900 euroa (diesel, verot, vakuutukset, lyhennys) josta toki myymällä loppuvelan jälkeen jäi ihan ok. Sitä ennen oli hybridi, yksi unelma sekin (g12 740le) ja tämän kulut oli aikalailla 800 euron tuntumassa (taas huomioiden kk menot kuten 640d kohdalla). Tähän sitten laskin myös huolloksi lisätakuun jatkamisen yms ja myydessä taisi jäädä joku tonni loppuvelan päälle. Nyt kun polttoaineen hinta on mitä on ja pelkästään polttoaine kulut plus käyttövoimavero (jos diesel) olisi mulla noin 500 euroa kuukaudessa (tämäkin todennettu ja laskettu useaan kertaan viime vuoden aikana) päätin ottaa sähköauton laskelmiin. i4 oli tuossa jo tilauksessa mutta elämän realiteetit ja taloustilanne ottamalla huomioon käänsin katseet sitten edullisempaan vaihtoehtoon.. Pakko myöntää että ilmaiset supercharging lataukset ja teslan model s 90d olivat omassa Excel laskurissa melko kova kombo... nyt reilun kuukauden ajaneena kulut n. 550e kuukaudessa sisältäen verot, vakuutuksen, lyhennyksen sekä ladatun sähkön. Huollot ovatkin ihan arvoitus ja sitä ei pysty ennalta näkemään, arvonalenema on toinen jota en osaa arvioida mutta oma näkemys on että auton arvo seuraa loppuvelan määrää (käytännössä henkilökohtainen leasing). Mutta nyt ajattelen kk tasolla, voi olla että myöhemmässä elämäntilanteessa ajattelen enemmän kokonaisuutena.

                          Ja ei, teslan model s ei ole autona lähellekään bmw tasoa (ainakaan omalta kokemukselta, verraten samaan hintaluokkaan) mutta teknisesti ja excelillä laskettuna auto on omaa luokkaansa. Sähköautoilu ei todellakaan sovi kaikille mutta omalta osaltani en 4300 kilometrin ja 5 viikon kokemuksella näe miksei sopisi itselleni.
                          Ajaisin jollain muulla merkillä jos löytyisi kokonaisuutena paremmin itselle sopiva jotain muulta merkiltä.. 😎

                          Comment

                          • Tiik
                            BTCF Member
                            • Apr 2012
                            • 497
                            • Vantaa

                            Top gearissa oli just juttu, että Briteissä sähkäreiden arvot putoaisivat tällä hetkellä 4x nopeammin kuin dieseleiden. Ala on kyllä sellaisessa myllerryksessä, että vaikea sanoa ollaanko tulossa vai menossa. Ainut mikä on varmaa, on tosiaan se, että kaikki on nykyään aivan perkeleen kallista.

                            Comment

                            • PNM2
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2015
                              • 1119
                              • Espoo

                              Originally posted by Tiik View Post
                              Top gearissa oli just juttu, että Briteissä sähkäreiden arvot putoaisivat tällä hetkellä 4x nopeammin kuin dieseleiden. Ala on kyllä sellaisessa myllerryksessä, että vaikea sanoa ollaanko tulossa vai menossa. Ainut mikä on varmaa, on tosiaan se, että kaikki on nykyään aivan perkeleen kallista.
                              Brittiautojen hinnat tietysti mukava knoppi mutta eivät nyt liity esim Suomeen mitenkään. Toki artikkeli kannattaa myös liittää, niin saadaan totuus mukaan.

                              Every other month for the past couple of years, we’ve seen car makers launch yet another battery-electric car as they work diligently towards the arbitrary government deadline of 2030, after which manufacturers won't be allowed to sell brand-new petrol or diesel cars.

                              As a result, many carmakers have pledged to make their ranges entirely emission-free sooner. This increased choice is another reason used EV prices are declining, driving a shift Martin believes will be “the new normal”.

                              “Manufacturers are starting to deliver EVs in greater volume and, at the same time, finance repayments are looking more appealing on a new EV than they might in the used sector.”
                              i4 M50
                              ex: G30 530e xDrive M-Sport
                              ex: F11 525d xDrive
                              ex: F11 520d
                              ex: E91 318i

                              Comment

                              • nullzwei
                                BTCF Member
                                • Oct 2002
                                • 11056
                                • ?

                                Originally posted by Tiik View Post
                                Top gearissa oli just juttu, että Briteissä sähkäreiden arvot putoaisivat tällä hetkellä 4x nopeammin kuin dieseleiden. Ala on kyllä sellaisessa myllerryksessä, että vaikea sanoa ollaanko tulossa vai menossa. Ainut mikä on varmaa, on tosiaan se, että kaikki on nykyään aivan perkeleen kallista.
                                Sähkön hinnan nousu taisi olla hölmöläisillekin (britit) liikaa? Samaan aikaan pula autoista koska komponentit ja blaa blaa.

                                Used car prices rose 30 per cent last year and Martin says they are not going to crash back down, but instead fall gently from those new highs.
                                (tarkoitetaan bensa- ja diesel-malleja)

                                Used car prices in the trade have dropped 1.2 per cent this November, according to the latest data &#8211; with electric car prices plummeting. In an exclusive


                                Melkoinen myllerrys, totta. Kaikki on kallista, sekin aivan totta. Parempi pitää kiinni pelimerkeistä ja odottaa vuosi, jopa kaksi ennen siirtymistä käytettyyn sähköautoon.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎