Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jarger
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2005
    • 3843
    • Finnland

    Originally posted by ///Jone View Post
    Niinpä näyttää, rwd model 3 42,9ke. Toyota Corollan hinnoissa.
    Uuden karvalakkimallin Corollan saa paljon halvemmalla, tuohon joutuu Corollan hintan laittamaan noin 33% lisää jotta saa karvalakkimallin Teslan.
    Negatiiviset kauppakokemukset:
    Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

    Comment

    • isolohko
      BTCF Member
      • May 2004
      • 902
      • Kymenlaakso

      Taitaa autoetuilijoiden liisariyhtiöt alkaa hyljeksimään jämäritappiollisia hinnan alentajia. Vaikka tuskin se nyt yhteen agressiivisesti hintojaan alentavaan merkkiin jää, eiköhän perässäalentajien määrä lisäänny.

      e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

      Comment

      • kimmon
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2006
        • 1461
        • Tuusulantien päässä...

        Originally posted by ///Jone View Post
        Niinpä näyttää, rwd model 3 42,9ke. Toyota Corollan hinnoissa.
        No ei ihan, mun farkku-Corolla maksoi syyskuussa 29k uutena
        Vain vieraita merkkejä ja mopoja tällä hetkellä

        Comment

        • isolohko
          BTCF Member
          • May 2004
          • 902
          • Kymenlaakso

          Eiköhän corollamaiset hinnoittelut ollut myöskin kielikuvaa. Ja toki, riippuu mihin corollaan vertaillaan ja onko karvalakit samoilla tupsuilla. Corolla Cross 4-veto koukulla ja webastolla vs. Model Y LR taitaa olla n. 53k€ molemmat. Puhumattakaan, jos laitetaan muutama vuosi pitoaikaa ja vertaillaan kokonaiskustannuksia, mutta tämä aihe onkin loppuun kaluttu jo.

          Teslaa ostavien etuhan tämä on niin uusien kuin käytettyjen ja osarijämärisuossa olijoiden haitta.

          e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

          Comment

          • Jarger
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2005
            • 3843
            • Finnland

            Originally posted by isolohko View Post
            Taitaa autoetuilijoiden liisariyhtiöt alkaa hyljeksimään jämäritappiollisia hinnan alentajia. Vaikka tuskin se nyt yhteen agressiivisesti hintojaan alentavaan merkkiin jää, eiköhän perässäalentajien määrä lisäänny.
            "Uskalsitko? Autosi voi olla huomenna -10% halvempi"
            Negatiiviset kauppakokemukset:
            Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

            Comment

            • ///Jone
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2009
              • 1281
              • HKI

              Originally posted by kimmon View Post
              No ei ihan, mun farkku-Corolla maksoi syyskuussa 29k uutena
              Lähelle tullaan tuotakin, kun ajaa 30tkm/v. Alkaa olla 5-vuodessa 10k€ Model 3 hyväksi, ellei enempi säästyneen ajoenergian osalta. 43k€ onkin 33k€.
              ______________________
              Nykyinen:
              Model 3

              BMW:t vuodesta 2009:
              i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

              Comment

              • OVi
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2016
                • 514
                • Oulu

                Eihän tuollaisella erolla ole mitään mieltä miettiä korollaa, kun käyttövoimasta tulevat säästöt on kohtuu isot ja sähköauton talviominaisuudet on aivan eri luokkaa polttiksiin verrattuna.
                Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

                Comment

                • Wespa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2016
                  • 1842
                  • Karjaa

                  Originally posted by OVi View Post
                  sähköauton talviominaisuudet on aivan eri luokkaa polttiksiin verrattuna.
                  Esilämmitystarpeen vähäisyys ehkä joo, mutta kyllä täältäkin on sitten toisaalta saanut lukea ainakin rangen osalta vähän muutakin, jos ei nyt ihan pilkkihaalari päällä tykkää ajella. Eroja puoleen ja toiseen on toki ja pitääkin olla, mutta aika puusilmäistä väittää että parhaimmankaan sähkövatkaimen talviominaisuudet olisivat joka osalta paremmat kuin ainakaan vanhemman hyvän bensa-auton, koska se ei vain pidä paikkaansa.
                  E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                  Porsche 944 -86 (DE)
                  Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                  Comment

                  • pyroz
                    BTCF Member
                    • Nov 2002
                    • 6759
                    • PK-seutu

                    Originally posted by Wespa View Post
                    Esilämmitystarpeen vähäisyys ehkä joo, mutta kyllä täältäkin on sitten toisaalta saanut lukea ainakin rangen osalta vähän muutakin, jos ei nyt ihan pilkkihaalari päällä tykkää ajella. Eroja puoleen ja toiseen on toki ja pitääkin olla, mutta aika puusilmäistä väittää että parhaimmankaan sähkövatkaimen talviominaisuudet olisivat joka osalta paremmat kuin ainakaan vanhemman hyvän bensa-auton, koska se ei vain pidä paikkaansa.
                    Sori vaan mutta ammun koko viestisi täysin alas. Nimenomaan talviautona sähkäri on mitä parhain ja lämpimin. Pilkkihaalareilla ajaa korealaisilla hybrideillä ajavat, joiden autoissa ei ole lainkaan sähkölämppäreitä. Mutta jos huutonauretaan vaikka niille yhteen ääneen eikä lasketa heitä nyt tähän varsinaiseen sähköautoiluun.

                    Olet väärässä. Sorry
                    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                    Comment

                    • kimmon
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2006
                      • 1461
                      • Tuusulantien päässä...

                      Originally posted by ///Jone View Post
                      Lähelle tullaan tuotakin, kun ajaa 30tkm/v. Alkaa olla 5-vuodessa 10k€ Model 3 hyväksi, ellei enempi säästyneen ajoenergian osalta. 43k€ onkin 33k€.
                      Ajan työkseni sen reilut 50tkm vuodessa niin mitäpä luulet, että siviilipirssiin tulee mittariin sen lisäksi… Puolisoni käy sillä töissä ja minä välillä kaupassa. Todellinen kulutus meidän ajossa kesällä 4.5ltr ja talvella 5.5ltr. En tee sähköautolla yhtään mitään tässä tilanteessa ja tuosta Corollan hinnasta, saan siitä nytkin ostohintaa enemmän myydessä 😁
                      Vain vieraita merkkejä ja mopoja tällä hetkellä

                      Comment

                      • Wespa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2016
                        • 1842
                        • Karjaa

                        Originally posted by pyroz View Post
                        Olet väärässä. Sorry
                        Kiistaton fakta lienee kuitenkin että talven oikeasti kylmät kelit vaikuttavat merkittävästi sähköauton rangeen, myös lisääntyvän sisätilojen lämmitystarpeen kautta? Koko vuoden tasolla tarkasteltuna varmasti käyttökulujen vähäisyyden osalta sähköauto on ylivoimainen, mutta tässähän oli kyse talviominaisuuksista? Niistä toki kulutus on ainakin itselleni suht merkityksetön seikka, mutta varmaan se rassaisi jos vaikkapa 600km siirtymällä pitäisi useamman kerran pysähtyä.
                        E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                        Porsche 944 -86 (DE)
                        Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                        Comment

                        • pyroz
                          BTCF Member
                          • Nov 2002
                          • 6759
                          • PK-seutu

                          Originally posted by Wespa View Post
                          Kiistaton fakta lienee kuitenkin että talven oikeasti kylmät kelit vaikuttavat merkittävästi sähköauton rangeen, myös lisääntyvän sisätilojen lämmitystarpeen kautta? Koko vuoden tasolla tarkasteltuna varmasti käyttökulujen vähäisyyden osalta sähköauto on ylivoimainen, mutta tässähän oli kyse talviominaisuuksista? Niistä toki kulutus on ainakin itselleni suht merkityksetön seikka, mutta varmaan se rassaisi jos vaikkapa 600km siirtymällä pitäisi useamman kerran pysähtyä.
                          Mitäs väliä sillä rangen pienenemisellä on? Se on paljon parempi ja nopeampi lämpeämään ja vähemmän kranttu tekniikan lämmityksille. Polttista saa pöhöttää lohkolämppärillä tai kalliilla Webastolla ennenkuin uskaltaa startata jos edes lähtee käyntiin. Sähkiksellä ei tarvitse sitä murehtia ja sisätilat on sekä talvella lämpimät, että kesällä myös jäähdytetyt. Sitä ei polttiksella tehdäkään mitenkään.

                          Toki jos on näitä elämäntapamatkaajia joiden pitää vetää venettä trailerilla Hangosta Inariin ja takaisin kusematta ja pysähtymättä niin sitten ei sähköauto ole oikea valinta varmastikaan. Ei koske 98% kansasta sitten mitenkään Hyötyajoneuvot erikseen.
                          Last edited by pyroz; 15-04-2023, 12:19.
                          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                          Comment

                          • ritariässä
                            BTCF Member
                            • Jan 2006
                            • 3602
                            • Raisio

                            Originally posted by pyroz View Post
                            Polttista saa pöhöttää lohkolämppärillä tai kalliilla Webastolla ennenkuin uskaltaa starta ja jos edes lähtee käyntiin. Sähkiksellä ei tarvitse sitä murehtia ja sisätilat on sekä talvella lämpimät, että kesällä myös jäähdytetyt. Sitä ei polttiksella tehdäkään mitenkään.
                            Menee nämä keskustelut helposti liioitteluksi.

                            Polttikset lähtee kyllä ilman lämmityksiä käyntiin vaivattomasti ilman lämmityksiä oli pakkasta 6 astetta taikka 28. ja muutenkin nykyisten säteilylämmittimien tehotkin hyvin vaatimattomia + nykyiset 0w öljyt kyllä voitelee pakkasilla hyvin heti alusta.

                            Ja jos se 3 päivän helleaalto tulee Suomeen, ei sillä taukoviilentimellä paljoa pelasteta kun halpa keinonahka mustalla värillä imenyt lämpöaallot itseensä ja persekarvat siinä kuumalla penkillä kärventyy oli bensa tai sähkö konepellin alla.
                            G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                            Comment

                            • pyroz
                              BTCF Member
                              • Nov 2002
                              • 6759
                              • PK-seutu

                              Originally posted by ritariässä View Post
                              Menee nämä keskustelut helposti liioitteluksi.

                              Polttikset lähtee kyllä ilman lämmityksiä käyntiin vaivattomasti ilman lämmityksiä oli pakkasta 6 astetta taikka 28. ja muutenkin nykyisten säteilylämmittimien tehotkin hyvin vaatimattomia + nykyiset 0w öljyt kyllä voitelee pakkasilla hyvin heti alusta.

                              Ja jos se 3 päivän helleaalto tulee Suomeen, ei sillä taukoviilentimellä paljoa pelasteta kun halpa keinonahka mustalla värillä imenyt lämpöaallot itseensä ja persekarvat siinä kuumalla penkillä kärventyy oli bensa tai sähkö konepellin alla.
                              Niinhän se voi helposti mennä liiotteluksi tai vähättelyksi kun alunperinkin heitetään älyttömiä väittämiä joita pitää sitten tulla ampumaan alas kun eivät pidä paikkaansa.

                              Itse lohkolämmittäisin kyllä polttista heti nollakeleistä lähtien ja pahaa se tekisi veivata miinaa käyntiin -28c ilman lämmitystä. Sähkis ei tästä välitä. Sen kuin ajat vaan. Ja sen kabiinin lämmitys vaikka 25 asteeseen ei syö 12V akkua nolliin vaan se on vasta pisara niistä wateista mitä isosta akusta irtoaa.

                              Ja nyt ei sinullakaan selkeästi ole tietoa. Nimittäin sähköautoissa on myös ilmastointi kesäksi, ei mikään zippinetto taukotuuletuspuhallus.
                              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                              Comment

                              • Wespa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2016
                                • 1842
                                • Karjaa

                                Originally posted by pyroz View Post
                                Niinhän se voi helposti mennä liiotteluksi tai vähättelyksi kun alunperinkin heitetään älyttömiä väittämiä joita pitää sitten tulla ampumaan alas kun eivät pidä paikkaansa.
                                Juuri näin, ja se alkuperäinen liioiteltu väittämähän oli nimenomaan se että paristoauton talviominaisuudet ovat "aivan eri luokkaa" kuin polttomoottoriautojen. Joiltain osin joissain käyttötapauksissa kyllä, mutta aika huolimaton heitto jos oikein kriittisesti ruvetaan kaikkia talviominaisuuksia penkomaan läpi eikä polttomoottoriautoja vertailussa edusta joku 3-sylinterinen mopoauto.

                                Edit. Mainittu "korollakaan" ei oikein ole edustava kuva koko polttomoottoripuolesta vaikka se perus tuulitakille kelpaakin oikein hyvin.
                                E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                                Porsche 944 -86 (DE)
                                Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎