Announcement

Collapse
No announcement yet.

E21 Kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16465
    • Asikkala

    Originally posted by VilleH. View Post
    Ei tullu mukana siirtäjie eikä vaihekeppiä. Ja tuon toisen laatikon siirtäjät on väärän mittaiset
    Mutta se siirtäjä (eli kepiltä tuleva tanko ?) käy kuitenkin molempien lootien sisään menevään tankoon ?

    Comment

    • VilleH.
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2012
      • 560
      • Oulu

      Originally posted by jr66 View Post
      Mutta se siirtäjä (eli kepiltä tuleva tanko ?) käy kuitenkin molempien lootien sisään menevään tankoon ?
      Käy mutta jää liian lyhyeksi.
      Bmw E21 320

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16465
        • Asikkala

        Originally posted by VilleH. View Post
        Käy mutta jää liian lyhyeksi.
        Siis onko ne laatikot autossa kiinni vai ei ?

        Comment

        • MPV
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2002
          • 1193
          • Muhos

          Originally posted by jr66 View Post
          Eikö voi etsiä niistä lootista ne pykälät että montako löytyy ? Onnistuu myös lattialla olevasta laatikosta.
          Onnistuu se noinkin. Vähän kun pähkäilee miten ne tangot menee, niin osaat sanoa jopa ilman kytkinakselin pyörittelyä mikä vaihde on päällä.

          Comment

          • e36coupe
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2004
            • 721
            • Nokia

            Originally posted by T3 View Post
            Ihan viimeisissä 315-malleissa on käytetty 5-vaihteista Getrag 240 laatikkoa, josta tuo jatkopala puuttuu. Näissä on siis paikka nopeusmittarin vaijerille. "Samaa" 240 laatikkoa käytettiin myöhemmin E30:ssä, mutta siitä sitten puuttui nopeusmittarin vaijerin "pyöritin" sisältä. Ei vaan tahdo muisti riittää, lukiko E21:n 240-laatikon kopassa kuitenkin 242, vaiko jo tuo 240.
            Ko. laatikoiden kytkinkopan yläpinnasta, (startin kuhmun) läheltä kun katsoo siihen meistetyn kirjain/numerosarjan, niin laatikon todellinen identiteetti selviää.
            Mulla on M10:n perässä Getragin 5-v laatikko nopeusmittarin vaijerin kilkkeillä. Mulla oleva on ainakin 240 ja siinä ei ole "jatkopalaa".
            Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

            Työn alla: E21 320/6
            Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21

            Comment

            • VilleH.
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2012
              • 560
              • Oulu

              Originally posted by jr66 View Post
              Siis onko ne laatikot autossa kiinni vai ei ?
              Originally posted by MPV View Post
              Onnistuu se noinkin. Vähän kun pähkäilee miten ne tangot menee, niin osaat sanoa jopa ilman kytkinakselin pyörittelyä mikä vaihde on päällä.
              Originally posted by e36coupe View Post
              Mulla on M10:n perässä Getragin 5-v laatikko nopeusmittarin vaijerin kilkkeillä. Mulla oleva on ainakin 240 ja siinä ei ole "jatkopalaa".
              joo onnistui kokeilla. 4 vaihteinen tuo laatikko oli sopisiko tuosta 4 vaihteisesta 2 vaihteen syncrot tuohon 5 vaihteeseen?
              Bmw E21 320

              Comment

              • MPV
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2002
                • 1193
                • Muhos

                Originally posted by VilleH. View Post
                joo onnistui kokeilla. 4 vaihteinen tuo laatikko oli sopisiko tuosta 4 vaihteisesta 2 vaihteen syncrot tuohon 5 vaihteeseen?
                Eikö ne sykcron renkaat ole samat molemmissa laatikoissa, ainakin bmwfansin mukaan.

                Comment

                • ka00z
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 1805
                  • Varsinais-Suomi

                  Apparin etujarrusatulaa olisin vailla (tai mahdollisesti paria kunnostettuja). Käykö jostain muusta mallista etuset parina?
                  W124 voll, markalla pidemmälle

                  Comment

                  • T3
                    BTCF Member
                    • Oct 2003
                    • 8530
                    • Karhe

                    Originally posted by ka00z View Post
                    Apparin etujarrusatulaa olisin vailla (tai mahdollisesti paria kunnostettuja). Käykö jostain muusta mallista etuset parina?
                    Suoraan käy malleista 315, 316, 318, 318i, 320/4, 320/6. Malleissa 320i/4 ja 323i on tuuletetut levyt edessä, näistä malleista satula käy suoraan tolppaan, jos laittaa samalla tuuletetut levyt, jotka ovat myös "bolt on".
                    .

                    Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                    Comment

                    • FinCode
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2003
                      • 470
                      • Savo

                      Hommasin uudet oviaukkojen ja ovien yläreunan tiivisteet. Millähän liimalla nuo kannattaisi liimata paikoilleen?
                      E21, E30, E36, E84
                      ½ R89/146, G20

                      Comment

                      • Vilks
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2009
                        • 55
                        • Raahe

                        Morjesta. Pitäisi e21 vaihtaa tuulilasi. Yritetään vanhoilla tiivisteillä. Asiasta on sen verran tietoa, että nylon-naru hyvä laittaa tiivisteen uraan ja liukastetta reilusti asennusvaiheessa. Narun päät ~10cm limittäin esim keskelle alalaitaa, josta sitten naru vedetään pois ohjaamoon päin, kun huullos ulkopuolella on saatu lasin päälle. Mutta kun näitä varmasti on enempikin vaihdettu e21:siin, niin askarruttaa tuo peltilista. Kannattaa varmaan irroittaa, että saa lasin paikoilleen, mutta miten ko listan takaisin laittaminen onnistuu? :think
                        Ex: e30 316i -90
                        ex: e32 730iAL -93
                        e21 315 -82

                        Comment

                        • e36coupe
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2004
                          • 721
                          • Nokia

                          Originally posted by Vilks View Post
                          Morjesta. Pitäisi e21 vaihtaa tuulilasi. Yritetään vanhoilla tiivisteillä. Asiasta on sen verran tietoa, että nylon-naru hyvä laittaa tiivisteen uraan ja liukastetta reilusti asennusvaiheessa. Narun päät ~10cm limittäin esim keskelle alalaitaa, josta sitten naru vedetään pois ohjaamoon päin, kun huullos ulkopuolella on saatu lasin päälle. Mutta kun näitä varmasti on enempikin vaihdettu e21:siin, niin askarruttaa tuo peltilista. Kannattaa varmaan irroittaa, että saa lasin paikoilleen, mutta miten ko listan takaisin laittaminen onnistuu? :think
                          Sen kromilistan saa takaisin siihen tarkoitetulla työkalulla. Ellei ko. työkalua löydy niin varovasti esim pienien verhoilun irroitukseen tarkoitettujen muovilastojen kanssa (tai jos naarmut ei kiinnosta niin vaan talttapäisellä ruuvarilla). Painaa sitä listaa tiivisteen uraan ja avittaa rukarilla / lastalla. Hitaasti kun tekee niin onnistuu kyllä. Helpompi oikealla työkalulla.

                          Tossa linkissa kuva tarkoittamastani työkalusta:
                          Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

                          Työn alla: E21 320/6
                          Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16465
                            • Asikkala

                            Originally posted by Vilks View Post
                            Morjesta. Pitäisi e21 vaihtaa tuulilasi. Yritetään vanhoilla tiivisteillä. Asiasta on sen verran tietoa, että nylon-naru hyvä laittaa tiivisteen uraan ja liukastetta reilusti asennusvaiheessa. Narun päät ~10cm limittäin esim keskelle alalaitaa, josta sitten naru vedetään pois ohjaamoon päin, kun huullos ulkopuolella on saatu lasin päälle. Mutta kun näitä varmasti on enempikin vaihdettu e21:siin, niin askarruttaa tuo peltilista. Kannattaa varmaan irroittaa, että saa lasin paikoilleen, mutta miten ko listan takaisin laittaminen onnistuu? :think
                            Originally posted by e36coupe View Post
                            Sen kromilistan saa takaisin siihen tarkoitetulla työkalulla. Ellei ko. työkalua löydy niin varovasti esim pienien verhoilun irroitukseen tarkoitettujen muovilastojen kanssa (tai jos naarmut ei kiinnosta niin vaan talttapäisellä ruuvarilla). Painaa sitä listaa tiivisteen uraan ja avittaa rukarilla / lastalla. Hitaasti kun tekee niin onnistuu kyllä. Helpompi oikealla työkalulla.

                            Tossa linkissa kuva tarkoittamastani työkalusta:
                            http://minisport.com.au/windscreen-mylar-install-tool
                            2 lasia olen vaihtanut e21:een siten että lista oli tiivisteessä etukäteen.

                            Comment

                            • Vilks
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2009
                              • 55
                              • Raahe

                              Kiitos neuvoista!
                              Ex: e30 316i -90
                              ex: e32 730iAL -93
                              e21 315 -82

                              Comment

                              • Peksu_M20
                                BTCF Member
                                • Jul 2005
                                • 2122
                                • Lahti

                                Olen tossa kauan miettinyt e21 ohjauksen parantamista. Monta vuotta miettinyt miten tuon hammastangon korvaisi paremmalla ja mistä mallista löytyisi sopiva? Normaali e36 tankohan ei käy mitenkään kun pyörät kääntyy väärinpäin. No sitten tuli ahaa elämys että e36 rhd hammastanko toimisi oikeinpäin kun sen asentaa väärinpäin sellanen sitte oli laitettava. Omani tuli rhd m3:sta. Raidetankojen sisäpäiksi e36:sen omat lyhennettynä sentillä kierreosasta ja ulkopäiksi valikoitua jotkut ooppelin päät. Oopelin päissä oli hiukan paksumpi kartio joten kartio terällä piti hiukan sipaista tukivarsista. hammastanko asettui hyvin pitkälti samalle kohdalle kun alkuperäinen. Piti vaan hitsailla uudet kiinnikkeet tangolle. Ohjausakselin osat tuli niin että ylempi nivel on e21:stä ja alempi e34:sta. Tietysti nyt tuli tehostinkin kaupan päälle ja e30 ohjaustehostajan letkut oli bolt on. Säiliölle kiinnikkeet ja voila

                                ehkä parhaita päivityksiä mitä olen omaani tehnyt luonnollisesti m20b30 moottorin jälkeen. Ohjaus juuri mukavan jämäkkä ja pyörät kääntyy pikkaisen enemmän kuin alunperin. Voin pistää jossain vaiheessa pari kuvaa aiheesta....
                                Mahtiala kustom - No connection
                                Bmw E21 320A -81 "330i"
                                Bmw e30 318is

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎