Announcement

Collapse
No announcement yet.

E21 Kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16465
    • Asikkala

    Originally posted by Pekkude View Post
    Aika henkimaailman touhuja nämä vissiin on
    Ei ole.

    Comment

    • Patterzzeni
      BTCF Member
      • Sep 2014
      • 109
      • Hämeenlinna

      Mikä on tämä laatikko? Kyljessä pelkkä merkintä M60, sen verran oon saanu ite googleteltua, että 5v loota E21 (?) kopasta, mutta tarkempi tyyppi kiinnostaisi. Kun eikös E21:ssä ole ollut kahta erilaista 5 vaihteista askia? :think
      Attached Files
      E39 520iA -03, Dirtymax Silverado -08
      Ex ritsat: 7 x E30, 1 x E39, 1 x E46, 2 x E36 Compact, 2 x F11 ja muutama syrjähyppy

      Comment

      • basso72
        BTCF Member
        • Dec 2004
        • 1837
        • Ylä-Pinsiö

        Originally posted by Patterzzeni View Post
        Mikä on tämä laatikko? Kyljessä pelkkä merkintä M60, sen verran oon saanu ite googleteltua, että 5v loota E21 (?) kopasta, mutta tarkempi tyyppi kiinnostaisi. Kun eikös E21:ssä ole ollut kahta erilaista 5 vaihteista askia? :think
        245 5-v. Getrag alkupään 520i e28. Ei nopeusmittarin vaijerille paikkaa.
        sigpic
        Kaikissa meissä asuu pieni M115.
        320i -77

        Comment

        • Patterzzeni
          BTCF Member
          • Sep 2014
          • 109
          • Hämeenlinna

          No sehän tuli sieltä kuin apteekin hyllyltä. Kiitos!

          E: onko tää nyt sillä normivitosella vai "dogleg"?
          Last edited by Patterzzeni; 03-06-2016, 11:40. Reason: lisää tyhmiä kysymyksiä
          E39 520iA -03, Dirtymax Silverado -08
          Ex ritsat: 7 x E30, 1 x E39, 1 x E46, 2 x E36 Compact, 2 x F11 ja muutama syrjähyppy

          Comment

          • basso72
            BTCF Member
            • Dec 2004
            • 1837
            • Ylä-Pinsiö

            Originally posted by Patterzzeni View Post
            No sehän tuli sieltä kuin apteekin hyllyltä. Kiitos!

            E: onko tää nyt sillä normivitosella vai "dogleg"?
            Ei ole ns."dogleg",normaali kaavio,vitonen ylivaihde.
            sigpic
            Kaikissa meissä asuu pieni M115.
            320i -77

            Comment

            • JuhKu
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2003
              • 227
              • Etelä-pohjanmaa

              M20 koneisten jakohihna

              Mites näissä E21 M20-koodin koneissa tuo hammastus menee? Onko se jaoteltu vuosimallin mukaan?
              Monellako eri hammasjaolla näitä oikeasti on kun tyrkyttää sekä 110, 111, 127 ja 128 hampaista hihnaa, pitääkö paikkansa?
              Mulla on tuossa erinäisiä variaatioita vireillä mutta näyttäis että kasaantuu M20B23:n -79 ..vakio 200-loppuisella kannella niin minkälaista palikkaa pitää olla? Mikä tuommoisessa -79 M20B23:ssa on hihnan hammastus ja mikä kannen nokkapyörän ja alapään hammaspyörän hammasluku? Vai onko alapäässä aina sama?
              Last edited by JuhKu; 05-06-2016, 00:05. Reason: virhettä
              - A professional painter DOES NOT get "RUNS"--They are called "FLOW CHECKS." -

              Comment

              • T3
                BTCF Member
                • Oct 2003
                • 8530
                • Karhe

                Originally posted by JuhKu View Post
                Mites näissä M20-koodin koneissa tuo hammastus menee? Onko se jaoteltu vuosimallin mukaan?
                Monellako eri hammasjaolla näitä oikeasti on kun tyrkyttää sekä 110, 111, 127 ja 128 hampaista hihnaa, pitääkö paikkansa?
                Mulla on tuossa erinäisiä variaatioita vireillä mutta näyttäis että kasaantuu M20B23:n -79 ..vakio 200-loppuisella kannella niin minkälaista palikkaa pitää olla? Mikä tuommoisessa -79 M20B23:ssa on hihnan hammastus ja mikä kannen ja alapään hammaspyörien hammasluku. Vai onko alapäässä aina sama?
                -79:ssä 110-hampainen hihna ja tälle kiristin, jossa merkintä z127. Vuosimallista -80 ylöspäin hihna 127-hampainen ja tälle kiristin, jossa merkintä z127. Kaiken muun voi unohtaa, aina ja ikuisesti.

                Vuonna 1977, kun M60-moottori esiteltiin (koodi muutettiin myöhemmin M20:ksi), oli vain yksi hihna, 110-hampainen. (Neliskanttinen hammas) Vuonna 1980 hihna muuttui 127-hampaiseksi. (Pyöreäolkainen hammas) Joskus vuonna 1986 hihnaa pidennettiin yhden hampaan verran 128-hampaiseksi ja kiristinrullan halkaisija kasvoi. Samalla myös tuon vanhan profiilin hihna muutettiin 111-hampaiseksi ja tähän käytettäväksi myös tuo uudempi kiristinrulla. Myöhemmin tehdas kuitenkin palasi 127-hampaiseen hihnaan ja pienempään rullaan. Sama koski myös vanhan profiilin hihnaa.

                Jostain syystä tarvikevalmistajien katalogit tuntevat ja tyrkyttävät edelleen myös noita 111, tai 128-hamapaisia hihnoja ja niiden rullia. Sama koskee myös tarvikeliikkeiden myyjiä. Ennenmuinoin sai oikein tosissaan väittää myyjälle, että anna nyt vaan se 127-hampainen hihna ja tälle kiristin. Myyjä väitti kivenkovaa, että sun autoon kuuluu 128-hampainen

                Hammaspyörien profiili ratkaisee hihnan mallin. Neliskanttisella hihnalla pitää tietysti olla tälle sopivat hammaspyörät kampiakselilla, apuakselilla (pyörittää jakajaa) ja nokka-akselilla. Pyöreäolkaisella tietysti sama juttu. Hammaspyöriä ei voi sekoittaa keskenään. Hammaspyörien hammasluku ei muutu, vaikka hihnan pituus muuttuisikin yhdellä hampaalla. Vain kiristimen halkaisija muuttuu, jos tulee yksi hammas lisää hihnaan.

                Mutta, kuten sanottu. nuo 111- ja 128-hampaiset ja suuremmalla kiristimellä olevat voi unohtaa.

                110- ja 127-hampainen hihna on siis yhtä pitkä, toisessa on vaan hampaita harvemmassa ja profiili on erilainen. Sama juttu 111- ja 128-hampaisen hihnan kanssa.
                Last edited by T3; 05-06-2016, 00:15.
                .

                Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                Comment

                • schwarze
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2004
                  • 2017
                  • Kangasala

                  .....
                  Last edited by schwarze; 22-11-2016, 16:58.
                  Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                  Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                  Comment

                  • JuhKu
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2003
                    • 227
                    • Etelä-pohjanmaa

                    Originally posted by T3 View Post
                    -79:ssä 110-hampainen hihna ja tälle kiristin, jossa merkintä z127. Vuosimallista -80 ylöspäin hihna 127-hampainen ja tälle kiristin, jossa merkintä z127. Kaiken muun voi unohtaa, aina ja ikuisesti.

                    Vuonna 1977, kun M60-moottori esiteltiin (koodi muutettiin myöhemmin M20:ksi), oli vain yksi hihna, 110-hampainen. (Neliskanttinen hammas) Vuonna 1980 hihna muuttui 127-hampaiseksi. (Pyöreäolkainen hammas) Joskus vuonna 1986 hihnaa pidennettiin yhden hampaan verran 128-hampaiseksi ja kiristinrullan halkaisija kasvoi. Samalla myös tuon vanhan profiilin hihna muutettiin 111-hampaiseksi ja tähän käytettäväksi myös tuo uudempi kiristinrulla. Myöhemmin tehdas kuitenkin palasi 127-hampaiseen hihnaan ja pienempään rullaan. Sama koski myös vanhan profiilin hihnaa.

                    Jostain syystä tarvikevalmistajien katalogit tuntevat ja tyrkyttävät edelleen myös noita 111, tai 128-hamapaisia hihnoja ja niiden rullia. Sama koskee myös tarvikeliikkeiden myyjiä. Ennenmuinoin sai oikein tosissaan väittää myyjälle, että anna nyt vaan se 127-hampainen hihna ja tälle kiristin. Myyjä väitti kivenkovaa, että sun autoon kuuluu 128-hampainen

                    Hammaspyörien profiili ratkaisee hihnan mallin. Neliskanttisella hihnalla pitää tietysti olla tälle sopivat hammaspyörät kampiakselilla, apuakselilla (pyörittää jakajaa) ja nokka-akselilla. Pyöreäolkaisella tietysti sama juttu. Hammaspyöriä ei voi sekoittaa keskenään. Hammaspyörien hammasluku ei muutu, vaikka hihnan pituus muuttuisikin yhdellä hampaalla. Vain kiristimen halkaisija muuttuu, jos tulee yksi hammas lisää hihnaan.

                    Mutta, kuten sanottu. nuo 111- ja 128-hampaiset ja suuremmalla kiristimellä olevat voi unohtaa.

                    110- ja 127-hampainen hihna on siis yhtä pitkä, toisessa on vaan hampaita harvemmassa ja profiili on erilainen. Sama juttu 111- ja 128-hampaisen hihnan kanssa.
                    Kiitos hyvästä ja nopeasti vastauksesta!
                    Hmm:think Nyt sait mut epäilemään oonko mä sekoottanu varastoinnissa nuo ..200 kannet kun muistelin että toinen on 520/6 (valuleima -80) ja toinen 323i kansi (valuleima -79) mutta kun niissä on juurikin päinvastoin noi hammasprofiilit.
                    Eli pöyrällä makaa kannet joissa -79 nokkapyörässä pyöreä muoto ja -80 nokkapyörässä neliskanttinen.
                    No pyöräthän käy ristiin mutta mitenkäs nokka-aksilan laita? Onko kaasarimallin nokassa paljonkin eroa ruiskun nokkaan?
                    Minkä verran asteita/nostoa noissa nokissa on? Jostakin luin että ruiskussa olisi jyrkempi nokka.

                    Ps. toi M20B23 on se minkä sulta joskus rapiat 10v sitten ostin. Nyt vasta vaikuttais saavan käyttöä
                    - A professional painter DOES NOT get "RUNS"--They are called "FLOW CHECKS." -

                    Comment

                    • MPV
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2002
                      • 1193
                      • Muhos

                      Originally posted by JuhKu View Post
                      Kiitos hyvästä ja nopeasti vastauksesta!
                      Hmm:think Nyt sait mut epäilemään oonko mä sekoottanu varastoinnissa nuo ..200 kannet kun muistelin että toinen on 520/6 (valuleima -80) ja toinen 323i kansi (valuleima -79) mutta kun niissä on juurikin päinvastoin noi hammasprofiilit.
                      Eli pöyrällä makaa kannet joissa -79 nokkapyörässä pyöreä muoto ja -80 nokkapyörässä neliskanttinen.
                      No pyöräthän käy ristiin mutta mitenkäs nokka-aksilan laita? Onko kaasarimallin nokassa paljonkin eroa ruiskun nokkaan?
                      Voisko olla että E12:ssa (520/6) ei ole tuota pyöreäprofiilista hammashihnaa koskaan käytettykään? Minkäs ikäisessä alakerrassa se -79 kansi sitten on ollut paikoillaan? Nokkapyöränhän vaihtaa muutamassa hetkessä, jos on kantta vaihtamassa...

                      Eikö se nokka-akseli ole sama kaasari ja ruiskumallissa? Ainakin bmwfans tarjoaa vain samaa numeroa molempiin.

                      Comment

                      • T3
                        BTCF Member
                        • Oct 2003
                        • 8530
                        • Karhe

                        Originally posted by JuhKu View Post
                        Kiitos hyvästä ja nopeasti vastauksesta!
                        Hmm:think Nyt sait mut epäilemään oonko mä sekoottanu varastoinnissa nuo ..200 kannet kun muistelin että toinen on 520/6 (valuleima -80) ja toinen 323i kansi (valuleima -79) mutta kun niissä on juurikin päinvastoin noi hammasprofiilit.
                        Eli pöyrällä makaa kannet joissa -79 nokkapyörässä pyöreä muoto ja -80 nokkapyörässä neliskanttinen.
                        No pyöräthän käy ristiin mutta mitenkäs nokka-aksilan laita? Onko kaasarimallin nokassa paljonkin eroa ruiskun nokkaan?
                        Minkä verran asteita/nostoa noissa nokissa on? Jostakin luin että ruiskussa olisi jyrkempi nokka.

                        Ps. toi M20B23 on se minkä sulta joskus rapiat 10v sitten ostin. Nyt vasta vaikuttais saavan käyttöä
                        Kannet ja nokat on samat. Ei väliä onko kaasarikoneesta, vaiko ruiskukoneesta. Nokkapyörät voi vaihtaa keskenään ja niinhän tuossakin varmaan on käynyt vuosien varrella.

                        Hyvä, että tuli myytyä tarpeeseen
                        .

                        Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                        Comment

                        • jegge
                          BTCF Member
                          • Sep 2005
                          • 121
                          • suomi

                          virranjakaja

                          Toimiikohan kärjetön virranjakaja kärjelliseen sytytykseen tarkoitetun nokka-akselin kanssa. Pyörii ilmeisesti väärään suuntaan, mutta tarkoitus olisi vain lukea nokka-akselin asentoa.
                          Itsellä hämärä muistikuva vuosien takaa, että öljyä pääsisi vuotamaan jakakajan juuresta ulos jos se pyörii väärinpäin.
                          e21 315, e46 330ci, f33 420

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16465
                            • Asikkala

                            Originally posted by jegge View Post
                            Toimiikohan kärjetön virranjakaja kärjelliseen sytytykseen tarkoitetun nokka-akselin kanssa. Pyörii ilmeisesti väärään suuntaan, mutta tarkoitus olisi vain lukea nokka-akselin asentoa.
                            Itsellä hämärä muistikuva vuosien takaa, että öljyä pääsisi vuotamaan jakakajan juuresta ulos jos se pyörii väärinpäin.
                            Et saa laitettua "väärää" jakajaa paikalleen jos et vaihda hammasratasta jakajasta, hampaat on koneistettu toisen kätiseksi.

                            Comment

                            • Pekkude
                              BTCF Member
                              • Jul 2013
                              • 404
                              • Muurla

                              Onko etutukivarsien vaihdossa mitään huomioitavaa/erityistä? "Valmiit" tukivarret tulossa puslineen joten niiden kanssa ei tarvitse sen enempää jumpata ainakaan?
                              E38 740i -95

                              Comment

                              • jr66
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 16465
                                • Asikkala

                                Originally posted by Pekkude View Post
                                Onko etutukivarsien vaihdossa mitään huomioitavaa/erityistä? "Valmiit" tukivarret tulossa puslineen joten niiden kanssa ei tarvitse sen enempää jumpata ainakaan?
                                Puslien ja vakaajan päiden pultit pitäisi kiristää auton ollessa pyörillään mutta kelläpä sitä 4-pilarinosturi on... Parin kakkosnelosen päällä onnistuu myös, tehty on.

                                Ps: etsin e21-osia kohta jos jotain löytyisi.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎