Originally posted by Pekkude
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E21 Kysymyksiä ja vastauksia II
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Originally posted by Patterzzeni View PostMikä on tämä laatikko? Kyljessä pelkkä merkintä M60, sen verran oon saanu ite googleteltua, että 5v loota E21 (?) kopasta, mutta tarkempi tyyppi kiinnostaisi. Kun eikös E21:ssä ole ollut kahta erilaista 5 vaihteista askia? :think
Comment
-
-
M20 koneisten jakohihna
Mites näissä E21 M20-koodin koneissa tuo hammastus menee? Onko se jaoteltu vuosimallin mukaan?
Monellako eri hammasjaolla näitä oikeasti on kun tyrkyttää sekä 110, 111, 127 ja 128 hampaista hihnaa, pitääkö paikkansa?
Mulla on tuossa erinäisiä variaatioita vireillä mutta näyttäis että kasaantuu M20B23:n -79 ..vakio 200-loppuisella kannella niin minkälaista palikkaa pitää olla? Mikä tuommoisessa -79 M20B23:ssa on hihnan hammastus ja mikä kannen nokkapyörän ja alapään hammaspyörän hammasluku? Vai onko alapäässä aina sama?- A professional painter DOES NOT get "RUNS"--They are called "FLOW CHECKS." -
Comment
-
-
Originally posted by JuhKu View PostMites näissä M20-koodin koneissa tuo hammastus menee? Onko se jaoteltu vuosimallin mukaan?
Monellako eri hammasjaolla näitä oikeasti on kun tyrkyttää sekä 110, 111, 127 ja 128 hampaista hihnaa, pitääkö paikkansa?
Mulla on tuossa erinäisiä variaatioita vireillä mutta näyttäis että kasaantuu M20B23:n -79 ..vakio 200-loppuisella kannella niin minkälaista palikkaa pitää olla? Mikä tuommoisessa -79 M20B23:ssa on hihnan hammastus ja mikä kannen ja alapään hammaspyörien hammasluku. Vai onko alapäässä aina sama?
Vuonna 1977, kun M60-moottori esiteltiin (koodi muutettiin myöhemmin M20:ksi), oli vain yksi hihna, 110-hampainen. (Neliskanttinen hammas) Vuonna 1980 hihna muuttui 127-hampaiseksi. (Pyöreäolkainen hammas) Joskus vuonna 1986 hihnaa pidennettiin yhden hampaan verran 128-hampaiseksi ja kiristinrullan halkaisija kasvoi. Samalla myös tuon vanhan profiilin hihna muutettiin 111-hampaiseksi ja tähän käytettäväksi myös tuo uudempi kiristinrulla. Myöhemmin tehdas kuitenkin palasi 127-hampaiseen hihnaan ja pienempään rullaan. Sama koski myös vanhan profiilin hihnaa.
Jostain syystä tarvikevalmistajien katalogit tuntevat ja tyrkyttävät edelleen myös noita 111, tai 128-hamapaisia hihnoja ja niiden rullia. Sama koskee myös tarvikeliikkeiden myyjiä. Ennenmuinoin sai oikein tosissaan väittää myyjälle, että anna nyt vaan se 127-hampainen hihna ja tälle kiristin. Myyjä väitti kivenkovaa, että sun autoon kuuluu 128-hampainen
Hammaspyörien profiili ratkaisee hihnan mallin. Neliskanttisella hihnalla pitää tietysti olla tälle sopivat hammaspyörät kampiakselilla, apuakselilla (pyörittää jakajaa) ja nokka-akselilla. Pyöreäolkaisella tietysti sama juttu. Hammaspyöriä ei voi sekoittaa keskenään. Hammaspyörien hammasluku ei muutu, vaikka hihnan pituus muuttuisikin yhdellä hampaalla. Vain kiristimen halkaisija muuttuu, jos tulee yksi hammas lisää hihnaan.
Mutta, kuten sanottu. nuo 111- ja 128-hampaiset ja suuremmalla kiristimellä olevat voi unohtaa.
110- ja 127-hampainen hihna on siis yhtä pitkä, toisessa on vaan hampaita harvemmassa ja profiili on erilainen. Sama juttu 111- ja 128-hampaisen hihnan kanssa.Last edited by T3; 05-06-2016, 00:15..
Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja
Comment
-
-
.....Last edited by schwarze; 22-11-2016, 16:58.Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity
Comment
-
-
Originally posted by T3 View Post-79:ssä 110-hampainen hihna ja tälle kiristin, jossa merkintä z127. Vuosimallista -80 ylöspäin hihna 127-hampainen ja tälle kiristin, jossa merkintä z127. Kaiken muun voi unohtaa, aina ja ikuisesti.
Vuonna 1977, kun M60-moottori esiteltiin (koodi muutettiin myöhemmin M20:ksi), oli vain yksi hihna, 110-hampainen. (Neliskanttinen hammas) Vuonna 1980 hihna muuttui 127-hampaiseksi. (Pyöreäolkainen hammas) Joskus vuonna 1986 hihnaa pidennettiin yhden hampaan verran 128-hampaiseksi ja kiristinrullan halkaisija kasvoi. Samalla myös tuon vanhan profiilin hihna muutettiin 111-hampaiseksi ja tähän käytettäväksi myös tuo uudempi kiristinrulla. Myöhemmin tehdas kuitenkin palasi 127-hampaiseen hihnaan ja pienempään rullaan. Sama koski myös vanhan profiilin hihnaa.
Jostain syystä tarvikevalmistajien katalogit tuntevat ja tyrkyttävät edelleen myös noita 111, tai 128-hamapaisia hihnoja ja niiden rullia. Sama koskee myös tarvikeliikkeiden myyjiä. Ennenmuinoin sai oikein tosissaan väittää myyjälle, että anna nyt vaan se 127-hampainen hihna ja tälle kiristin. Myyjä väitti kivenkovaa, että sun autoon kuuluu 128-hampainen
Hammaspyörien profiili ratkaisee hihnan mallin. Neliskanttisella hihnalla pitää tietysti olla tälle sopivat hammaspyörät kampiakselilla, apuakselilla (pyörittää jakajaa) ja nokka-akselilla. Pyöreäolkaisella tietysti sama juttu. Hammaspyöriä ei voi sekoittaa keskenään. Hammaspyörien hammasluku ei muutu, vaikka hihnan pituus muuttuisikin yhdellä hampaalla. Vain kiristimen halkaisija muuttuu, jos tulee yksi hammas lisää hihnaan.
Mutta, kuten sanottu. nuo 111- ja 128-hampaiset ja suuremmalla kiristimellä olevat voi unohtaa.
110- ja 127-hampainen hihna on siis yhtä pitkä, toisessa on vaan hampaita harvemmassa ja profiili on erilainen. Sama juttu 111- ja 128-hampaisen hihnan kanssa.
Hmm:think Nyt sait mut epäilemään oonko mä sekoottanu varastoinnissa nuo ..200 kannet kun muistelin että toinen on 520/6 (valuleima -80) ja toinen 323i kansi (valuleima -79) mutta kun niissä on juurikin päinvastoin noi hammasprofiilit.
Eli pöyrällä makaa kannet joissa -79 nokkapyörässä pyöreä muoto ja -80 nokkapyörässä neliskanttinen.
No pyöräthän käy ristiin mutta mitenkäs nokka-aksilan laita? Onko kaasarimallin nokassa paljonkin eroa ruiskun nokkaan?
Minkä verran asteita/nostoa noissa nokissa on? Jostakin luin että ruiskussa olisi jyrkempi nokka.
Ps. toi M20B23 on se minkä sulta joskus rapiat 10v sitten ostin. Nyt vasta vaikuttais saavan käyttöä- A professional painter DOES NOT get "RUNS"--They are called "FLOW CHECKS." -
Comment
-
-
Originally posted by JuhKu View PostKiitos hyvästä ja nopeasti vastauksesta!
Hmm:think Nyt sait mut epäilemään oonko mä sekoottanu varastoinnissa nuo ..200 kannet kun muistelin että toinen on 520/6 (valuleima -80) ja toinen 323i kansi (valuleima -79) mutta kun niissä on juurikin päinvastoin noi hammasprofiilit.
Eli pöyrällä makaa kannet joissa -79 nokkapyörässä pyöreä muoto ja -80 nokkapyörässä neliskanttinen.
No pyöräthän käy ristiin mutta mitenkäs nokka-aksilan laita? Onko kaasarimallin nokassa paljonkin eroa ruiskun nokkaan?
Eikö se nokka-akseli ole sama kaasari ja ruiskumallissa? Ainakin bmwfans tarjoaa vain samaa numeroa molempiin.
Comment
-
-
Originally posted by JuhKu View PostKiitos hyvästä ja nopeasti vastauksesta!
Hmm:think Nyt sait mut epäilemään oonko mä sekoottanu varastoinnissa nuo ..200 kannet kun muistelin että toinen on 520/6 (valuleima -80) ja toinen 323i kansi (valuleima -79) mutta kun niissä on juurikin päinvastoin noi hammasprofiilit.
Eli pöyrällä makaa kannet joissa -79 nokkapyörässä pyöreä muoto ja -80 nokkapyörässä neliskanttinen.
No pyöräthän käy ristiin mutta mitenkäs nokka-aksilan laita? Onko kaasarimallin nokassa paljonkin eroa ruiskun nokkaan?
Minkä verran asteita/nostoa noissa nokissa on? Jostakin luin että ruiskussa olisi jyrkempi nokka.
Ps. toi M20B23 on se minkä sulta joskus rapiat 10v sitten ostin. Nyt vasta vaikuttais saavan käyttöä
Hyvä, että tuli myytyä tarpeeseen.
Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja
Comment
-
-
virranjakaja
Toimiikohan kärjetön virranjakaja kärjelliseen sytytykseen tarkoitetun nokka-akselin kanssa. Pyörii ilmeisesti väärään suuntaan, mutta tarkoitus olisi vain lukea nokka-akselin asentoa.
Itsellä hämärä muistikuva vuosien takaa, että öljyä pääsisi vuotamaan jakakajan juuresta ulos jos se pyörii väärinpäin.e21 315, e46 330ci, f33 420
Comment
-
-
Originally posted by jegge View PostToimiikohan kärjetön virranjakaja kärjelliseen sytytykseen tarkoitetun nokka-akselin kanssa. Pyörii ilmeisesti väärään suuntaan, mutta tarkoitus olisi vain lukea nokka-akselin asentoa.
Itsellä hämärä muistikuva vuosien takaa, että öljyä pääsisi vuotamaan jakakajan juuresta ulos jos se pyörii väärinpäin.
Comment
-
-
Originally posted by Pekkude View PostOnko etutukivarsien vaihdossa mitään huomioitavaa/erityistä? "Valmiit" tukivarret tulossa puslineen joten niiden kanssa ei tarvitse sen enempää jumpata ainakaan?
Ps: etsin e21-osia kohta jos jotain löytyisi.
Comment
-
Comment