memebuy23buy

S50/S52/M52/M50-moottori E30:iin

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bansku
    replied
    Nyt ei swapata e30:iin mutta aihetta sivuten menee kysymys.
    Noissa swappaus ohjeissa kun mainitaan että ton m50 koneen siinä liittimessä, x20, sanotaan että pin 13 on bensapumpun releen johto, mitä tähän siis tarkalleen ottaen pitää kytkeä? Olin siinä uskossa että tämä vedetään bensapumpulle, mutta ei sittenkään, pumppu ei pyörinytkään, muuta johdot on oikein kun suoralla virralla saa pumpun pyörimään ja auton käyntiin, eli tartteeko toi piuha siis +12v kun virrat laittaa päälle? Jos tarvitsee niin mihinkäs napaan sitten se pumpulle menevä piuha tulee? Vai tarvitseeko sitten joku muu piuha kys. Liittimestä sen +12v että tohon pin 13:sta tulee se pumpulle menevä käsky?
    Johtosarja ja moottori e34 -91 mittatikullisen automaatin, ja m50b25nv jos näillä tiedoilla merkitystä.
    E. Liittimestä X20 pin nro. 13 todellakin pitää näköjään kaavioiden mukaan mennä bensapumpulle, eli jotain tietoa myt bensapumpun releeltä puuttuu, mutta mitä? Kone kun kuitenkin lähtee pyörimään kun antaa pumpulle suoraan virtaa ja vielä pari viikkoa takaperin kone oli johtosarjoineen kaikkineen kiinni elintenluovuttaja autossa ja pelasi kuten pitääkin
    Last edited by Bansku; 05-08-2015, 22:38.

    Leave a comment:


  • Harri G
    replied
    Originally posted by Jondezi View Post
    sitten 316i->325i leimalle, tarviiko muuta ?

    -51mm etutolpat, abs paikoilla
    -etuvakaaja
    -takavakaaja
    -taka tukivarret levyineen helyineen abs paikoilla
    -vetarit (käykö 325sen vetarit 316sen vakioperään?)
    -pääsylinteri?
    -rele, boksi hydrauliyksikkö, sähkösarja ja pyörien anturit
    -325sen jarruputket ?

    Onko tässä hommassa mitään huomioitavaa, onko sähköjen kytkeminen helppo ? käykö 316i:n käsijarruvaijeri jne ?
    Pääsylinteri pitää toki vaihtaa jos tarkkoja ollaan. Taakse kun laittaa levykynkät niin kannattaa laittaa siihen tarkoitetut jarruputket koska ovat vähän erimuotoiset. Käsijarruvaijeri on levyjarrumallissa päästä erilainen, siinä on jarrun puoleisessa päässä reikä jonka läpi tulee tappi. Vetarit pitäisi käydä ristiin kaikissa E30 malleissa. Huomaa että vetarit pitää olla sitten ABS-malliset koska hammaskehä on siinä vetarin päässä.

    Leave a comment:


  • Jondezi
    replied
    sitten 316i->325i leimalle, tarviiko muuta ?

    -51mm etutolpat, abs paikoilla
    -etuvakaaja
    -takavakaaja
    -taka tukivarret levyineen helyineen abs paikoilla
    -vetarit (käykö 325sen vetarit 316sen vakioperään?)
    -pääsylinteri?
    -rele, boksi hydrauliyksikkö, sähkösarja ja pyörien anturit
    -325sen jarruputket ?

    Onko tässä hommassa mitään huomioitavaa, onko sähköjen kytkeminen helppo ? käykö 316i:n käsijarruvaijeri jne ?

    Leave a comment:


  • Nicsyy
    replied
    Juuri tuota tyyppikilpeä hainkin, et tunnistaako vaikka 2,5sta ulospäin jos vaan pokkana väittää kakslitraiseksi. Ei ole tuossakaan koodeja merkitty, ainoastaan 125hv teho.

    Joku e34sen vanokseton m50 menee varmaan pienimmällä vaivalla tuollaiseen vanhaan paskaan. Vähän sähköjä, ilmeisen tarkoituksenmukainen öljypohja jne.

    Osaako joku sanoa noista korvakkeista?

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by Nicsyy View Post
    Nyt olis sitten kyseessä e21. Miten helppoa tai miten vaikeaa m50 lykkääminen sellaiseen on? Auto on m20b20 ruiskukoneella nyt ja vaihteisto on nelilovinen (getrag 240?) Lueskelin e30 varten tehdyn listan swapia koskien.

    Jossain ulkomailla meinattiin että m50 menis m20 kannakkeisiin suoraan, mutta varmaksi en tietoa mieltänyt. Toi loota on vissiin ongelma, kun on 5vaihteista lyhyempi. Kardaanikin ilmeisesti eri mittaa kuin 5vaihteisessa.

    Katsastuksesta ei tarvi huolehtia, kun papereissa sanotaan vain bmw 2litrainen moottori. Myös pakoputken muuttaminen onnistuu. Saako m50 ecun pelaamaan helposti moottorin osalta tuommosessa vanhassa autossa? Ajonesto jne.

    Miten nuo m50/m52 moottorit muuten on merkitty? Saako koneen numeron tarpeen vaatiessa helposti vaihdettua esim b20 <--> b28?
    m50 ecu on helppo kytkeä, kun siihen ei montaa johtoa tarvita, että saa käyntiin. m52 koneessa onkin jo ajonesto, että sen joutuu joko virittelmään myös käyttöön tai poistamaan.

    Lohkossa ja kannessa on numerot, mistä jotain selviää, mutta esim. 2,5 ja 2,8 litraset m52 koneet erottaa lähinnä mittaamalla iskun pituuden. Mulla ei koneen numeroita ole merkitty minnekään muutoskatsastuksessa. Lähinnä vain koneen tyyppi, eli jos iskutilavuus muuttuu, niin kukapa sen huomaa.

    Leave a comment:


  • Nicsyy
    replied
    Nyt olis sitten kyseessä e21. Miten helppoa tai miten vaikeaa m50 lykkääminen sellaiseen on? Auto on m20b20 ruiskukoneella nyt ja vaihteisto on nelilovinen (getrag 240?) Lueskelin e30 varten tehdyn listan swapia koskien.

    Jossain ulkomailla meinattiin että m50 menis m20 kannakkeisiin suoraan, mutta varmaksi en tietoa mieltänyt. Toi loota on vissiin ongelma, kun on 5vaihteista lyhyempi. Kardaanikin ilmeisesti eri mittaa kuin 5vaihteisessa.

    Katsastuksesta ei tarvi huolehtia, kun papereissa sanotaan vain bmw 2litrainen moottori. Myös pakoputken muuttaminen onnistuu. Saako m50 ecun pelaamaan helposti moottorin osalta tuommosessa vanhassa autossa? Ajonesto jne.

    Miten nuo m50/m52 moottorit muuten on merkitty? Saako koneen numeron tarpeen vaatiessa helposti vaihdettua esim b20 <--> b28?

    Leave a comment:


  • Tonton
    replied
    Paan uuden postauksen: pyydä lukemaan momentti 5 katsastus ohjeita katsastajille Trafin sivuilta.

    "Vertailumoottoreina voidaan vastaavin perustein pitää Suomeen tyyppikatsastettujen mallien moottoreiden ohella myös mallisarjaan kuuluvien muun Euroopan ja Yhdysvaltojen markkinoille yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien moottoreita, mikäli luotettava selvitys mallien teknisistä eroista on saatavissa."

    Anna selvitykseksi bmw:n virallinen varaosa gatalogi esim realoem.com tai
    maahantuojan sivuilta epc http://www.bmw.fi/fi/fi/owners/acces...catalogue.html

    Tässä vielä linkki ohjeeseen
    Last edited by Tonton; 20-07-2015, 22:19.

    Leave a comment:


  • Tonton
    replied
    Originally posted by Jondezi View Post
    Loppuu konttorit kesken täällä.


    Eipä oikeastaan löytynyt mitään muuta kuin:
    "Autoon saa vaihtaa myös sellaisen painavamman ja suurempitehoisen moottorin, jäljempänä vertailumoottori, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa."

    Olen kyllä näyttänyt lappuja joissa tulee ilmi, että 320is on samaa mallisarjaa siinä missä 316i. Sanoivat että ei oo mitään merkitystä, kun ei ole suomeen maahantuojan puolesta tuotu.
    No ei varmaan lopu mikkelin ympäristöstä konttorit
    Pyydä lukemaan laki teksti sinulle ääneen että lukeeko laissa "jonka maahantuoja on tuonut vai että minkä valmistaja on tarkoittanut"
    Vaikuttaa siltä että et esitä asiaasi sopivalla tavalla tai konttoria ei autosi kiinnosta.
    En tiedä kuinka se on tehty ja minkä näköinen mutta voisiko se näyttää "miinalta" niin ei nappaa. Monesti kun on siisti auto ja siistit muutokset niin saa paljon enemmän siimaa.

    Noita tekstejä on taas näköjään päivitetty joten tuon uusimman mukaan voisi käyttää 333i:tä
    Mutta siinä tulee muut ongelmat vastaan. 2004 muutetussa luki vielä tuo eu:hun tyypitetyt selvästi. Varmaan näiden japsituontien takia muutettu
    Last edited by Tonton; 20-07-2015, 22:21.

    Leave a comment:


  • Jondezi
    replied
    Originally posted by Tonton View Post
    ota lakikirja luulis riittävän.
    tai kopioit finlexin sivuilta sen missä sanotaan että muihin EU maihin hyväksyttyjä voi käyttää. toki helpompi vaihtaa konttoria jos asenne on valmiiksi tuollainen
    Loppuu konttorit kesken täällä.


    Eipä oikeastaan löytynyt mitään muuta kuin:
    "Autoon saa vaihtaa myös sellaisen painavamman ja suurempitehoisen moottorin, jäljempänä vertailumoottori, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa."

    Olen kyllä näyttänyt lappuja joissa tulee ilmi, että 320is on samaa mallisarjaa siinä missä 316i. Sanoivat että ei oo mitään merkitystä, kun ei ole suomeen maahantuojan puolesta tuotu.

    Leave a comment:


  • Tonton
    replied
    Originally posted by Jondezi View Post
    Pystyykö 320is:ää käyttämään vertailumallina ? jos pystyy niin oisko joillain jotain lappusia tai jotain, kun täällä päin konttorilla sanoivat että vertailumallina on aina 325i.
    ota lakikirja luulis riittävän.
    tai kopioit finlexin sivuilta sen missä sanotaan että muihin EU maihin hyväksyttyjä voi käyttää. toki helpompi vaihtaa konttoria jos asenne on valmiiksi tuollainen

    Leave a comment:


  • Jondezi
    replied
    Pystyykö 320is:ää käyttämään vertailumallina ? jos pystyy niin oisko joillain jotain lappusia tai jotain, kun täällä päin konttorilla sanoivat että vertailumallina on aina 325i.

    Leave a comment:


  • poikelap
    replied
    Terve! Eilettäin latailin auton akun täyteen ku oli pari päivää sitte tyhjentyny itekseen ja nyt ei anna enää kipinää. Onko kellää ideaa mitä käyny ja miksi? Ei auta vissin ku vikakoodinlukija jostain hommata. Moottorina M52B28 vuosimallia -97

    Edit. Auto lähti käyntiin kampiakselin asentotunnistina räpelöimällä!
    Last edited by poikelap; 16-07-2015, 13:34.

    Leave a comment:


  • bmw89
    replied
    e30 325 pitäs mennä tai sitten lyhentää m40 versiota n.5 senttiä

    Leave a comment:


  • ruupanen
    replied
    M50B25 kone, laatikkona M40, mikä kardaani yhdistelmä plug & play?

    Leave a comment:


  • Joma
    replied
    Originally posted by Tonton View Post
    laita mittariston anturi. motronikin anturissa on väärä kierre

    ruskea 1napanen
    Aaa eli siellä on sit ilmeisesti joku toinen siinä m40pin kyljessä?

    Leave a comment:

Working...
X