Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Harri G
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 9041
    • Iisalmi

    Originally posted by petrolhead View Post
    Katto hepattiin kiinni sen jälkeen kun lasi oli sujautettu A-pilarien väliin? Miksi kysyt, meinaatko alkaa painamaan urakalla noita ?
    No et kai tosissaan sanonu

    Miksipä emme katso videolta, 6:45 aiheesta http://www.youtube.com/watch?v=bH1_aRqx9fs

    Taisi siinä kahdella työläisellä mennä noin 20 sekuntia.

    PS: Jos jotain jäi kiinnostamaan, niin tuossa ensimmäinen osa http://www.youtube.com/watch?v=RUJiq6JhxEU
    E39 ja E91

    Comment

    • Throttle
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2010
      • 793
      • -

      Ilmastointi, tunnistaako huoltoliitimestä onko r12/r134a?
      Kuuleman mukaan r12 on kierrettävä liitin ja r134 pikaliitin?

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16360
        • Asikkala

        Originally posted by petrolhead View Post
        Katto hepattiin kiinni sen jälkeen kun lasi oli sujautettu A-pilarien väliin? Miksi kysyt, meinaatko alkaa painamaan urakalla noita ?
        Miten sen tiivisteen välin saa maalattua jälkeenpäin ?


        Joo, ei kun tuon listan kanssa ei tehtaalla kuitenkaan kauaa taistella niin joku näppärä konstihan niillä on ollut.

        Eikä selviä edes tuosta videosta, siinä laitetaan vaan lasi

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          Originally posted by Harri G View Post
          No et kai tosissaan sanonu

          Miksipä emme katso videolta, 6:45 aiheesta http://www.youtube.com/watch?v=bH1_aRqx9fs

          Taisi siinä kahdella työläisellä mennä noin 20 sekuntia.

          PS: Jos jotain jäi kiinnostamaan, niin tuossa ensimmäinen osa http://www.youtube.com/watch?v=RUJiq6JhxEU
          No enpä tainnu aivan vakavalla naamalla esittää moista. E30 korirakenteeseen tutustumalla keksii pian tämän olevan mahdotonta.

          Originally posted by jr66 View Post
          Miten sen tiivisteen välin saa maalattua jälkeenpäin ?
          Pelkässä hitsausvälivärissä? Senköhän takia nämä vehkeet onki niin mätiä :O
          Joo, ei kun tuon listan kanssa ei tehtaalla kuitenkaan kauaa taistella niin joku näppärä konstihan niillä on ollut.

          Eikä selviä edes tuosta videosta, siinä laitetaan vaan lasi
          Mutta sen verran selviää kuitenkin että laittavat järjestyksessä tiiviste->lasi, vikana kiilalista. Voihan se olla että siinä on hetki kulunutkin kun ovat ähränneet kiilalistan paikalleen. Toisaalta kun kunnon työkaluilla painaa 8 tuntia päivässä noita niin tuskin viimeisen kanssa enää kauaa menee. Ja jos lista nasahtaa poikki niin roskiin ja uus lista hyllystä. Eihän nuo yhtä varoen ja pieteetillä ole kasanneet noita autoja kuin harrastajat nykyään. Mahdollisimman nopeasti roippeet kiinni, riittää kun panelien raotkin on vähä sinneppäin.
          Last edited by petrolhead; 03-07-2012, 10:24.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • Harri G
            BTCF Member
            • Jul 2005
            • 9041
            • Iisalmi

            Originally posted by jr66 View Post
            Eikä selviä edes tuosta videosta, siinä laitetaan vaan lasi
            Niin joo.

            Originally posted by petrolhead View Post
            Eihän nuo yhtä varoen ja pieteetillä ole kasanneet noita autoja kuin harrastajat nykyään.
            Niin no, videolta ainakin näki että aika pitkälle tuo auton tekeminen oli tuolloin käsityötä. Mikä lienee hyvä asia. Tokihan meiltä menee 5 vuotta auton kasaamiseen, kun noilta meni varmaan viikko.
            E39 ja E91

            Comment

            • Skarpa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2007
              • 3404
              • Kotka



              Auttaiskohan joku varmistamaan tuon vaihdelaatikon mallin? Tarvis tilata stefat noiden vuotavien tilalle. Kyseessä on 5-v vaihdelaatikko M10 316:sta, eli ilmeisesti Getrag 240.
              BMW E30 - Hitsaamisen iloa

              E30 Armo "330i"

              Comment

              • hellmän
                Newbiemmer
                • Aug 2009
                • 7
                • Mäntsälä

                Originally posted by Skarpa View Post


                Auttaiskohan joku varmistamaan tuon vaihdelaatikon mallin? Tarvis tilata stefat noiden vuotavien tilalle. Kyseessä on 5-v vaihdelaatikko M10 316:sta, eli ilmeisesti Getrag 240.
                Tossa takana näkyvässä tyypinumerossa näyttäis lukevankin että on 240

                Comment

                • CarlosM
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2008
                  • 4292
                  • Kouvola

                  Vaihdettiin tossa konetta ja nyt ei uudessa pelaa kaasuläpän asentotunnistin. Millaisia arvoja sen pitäis näyttää, eikö se vaan tunnista joko kiinni/kokonaan auki? Eikö siinä joku säätökin ole, miten tämä tapahtuu?

                  Comment

                  • Peksu_M20
                    BTCF Member
                    • Jul 2005
                    • 2125
                    • Lahti

                    Originally posted by CarlosM View Post
                    Vaihdettiin tossa konetta ja nyt ei uudessa pelaa kaasuläpän asentotunnistin. Millaisia arvoja sen pitäis näyttää, eikö se vaan tunnista joko kiinni/kokonaan auki? Eikö siinä joku säätökin ole, miten tämä tapahtuu?
                    Ei kait se pelaa kun tunnistin on eri motronic versiosta. Ei kait sitä kannata sen enempää pähkäillä
                    Mahtiala kustom - No connection
                    Bmw E21 320A -81 "330i"
                    Bmw e30 318is

                    Comment

                    • CarlosM
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2008
                      • 4292
                      • Kouvola

                      Originally posted by pekka_hirvonen View Post
                      Ei kait se pelaa kun tunnistin on eri motronic versiosta. Ei kait sitä kannata sen enempää pähkäillä
                      Okei
                      Empä lähde sitä sen enempää tutkimaan. Ymmärsin sun jutuista että pitäs saada toimimaan. Olis pitäny soittaa suoraan sulle, mut kirjalliset ohjeet on aina tällaselle tunarille parempia kun pelkät suulliset

                      Comment

                      • Skarpa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2007
                        • 3404
                        • Kotka

                        Originally posted by Bemarituristi
                        Moi!

                        Miten käytännössä tollaisen m20b25 moottorin turbotus onnistuu, mitä se vaatii autolta uusittavaksi?
                        Minkä hintainen projekti noin suurinpiirtein?


                        En kaipaa mitään vittuilu vastauksia "älä edes kuvittele josset vittu yhtää mitää tiedä" vaan silloin ei tarvi edes noteerata tätä kysymystä.
                        Juuri mitään en turbotuksesta tiedä, mut vastaan kuitenkin. Koneen rakennukseen tarvit kaiken, mitä vaparin turbotukseen normaalistikin, eli turbohilut, moottorinohjaus jne. Moottorista sisuskaluja uusiksi oman harkinnan mukaan. M20B25 vakioalakerta ei oo mikään pomminkestävä, mutta ei kai erityisen heikkokaan. 325 on Suomessa mallisarjan tehokkain, eli alustan suhteen ei vaadita päivityksiä. Tehorajaa voi halutessaan nostaa käyttämällä vertailumallina Italiassa ja Portugalissa myytyä 320 is:ää, jolloin vaaditaan paksummat kallistuksenvakaajat. Tilavuuden puolesta vertailumallina voi käyttää 325e:tä, jossa on 2,7-litrainen ekomoottori.

                        EDIT: Ja searchilla löytyy runsaasti asiaa turbotuksesta. Esim. http://www.btcf.fi/forum/showthread....t=m20+turbotus
                        Last edited by Skarpa; 03-07-2012, 14:14.
                        BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                        E30 Armo "330i"

                        Comment

                        • Peksu_M20
                          BTCF Member
                          • Jul 2005
                          • 2125
                          • Lahti

                          Originally posted by Bemarituristi
                          Moi!

                          Miten käytännössä tollaisen m20b25 moottorin turbotus onnistuu, mitä se vaatii autolta uusittavaksi?
                          Minkä hintainen projekti noin suurinpiirtein?


                          En kaipaa mitään vittuilu vastauksia "älä edes kuvittele josset vittu yhtää mitää tiedä" vaan silloin ei tarvi edes noteerata tätä kysymystä.
                          Riippuen autosta ja mallista mihin vertaa mitä on uusittava. Kone käy ihan sellaisenaan turbotukseen ns pienillä paineilla. Pakosarjan uuden vaatii ja luonnollisesti ahtoputkiston ja sopivan ahtimen ja jonkinlaisen lisärikastuksen esim: finboost tai sitten ihan oma moottorin ohjaus säädettynä. Vaatii myös öljyn paluun turbolta lohkoon/öljypohjaan. Kyllähän sen alle tonniin tekee jos ei uusista osista ala rakentamaan ja omaa itse rakentelu taidot :think

                          -Pakosarja n:200.-
                          -turbo 150-500,-
                          -Öljy letkut ja paluu turbolle 50,-
                          -ahtoputket vaikka mustasta raudasta noin 50.-
                          -joku cooleri 50-100,-
                          -fin boost/ohjelma 150-300,-

                          Siinäpä jotain esimerkkejä mutta jos priiman haluaa niin kaipa siihen saa upotettua reilusti yli pari tonnia vaikka kolmekin
                          Mahtiala kustom - No connection
                          Bmw E21 320A -81 "330i"
                          Bmw e30 318is

                          Comment

                          • Skarpa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2007
                            • 3404
                            • Kotka

                            Originally posted by Bemarituristi
                            Okei, kiitos kovasti!!

                            Koitin netistä etsin jotain "turbon toiminnan perusteita" mutta en tunnu löytävän.
                            Viitsisikö joku lyhyesti kertoa suurinpiirtein että miten se turbo toimii?
                            Tässä kohtaa suosittelisin kääntymään joko paikallisen kirjaston tai kirjakaupan puoleen. Kirjasta opiskellen asiat on monesti helppotajuisempia, kuin netin eri lähteistä kaiveltu hajatieto. Multa löytyy esimerkiksi Alfamerin julkaisema Esko Maunon kirja Virittäjän käsikirja, hyvin perusteellinen ja havainnollinen teos, jossa sivutaan myös turboahtimia ja niiden toimintaperiaatetta. Alfamerilla on uudempiakin kirjoja, jotka keskittyvät enemmän nimenomaan turbomoottorin rakentamiseen. Asiaa kannattaa ehdottomasti opetella ainakin sen verran, että ymmärtää turbojärjestelmän toimintaperiaatteen ja esimerkiksi perusteet eri komponenttien valinnalle. Jonkun toisen rakentelutopicista kopioimalla tulee todennäköisesti enimmäkseen tuhlattua rahaa, ellei itseltä löydy tietoa perusasioista.
                            BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                            E30 Armo "330i"

                            Comment

                            • jr66
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 16360
                              • Asikkala

                              Originally posted by Bemarituristi
                              Viitsisikö joku lyhyesti kertoa suurinpiirtein että miten se turbo toimii?
                              Juu ei vittuilua mutta tässä kohtaa voisi jo harkita projektista luopumista.... :think

                              Comment

                              • os951
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2007
                                • 447
                                • Kerava

                                Koitin netistä etsin jotain "turbon toiminnan perusteita" mutta en tunnu löytävän.
                                Viitsisikö joku lyhyesti kertoa suurinpiirtein että miten se turbo toimii?
                                Pakokaasuahdin on Sveitsiläinen keksintö vuodelta 1906. Ahtaamisen perusteet ovat sinänsä hyvin yksinkertaiset. Samalle akselille on asennettu omissa pesissään pyörivät "siivet". Moottorin pakokaasuilla pyöritetään ns. turbiinisiipeä, joka aikaansaa sen, että samalla akselilla omassa kotelossaa oleva kompressori siipi pyörii myös. Kompressorissiven aikaansaamaa ylipainetta ohjataan sitten auton imusarjaan ennen kaasuläppää(läppiä). Vaikka toimintaperiaate on yksikertainen, vaatii toimivan turbosysteemin rakenteminen paljon muutakin kuin turbon pulttaamisen koneen kylkeen. Yleensä suurimman ongelman aiheuttaa turbotettavan koneen liian suuri puristussuhde. Yleensä tästä aiheutuu se ongelma, että kovin suuria ahtopaineita ei voi käyttää nakutusvaaran vuoksi. Jotta ahtaamisesta olisi jotain iloa, tarvitaan siis monasti matalapuristeiset männät, sekä moottorinohjausjärjestelmä, jolla turbomoottorin säädöt saadaan kohdilleen. Yleensä huokealla budjetilla tehdyt turbomoottorit tuhoaa pielessä ollut ilman/polttoaineen seos. Käytännössä edes jotenkin toimivan turbomoottorin rakentamiseen kannattaa varata n. 2K€ tai enemmän. Jos menet todella pienellä budjetilla, niin joudut ajamaan 0.xx bar paineilla, ja siinä tapauksessa koko hommassa ei ollut mitään järkeä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎