Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 Alusta-asiaa

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SanMiguel
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2007
    • 1035
    • Kirkkonummi

    Originally posted by Donner View Post
    BC Racing BR sarjan kanssa on turha katkaista sitä omaa tolppaa lyhyemmäksi kuin ~4.5cm. BC:n iskaria ei nimittäin saa kokonaan ruuvattua siihen tolppaan hitsattavan kierreosan "läpi". Jos jollain on vielä ko. sarja asentamatta niin voisi mitata tarkan mitan, mutta jotain tuota luokkaa se oli kun itse mittasin ennen kuin pätkin omat tolpat.
    Tänään sain vastaavan alustan omiin kätösiin ja mittasin n.55mm työntömitalla tolppa alimpaan asentoon pyöriteltynä. Eli käytännössä se on ihan sama jättääkö 40mm vai 50mm sitä vanhaa tolpan tynkää. Ja nopeasti verrattuna Extreme Drop versiossa tuo hahlo on yhtä pitkällä tolpan alareunasta.

    Sain kuitenkin omastamielestäni taas valtavan hyvän inspiraation vakio tolppia purkaessa ja uusia tolppia mallaillessa, mutta kirjotellaan siitä vaikka enemmän kuvien kanssa mikäli viritys on onnistunut :think

    Comment

    • SanMiguel
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2007
      • 1035
      • Kirkkonummi

      Kirjotellaan nyt jos joku vaikka sattuisi joskus hyötymään tästä tarinoinnista jotenkin.

      Eli tuli hommattua tuommonen BC Racing BR alusta ihan vakio mittaisilla jousilla. Yritin kaivaa netin syövereistä tietoa minkä mittaiset jouset tuossa on ja onko kannattavaa hommata lyhyempää/jäykempää jousta mutta ilman tuloksia. Kuvien löytäminen alimmasta asennostakin tuntui olevan hankalaa.

      Ja asiaan.. Eli kun noi vakio tolpat olin laikannut tehtaan suosittelemaan 50mm mittaan iski idea. Eli näissä BC hitsattavissa tolpissa on sisällä semmonen pykälä mihin itse kierrettävä tolppa stoppaa. Tuohon ulokkeeseen on noin 50-55mm alareunasta mitattuna. Moni täälläkin taisi kirjoitella että oli leikannut vakio tolpan lyhyemmäksi mutta sehän ei vaikuta mihinkään kun uloke on edelleen samassa paikassa. Itse ajattelin varmistella että säätöjä riittää tarvittaessa alaspäin eli homman toteutin näin -->



      Leikkasin siis noista bc:n tolpista 2cm pois alareunasta ja lyhensin vakio tolpat viellä tuon samaisen 2cm eli lopulta näille jäi pituutta se 30mm. Itsellä noi tolpat oli ainakin niin tiukalla sovituksella siihen vakio tolpan ympärille että ei sitä käytännössä saanut hitsattua väärään asentoon. Tolpat siis paikoilleen, hitsaus ympäriinsä ja loppuun kevyt viimeistely ja valmiit tuotteet näytti tältä -->



      Tolpat paikalleen alimpaan asentoon ja jännityksellä auto takaisin omille pyörilleen ihan vaan kuvausta varten. Tässä kohtaa tietenkin iski vaikeus kun 16x9 et15 vanne ei mahtunutkaan paikalleen samaisella 5mm spacerilla millä aikaisemmin oli. Vaatii siis omalla kohdallani vähintään 7mm pyöriäkseen. (kierre osa on sen verran paksumpi) Sitä en osaa sanoa kuinka vanteet istuu ns. pikkutolppaisen setissä vai onko niissäkin tuo kierteen paksuus kuitenkin sama. Joka tapauksessa kuva alimmasta asennosta kapeammalla vanteella (16x7,5) -->



      Kuvaa varten pudotin auton vaan noiden renkaiden päälle eli olisi saattanut laskeutua viellä aavistuksen jos olisi vaikka pikku lenkin käynyt ajelemassa tai jtn muuta vastaavaa. Itse ainakin jäin sille tuulelle että kannatti se rälläkkä kaivaa esille uusia tolppia ihmetellessä mutta kaikki tekee tietenkin tyylillään.

      Jotain mittailujakin tuli tehtyä jos joku niistä vaikka tulevaisuudessa hyötyisi jotain.

      BC Racing BR setin vakio jousien mitat edessä 200mm/6kg takana 150mm/6kg

      Tällä pikku muokkauksella kuvan korkeus n.270mm pyörännavasta kaaren ylimpään kohtaan eli todellinen madallus noin 120mm jos vakio mitta on 390mm niinkuin jr66 aikaisemmin tiesi kertoa.

      Huomioimisen arvoista: Jos meinaa vastaavan muutoksen tehdä ja ajaa niin matalalla kun pystyy leveällä venteella niin suosittelen tilaamaan suoraan alustan lyhyemmillä jousilla. Edessä pystyisi olemaan n.50mm lyhyemmät jouset niin että esijännityksen pystyy viellä säätämään. Alimmassa asennossa jousen säätölautaset tulee jo renkaan ja vanteen tasoon eli sen takia jouduin laittamaan alimmanasennon kuvaamiseen kapeamman vanteen. Jos jousi olisi edessä vaikka 40mm lyhyempi niin ongelmaa ei olisi ainakaan 16x9" vanteella 215/40-16 rengastuksella.

      Takapää jäi ainakin suoraan nosturilta laskiessa ihan luokattoman korkeaksi.
      Oletan ja lähinnä toivon että korkeus muuttuu viellä kun saisi liikuteltua autoa edes jonkun verran eteen tai taakse että pyörien kulmat hakisi paikkansa. Suoraan ylhäältä alas laskiessa renkaat kanittaa sen verran vastaan kun ei ole pyörien alla liukuvia alustoja.

      Toivottavasti joku edes hyötyy tästä höpötyksestä jossain määrin alustaa tilatessa tai vaikka esimerkkinä "ei näin"

      Comment

      • micke_
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2008
        • 1151
        • Lojo

        Originally posted by SanMiguel View Post
        Tällä pikku muokkauksella kuvan korkeus n.270mm pyörännavasta kaaren ylimpään kohtaan eli todellinen madallus noin 120mm jos vakio mitta on 390mm niinkuin jr66 aikaisemmin tiesi kertoa.
        Itse reippaana käväsin pihalla mittaamassa ihan vaan vertailun vuoks niin Extreme droppi niin alhaalla kun saa koskematta jousen esijännitykseen n.260mm.
        E24 ///M635CSI
        E61 520d LCI
        Ex: E30 1006hv/1161nm
        ig: m1ckee_

        Comment

        • Pazi88
          Moderator
          • Jan 2007
          • 11045
          • Oulu

          Ihan fiksu idea, ja en näe ongelmaa tuosta lyhennyksestä, jos vaan hitsauksen tekee kunnolla. Extreme dropissa etujouset on suoraan 150mm, niin ei tuu samaa ongelmaa vanteen mahtumisen kanssa. Ja mitä itse kattelin, niin vanteesta kyllä saa sen verran otettua sisäreunasta, että menee sillä 5mm spacerillakin.

          Instagram, YouTube kanava
          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

          Comment

          • Coooper
            BTCF Member
            • Apr 2007
            • 1623
            • Lahti

            Originally posted by SanMiguel View Post
            Kirjotellaan nyt jos joku vaikka sattuisi joskus hyötymään tästä tarinoinnista jotenkin.

            Eli tuli hommattua tuommonen BC Racing BR alusta ihan vakio mittaisilla jousilla. Yritin kaivaa netin syövereistä tietoa minkä mittaiset jouset tuossa on ja onko kannattavaa hommata lyhyempää/jäykempää jousta mutta ilman tuloksia. Kuvien löytäminen alimmasta asennostakin tuntui olevan hankalaa.

            Ja asiaan.. Eli kun noi vakio tolpat olin laikannut tehtaan suosittelemaan 50mm mittaan iski idea. Eli näissä BC hitsattavissa tolpissa on sisällä semmonen pykälä mihin itse kierrettävä tolppa stoppaa. Tuohon ulokkeeseen on noin 50-55mm alareunasta mitattuna. Moni täälläkin taisi kirjoitella että oli leikannut vakio tolpan lyhyemmäksi mutta sehän ei vaikuta mihinkään kun uloke on edelleen samassa paikassa. Itse ajattelin varmistella että säätöjä riittää tarvittaessa alaspäin eli homman toteutin näin -->



            Leikkasin siis noista bc:n tolpista 2cm pois alareunasta ja lyhensin vakio tolpat viellä tuon samaisen 2cm eli lopulta näille jäi pituutta se 30mm. Itsellä noi tolpat oli ainakin niin tiukalla sovituksella siihen vakio tolpan ympärille että ei sitä käytännössä saanut hitsattua väärään asentoon. Tolpat siis paikoilleen, hitsaus ympäriinsä ja loppuun kevyt viimeistely ja valmiit tuotteet näytti tältä -->



            Tolpat paikalleen alimpaan asentoon ja jännityksellä auto takaisin omille pyörilleen ihan vaan kuvausta varten. Tässä kohtaa tietenkin iski vaikeus kun 16x9 et15 vanne ei mahtunutkaan paikalleen samaisella 5mm spacerilla millä aikaisemmin oli. Vaatii siis omalla kohdallani vähintään 7mm pyöriäkseen. (kierre osa on sen verran paksumpi) Sitä en osaa sanoa kuinka vanteet istuu ns. pikkutolppaisen setissä vai onko niissäkin tuo kierteen paksuus kuitenkin sama. Joka tapauksessa kuva alimmasta asennosta kapeammalla vanteella (16x7,5) -->



            Kuvaa varten pudotin auton vaan noiden renkaiden päälle eli olisi saattanut laskeutua viellä aavistuksen jos olisi vaikka pikku lenkin käynyt ajelemassa tai jtn muuta vastaavaa. Itse ainakin jäin sille tuulelle että kannatti se rälläkkä kaivaa esille uusia tolppia ihmetellessä mutta kaikki tekee tietenkin tyylillään.

            Jotain mittailujakin tuli tehtyä jos joku niistä vaikka tulevaisuudessa hyötyisi jotain.

            BC Racing BR setin vakio jousien mitat edessä 200mm/6kg takana 150mm/6kg

            Tällä pikku muokkauksella kuvan korkeus n.270mm pyörännavasta kaaren ylimpään kohtaan eli todellinen madallus noin 120mm jos vakio mitta on 390mm niinkuin jr66 aikaisemmin tiesi kertoa.

            Huomioimisen arvoista: Jos meinaa vastaavan muutoksen tehdä ja ajaa niin matalalla kun pystyy leveällä venteella niin suosittelen tilaamaan suoraan alustan lyhyemmillä jousilla. Edessä pystyisi olemaan n.50mm lyhyemmät jouset niin että esijännityksen pystyy viellä säätämään. Alimmassa asennossa jousen säätölautaset tulee jo renkaan ja vanteen tasoon eli sen takia jouduin laittamaan alimmanasennon kuvaamiseen kapeamman vanteen. Jos jousi olisi edessä vaikka 40mm lyhyempi niin ongelmaa ei olisi ainakaan 16x9" vanteella 215/40-16 rengastuksella.

            Takapää jäi ainakin suoraan nosturilta laskiessa ihan luokattoman korkeaksi.
            Oletan ja lähinnä toivon että korkeus muuttuu viellä kun saisi liikuteltua autoa edes jonkun verran eteen tai taakse että pyörien kulmat hakisi paikkansa. Suoraan ylhäältä alas laskiessa renkaat kanittaa sen verran vastaan kun ei ole pyörien alla liukuvia alustoja.

            Toivottavasti joku edes hyötyy tästä höpötyksestä jossain määrin alustaa tilatessa tai vaikka esimerkkinä "ei näin"
            Kappas, täällä muutkin tehneet saman pikkukikan. Ite kanssa tuota tutkin ja totesin että tästä on hyvä ottaa vähän vielä pois, ite otin tosin vaan sentin verran pois ja vanhaa tolppaa jätin 42mm. Ja alunperin tilasin tuon br:rän 180mm/8kg jousilla. Vielä tolpat hitsaamatta ja kasaamatta niin ei tiedä miten asettuu, mutta kaikki aikanaan.
            E61 525DA - 09
            EX: E90 325IA -06
            EX: E46 328i 4d -00
            Ex: E30 318i 2d -89


            ~M20 STROKER CLUB LAHTI~

            Comment

            • only e30
              Bimmer Rookie
              • Feb 2014
              • 96
              • kaarina

              hei onkos moni tilannu jommin säädettävää alustaa mistäs sen sais edullisemmin ja ei mielellään ebayst

              Comment

              • Tonton
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2006
                • 9101
                • Raisio

                Originally posted by only e30 View Post
                hei onkos moni tilannu jommin säädettävää alustaa mistäs sen sais edullisemmin ja ei mielellään ebayst
                Nettivaraosa.fi/tori.fi
                sigpic
                M-B Vito -22
                Transit Custom -18
                Yamaha vx ho cruiser -22
                Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                [email protected]

                Comment

                • only e30
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2014
                  • 96
                  • kaarina

                  Originally posted by Tonton View Post
                  Nettivaraosa.fi/tori.fi
                  meinasin ihan uutena

                  Comment

                  • Sami.
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2007
                    • 2526
                    • Lahti

                    Originally posted by only e30 View Post
                    meinasin ihan uutena
                    http://www.nettivaraosa.com/tuning-osat/1053831 Uusiakin siellä kaupataan.
                    eDIRTY
                    kliks

                    Comment

                    • Pazi88
                      Moderator
                      • Jan 2007
                      • 11045
                      • Oulu

                      Ja ms tuonnilta saa parempaa v-maxx sarjaa vielä halvemmalla. Ebaystä toki on vielä halvempi, mutta sieltä ei ilmeisesti voinu ostaa...
                      Last edited by Pazi88; 16-04-2014, 12:53.

                      Instagram, YouTube kanava
                      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                      Comment

                      • only e30
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2014
                        • 96
                        • kaarina

                        Originally posted by Pazi88 View Post
                        Ja ms tuonnilta saa parempaa v-maxx sarjaa vielä halvemmalla. Ebaystä toki on vielä halvempi, mutta sieltä ei ilmeisesti voinu ostaa...
                        Ei löytyny v maxxii ms tuonnilt ta tecnikkii oli samois hinnois ku jommii. Tos joku aika takaperin ku kattelin ni löysin jostai jommin 270 en vaa kuollakseni muista mistä. Kertokaas joku ok alusta suunnilleen noilla alle neljän satkun hinnoilla mikä niistä olis järkevi kun halvalla ei hyvää saa mun köyhä ei voi valita

                        Comment

                        • Pazi88
                          Moderator
                          • Jan 2007
                          • 11045
                          • Oulu

                          Kyllä ne taitaa suomessa maksaa kaikkialla 350-360 nuo v-maxx, ta-technics ja jom säädettävät. Ebaystä vaan halvemmalla: http://www.ebay.de/itm/JOM-Gewinde-S...item2c685acc99

                          Mutta jos olet lukenu tätä threadia, niin noilla ei saa autoa yhtään sen alemmaksi, mitä vaikka perus 60mm madaltavilla jousilla. Vain sellaisilla, joissa tulee uusi hitsattava tolppa pääsee alemmaksi, ja ne maksaa +700€.

                          Instagram, YouTube kanava
                          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                          Comment

                          • magilainen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2007
                            • 1023
                            • Iisalmi

                            Kannattaako tosiaan rahoja tuhlata EI korkeus säädettävään alustaan ollenkaan? Kun nekin rahat voisi laittaa esim Konin jäykkyys säädettäviin iskareihin ja parempiin jousiin. Ajettavuus kuitenni aika anaalista nuilla jousia ruuvaamalla madallettavissa sarjoissa (sama tilata biltemasta jousipuristimet).
                            Ennemmin sitten säästää ja ostaa suoraan KORKEUS/JÄYKKYYS säädettävän alustan jonka hinnat taisi alkaen olla tosiaan siinä 700e kantturoissa, eikä tarvitse tinkiä ajettavuudesta kovan alustan vuoksi.

                            JA tämä yleisesti ei vain e30 kohdalla..

                            Vähä huono päivä mutta tätä mieltä mie oon
                            Last edited by magilainen; 17-04-2014, 18:17.
                            Bmw e91 330xd -06 msport
                            Bmw e30 316 -88 m20t 2D Sedan
                            Bmw e30 318i -93 Cabriolet design edition


                            Freude am Fahren

                            Comment

                            • only e30
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2014
                              • 96
                              • kaarina

                              Originally posted by ChilileipÄ View Post
                              En nää oikein järkee noissa halpis coileissa jos nillä ei alaskaan saa autoo
                              Itellä ihan vaan lyhyet iskarit ja sopivat jouset
                              Mitäs sinne sit oot laittanunna :think

                              Comment

                              • SanMiguel
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2007
                                • 1035
                                • Kirkkonummi

                                Sitä en tiedä mitä tossa kuvassa on alla mutta omien kokemuksien mukaan facelift kopan saa aika liki tohon asentoon 75/50 alustalla. Leimalle joutuu vähän kikkailee mutta aina niillä on läpi päässyt.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎